Evropa na konci roku 1939.

Budeme pokračovat v kapitole e) Dělostřelectvo, které jsme nakousli v článku Č 9.
„Horské dělostřelecké pluky“ měly každý pluk celkem 3 oddíly po 2 bateriích 65 mm horských kanónů M.19. (viz u konce článku Tabulka 7).
Doprava děl v horách byla stejná, nebo podobná jako v ostatních armádách, tedy rozebrané kanóny nosili soumaři.
„Těžké dělostřelecké pluky“, u těch se za války počítalo s tím, že by každý pluk měl 2 oddíly po 3 bateriích 105 mm kanónů M.13 nebo M.13 (LS – dalekonosný) – bylo to 24 hlavní – a pak 2 oddíly po 3 bateriích 155mm kanónů M.97/14, M.17 nebo M.18 (rozdíly viz tabulka 7), vesměs tedy děl válečných vzorů. Každé z těchto jmenovaných děl táhlo 8 koní. Až teprve v druhé polovině 30. let se část těchto děl rekonstruovala na mototrakci. Některé těžké dělostřelecké pluky s děly větších ráží, jako například 155 mm kanóny G.P.F., také 220 mm moždíře M.16, 220 mm kanóny M.17 a 280 mm moždíř M.13 byly motorizovány již za 1. světové války, ale jejich trakce mezitím zastarala, dosahovala malé přepravní rychlosti a zároveň jejich přesun vyžadoval zpevnění cest.
Horský kanón M.06, ráže 65 mm.

„Železniční vojsko“, tak tady byla těžká děla stabilně namontována na speciálních vagónech, odkud také střílela. Děla tohoto železničního vojska měla ráže od 210 do 520 mm, a byla specialitou francouzské armády, byl jich však jen malý počet a pro některé ráže nebyla ani dostatečná zásoba munice. Tak jak narůstal význam letectva v armádách světa, klesal význam železničních děl. V „Pohybové válce“ – v manévrovém způsobu boje se z železničním vojskem takřka nedalo počítat (spíše se s ním uvažovalo při dobývání pevností, když by byla zajištěna letecká nadvláda a zabezpečeno PVO).
„Pluky protiletadlového dělostřelectva“ – každý z pluků měl 6 oddílů po 3 čtyřdělových či pětidělových baterií (celkem to bylo buď 72, nebo 90 hlavní) a 1 až 2 světlometné čety. Ta menší část protiletadlových kanónů (PL-kanónů) byla již zastaralá, ale v průměru dosahovalo francouzské (DPL – Pluk Protiletadlového Dělostřelectva) protiletadlové dělostřelectvo vynikající úrovně díky dělům, která neměla konkurenci (bylo jich však málo, ale hlavně nebyly jimi vybaveny jednotky všeho druhu – pěší, tankové, atd. – nebyly u nich zařazeny jako jejich PVO).
„Těžké pevnostní dělostřelecké pluky“ – každý z těchto pluků disponoval 3 až 6 oddíly po 2 až 3 baterií. Část děl z těchto pluků byla v Maginotově linii umístěna jako stabilní. Větší množství dalších „Speciálních pevnostních děl“ bylo namontováno v objektech.
Nyní si v Tabulce 7 řekněme TTD nejběžnějších francouzských děl, která byla v armádě do konce roku 1938. U rubriky Výkon je vždy první číslo hmotnost střely (kg) / počáteční rychlost střely (m/s) / dostřel (km). U PL-kanónů - protiletadlových kanónů - je udáván dostřel stranový, když ten dostřel výškový je o něco nižší.
Tabulka 7 Technické parametry francouzských děl z roku 1938.
Typ…………………….Ráže…………Výkon……………..Hmotnost……..Poznámka
…………………………(mm)………………………………….(kg)………………………
Pěchotní dělo M16……….37……0,455/402/2,5………..…….160,5………Přenosné1 ks
……………………………………………………………………………….u každého prap.
Pěchotní a PT-kanón…………………………………………………………po 9ks u pluk.
M.34 (S.A.M 34)…….…….25…..0,325/900/3…………………480………..RZD
Pěchotní a PT-kanón……..47……1,726/855/2………………1 070……..začátek výroby
……………………………………………………………………………….................Schneider
Polní kanón M 97….……..75……7, 25/575/8,5 až 11……….1 544….Moderniz.,u diviz-
(Schneider)………………………………………………………………..ního dělostřelectva
Polní houfnice…………..105…...15,7/442/10,3……………..1 700……u diviz. Dělostř.
H. 35B (FH1935B)………………………………………………………6 koní, nebo tahač.
Houfnice H.M.17……….155……43,2/450/11,3………………3 300……8 koní, nebo tahač
(Schneider)……………………………………………………………………………………..
Horský kanón M.06……..65…….3,8/330/5,5………………….400……Soumaři, rozložený
(Schneider)………………………………………………………………..na 3 části.
Horský kanón M.19……..75……..6,5/450/9,6………………….659…………………
Horská houfnice………..105……..12/350/7,6………………….750…………………
M.19 (Schneider)……………………………………………………………………………….
Kanón M.13……………105……..16,9/550/12,3……………..2 300……8 koní, nebo motor
(Schneider)…………………………………………………………………………………….
Dalekonosný……………105……16/735/17…………………..3 375…..Schneider, u pluků
Kanón M.13 (LS)…………………………………………………………těž. dělostř. po 24ks
Kanón M.16…………….145…….33,7/785/17,9……………..12 500…..8 koní.
(St. Chamond)………….(155)…………………………………………………………………
Kanón M.97/14…………145…….43/561/13,5…………………6 018……………………..
(Schneider)………………………………………………………………………………………
Kanón M.17…………….155…….43/665/15,4…………………8 776………………………..
(Schneider)………………………………………………………………………………………
Kanón M.18…………….155……...43/561/12…………………..5 030……………………
(Schneider)………………………………………………………………………………….
Kanón M.98………………95………12/440/9,4…………………1 180………….pevnostní.
Kanón M.78……………..125………18,7/585/12,4………………3 750………i další….
Kanón M.77……………..150……….42,9/515/12,7………………6 500……… jsou……….
Kanón M.81…………….150……….42,9/218/5,8………………….2 000………pevnostní
Kanón M.81/12……….150………..42,9/320/7,2…………………4 700……………
Kanón M.84 u.17………240………140/614/17,2……………… 30 000…………….
Moždíř 27……………..270……….152/420/10,4………………..26 500……………..
Moždíř 29,3…………...293………..226/466/12,2………………..50 000……………..
Moždíř 37……………..370………..400/375/10,5………………..30 000…Pevnostní.
Kanón G. P. F………..155…………43,1/725/21………………11 200....Schneider, motoriz.
PL-kanón M.30…….......13,2………..0,052/800/6…………………..200…Hotchkiss.
PL-kanón M.30…………25…………..0,29/900/8…………………….480………..
PL-kanón M.25…………37…………..0,98/825/7,5…………………1 435…Hotchkiss.
PL-kanón M.37…………33,7..……….0,868/825/6,5……………….1 600….Schneider.
PL-kanón M.24…………75…………..6,5/850/15,3…………………2 900….Schneider.
PL-kanón M.26……....90………….9,5/850/15………………4 980…Schneider, vynikající
……………………………………………………………………………nejlepší na světě.
Kanón 19,4…………….194………….85/…/19…………………………….na pásech.
Moždíř M.16……….220………….100,5/415/11………………7 500….Schneider motoriz.
Kanón M.17………...220…………..103/766/22……………….21 980……………
Moždíř M.13………..280……………205/418/10,9…………………………………
Kanón M.93/96……..240…………..140/830/23…………140 000…St. Chamond, železniční.
Dalekonosný kanón…210…………..108/1450/120………240 000………………
Houfnice M.17……...274…………..261/740/24,4………..160 000……Stabilní.
Kanón M.30………..305……………460/1040/36……………………….Železniční (některé
Kanón M.70………..320……………287/608/21,6…………132 000……větší ráže byly
Houfnice M.12…….340…………….445/970/40……………270 000…vyrobeny jen v
Houfnice M.15……..370…………….710/475/15……………130 000….několika kusech.
Houfnice M.18……..520……………1400/500/18……………250 000………………..
Houfnice M.15/16….400………………641/530/16………………132 000……
Obrázky z některých vzpomínaných typů z Tabulky 7 – Pěchotní a PT-kanón 47 mm SA 37.
Modernizovaná houfnice 155mm M1917.

Kanón ráže155 mm St. Chamond.

Canon ráže 155 mm M.1917 Schneider.

Polní kanón M. 97 ráže 75 popsán zde na Palbě od Kacermiroslav:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2841
Železniční děla viz zde od Kacermiroslav:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3241
a zde
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3239