Mapa centrálního Norska – bojové akce duben, květen 1940.

Z historického popisu v předchozích článcích musí být každému z nás jasné, že v druhé polovině dubna 1940 vládu nad bojovými akcemi v Norsku převzala německá Luftwaffe.
Ano!
Byla to Luftwaffe, která jako rodící se fenomén 2. světové války, čistí v jižním a středním Norsku cestu pro pozemní vojska - pro Wehrmacht. Zároveň ničí zásobování a přísun posil protivníka - tady Spojenců!.
Nadvláda Luftwaffe a celé pojetí útoku německé branné moci je pak nejvíce patrné ve středním Norsku, o kterém i v těchto dílech bude řeč.
Že se spojenecká vojska začnou ze středního Norska evakuovat, to se jako první dozví ze spojených štábů velitel Mauriceforce, u Namsosu na severu, generál Carton de Wiart večer 27. dubna 1940 a u Andalsnesu na jihu (Sickleforce) generál Paget 28. dubna 1940 ráno.
Brigádní generál Clarke, který převzal osobně poselství náčelníka imperiálního generálního štábu generála Ironsida - zde na jihu u Andalsnesu, pak pro historii říká, že s evakuací bylo nutno seznámit norského vrchního velitele generála Rugeho. Norský generál Ruge v té době bojoval velice statečně se zbytky norské armády po boku Spojenců v Sickleforce u Andalsnesu.
Norští dělostřelci se 7,5 cm dělem.

Když generál Paget seznamuje norského generála Ruge s rozhodnutím o evakuaci, padnou slova, které pro historiky zachytil právě brigádní generál Clarke.
Scéna to nebyla pěkná, brigádní generál Clarke přímo popsal, že nejprve nastalo mlčení a pak, skoro jako pro sebe, norský generál Ruge řekl, cituji:
„Tak tedy Norsko čeká osud Československa a Polska. Ale proč? Zeptal se. Proč se stahovat, když vaše jednotky jsou dosud neporaženy? Ještě jednou opakoval, že veškerou svou naději vkládal do britské pomoci a že norská vláda se rozhodla pokračovat v boji jen na jeho radu…
Když znovu promluvil, opět se již ovládal: O těchto věcech však my nerozhodujeme, generále, jsme vojáci a musíme poslouchat. Vraťme se k našim plánům. Řekněte mi, prosím, jakou pomoc vám mohu poskytnout při plnění vašich rozkazů.
Napětí minulo a již nikdy jsme neslyšeli ani slůvko výčitek.“
Ve svých poznámkách pak brigádní generál Clarke za mnohé říká, že bylo těžké opustit takové lidi, jako byli norští vojáci a především generál Ruge.
Slova generála Rugeho jsou určitě krásná a veskrze pravdivá, ale té realitě doby, možností a vzniklé situaci nešlo čelit jinak.
Při nedostatku letecké podpory bylo skutečně jen otázkou času, kdy by, doposud neporažený Pagetův sbor – u Andalsnesu, na jihu – operace Sickleforce – byl na hlavu Němci poražen.
Byly to skutečně jen pozemní boje na zdrženou, které od začátku vedou spojenecké jednotky s útočícími Němci, kteří postupují od hlavního města Norska Osla a z Trondheimu.
Zadní voje Spojenců jen prováděly demolice můstků, mostů, cest a soutěsek, čímž zdržovaly postup Němců. Jakmile však němečtí ženisté mosty opravili, provedli terénní úpravy, okamžitě se valily německé tanky znovu nezadržitelně vpřed do útoku, proti lehce vyzbrojené pěchotě Spojenců. Samozřejmě při tom Němci mimo letectva nasazovali do boje i své těžké dělostřelectvo ( zvláště v tom hlavním útoku – od Oslo).
V době kdy je u Spojenců rozhodnuto o evakuaci ze středního Norska, již nechybělo Wehrmachtu v postupu mnoho. Předvoje německé armády se již skoro spojily u Storenu, železniční křižovatky 30 mil na jih od Trondheimu, s předsunutými částmi svých vlastních okupačních jednotek, které útočí z Trondheimu.
Tehdy německé štáby o situaci Spojenců ve středním Norsku říkaly a psaly, cituji, že:
„bylo možné považovat situaci spojeneckých vojsk jižně od Trondheimu za zoufalou.“
Je tedy jasné, že spojenecké štáby celkem správně v konci dubna 1940, považovaly evakuaci za nevyhnutelnou. Pokud nemělo dojít ke katastrofě, bylo nutné spojenecké jednotky evakuovat co nejrychleji, tj. dříve, než to Němci zjistí, a než přisunou své těžké zbraně.
Evakuace z Andalsnesu, na jihu, byla naplánována na 2 noci, kterými jsou 30. dubna a 1. května 1940 a z Namsosu na severu to byly noci z 1. a 2. května 1940.
V Andalsnesu měl vše zařídit první noc (z 30. dubna na 1. května) admirál Edward-Collins s „Druhou eskadrou křižníků“, pěti torpédoborci a dvěma malými transportními loděmi „Ulster Prince“ a „Ulster Monarch“, tady britské ministerstvo války počítalo s naloděním 5 500 vojáků. Pak měl připlout druhou noc (z 1. na 2. května 1940) admirál Layton a odvézt na dvou křižnících „Osmnácté eskadry křižníků a torpédoborců“ zbytek – zadní voj.
Na severu, pro Namsos, se počítalo se svazem skládajícím se ze 2 lodí „První eskadry křižníků“ admirála Cunninghama,
Admirál, sir John H. D. Cunningham.

francouzského křižníku „Montcalm“ a 3 velkých francouzských transportních lodí. Tyto lodě měly nalodit první polovinu vojsk Mauriceforce (z 1.května na 2. května). Zbytek – celkem 6 200 vojáků pak měly odvézt křižníky – během druhé noci (z 2. na 3. května).
Při samotném vyklízení středního Norska museli Spojenci provést jeden strašně důležitý úkol, pro další setrvání Norska ve 2. světové válce na straně Spojenců (Norsko poskytlo Velké Británii a později tak Spojencům pro 2. světovou válku mnoho vojáků, letců a také více jak 1 000, pro válku tolik potřebných, obchodních lodí, válečné lodě a peníze). Tou důležitou akcí bylo přemístit norského krále Haakona VII.

, korunního prince Olava
Zde norský král s korunním princem Olavem.

a norskou vládu. Ti všichni totiž unikají od 9. dubna 1940, kdy opustili Oslo, neustále dál k severu. Unikají před postupem Němců, když celá tato špička monarchie a vláda Norska dorazila do Molde. Nyní jim totiž další cestu na sever blokuje německá okupace Trondheimu.
Pro monarchy a vládu Norska vyšlou Spojenci v noci dne 29. dubna 1940 k Molde lehký křižník „Glasgow“
HMS Glasgow.

(TTD – spuštění na vodu 1936 – výtlak 9 100 tun – 12 x 152 mm, 8 x 102 mm, 8 x 40 mm, 8 x 13 mm, 6 torpm. – rychlost 32,5 uzlu) a 2 torpédoborce.
Kapitán Pegram, velitel lehkého křižníku „Glasgow“ , již delší dobu předtím než dorazí k norskému pobřeží, pozoruje a podává o tom hlášení, že je neustále bombardován (určitě to bylo z důvodů, že německá odposlechová služba odposlechla britská hlášení). To samé, neustálé bombardování, také sleduje krále Haakona, norskou vládu, a to kamkoli se hnou (určitě jde také o odposlech). Německé letectvo je všude nalezne, všude bombarduje, naštěstí bez újmy na zdraví.
Když lehký křižník „Glasgow“ připlouvá k norskému pobřeží, vidí nad ústím Romsdalfjordu viset velká mračna dýmu s požárů, které zuří v Molde a v Alesundu. Molde je v jednom ohni, když lehký křižník „Glasgow“ vklouzne ve 22 hodin k dřevěnému molu. Hoří i molo, které musí námořníci hasit z přídě lehkého křižníku, aby svou loď vůbec mohli přivázat.
Samotné přístaviště bylo opuštěné a loď se dozví signály z lampy od námořního kapitána Dennyho, který velel této vznešené expedici, že hlavní skupina, která se má v noci nalodit je od přístavního mola odříznuta zuřícími požáry. Po nějaké době připluje motorový rybářský člun, který hlásí, že jeho týlová skupina je připraveny k nalodění. Ani tyto civilní a vojenské skupiny nebyly seznámeny s úkolem, který měly splnit – dozví se jej až tuto noc.
Později v noci na palubu lehkého křižníku „Glasgow“ nastoupí norský král Haakon, korunní princ Olav, norská vláda, s nimi se z místního remorkéru nalodí i britský, francouzský a dánský velvyslanec s celým personálem svých velvyslanectví. Na britský lehký křižník „Glasgow“ se pak nalodí také 117 trosečníků ze šesti potopených britských trawlerů a v neposlední řadě je naloženo i 23 tun norského zlatého pokladu.
Pokud stál britský lehký křižník „Glasgow“ u přístavního mola, pokračují německé bombardéry, právě ve světle plamenů hořícího města, ve svém bombardování i v noci. Když je křižník odvázán a odrazí od břehu, ještě stále musí jeho protiletadlová děla střílet na poslední neúspěšný pokus německých bombardérů loď zasáhnout. Teprve když lehký křižník „Glasgow“ s naloděnou „vzácnou kořistí“ mizí ve tmě fjordů, nastane ticho a pro všechny v přístavu je to chvíle oddychu.