Ruský program PAK-FA - Suchoj T-50 (spekulace)
Moderátor: Julesak
No Raptor "vede" ve všem, protože je to je reálné letadlo, které bylo nasazeno do operačního použití. Těžko ho lze porovnávat s prototypy a představami kreslířů.
Porovnávat lze reálné údaje, ne vlhké sny snílků. Až bude v operačním nasazení další letadlo, tím lépe - porovnejme je.
Popravdě se těším, až bude nějaké další letadélko poslední generace, ale zatím se mohu jen těšit.
Porovnávat lze reálné údaje, ne vlhké sny snílků. Až bude v operačním nasazení další letadlo, tím lépe - porovnejme je.
Popravdě se těším, až bude nějaké další letadélko poslední generace, ale zatím se mohu jen těšit.
Nebát se a nekrást!
snad 120° za vteřinu. Stabilní úhel náběhu 60° (Su-27 deriváty mají 38°). Plošné zatížení křídla o 40kg menší, než Su-35. "And I'd love to see how ur gonna top this."
Takže předpokládám, že jsi další rekrut z řad lidí majících dojem, že F-22 má manévrovatelnost "létající cihly", protože jejich povědomí o stealth zakrnělo v 80. letech a konstrukci F-117.. "Diskuse" typu "F-22 versus rusové jsou vždycky nejlepší" ale už opravdu nejsou mou zábavou - takže vyklízím pole pro mladší a neopotřebované
Takže předpokládám, že jsi další rekrut z řad lidí majících dojem, že F-22 má manévrovatelnost "létající cihly", protože jejich povědomí o stealth zakrnělo v 80. letech a konstrukci F-117.. "Diskuse" typu "F-22 versus rusové jsou vždycky nejlepší" ale už opravdu nejsou mou zábavou - takže vyklízím pole pro mladší a neopotřebované

Naposledy upravil(a) cover72 dne 9/11/2009, 18:53, celkem upraveno 1 x.
Američané měli vektorování tahu ve "3D" (resp. kruhová výchylka/360°) předtím (!), než se s tím vynořilo první Sučko s touto technologií (F-16 Cobra/MATV, F-18 HARV, přelom 80./90. let) - takže pakliže dali na Raptora vektorování tahu ve 2D namísto zvládnutého 3D i navzdory výkonovému propadu, "asi" pro to měli důvod, nemyslíš?
Zatímco vektorování tahu na dvou prototypech, které se nikdy nedostali do sériové produkce bylo okamžitě použitelné v sériové velkovýrobě (T-10M2). Propána, mysli, chlape! Od prototypu k sérii vždy uteče nějaký ten čas a dodělávání. Rusům to trvalo nějakých 7 let, Američané to tedy za obdobnou dobu bez problémů mohli vymakat do sériové podoby pro Raptora. Stealth "reputaci" (reputaci? wtf?) by to moc nekazilo, protože zezadu jsou stejně vidět lopatky turbíny, které stealth opravdu, ale opravdu nejsou - nehledě na IČ signaturu. Takže logická úvaha:
1) Američané měli 3D vektorování tahu
2) nakonec nasadili 2D, ikdyž si mohli vybrat 3D
3) neznáme důvod, proč tak učinili
Ergo
4) k tomu asi měli sakra dobrý důvod, a tedy opravdu není na místě se tu ohánět 3D vektorováním jako kdovíjakým benefitem.
Mám dokonce dojem, že oním důvodem je fakt, že díky 2D koncepci může Raptor používat vektorování neustále, zatímco Sučka jen chvílemi - ergo má lepší manévrovatelnost trvale - ale to jsou jen matné a pravděpodobně nepřesné vzpomínky. Ale jak říkám, diskuse "Raptor VS cokoli ruského" už mám za sebou, tak si mysli co chceš. Já ti sem hodil jen pár podnětů k zamyšlení.
1) Američané měli 3D vektorování tahu
2) nakonec nasadili 2D, ikdyž si mohli vybrat 3D
3) neznáme důvod, proč tak učinili
Ergo
4) k tomu asi měli sakra dobrý důvod, a tedy opravdu není na místě se tu ohánět 3D vektorováním jako kdovíjakým benefitem.
Mám dokonce dojem, že oním důvodem je fakt, že díky 2D koncepci může Raptor používat vektorování neustále, zatímco Sučka jen chvílemi - ergo má lepší manévrovatelnost trvale - ale to jsou jen matné a pravděpodobně nepřesné vzpomínky. Ale jak říkám, diskuse "Raptor VS cokoli ruského" už mám za sebou, tak si mysli co chceš. Já ti sem hodil jen pár podnětů k zamyšlení.
Na Rusov nik nema, darmo.... http://www.youtube.com/watch?v=ITbGBmaq ... re=related a takych dobrych videi je tam viac ... aj o vasom uzasnom f-22 

Ono to je kapku jinak:
Několik Su-27 přistálo v Langley v létě 1992, po dohodě s americkou stranou. Ruští piloti navrhli simulovaný boj nad letištěm. USA pilotům se to nelíbilo – co kdyby dostali na budku před fotografy a televizními kamerami? Tak přijali nabídku s tím, že bitvu zahájí nad Atlantským oceánem, 200 km daleko od pobřeží.
Schéma souboje bylo velmi jednoduché. Suchoj měl letět za F-15 a letadla si měla vyměnit místo mezi sebou navzájem.
F-15, se pokusil odletět od Su-27, ale ruský pilot dohnal F-15 velmi snadno. Letadla si vyměnili místa, a Su-27 se ihned odpoutal od F-15 a získal k tomu výhodu nadmořské výšky. Pak se ruský pilot za pár minut objevil za F-15 a pilot F-15 ho nemohl setřást. Pak se F-15 ztratil z dohledu…
Zkrátka si tam amíci připadali jako vrabčáci na střelnici.
USA ztratily další bitvu se Su-27 na podzim roku 2000, během americko-japonské cvičení v Tichém oceánu. Dvě Su-27, která kryla útočící Su-24MP, provedla náhlý útok na vlajkovou lodí 7. americké flotily, Kitty Hawk. V reálu by to znamenalo totální zničení.
Piloti si stačili při průletu méně než 60 metrů nad lodí ji vyfotit a zaslali snímky emailem Pentagonu s peprným komentářem.
První letadlo, které z letadlové lodi bylo schopné odstartovat bylo EA-6B Prowler, až za cca pět minut odstartovalo první F/A-18...
Pro velký úspěch si to Rusové ještě dvakrát zopakovali.
Holt nízký průlet nad letadlovkou z Top Gun si neměli kde jinde vyzkoušet.
O těchto soubojích se samozřejmě z amerických zdrojů nic moc nedozvíte, např. oficiální propaganda udává, že to nebylo v rámci cvičení a že to byl jen obyčejný průlet nad lodí, která tankovala
http://abcnews.go.com/International/sto ... 971&page=1
Samozřejmě, zaslané fotografie fotky Pentagon neumožnil zveřejnit.
20.07.2009 USA koupily dvě Su-27 z Ukrajiny a mohou je detailněji zkoumat, protože se má jednat o stroje bez velkých vývozních omezení.
I tak stála o více než 30% méně, než repasované F-15….
Několik Su-27 přistálo v Langley v létě 1992, po dohodě s americkou stranou. Ruští piloti navrhli simulovaný boj nad letištěm. USA pilotům se to nelíbilo – co kdyby dostali na budku před fotografy a televizními kamerami? Tak přijali nabídku s tím, že bitvu zahájí nad Atlantským oceánem, 200 km daleko od pobřeží.
Schéma souboje bylo velmi jednoduché. Suchoj měl letět za F-15 a letadla si měla vyměnit místo mezi sebou navzájem.
F-15, se pokusil odletět od Su-27, ale ruský pilot dohnal F-15 velmi snadno. Letadla si vyměnili místa, a Su-27 se ihned odpoutal od F-15 a získal k tomu výhodu nadmořské výšky. Pak se ruský pilot za pár minut objevil za F-15 a pilot F-15 ho nemohl setřást. Pak se F-15 ztratil z dohledu…
Zkrátka si tam amíci připadali jako vrabčáci na střelnici.
USA ztratily další bitvu se Su-27 na podzim roku 2000, během americko-japonské cvičení v Tichém oceánu. Dvě Su-27, která kryla útočící Su-24MP, provedla náhlý útok na vlajkovou lodí 7. americké flotily, Kitty Hawk. V reálu by to znamenalo totální zničení.
Piloti si stačili při průletu méně než 60 metrů nad lodí ji vyfotit a zaslali snímky emailem Pentagonu s peprným komentářem.
První letadlo, které z letadlové lodi bylo schopné odstartovat bylo EA-6B Prowler, až za cca pět minut odstartovalo první F/A-18...
Pro velký úspěch si to Rusové ještě dvakrát zopakovali.
Holt nízký průlet nad letadlovkou z Top Gun si neměli kde jinde vyzkoušet.
O těchto soubojích se samozřejmě z amerických zdrojů nic moc nedozvíte, např. oficiální propaganda udává, že to nebylo v rámci cvičení a že to byl jen obyčejný průlet nad lodí, která tankovala

http://abcnews.go.com/International/sto ... 971&page=1
Samozřejmě, zaslané fotografie fotky Pentagon neumožnil zveřejnit.
20.07.2009 USA koupily dvě Su-27 z Ukrajiny a mohou je detailněji zkoumat, protože se má jednat o stroje bez velkých vývozních omezení.
I tak stála o více než 30% méně, než repasované F-15….
sineva: budiž. Když jsou pro tebe směrodatná videa z YT:
http://www.youtube.com/watch?v=FlJndMO1O80
http://www.youtube.com/watch?v=FELXkBZJpO0
A co se týče onoho videa - na to jsem se ani nedíval. Nepotřebuju - postoje Karla Coppa jsou obecně známé, video je očividně další variací na téma "F-35 je šunt". Copp totiž kromě videí publikuje i články na APA. Které se obecně nesou v duchu:
-design F-35 má závažné chyby v délce hran, které degadují stealth schopnosti. Oproti tomu F-22 má stealth řádově větší a jako jediná stíhačka světa na všech vlnových délkách.
-F-35 má radar o menším dosahu a horších možnostech než Su-30-deriváty. F-22 má ovšem radar lepší než Su-30.
-F-35 má málo špatných raket. F-22 bude mít více lepších raket, možnost odpoutání se od Sučka a dokáže zvítězit i v manévrovém souboji.
-A proto bychom se (australani) měli vykašlat na F-35 a nakoupit co nejvíc F-22 - jinak nám hrozí prohra.
Namátkou: http://www.ausairpower.net/APA-NOTAM-300309-1.html
Pro dokreslení proklamovaných názorů Coppa stačí prvních pár odstavců.
Takže - buď je Copp schizofrenní a všude píše, že F-22 >> Flanker-deriváty > F-35 ALE do videa napíše, že Flanker-deriváty >> F-22, nebo jsi ty špatně pochopil video. Vyvozovat z odmítnutí "souboje" s rusy, že je F-22 horší je pak už úplně a dokonale mimo - američani by museli být PADLÍ NA HLAVU, aby rusům donesli F-22 až pod nos a umožnili jim získat ve vzduchu všechny utajované parametry a schopnosti F-22. Analogicky - když si rusové drželi Su-27 v tajnosti, bylo to snad proto, že by se báli souboje s F-15? Podle tvé logiky zjevně ano. Opět - zamysli se.
http://www.youtube.com/watch?v=FlJndMO1O80
http://www.youtube.com/watch?v=FELXkBZJpO0
A co se týče onoho videa - na to jsem se ani nedíval. Nepotřebuju - postoje Karla Coppa jsou obecně známé, video je očividně další variací na téma "F-35 je šunt". Copp totiž kromě videí publikuje i články na APA. Které se obecně nesou v duchu:
-design F-35 má závažné chyby v délce hran, které degadují stealth schopnosti. Oproti tomu F-22 má stealth řádově větší a jako jediná stíhačka světa na všech vlnových délkách.
-F-35 má radar o menším dosahu a horších možnostech než Su-30-deriváty. F-22 má ovšem radar lepší než Su-30.
-F-35 má málo špatných raket. F-22 bude mít více lepších raket, možnost odpoutání se od Sučka a dokáže zvítězit i v manévrovém souboji.
-A proto bychom se (australani) měli vykašlat na F-35 a nakoupit co nejvíc F-22 - jinak nám hrozí prohra.
Namátkou: http://www.ausairpower.net/APA-NOTAM-300309-1.html
Pro dokreslení proklamovaných názorů Coppa stačí prvních pár odstavců.
Takže - buď je Copp schizofrenní a všude píše, že F-22 >> Flanker-deriváty > F-35 ALE do videa napíše, že Flanker-deriváty >> F-22, nebo jsi ty špatně pochopil video. Vyvozovat z odmítnutí "souboje" s rusy, že je F-22 horší je pak už úplně a dokonale mimo - američani by museli být PADLÍ NA HLAVU, aby rusům donesli F-22 až pod nos a umožnili jim získat ve vzduchu všechny utajované parametry a schopnosti F-22. Analogicky - když si rusové drželi Su-27 v tajnosti, bylo to snad proto, že by se báli souboje s F-15? Podle tvé logiky zjevně ano. Opět - zamysli se.
sineva: Ty jsi provokatér, nebo 12-ti letý fanda do letectví? : ) (nic ve zlém). Zkus si prvně zjistit nějaké seriózní informace, než začneš bojovat s Migem 31 proti raptorovi : ) Ono já mám taky rád ruské letadla, ale je třeba si přiznat pravdu: jak tady kdysi uvedl redboy "F-22 je to nejdražší a nejlepší co na světě existuje" a to je prostě fakt. Vždyť i v USA, zemi s gigantickým vojenským rozpočtem, byl velký problém takhle nákladný stroj protlačit, je prostě NEJ - ty obrovské náklady musí být někde poznat, i kdyby to bylo předražené. Ono Su-27 je mým oblíbeným letadlem No. 1, ale je třeba říct, že jde o skoro 30 let starou konstrukci. Stále by určitě v rukou dobrého pilota dokázala kdekomu pěkně zatopit, SM, či Su-30 různých verzí určitě, ale F-22 skoro určitě fakt ne. Jediný ruský stroj, který by mohl už reálně ohrožovat naprostou dominanci F-22 je právě Pak-Fa, jenže ten ještě pár let létat nebude a F-22 je naopak už zařazený v dost hojném počtu. A Ani Pak-Fa nemá být lepší jak F-22, na to prostě nejsou peníze, má s ním prostě jen držet krok a hlavně zabodovat na zbrojních trzích nad F-35.
Zkus si prosím zjistit víc informací, než začneš podobnou diskuzi, takovými výkřiky do tmy o tom, jak na Su-35 a 37 nic nemá (né že by nějaké byly v aktivní službě) si děláš akorát ostudu. Ber to prosím jako dobře myšlenou radu a né jako urážení, taky jsem prožíval podobnou euforii po zhlédnutí pár videí Su-27 v akci a přečtení několika oslavných článků, ale po částečném proniknutí do problematiky jsem vystřízlivěl a dívám se na věci reálně, i když fanda a obdivovatel stále zůstávám.
Rosomák: Jaké jsou prosím podrobnosti o tom simulovaném útoku na tu letadlovku? Teda v jakém sledu šli jednotlivé události? To jako ty Sučka zaskočili onu letadlovku nepřipravenou a ta když se o nich dozvěděla, tak nestihla dostat do vzduchu nic dost rychle? To že proletěli nad palubou je jistě parádička, ale na druhou stranu, to je měli během toho cvičení sundat?
No a teď na co jsem se chtěl původně zeptat ohledně Pak-Fa: Jestli stále platí vzlet prototypu do konce roku, pár měsíců zpět jsem se dočetl že jo, tak by mě zajímalo, jestli se s prvním vzletem prototypu následně v brzké době oběví i nějaké ty fotky pro veřejnost? Už se nemůžu dočkat až bude konečně známá podoba reálného stroje a můžeme tu začít diskutovat nad konstrukcí ap.
A ještě jedna věc, až vzlétne prototyp, tak předpokládám, že až do zavedení sériové výroby se konstrukce může stále ještě měnit na základě poznatků z testovacích letů, je to tak? Díky všem za info.
Zkus si prosím zjistit víc informací, než začneš podobnou diskuzi, takovými výkřiky do tmy o tom, jak na Su-35 a 37 nic nemá (né že by nějaké byly v aktivní službě) si děláš akorát ostudu. Ber to prosím jako dobře myšlenou radu a né jako urážení, taky jsem prožíval podobnou euforii po zhlédnutí pár videí Su-27 v akci a přečtení několika oslavných článků, ale po částečném proniknutí do problematiky jsem vystřízlivěl a dívám se na věci reálně, i když fanda a obdivovatel stále zůstávám.
Rosomák: Jaké jsou prosím podrobnosti o tom simulovaném útoku na tu letadlovku? Teda v jakém sledu šli jednotlivé události? To jako ty Sučka zaskočili onu letadlovku nepřipravenou a ta když se o nich dozvěděla, tak nestihla dostat do vzduchu nic dost rychle? To že proletěli nad palubou je jistě parádička, ale na druhou stranu, to je měli během toho cvičení sundat?

No a teď na co jsem se chtěl původně zeptat ohledně Pak-Fa: Jestli stále platí vzlet prototypu do konce roku, pár měsíců zpět jsem se dočetl že jo, tak by mě zajímalo, jestli se s prvním vzletem prototypu následně v brzké době oběví i nějaké ty fotky pro veřejnost? Už se nemůžu dočkat až bude konečně známá podoba reálného stroje a můžeme tu začít diskutovat nad konstrukcí ap.
A ještě jedna věc, až vzlétne prototyp, tak předpokládám, že až do zavedení sériové výroby se konstrukce může stále ještě měnit na základě poznatků z testovacích letů, je to tak? Díky všem za info.
Podrobností je velmi málo.
USA se tím nechlubí, Rusko také logicky nezveřejní detaily útoku (kromě toho Rusové se ještě nenaučili své úspěchy mediálně prodat - a v podstatě také nemají přes koho - světovém mediální agentury jsou strategicky vlastněny).
Normální stav je, když se blíží nějaké letadlo, tak proti němu vystartují stíhačky a "doporučí" mu opustit prostor. Tady letadla zjistili až tehdy, když jim zaburácela nad palubou.
Podle neověřených zpráv z posádky letadlové lodi jim při té první akci udělali Sučka dva nízké průlety, z toho jeden na zádech.
USA se tím nechlubí, Rusko také logicky nezveřejní detaily útoku (kromě toho Rusové se ještě nenaučili své úspěchy mediálně prodat - a v podstatě také nemají přes koho - světovém mediální agentury jsou strategicky vlastněny).
Normální stav je, když se blíží nějaké letadlo, tak proti němu vystartují stíhačky a "doporučí" mu opustit prostor. Tady letadla zjistili až tehdy, když jim zaburácela nad palubou.
Podle neověřených zpráv z posádky letadlové lodi jim při té první akci udělali Sučka dva nízké průlety, z toho jeden na zádech.
Novio, redboy mal a zatiaľ ešte stále má, pravdu v tom, že nič , sériovo vyrábané, nie je lepšie ako F-22A, ale.....ide o stroj, ktorého vývoj základných častí začal ešte v 80. rokoch a to je už dosť dávno. PAK-FA má disponovať a nie je dôvod o tom pochybovať , časťami z rokov 90. až 00 a to je dosť rozdiel. Osobne si myslím, na základe toho čo sa dá o možných / zdôrazňujem možných, nie istých / systémoch PAK-FA nájsť, že pôjde o stroj nadradený aj F-22A a F-35. Má disponovať minim. 3omi výkonnými radarmi kat. AFAR / klasický čelný a dva krídlové, pracujúce v pásme L /, novým optoelek. zariadením / stačí vylepš. verzia toho čo je na Mig-35 a Su-35S /, výkonnými rušičmi / na MAKSe boli predstavené veľmi slušné kusy /, spojovac a navigač. zariadeniami / GLONASS už plne v prevádzke /, očakávam zlepšenie aj v oblasti cifrových computers atď.. Ale ako som uviedol , len odhadujem. Netreba zabúdať ani na nový stroj 5. gen z krajiny spoza "Veľkého múra" a v pláne je aj Rusko-Indický projekt. Na záver však ešte raz zopakujem, nič lepšie, zatiaľ, ako F-22A sériovo nelieta.
Ale tak tady bych si dovolil podotknout, že i pro Raptor se plánuje zavedení radarů s bočním vyzařováním (pokud už není potají implementováno) a že velká část trupu slouží jako příjímací antény. Jediné, co je na tom letadle determinováno úrovní vědy (konce) 80. let je větší část aerodynamiky, ikdyž i ta se docela měnila. Elektroniku ale má špičkovou, zcela s dobu a hlavně je platformou otevřenou budoucím upgradům - otevřená architektura, redundantní výpočetní moduly s možností nahrazení výkonnějšími pouhou výměnou modulů atd. Jako vždy je to ovšem otázka ceny - EO zařízení s docela slušnými parametry měl dostat i Raptor, ale vývoj byl zrušen pro už tak příliš velké náklady, takže mají dnešní sériové stroje jen "okénko"/slot pro případnou budoucí montáž. I pro to, co s čím se amíci vytasili v programu Arrowhead (modernizace EO systémů AH-64D) bych je ale na poli optiky nepodceňoval - možná nemají řešení tak elegantní, jako rusové, ale funguje jim to stejně dobře.
Každopádně ještě Raptor dostane skvělé hračky jako reakci na novinky na PAK-FA, takže se máme na co těšit na obou stranách atlantiku. Jen škoda, že se o většině z nich dovíme až tak s pětiletým skluzem..
Každopádně ještě Raptor dostane skvělé hračky jako reakci na novinky na PAK-FA, takže se máme na co těšit na obou stranách atlantiku. Jen škoda, že se o většině z nich dovíme až tak s pětiletým skluzem..
Cover, bez pochyby bude verzia, nazvime ju F-22B, nadupaná, o tom nejdem polemizovať, ale nevieme o nej nič, všetko je sústreďované na F-35. Pamätám si však články s údajmi z konca 80. rokov a začiatku 90., o systémoch YF-22 a neskoršieho F-22 a tie sa nelíšia od údajov tých zavedených. Samotný radar AN/APG-77, ako aj CIP, prípadne motor a iné dôležité celky, majú svoj rodný list "vydaný" v 80. rokoch. To, že tento stroj je ešte aj dnes špica, nie je len dôsledok jeho výborných výkonov, ale tým, že sa stratili konkurenti.
Nie je tajomstvom čo napíšem : ak by nedošlo k zrúteniu bývalého ZSSR a armáda,ako aj spoločnosť, by prešla inými zmenami, ako jej osud nadelil, tak už v polke 90. rokov by F-22 mal vážnych nepriateľov v rôznych verziách Su-27M/IB/BM, ale aj v strojoch projektov MFI a LFI.
Nie je tajomstvom čo napíšem : ak by nedošlo k zrúteniu bývalého ZSSR a armáda,ako aj spoločnosť, by prešla inými zmenami, ako jej osud nadelil, tak už v polke 90. rokov by F-22 mal vážnych nepriateľov v rôznych verziách Su-27M/IB/BM, ale aj v strojoch projektov MFI a LFI.