Pokračování - tank AMX-30
Část pátá : Verze a další varianty na podvozku tanku AMX-30

Odminovací tank AMX-30 DT, tato verze nemá výzbroj a je nastálo vybavená upevněným odminovacím zařízením a generátorem magnetického pole.
Verze a varianty na podvozku tanku AMX-30
AMX-30 : základní verze tanku
AMX-30B : modifikovaná varianta (značená taky jako AMX-30B1), od roku 1971 stabilizátor kanonu, od roku 1972 možnost montáže automatického kanonu ráže 20 mm (pro létajícím cílům) s náměrem od -8° do +40°
AMX-30S : verze vyvinutá pro pouštní podmínky
AMX-30B2 : modernizovaná verze s novým systémem řízení palby s laserovým dálkoměrem a TV kamerou s velkou světelnou citlivostí a rovněž zdokonaleným pohybovým ústrojím (od roku 1982), modernizováno 700 tanků
AMX-30 Brenus F1 : verze tanku doplněná reaktivním pancířem typu Brenus
AMX-30B2 Daguet : verze tanku speciálně upravená pro operaci Pouštní bouře, vylepšená IR rušičem a zadýmovacím zařízením
AMX-30DFC : prototyp testování technologie Stealth
AMX-30B2 Forad : upravené stroje znázorňující tanky protivníka (T-72)
AMX-30D : vyprošťovací stroj na podvozku tanku AMX-30
AMX-30DT : konstrukce shodná s verzí AMX-30D, vozidlo má nastálo upevněné odminovací zařízení
AMX-30H : mostní tank na podvozku tanku AMX-30
AMX-30GCT : samohybná houfnice ráže 155 mm (označená také jako AuF1)
AMX-30GCTS : modernizovaná samohybná houfnice ráže 155 mm
AMX-30EBG : ženijní tank na podvozku tanku AMX-30
AMX-30DT Demineur : odminovací vozidlo s možností dálkového ovládání
AMX-30DCA : samohybný protiletadlový dvojkanon ráže 30 mm
AMX-30R : samohybné protiletadlové raketové komplety s raketami Roland
AMX-30SA : samohybné protiletadlové raketové komplety s raketami Crotale (verze pro Saudskou Arábii byla označena Shanine)
AMX-30C1 Shanine : modernější verze s raketami Shanine-2.
AMX-30 Pluton / Hades : mobilní odpalovací stanoviště taktických jaderných střel na podvozku tanku AMX-30. Pluton (1974) Hades (1988 ) (jiný zdroj uvádí označení této techniky jako AMX-44 Pluton / Hades)
AMX-32 : modernizovaná exportní verze s kanonem ráže 120 mm
AMX-40 : postaven počátkem 80. let pro vývoz, ale k sériové výrobě nedošlo. AMX-40 měl vylepšené pancéřování, nový stabilizovaný kanon ráže 120 mm se zaměřovacím systémem, laserovým dálkoměrem a nízkoúrovňovou televizi pro noční boj. Munice se převážela oddělená od bojového oddílu přepážkou.
AMX 30 ACRA : prototyp tanku s kanonem ráže 142 mm, s možností palby protitankových raketových střel. V roce 1972 z finančních důvodů zastaven.

Houfnice GCT ráže 155 mm postavená na podvozku tanku AMX-30.
Samohybná houfnice AMX-30GTC (AuF1) : Francouzi pracují na vývoji samohybných houfnic od počátku padesátých let, s určující ráží 155 a 105 mm. Jako výzbroj měly sloužit houfnice F3 ráže 155 mm a Mk61 ráže 105 mm.
Plánované podvozky tanků AMC-12 a M48 nevyhovovaly a projekt byl zrušen. V roce 1959 byla vyvinuta a postavena samohybná houfnice na podvozku tanku M41 (základem byl podvozek lehkého tanku M24) s lafetací houfnice F3, která byla produkována ve větším množství a také zařazena do služby. V roce 1972 vznikl prototyp samohybné houfnice GTC ráže 155 mm (nová verze houfnice F3 od společnosti Giat) na podvozku tanku AMX-30. Hlavní zbraň, houfnice F1 byla instalována do objemné uzavřené plně otočné věže (rychlost 10°/s). Počet vezené dělené dělostřelecké munice (granát a nábojnice s hnací náplní) je 42 kusů. Nabíjení je možné jak automatické ( 8 střel za min.), tak ruční ( 2 - 3 střely za min.). Posádka může používat standardní munici NATO ráže 155 mm. Maximální účinný dostřel činí 23 500 m. Výzbroj francouzského dělostřeleckého pluk tvoří 18 samohybných houfnic AMX-30GTC, rozdělených do tří baterií po šesti strojích. V roce 1977 byla zahájena sériová výroba a zastavena po splnění těchto zakázek : 190 houfnic pro francouzskou armádu, 85 strojů pro Irák, 18 pro Kuvajt a 51 vozidel pro Saudskou Arábii
Technická data samohybné houfnice AMX-30GTC
> posádka : 4 muži ( velitel, střelec, nabíječ a řidič )
> bojová hmotnost : bojová 43,5 t
> rozměry : délka (celkem) 10 230 mm, délka korby 6600 mm, šířka 3100 mm, výška 3250 mm, světlost 440 mm
> výzbroj : houfnice GCT ráže 155 mm (42 nábojů ), velkorážný kulomet M2 ráže 12,7 mm nebo kulomet FN1 ráže7,62 mm
> dostřel houfnice : 23 500 m
> náměr houfnice : od -4° do +66° (5°/s), odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : dvanáctiválcový motor Hispano-Suiza HS 110 s výkonem 537 kW (720 HP) při 2 000 ot./min
> šířka pásů : 570 mm
> momentální výkon : 14,9 kW/t
> tlak na podloží : 0,92 kg/cm2
> maximální rychlost : silnice 65 km/hod., terén 40 km/hod.
> dojezd : silnice až 530 km, terén až 400 km
> obsah nádrží : 970 litrů
> stoupavost : 60%, boční náklon 30%
> překážky : příkop 2,90 m, kolmá stěna 0,93 m, brod (bez přípravy) 1,30 m, (s přípravou) 2,27 m, (pomocí přípravku) 4,00 m
> pancéřování : korba čelo 79 mm, boky 57 mm, záď 30 mm, dno až 20 mm, věž čelo 81 mm, boky 42 mm, záď 50 mm, strop 20 mm

Houfnice GiaT GCT ráže 155 mm prošla v 80. letech modernizací. Byla prodloužena hlaveň, vyměněn systém řízení palby a provedeny další drobné změny. Po modernizaci používala označení AMX-30 GCTS.

Vozidlo jednotek PVO, AMX-30R Roland.
Samohybný raketový systém PVO AMX-30R (Roland) : Od roku 1977 zařazovala francouzská armáda do své výzbroje raketové zařízení protivzdušné obrany Roland-1, a velení armády nařídila postavit nosič těchto střel. S ohledem na probíhající sériovou výrobu tanků AMX-30 měl být využit jeho tankový podvozek. Prototyp byl kompletní na začátku roku 1980 a než proběhly jeho testy, vyvinuli francouzští technici modernější variantu raketového systému Roland-2. V březnu 1981 byla zahájena jeho sériová výroba a nosič raketových střel byl upraven na tento novější systém. Naváděcí systém soupravy vyzbrojené střelami Roland-2 je schopen současně zaútočit na čtyři cíle, letící ve dvou skupinách v letové výšce od 120 m do 3000 m. Operační dolet raket je 500 - 6300 m. Radarový systém sleduje oblast o rozloze 100 km2, s maximálním dosahem radaru 16 km. Rakety Roland-2 vyvinou rychlost až Mach 1,6. Hmotnost střely Roland-2 je 66,5 kg, samotná hlavice pak váží 6,5 kg. Souprava bojového systému se skládá ze dvou vozidel, mobilní odpalovací stanice AMX-30 Roland a pomocné vozidlo. Mobilní odpalovací stanice AMX-30 Roland obnáší 10 střel, přičemž dvě se nachází v bojové pohotovosti a zbytek je uložen ve vozidle ve čtyřech zásobnících. Od roku 1998 jsou postupně systémy Roland-2 vylepšovány modifikovaným systémem zjišťování a sledování cíle typu Roland M3S. Francouzská armáda vlastní 181 takových vozidel , která se nachází u dvou dělostřeleckých pluků ( Régiment d' Artillérie ) a to v Hyéres a Bitche. Systémy AMX-30 Roland využívá k výcviku také dělostřelecká škola se sídlem v Draguignanu. V zakázce pro španělskou armádu se mimo jiné nacházelo 18 systémů AMX-30 Roland, jako výzbroj pluku protiletadlového dělostřelectva.
Technická data systému PVO AMX-30 Roland :
> posádka : 3 muži
> bojová hmotnost : bojová 33 t
> rozměry : délka (celkem) 6550 mm, šířka 3100 mm, výška 4450 mm, světlost 440 mm
> výzbroj : 2 rakety ROLAND ( zásoba 10 střel )
> operační výška : 120 - 3000 m
> operační dolet rakety : 500 - 6300 m
> dosah radaru : 16 km
> pohon : dvanáctiválcový motor Hispano-Suiza HS 110 s výkonem 507 kW (580 HP) při 2 400 ot./min
> maximální rychlost : silnice 60 km/hod., terén až 40 km/hod.
> dojezd : silnice až 530 km, terén až 400 km
> obsah nádrží : 970 litrů
> stoupavost : 60%, boční náklon 30%
> překážky : příkop 2,90 m, kolmá stěna 0,93 m, brod (bez přípravy) 1,30 m,

Provedený odpal protivzdušné střely z mobilního odpalovacího stanoviště AMX-30R Roland.

Raketový komplet AMX-30SA Shahine vyvážený do Saudské Arábie.
Samohybný raketový systém PVO AMX-30SA (Shahine) : Od roku 1973 společnost Thomson-CFS vyvíjela raketové střely Crotale, které měly létat rychlostí Mach 1,2 s dostupem 3000 m. Bojová hlavice střely byla naplněna 15-ti kg tříštivé výbušniny a k pohonu byl použit motor R440. V roce 1975 firma vyrobila novější variantu střely, která měla dosáhnout rychlosti Mach 2,3 a operační výšky doletu 5 000 m při vzdálenosti doletu 8 km.
V roce 1975 francouzské velení armády uskutečnilo zakázku na 20 kusů těchto protivzdušných systémů, aby ji následně zrušilo. V roce 1979 projevila zájem o systém Crotale armáda Saudská Arábie a systém si označila jako Shahine. Systém byl instalován na podvozek tanku AMX-30 a obnášel šest odpalovacích ramp a automatický kanon ráže 30 mm. Souprava se skládala ze dvou vozidel, samohybné odpalovací rampy a radar spolu se zařízením k řízení palby se nacházel v druhém samostatném vozidle. Rakety mohou být odpalovány v intervalu 4,5 sek.V letech 1982 - 1983 bylo dovezeno do Saudské Arábie 26 protivzdušných souprav Shahine.

Mobilní odpalovací stanice taktických nukleárních střel AMX-30 Pluton.
Nosič jaderných střel AMX-30 Pluton / Hades: Už při vývoji atomových zbraní se počítalo s jeho mobilní variantou, jako u amerických raket typu Honest John. Francouzské rakety NA-20 se daly osadit hlavicí s konvenční výbušninou nebo s nukleární o síle 15 či 25 kt TNT. Následně byly označeny jako Pluton a do výzbroje armády byly uvedeny v červnu roku 1974. Střela s hmotností 2423 kg, s délkou 7640 mm má průměr 650 mm. Rakety startují z mobilních ramp, instalovaných na upraveném tankovém podvozku AMX-30 s doletem 120 km (minimálně však 10 km). Francouzská armáda si nechala postavit na 30 odpalovacích stanic AMX-30 Pluton, které jsou rozmístěny u pěti dělostřeleckých pluků a to 3. v Maily-le-Camp, 4. v Laonu, 15. v Suippes, 32. v Oberhoffen-sur-Moder a 74. v Belfortu. Každý pluk má ve výzbroji šest odpalovacích systémů. V roce 1984 byl zahájen vývoj nukleární střely s maximálním doletem 480 km a minimálním 250 km. Střely převzaly označení Hades, a ve francouzské armádě slouží od roku 1988. Střela s hmotností 1850 kg, délkou 7500 mm, průměrem 530 mm může nést bojovou hlavici o 80 - 90 kt TNT. Francouzská armáda vlastní (-la) 15 mobilních odpalovacích zařízení na podvozku tanku AMX-30 upravených pro odpalování taktických jaderných střel Hades.
Technická data mobilního odpalovacího stanoviště taktických jaderných střel AMX-30 Pluton (1974) AMX-30 Hades (1988 ) :
> posádka : 2 muži
> bojová hmotnost : bojová 23,5 t
> rozměry : délka 9500 mm, šířka 3100 mm,
> výzbroj : taktická jaderná raketa PLUTON (15/25kt TNT) nebo HADES (80/90 kt TNT )
> operační dolet rakety : PLUTON 120 km, HADES 480 km
> dosah radaru : 16 km
> pohon : dvanáctiválcový motor Hispano-Suiza HS 110 s výkonem 507 kW (580 HP) při 2 400 ot./min
> maximální rychlost : silnice 60 km/hod., terén až 40 km/hod.
> dojezd : silnice až 530 km, terén až 400 km
> obsah nádrží : 970 litrů
> stoupavost : 60%, boční náklon 30%
< překážky : příkop 2,90 m, kolmá stěna 0,93 m, brod (bez přípravy) 1,30 m,

Vyprošťovací tank AMX-30D.
Vyprošťovací tank AMX-30D ( Depannage) : Jako první speciální vozidlo, které si vyžádala francouzská armáda pro zajištění svých vojsk byl vyprošťovací tank AMX-30D. I když se začal vyvíjet v roce 1967, u jednotek začal svoji službu až v roce 1976. Je využíván k odtahu nepojízdné techniky i za bojové činnosti. Odstraněním věže a úpravou korby byl získán potřebný prostor pro osádku a potřebné vybavení. Na výměnu součástí tanku slouží jeřábové rameno s nosností do 15 t. Na přední části vozidla je uchycena víceúčelová dozerová radlice, která je využívána nejen k terénním úpravám, ale i ke stabilizaci při práci s navijákem. Tato výbava je u stroje nutná, hlavní naviják má tažnou sílu 35 t a pomocný s tahem 3,5 t. K pozorování bojiště používá řidič tři periskopy a velitel pak vestavěnou věžičku TOP7 s deseti periskopy, ale bez infrapřístrojů. V zadní části se pak nachází dva periskopy a trojice vrhačů dýmových granátů ráže 80 mm. K obraně vozidla používá posádka kulomet FN1 ráže 7,62 mm. Na stropě motorového prostoru je plošina na přepravu dílů, schránky na nářadí, náhradní díly a pomůcky potřebných k činnosti. Na pravé přední části je instalováno rameno jeřábu, které se při přesunu uchycuje na pravé straně. Boky korby slouží k uložení dalších pomůcek (soupravy tažných tyčí, lan, kladek k navijáku a ženijního nářadí).
Technická data vyprošťovacího tanku AMX-30D :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 40 t
> rozměry : délka 7530 mm, šířka 3150 mm, výška (přepravní) 2650 mm (při použití jeřábu) 6150 mm, světlost 450 mm
> dozerová radlice : výška 1100 mm, šířka 3500 mm, pracovní výkon 150 m3/h
> rameno jeřábu : dosah 4,50 m, rozsah 270°, nosnost 15 t
> naviják : tažná síla 35 t, délka lana 100 m
> pomocný naviják : tažná síla 3,5 t, délka 120 m
> výzbroj : protiletadlový kulomet FN1 ráže 7,62 mm (500 nábojů), 3 vrhače dýmových granátů ráže 80 mm
> rychlost : silnice až 60 km/h, terén (podle možnosti) 30 – 45 km/h
> dojezd : silnice až 600 km, terén až 450 km
> ostatní parametry (pohon, pancéřování, překážky) jako u tanku AMX-30

Francouzské obrněné ženijní vozidlo AMX-30 EBG, postavené na podvozku tanku AMX-30, vybavené radlicí, zvedákem a dalšími pomůckami.
Ženijní tank AMX-30EBG (Egin Blindé de Genie ) : Podobně potřebným vozidlem na podvozku tanku AMX-30 je ženijní tank AMX-30EBG, sloužící k úpravě terénu, pokládání min, ničení pevných cílů (bunkry) a přípravě palebných postavení pro tanky nebo samohybné houfnice. Je schopen nahradit vyprošťovací tank při odsunu techniky. V roce 1979 se začalo s vývojem, sériová výroba pak začala v roce 1984 (vyráběl se až do roku 1993) a o rok později byl zařazen do výzbroje. Také zde byla uzpůsobena korba a na místo standardní věže nastoupila zvláštní stupňovitá věž s vrhačem demoličních náloží ráže 142 mm a čtveřicí vrhačů protitankových min ráže 139 mm. Vozidlo je vyzbrojeno protiletadlovým kulometem FN1 ráže 7,62 mm a vrhači dýmových granátů. Ve věži jsou pozorovací periskopy velitele a ženisty, věž je zakončena velitelskou věžičkou s dalšími periskopy. Tak jak u vyprošťovacího vozidla zadní část, strop motorového oddílu slouží jako přepravní plošina pro různé pomůcky (součástí vrtné soupravy, soupravy pro řezání dřeva, výstroj osádky) a jsou zde také objemné schránky na další speciální přípravky, náhradní díly aj. Na rozdíl od vyprošťovacího tanku je zde rameno s nižší nosností osazované podle potřeby speciálními kleštěmi nebo vrtákem. Při přepravě je také složeno k pravému boku vozidla, a oba boky jsou využity k uchycení dalších pomůcek (soupravy tažných lan, kladek k navijáku a ženijního nářadí), přičemž zemní vrták se nachází na korbě, nalevo od věže. U tohoto vozidla samozřejmě nechybí dozerová radlice, která může být osazena šesti hroty na lepší narušení terénu.
Technická data ženijního tanku AMX-30EBG :
> posádka : 3 muži (velitel, řidič a ženista)
> hmotnost : 40 t
> rozměry : celková délka 7560 mm, šířka 3500 mm, výška (přeprava) 3000 mm, výška (při použití bagru) 8300 mm, světlost : 450 mm
> dozerová radlice : šířka 3500 mm, výška 1100 mm, pracovní výkon 120 – 250m3/h
> pracovní rameno : délka vysunutého ramena 7500 mm, pracovní rozsah 270° (kleště nebo vrták)
> naviják : tažná síla 20t, délka lana 100 m
> zemní vrták : výkon 10 vrtů/h, hloubka vrtu : 3,0 m
> výzbroj : vrhač demoličních náloží ráže 142 (5 kusů), kulomet FN1 ráže 7,62 mm (500 nábojů), 4 minové vrhače ráže 139 mm, s dostřelem v rozmezí od 60 do 250 m (60 protitankových min typu LANCE uložených ve 12 kontejnerech po 5 kusech),
> ostatní parametry shodné s tankem AMX-30B2 (rychlost, dojezd, překážky)

Ženijní tank AMX-30 EGB, francouzská armáda za celou dobu odebrala asi 1000 těchto vozidel, poslední až v roce 1993.
Mostní tank AMX-30P (Poseur de point), označován také jako AMX-30H (Bridge Layer), obě tyto slovní spojení (angl. i franc.) v překladu znamenají – vrstvený (skladač) mostu.
Vývoj mostního tanku AMX-30P začal na podzim roku 1969, do výzbroje armády se dostal po náročných testech až za 6 let (1975). Slouží k rychlému překonávání terénních překážek do 20 m položením mostu. Také zde byla použita upravená korba tanku AMX-30 bez věže. V zadní části nástavby se nachází zařízení na pokládání mostu, a vlastní most je přepravován složený ve vodorovné poloze. Tankový podvozek AMX-30 má velmi dobré jízdní parametry, za nedostatek se považuje výška tohoto kompletu. Mostní tank neveze žádnou výzbroj, neboť při jeho nasazení bude v okolí nacházet obrněná technika s dostatečnou výzbrojí. Tank je vybaven automatickým hasícím systémem a tlakovým filtroventilačním zařízením OPZHN.
Převážená mostovka je nůžkového typu, skládající se ze dvou částí, pokládaná pomocí hydraulického zařízení, jehož mohutné nosné rameno se nachází v zadní části korby nad motorovým oddílem. Mostovka je vyrobena ze slitin lehkých kovů s nosností přes 50 t. Posádka položí most do 5 minut a složí zpět do 10 minut. Standardní šířka mostu je 3,10 m a lze podle potřeby rozšířit na šířku 3,92 m.
Technická data mostního tanku AMX-30H :
> posádka : 3 muži
> hmotnost : 43 t
> rozměry : délka (celková) 11 400 mm, (bez mostovky) 6700 mm, šířka 3150 mm (s mostovkou) 3950 mm, výška 4290 mm, světlost 400 mm
> mostovka : nůžkový typ, délka (celkem) 22 m (účinná) 20 m, hmotnost 22 t, nosnost 50 t,
> rychlost : silnice až 60 km/h (s mostovkou) do 50 km/h, terén až 40 km/h (s mostovkou) do 35 km/h
> dojezd : silnice až 600 km, terén až 450 km
> ostatní parametry jako u tanku AMX-30 (jen žádná výzbroj, boční náklon pouze 22%)

Tank, který měl nahradit AMX-30, zde je prototyp vozidla AMX-40 vyzbrojený kanonem ráže 120 mm.
Verze bojového tanku AMX-40: Bojový tank s označením AMX-40 byl od začátku roku 1980 vyvíjen jako exportní verze, pokračovatel prodejně neúspěšného AMX-32. V roce 1983 byl první prototyp vystavován na zbrojním veletrhu Satory a do konce roku 1985 došlo k postavení dalších třech vozidel. V roce 1990 se o tank zajímala španělská armáda, ale z prodeje sešlo. Tank AMX-40 má standardní konstrukci, řidič vpředu, věž ve středu korby a vzadu motorový prostor. Tank měl poměrně malé rozměry a byl lafetován kanonem ráže 120 mm s hladkým vývrtem hlavně, se spřaženým automatickým kanonem M693 ráže 20 mm. Od verzí AMX-30 se odlišoval šesti páry pojezdových kol a za pohon mu sloužil výkonný dieselový motor Poyaud V12X s výkonem 820 kW (1100 HP), který stroji dával rychlost až 70 km/h. I když měl výjimečnou mobilitu, zákazníky odrazovala jeho velmi slabá pancéřová ochrana. (Tank by neměl být zaměněn s předválečným experimentálním Char Moyen AMX 40).
Technická data tanku AMX-40 :
> posádka : 4 muži
> bojová hmotnost : (bojová) 43,7 t
> rozměry : délka (celkem) 10 050 mm, délka korby 6800 mm, šířka 3280 mm, výška 2380 mm, světlost 450 mm
> výzbroj : kanon ráže 120 mm s hladkým vývrtem (35 nábojů ), kanon M693 ráže 20 mm (578 nábojů), kulomet FN1 ráže 7,62 mm (2170 nábojů)
> náměr kanonu : od-8° do +20°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : vznětový motor Poyaud V12X s výkonem 820 kW (1100 HP)
> šířka pásů : 570 mm
> momentální výkon : 15,6 kW/t
> tlak na podloží : 0,95 kg/cm2
> maximální rychlost : silnice 70 km/hod., terén 50 km/hod.
> dojezd : silnice až 850 km, terén až 400 km
> obsah nádrží : 970 litrů
> stoupavost : 60%, boční náklon 30%
> překážky : příkop 3,20 m, kolmá stěna 1,0 m, brod (bez přípravy) 1,30 m, (s přípravou) 2,27 m, (pomocí přípravku) 4,00 m
Pokračování