
Při hledání námětu pro další článek jsem ve starším čísle ATM narazil na zajímavý článek. V dnešní přetechnizované době plné drahých hraček pro vojáky je tento článek věnovaný věci, o kterou moderní elektronika ani nezavadila. Nemá spalovací turbínu ani výkonný diesel, pohání ji jen „lidská síla“. Jak asi tušíte, půjde o jízdní kolo….
Kdysi dávno za minulého režimu jsem četl v nějakém časopisu (AZ magazín???) článek o cyklistických jednotkách švýcarské armády. První moje úvaha byla „to je přece v dnešní době přežitek, existují přece nákladní auta…“. Ale už tehdy se tam psalo o mobilitě speciálních cyklistických jednotek a o jejich starých kolech která budou nahrazena novým typem s několika převody. Dokonce si mlhavě pamatuji i nějaký TV příspěvek o těchto jednotkách, bylo tam pěkně vidět „zalehnutí“ i s kolem.
Nápad s vyzbrojením svých speciálních sil horským kolem napadl v 90. letech minulého století i americkou pozemní armádu a námořní pěchotu. V letech 1997 – 1999 firma Montague Corporation zpracovala na jejich podmět projekt TENS – kolo s pomocným elektrickým pohonem. Ten ale armáda neobjednala, nicméně v roce 2000 bylo zadána specifikace výsadkářského kola Tactical Mountain Bike. Zde již firma uspěla s bezmotorovou variantou a v roce 2002 začaly první testy výsadkářského kola Paratrooper.
Co je na tom kole zvláštní? Především je to asi jediné skládací horské kolo, po složení zabírá prostor 91x71x30 cm. Toho lze docílit díky speciálnímu rámu X-Series a technologii FIT. Stačí prostě vyhodit přední kolo, uvolnit upínání na horní straně rámu a pootočit jej kolem osy v sedlové trubce. Složení a rozložení je prý otázkou 30 sekund. Zajímavé je, že rám zůstává v jednom kuse. Na internetu jsem na stránce www.survivor.cz našel tyto výhody FIT technologie (na stránce výrobce je to samé anglicky)
Patentovaná technologie: Systém, který se otáčí okolo sedadlové trubice, zachovává pevnost tradiční
geometrie kola. Na rozdíl od jiných skládacích kol se u kola Paratrooper neviklají čepy a žádná z
hlavních trubek rámu není přeťatá v půli.
Rychlý start: K složení a rozložení Paratrooperu nepotřebujete žádné nástroje. Stačí pouze otočit
páčkou na svrchní trubce rámu a sejmout přední kolo.
Bezpečnostní pojistka: I když zapomenete zajistit páčku pro rychlé rozkládání, bezpečnostní pojistka
zabrání tomu, aby se rám samovolně složil.
A čím je kolo vybaveno? Kola mají velikost 26“, přední kolo je uloženo na odpružené vidlici SR SUNTOUR 75 mm, pro „přenos síly“ je použita řada Shimano Deore s trojitým převodníkem a osmikolečkem. Řadí se páčkami Shimano EZ Fire Plus Shifters. Na předním kole je použita kotoučová brzda, na zadním je klasická V-Brzda. Přední část rámu je vyrobena z hliníku (7005), zadní je z chromované oceli. Rám se vyrábí ve velikostech 18 a 20 palců. Kolo váží jen 14 kg, lze přenášet v brašně nebo může být zavěšeno pod výsadkářem na speciálním závěsu. Lze jej jednoduše připevnit na automobil či OT.
Kolo je používáno speciálními jednotkami v Afganistanu, používají je námořní pěchota, vojenská policie i Národní garda. Díky ceně 650 USD je to asi nejlevnější technika používaná armádou a námořnictvem. Sice se prodává i na běžném trhu, y nás jsem jej zatím ale viděl jen v aukcích. Je to škoda, já bych si to kolo koupil.
Použité zdroje:
Lukáš Visingr - časopis ATM 09/2006
www.montagueco.com
www.militarybikes.com/
www.survivor.cz