v SSSR se po druhé světové válce osádkové věže nevyskytovaly, tedy s výjimkou záďových střelišť. Ale i tam se používaly u nových konstrukcí od šedesátých letech jen pro letouny transportní. Nové bombardéry měly již dálkově ovládaná střeliště (Tu-22, Tu-22M). Je celkem otázkou proč toto střeliště nedostaly i moderní varianty Tu-95.knezdub píše:Tak to jo, myslel jsem, že byla osádková, jako ta zadní (?). Díky
Mjasiščev M-4 aneb kladivo na Ameriku
Moderátor: Julesak



- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Kanónové veže - polozapustené veže majú celkom zaujímavú konštrukciu - aby sa veža dala postaviť čo najnižšia, lafeta predstavuje akési vahadlo a vo "vyčnievajúcej" časti sú skutočne len kanóny a nutný kus zásobovacieho mechanizmu. Zobrazená veža pokrýva paľbou viac ako polosféru.
Strely PRL s náplňou rôznych dipólov sú obmedzene použiteľné i proti nepancierovaným cieľom a lietadlám, navyše ich zrejme kombinovali so strelami ME ("katáčovými" - obsahujú 24 telies)
Azbuka - radšej azbuku ako pologramotný prepis anglickou transkripciou, z ktorej sa ani prasa nevyzná. Keď prepisovať, tak priamo alebo foneticky, ruština, čeština a slovenčina majú takmer rovnaké hlásky.
Strely PRL s náplňou rôznych dipólov sú obmedzene použiteľné i proti nepancierovaným cieľom a lietadlám, navyše ich zrejme kombinovali so strelami ME ("katáčovými" - obsahujú 24 telies)
Azbuka - radšej azbuku ako pologramotný prepis anglickou transkripciou, z ktorej sa ani prasa nevyzná. Keď prepisovať, tak priamo alebo foneticky, ruština, čeština a slovenčina majú takmer rovnaké hlásky.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Cover má pravdu, navíc jsou v tomhle případě křídla aerodynamicky čistá.cover72 píše:Pátrač: motory u kořene byly dle mého zvoleny hlavně kvůli hmotnosti a doletu - vždyť i podvozek přesunuli mimo křídla, aby tato byla tenčí, pružná a celý stroj tím pádem lehčí. Kdyby chtěli mít motory na křídlech, museli by tam mít buď tuhá křídla nebo alespoň výstuhy a celá ta snaha by přišla vniveč..
Výhodnější je už jen zavěšení motorů pod křídlem, mírně před ním ( B-47, B-52,... ). To může být ještě lehčí, protože kroucení křídla je vyrovnáváno i hmotností motorů.
Pokud jde o problémy se startem a přistáním, to je společné všem strojům s tandemovým podvozkem, tedy za předpokladu že je zadní podvozek za těžištěm.
Problémy jsou vlastně dva:
1) oba podvozky musí dosednout současně
2) je nutné velmi přesně dodržovat přistávací rychlost...
Takže nic pro nezkušené piloty...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Tandemový podvozek má jisté nedostatky ( Vámi již popsáno), ale má také určité přednosti, pro které byl na strategických bombardérech B-47, B-52 a M-4 použit. Lze jej zkonstruovat jako velice pevný při menším nároku na prostor v letadle, zasouvá se do trupu - nenarušuje čistotu křídla. Při konstrukci podvozku B-52 se postupovalo tak důsledně, že se podvozkové nohy natáčely. To umožnilo pilotům natočit stroj během vzletu a přistání proti bočnímu větru, ale letoun se pohyboval po podvozku ve směru dráhy ( lze pozorovat na mnohých filmových záběrech typu). Toto řešení USAF velmi utajovalo.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 28/12/2009, 21:25, celkem upraveno 1 x.
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Já ty výhody ani nepopisoval připadaly mi dostatečně zřejmé...
Teď si nejsem úplně jistý, ale mám pocit že ta důslednost při řešení podvozku B-52 byla způsobena problémy letounu B-47 při startech a přistáních se stranovým větrem. Bohužel se mi nepovedlo zjistit, jak na tom byl M-4, případně další stroje s tandémovým podvozkem ( Jak-25/26/27/28, SUD AVIATION VAUTOUR ), jistotu mám pouze u U-2, ale tam těch důvopdů mohlo být víc.
Jen taková drobnost, tady na PALBĚ si obvykle tykáme, aspoň mě osobně zní TY vole líp než VY vole
Teď si nejsem úplně jistý, ale mám pocit že ta důslednost při řešení podvozku B-52 byla způsobena problémy letounu B-47 při startech a přistáních se stranovým větrem. Bohužel se mi nepovedlo zjistit, jak na tom byl M-4, případně další stroje s tandémovým podvozkem ( Jak-25/26/27/28, SUD AVIATION VAUTOUR ), jistotu mám pouze u U-2, ale tam těch důvopdů mohlo být víc.
Jen taková drobnost, tady na PALBĚ si obvykle tykáme, aspoň mě osobně zní TY vole líp než VY vole




"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Podvozok B-52 nie je tandemový, ale dvojstopý, s nohami na šírku trupu a vonkajšie kolesá sú mimo obrys trupu.
Predné podvozkové nohy sa musia natáčať bezpodmienečne, aby bolo lietadlo rozumne ovládateľné pri pohybe na zemi - natáčajú sa aj zadné? V akom rozsahu?
Tandemové usporiadanie podvozku je pomerne časté hlavne u "hornoplošníkov", kde by vznikal problém s veľmi vysokým podvozkom a tým aj so značne veľkými gondolami pre podvozok.
Predné podvozkové nohy sa musia natáčať bezpodmienečne, aby bolo lietadlo rozumne ovládateľné pri pohybe na zemi - natáčajú sa aj zadné? V akom rozsahu?
Tandemové usporiadanie podvozku je pomerne časté hlavne u "hornoplošníkov", kde by vznikal problém s veľmi vysokým podvozkom a tým aj so značne veľkými gondolami pre podvozok.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Už se sice dostáváme hodně mimo, ale není důležité jak široký rozchod mají kola podvozku, jde hlavně o umístění zadní sestavy kol dost daleko za těžištěm. Navíc přední sestava podvozku je víceméně identická s tou zadní ( minimálně " rozchodem" ), ale vzhledem k rozpětí se dá naprosto klidně považovat za jeden bod, proto jsou tam ta balanční kolečka.
Jinak při startu a přistání se B-52 chová jako tandem.

Jinak při startu a přistání se B-52 chová jako tandem.




"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
to Kopapaka:
S tykáním nemám problém. Větičku v závorce jsem dal do množného čísla, protože o nevýhodách psali minimálně dva diskutující - alespoň mám ten dojem.
to Alchymista:
Jistě, podvozek B-52 je vícestopý, ovšem svou charakteristikou jde o konstrukci tandemovou a tak je podvozek popisován. I ve škole jsme se učili, že B-52 je opatřen podvozkem tandemovým.
O letounu M-4 jsme se učili také, ale jen všeubecně o použité konstrukci.
Motory zabudované po dvojicích v kořenech křídel nepoužívaly jen M-4 nebo britské bombardéry "V", ale také málo známý dopravní letoun Tu-110, který byl vyroben jen v malé sérii a Aeroflot jej užíval na vnitrostátních linkách. Stejné konstrukční řešení používal britský dopravní letoun DH COMET.
S tykáním nemám problém. Větičku v závorce jsem dal do množného čísla, protože o nevýhodách psali minimálně dva diskutující - alespoň mám ten dojem.
to Alchymista:
Jistě, podvozek B-52 je vícestopý, ovšem svou charakteristikou jde o konstrukci tandemovou a tak je podvozek popisován. I ve škole jsme se učili, že B-52 je opatřen podvozkem tandemovým.
O letounu M-4 jsme se učili také, ale jen všeubecně o použité konstrukci.
Motory zabudované po dvojicích v kořenech křídel nepoužívaly jen M-4 nebo britské bombardéry "V", ale také málo známý dopravní letoun Tu-110, který byl vyroben jen v malé sérii a Aeroflot jej užíval na vnitrostátních linkách. Stejné konstrukční řešení používal britský dopravní letoun DH COMET.
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
ešte jedno video http://www.youtube.com/watch?v=DGrCqbuftSY
U B-52 sú balančné kolieska i z ďalšieho dôvodu - pri plnom natankovaní a podvesení "železných" bômb na krídlové nosníky sa konce pomerne elastického krídla pri pohybe na zemi prevesili a dostávali veľmi nízko nad povrch zeme - len niečo málo cez 2 metre - a pri pristátí v momente straty vztlaku často prekmitávali ešte nižšie, údajne až na jeden meter, takže riziko zrážky s terénom bolo veľmi vysoké.
Netrvám na definícii podvozku B-52, len poznamenám, že podvozok s porovnateľnou šírkou voči šírke trupu používa i mnoho ťažkých nákladných lietadiel, u ktorých je však rozpätie relatívne menšie a krídlo tuhšie a výška trupu po koreň krídla výrazne väčšia, takže balančné podvozky strácajú zmysel.
U B-52 sú balančné kolieska i z ďalšieho dôvodu - pri plnom natankovaní a podvesení "železných" bômb na krídlové nosníky sa konce pomerne elastického krídla pri pohybe na zemi prevesili a dostávali veľmi nízko nad povrch zeme - len niečo málo cez 2 metre - a pri pristátí v momente straty vztlaku často prekmitávali ešte nižšie, údajne až na jeden meter, takže riziko zrážky s terénom bolo veľmi vysoké.
Netrvám na definícii podvozku B-52, len poznamenám, že podvozok s porovnateľnou šírkou voči šírke trupu používa i mnoho ťažkých nákladných lietadiel, u ktorých je však rozpätie relatívne menšie a krídlo tuhšie a výška trupu po koreň krídla výrazne väčšia, takže balančné podvozky strácajú zmysel.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Ta azbuka je v tomhle článku fakt trochu přehnaná.S podvozkem souvisel systém pro ulehčení startu (tzv. мeханизм вздыбливания), který měnil se zvyšující se rychlostí pomocí předního vozíku úhel náběhu a ve vhodnou chvíli pozvedl příď a posadil letoun pouze na zadní vozík. Pilot musel prakticky jen udržovat směr.
Jak ten systém ošetřil různou hmotnost stroje? Přecijen vzletová rychlost v závislosti na hmotnosti (především u dálkových letounů) značně kolísá.
Není to překlep? DR místo RD?Zkoušky motoru probíhaly na upraveném Tu-4 DR
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Azbuka přehnaná je. Sice můžu vzít každou jednotlivou větu a přetahávat ji do Google Translate (s neurčitým výsledkem), ale je to velice neergonomické. Jako autor bych si nedovolil používat tolik původních výrazů ani v angličtině, kterou dnes hovoří největší % místních čtenářů.
Problém je v tom, že když něco napíšeš, tak si to sice můžu (teoreticky) nějak přeložit, ale nemusím to pochopit. A to platí i zvážíme-li fakt, že většina azbuky je jen naprosto zbytečné přepisování jmen. Řeknu ti, že mi to osobně dost znechucovalo a otravovalo čtení jinak myslím VELICE povedeného článku.
30. 4. První prototyp byl předán na státní testy (ICG, stav společných testů), v GK NII VVS (GK NII VVS, stát Červený Banner vědecké issledovatelny ústav letectva)

Problém je v tom, že když něco napíšeš, tak si to sice můžu (teoreticky) nějak přeložit, ale nemusím to pochopit. A to platí i zvážíme-li fakt, že většina azbuky je jen naprosto zbytečné přepisování jmen. Řeknu ti, že mi to osobně dost znechucovalo a otravovalo čtení jinak myslím VELICE povedeného článku.
30. 4. První prototyp byl předán na státní testy (ICG, stav společných testů), v GK NII VVS (GK NII VVS, stát Červený Banner vědecké issledovatelny ústav letectva)



- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
On to YAMATO napsal snad příliš složitě:Hans S. píše:Jak ten systém ošetřil různou hmotnost stroje? Přecijen vzletová rychlost v závislosti na hmotnosti (především u dálkových letounů) značně kolísá.
Ve zkratce jde vlastně o " prodlužovací " příďový podvozek ( vozík ). Sytém ovládání prodloužení vůbec neřeší rychlost, orientuje se podle vztlaku. Předpokládám, že pokyn ke spuštění vysouvání dávají čidla na podvozku a prostě spustí při určitém odlehčení odpružení.YAMATO píše:S podvozkem souvisel systém pro ulehčení startu (tzv. мeханизм вздыбливания), který měnil se zvyšující se rychlostí pomocí předního vozíku úhel náběhu a ve vhodnou chvíli pozvedl příď a posadil letoun pouze na zadní vozík. Pilot musel prakticky jen udržovat směr.
Takže to tu správnou rychlost pozná samo, nezávisle na vnějších vlivech.



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"