MMT - Most montovaný týlový
Je novější variantou vojenského mostu zavedeného do naší armády na konci 80. let, má délku 3 x 45m.
Původně označen jako NORMA, byl značně zvětšenou verzí MS (mostová souprava) a tedy také vychází z mostu BB (Bailey Bridge). MMT používal podobnou příhradovou rozevíratelnou konstrukci a stejně jako MS se stavěl na montážní stolici a s pomocným krakorcem se vysouval na překážku. MMT pro vysouvání používal speciální hydraulické zařízení nebo nouzově prostřednictvím navijáku AV-15 a zemní kotvy.
Základní technicko-taktická data:
---3 pole po 45m + až 3 x 9 m nájezdy
---možnost stavět i ve vodě do hloubky 7m s pomocí soulodí PMS
---šířka mostovky 7m + 2x1m chodníky po stranách
---povrch mostovky: plastbeton (křemičitý písek v epoxyd-polyuretanové pryskyřici)
---možnost stavět do 3% sklonu celý most (prakticky testována stavba 270m dlouhého most v 3% sklonu a jedno pole ve sklonu 8,4%)
---možnost zdvihnout střední pole a použít MMT jako nadjezd
---rychlost stavby: 26 hod včetně 2 hodin na nezbytné zemní práce
---možnost stavět i na bahnitém dně díky hydrodynamickému zapouštění podpěr
---možnost kombinace s podobnými soupravami
Složení soupravy Kompletní soupravu obsluhovala jednotka v síle roty
--- 49 ks T-815 PR-4 s mostní konstrukcí a spec. nástavbami
--- 3 ks PMS + 2 čluny MO-634 pro stavbu na vodě
--- 2 ks AD-28 (u prototypu byly použity málo výkonné AD-20)
--- 1 ks AV-15
--- 1 ks P V3S GEOS souprava geodetického pracoviště
T-815 PR-4 byl samotný podvozek bez nástavby, ta byla součástí jednotlivých nákladů. Rozdíl oproti běžným T-815 spočíval v záměně pérování za pneumatické měchy a doplnění pneu soustavy vozidla o zařízení k jejich regulaci. Tím se dal podvozek spustit, mohl najet pod příslušný náklad, zdvihnout, složit podpěrné nohy nákladu a přepnout na režim jízda.
Pokud se mi podařilo zjistit, byly dodány pouze 2 soupravy MMT. Vozidla T-815 u prototypu byly mimo výše uvedeného běžné civilní konstrukce. U druhé soupravy byly provedeny úpravy vyžádané armádou: taktické pneumatiky s centr. huštěním, vyšší výkon motoru, jiné zasklení kabiny, držáky zbraní atd.
Článek byl po upravení převzat s povolením autora Ragnaar Salter ze stránek válka.cz
MMT - Most montovaný týlový
K té T815 PR-4: Pneumatické pérování je u modelu T815 jednou z variant, takže není nutná žádná úprava. Podobný způsob nakládání je běžný i u jiných značek nákladních automobilů, T815 ho používá u verze Agro od samého počátku výroby.
Dovolil bych si polemizovat u výrazu "málo výkonný" ve spojení s jeřábem AD20. Ve většině parametrů je srovnatelný, ne li lepší, než AD28 a není tak náchylný na kvalitu terénu k zapatkování, navíc je stabilnější a míň náchylný k převrácení při přetížení, navíc je obratnější v terénu. AD28 má v podstatě ven vyšší výškový dosah.
Dovolil bych si polemizovat u výrazu "málo výkonný" ve spojení s jeřábem AD20. Ve většině parametrů je srovnatelný, ne li lepší, než AD28 a není tak náchylný na kvalitu terénu k zapatkování, navíc je stabilnější a míň náchylný k převrácení při přetížení, navíc je obratnější v terénu. AD28 má v podstatě ven vyšší výškový dosah.


-
- Příspěvky: 1
- Registrován: 14/8/2010, 20:29
Moje původní verze z válka.cz:
Na konci 80. let zavedla ČSLA do výzbroje nový most. MMT (most montovaný týlový) původní označení NORMA, byl značně zvětšenou verzí MS (mostová souprava) a tedy také vychází z mostu BB (Bailey Bridge). MMT používal podobnou příhradovou rozevíratelnou konstrukci a stejně jako MS se stavěl na montážní stolici a s pomocným krakorcem se vysouval na překážku. MMT pro vysouvání používal speciální hydraulické zařízení nebo nouzově prostřednictvím navijáku AV-15 a zemní kotvy.
Základní technicko-taktická data:
3 pole po 45m + až 3x9m nájezdy
nosnost 80t při výšce pilířů do 16m
možnost stavět i ve vodě do hloubky 7m s pomocí soulodí PMS
šířka mostovky 7m + 2x1m chodníky po stranách
povrch mostovky: plastbeton (křemičitý písek v epoxyd-polyuretanové pryskyřici)
možnost stavět do 3% sklonu celý most (prakticky testována stavba 270m dlouhého most v 3% sklonu a jedno pole ve sklonu 8,4%)
možnost zdvihnout střední pole a použít MMT jako nadjezd
rychlost stavby: 26 hod včetně 2 hodin na nezbytné zemní práce
možnost stavět i na bahnitém dně díky hydrodynamickému zapouštění podpěr
možnost kombinace s podobnými soupravami
Složení spr :
49 ks T-815 PR-4 s mostní konstrukcí a spec. nástavbami
3 ks PMS + 2 čluny MO-634 pro stavbu na vodě
2 ks AD-28 (u prototypu byly použity málo výkonné AD-20)
1 ks AV-15
1 ks P V3S GEOS spr. geodetického pracoviště
Kompletní spr obsluhovala jednotka v síle roty.
T-815 PR-4 byl samotný podvozek bez nástavby, ta byla součástí jednotlivých nákladů. Rozdíl oproti běžným T-815 spočíval v záměně pérování za pneumatické měchy a doplnění pneu soustavy vozidla o zařízení k jejich regulaci. Tím se dal podvozek spustit, mohl najet pod příslušný náklad, zdvihnout, složit podpěrné nohy nákladu a přepnout na režim jízda.
Byly dodány 2 spr MMT. Vozidla T-815 u prototypu byly mimo výše uvedeného běžné civilní konstrukce. U druhé spr byly provedeny úpravy vyžádané armádou: taktické pneumatiky s centr. huštěním, vyšší výkon motoru, jiné zasklení kabiny, držáky zbraní atd.
Zdroj: osobní zkušenost z provádění vojskových zkoušek
Poznámka k poznámce: AD-20 měl uváděné výhody, ale při stavbě vyšších pilířů byla větší nosnost AD-28 a tím i větší vzdálenost lana od osy otáčení jeřábu (vyložení) rozhodující.
Na konci 80. let zavedla ČSLA do výzbroje nový most. MMT (most montovaný týlový) původní označení NORMA, byl značně zvětšenou verzí MS (mostová souprava) a tedy také vychází z mostu BB (Bailey Bridge). MMT používal podobnou příhradovou rozevíratelnou konstrukci a stejně jako MS se stavěl na montážní stolici a s pomocným krakorcem se vysouval na překážku. MMT pro vysouvání používal speciální hydraulické zařízení nebo nouzově prostřednictvím navijáku AV-15 a zemní kotvy.
Základní technicko-taktická data:
3 pole po 45m + až 3x9m nájezdy
nosnost 80t při výšce pilířů do 16m
možnost stavět i ve vodě do hloubky 7m s pomocí soulodí PMS
šířka mostovky 7m + 2x1m chodníky po stranách
povrch mostovky: plastbeton (křemičitý písek v epoxyd-polyuretanové pryskyřici)
možnost stavět do 3% sklonu celý most (prakticky testována stavba 270m dlouhého most v 3% sklonu a jedno pole ve sklonu 8,4%)
možnost zdvihnout střední pole a použít MMT jako nadjezd
rychlost stavby: 26 hod včetně 2 hodin na nezbytné zemní práce
možnost stavět i na bahnitém dně díky hydrodynamickému zapouštění podpěr
možnost kombinace s podobnými soupravami
Složení spr :
49 ks T-815 PR-4 s mostní konstrukcí a spec. nástavbami
3 ks PMS + 2 čluny MO-634 pro stavbu na vodě
2 ks AD-28 (u prototypu byly použity málo výkonné AD-20)
1 ks AV-15
1 ks P V3S GEOS spr. geodetického pracoviště
Kompletní spr obsluhovala jednotka v síle roty.
T-815 PR-4 byl samotný podvozek bez nástavby, ta byla součástí jednotlivých nákladů. Rozdíl oproti běžným T-815 spočíval v záměně pérování za pneumatické měchy a doplnění pneu soustavy vozidla o zařízení k jejich regulaci. Tím se dal podvozek spustit, mohl najet pod příslušný náklad, zdvihnout, složit podpěrné nohy nákladu a přepnout na režim jízda.
Byly dodány 2 spr MMT. Vozidla T-815 u prototypu byly mimo výše uvedeného běžné civilní konstrukce. U druhé spr byly provedeny úpravy vyžádané armádou: taktické pneumatiky s centr. huštěním, vyšší výkon motoru, jiné zasklení kabiny, držáky zbraní atd.
Zdroj: osobní zkušenost z provádění vojskových zkoušek
Poznámka k poznámce: AD-20 měl uváděné výhody, ale při stavbě vyšších pilířů byla větší nosnost AD-28 a tím i větší vzdálenost lana od osy otáčení jeřábu (vyložení) rozhodující.
Myslím, že by se mohlo jednat o ve článku zmiňovaný Bailey Bridge.
http://www.britishpathe.com/record.php?id=60864
video zastihuje čs. ženisty při stavbě mostu přes Ohři v Chebu. Paradoxně se mu po celou jeho dlouhou kariéru říkalo "Americký". I moje maličkost ho ještě pamatuje.
http://www.britishpathe.com/record.php?id=60864
video zastihuje čs. ženisty při stavbě mostu přes Ohři v Chebu. Paradoxně se mu po celou jeho dlouhou kariéru říkalo "Americký". I moje maličkost ho ještě pamatuje.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"