13. 8. 1942 provedlo italské letectvo pokusný útok dálkově řízeným SM.79 proti britské flotile u břehu Alžíru. Šlo o systém, navržený generálem Ferdinandem Raffaellim. Bojový úspěch se nedostavil, nicméně to nebylo tak důležité, neboť se potvrdilo, že samotná myšlenky je správná. Ovšem pro bojové použití se stroj, jako byl SM.79, zdál být velitelům letectva příliš složitý a drahý. Samotná myšlenka takových útoků je však dosti zaujala a další vývoj podpořili, což popírá oblíbené klišé o zaostalosti myšlení italské generality.

Inženýr Sergio Stefanutti, šéfkonstruktér firmy SAI-Societa Aeronautica Italiana (známé také jako Ambrosini podle majitele ing. Angela Ambrosiniho), ve spolupráci s ing. Ermengildem Pretim a ing. Steliem Fratim proto navrhl konstrukci velmi jednoduchého letounu AR (Assalto Radioguidato čili útočný rádiem řízený). Pro výrobu byla vybrána firma Aeronautica Lombarda (ne náhodou, patřila Romolu Ambrosinimu, bratru majitele SAI), která koncem roku 1942 obdržela zakázku na jeden prototyp a pět strojů ověřovací série.
Výsledný stroj převážně dřevěné konstrukce byl velmi jednoduchý, ideální jak z hlediska nákladů na práci, tak použitím nedeficitních materiálů. K pohonu byl vybrán motor FIAT A.80 RC.41 o výkonu 757 kW. Byl pro zjednodušení včetně krytu převzat z bombardéru FIAT BR.20. Stroj měl nejprve zvlétat z vozíku, odhoditelného po startu, ale nakonec byla zvolena jednodušší varianta, klasický podvozek, který by byl po vzletu odhozen. Prototyp jej však měl samozřejmě pevný. S letounem měl vzlétnout a na základní kurs jej navést pilot, který by, po převzetí dálkového řízen, vyskočil na padáku. Cesta k cíli by probíhala pomocí autopilota, samotný útok by řídil operátor z řídícího letounu. Výzbroj by byla umístěna v trupové pumovnici, schopné pojmout dvě 1000 kg pumy.
K zalétání prototypu došlo 13. 6. 1943. Podle italských zdrojů měl být dvoumístný, ale žádná fotografie toto nepotvrzuje. Druhý stroj byl již jistě jednomístný a ke zkouškám se připojil v srpnu 1943. Další stroje byly rozpracovány, ale v důsledku kapitulace Itálie již nedošlo k jejich dokončení a ukončení celého projektu.
Někdo by mohl říci, že se jadnalo o primitivní zbraň. Jistě, ale byla to zároveň ukázka dalšího vývoje. AR byl totiž vlastně první manévrující letounovou střelou s plochou dráhou letu!
TECHNICKÉ ÚDAJE
ROZMĚRY
Rozpětí: 17 m
Délka: 14 m
Výška: 3,4 m
Nosná plocha: 38 m2
HMOTNOST
Prázdná: 3600 kg
Vzletová: 6000 kg
VÝKONY
Maximální rychlost: 360 km
Cestovní rychlost: 280 km
Omluvte prosím katastrofální kvalitu obrázků, ale prostě nic lepšího nemám