
Vývoj
Jedná se o modernizaci tanků Typu 59 a Type 59-I , které byly v Pákistánu vyráběny od Číny od koncernu NORINCO a licenční práva byla koupena Pákistanským koncernem HIT (Heavy Industries Taxila), výroba začla od roku 1965 a skočila 1992. Vyrobilo se celkem 1424 kusů za toto období. Technicky odpovídá Type 59 tanku T-54A která Čína vyráběla cca od roku 1957(licence od SSSR). A Type 59-I byla modernizována na standart T-54B v Pákistanu se převážně vyráběla verze Type 59-I. Tato verze měla nový kanon D-10T2S a dvourovinný stabilizátor STP-2 Cyklon, zlepšené SŘP a další vymoženosti. V roce 1971 byly nasazeny proti Indií. V dalším období byly některé kusy modernizovány od firmy Anglické Royal Ordnance.
Pákistán nechtěl zůstat po zadu a tak se rozhodl modernizovat tento tak protože ve vozovém parku ho měl nejvíc a to důkladně. Vývoj započal v roce 1998 a hned za rok byl vyroben prototyp. Po zkouškách firemních i vojenských byl zaveden v roce 2004. V roce 2000 byl stroj předveden spolu s AL Khalidem(nejmodernější tank pákistánské armády) v Islámábádu.
Technické data
Podvozek je tvořen 5 ti zdvojenými velkými pojezdovými koly a vzadu je hnací a vpředu je napínací kolo. Bylo upraveno a radikálně zesíleno pojezdové ústrojí. Odpruženo je pomocí torzních tyčí. Po bocích podvozku jsou použity gumové zástěry, které byly doplněny reaktivním pancéřováním, do tři čtvrtě podvozku. Dále ERA byla použita na čele korby. Řidič je vybaven pasivním noktovizorem. Powerpack tvoří Čínský motor z tanku v Type 85-IIM(kterého má též ve výzbroji) typu 12150L7BW o výkonu 544 kW a je spojen s ručně ovládanou převodovku (?). S pěti stupni vpřed a jednou vzad (?). Šířka pasů byla zvětšena díky nárůstu hmotnosti. Aby byl měrný tlak na půdu zmenšen. Maximální nejvyšší rychlost na silnici je udávána až 65 km/h a v terénu do cca 30 km/h .
Věž je původní z Type 59. A je doplněno kompozitním pancířem na bocích a zadní části kde se nachází koš na různý materiál. A navíc je doplněn o ERA.
Hlavní výzbroj je tvořena kanonem 2A46M-1 ráže 125mm s hladkým vývrtem (licence od koncernu NORINCO ), Munice bude tvořena převážně od Číny. A jako každý kanon s hladkou hlavní bude používat tyto typy střel APFSDS,HEAT a FRAG-HE. Nahoře zůstal původní ventilátor.
Sekundární výzbroj tvoří DŠKM ráže 12,7 mm proti nízko letícím cílům a slabě pancéřované technice. Maximální dostřel střely tohoto kulometu je 7 km a při mířené střelby 3,5 km. Tento kulomet ovládá nabiječ. Spřažený kulomet ráže 7,62 mm typu Type 59T nebo Type 86 s kadencí cca 200-250 ran/min s max. dostřelem 2,2 km. Ovládá ho jak střelec tak velitel. Obranná výzbroj je tvořena zadýmovacími granátomety bud´ po 2x4 nebo 2x6 kusech. Základní pancéřování tvoří ocel. Dynamická ochrana celého tanku je typu FY činské výroby.
SŘP tvoří pro střelce termovizní zaměřovač a pro velitele pasivní infračervený a balistický počitač. SŘP je Francouzkého typu. A dále pro střelce je již tradiční laserový dálkoměr.
Osádka tohoto tanku jsou čtyři osoby. Velitel, střelec,nabíječ a řidič.
TTD tanku AL Zarrar
Hmotnost - 40 000 – 45 000 kg
celková délka – 10 000 nebo 10 200 mm
šířka - 3 400 mm
výška- 2 590 mm
Motor – 12150L7BW o výkonu : 544 kW při otáčkách ?
Převodovka – mechanická ? se pěti stupni vpřed a jednou vzad
Maximální rychlost – 60-65 km/h na silnici , na cestě 35+ km/h a v terénu 25+ km/h
Dálkoměr - laserový
Kulomety - spřažený ráže 7.62 typu Type 59T nebo Type 86 (kopie SGMT a PKT) a protiletadlový Type 54 (kopie DŠKM)
Zásoba munice – 17-22 ? kusů kanon, pro kulomety ráže 7.62 má 3000 ? nebo 3500 ? a pro ráži 12.7 mm 500 ? kusů
Náměr kanonu - -4,5 +18 ? stupńů
Stabilizace Kanonu - ano ve dvou osách
Typy zaměřovačů - střelec-termovizní a velitel zřejmě pasivní infračervený ?
Zařízení řidiče - pasivní noktovizor
SDIO - ?
Zásoba nafty – 815 + 200 l
Dojezd – silnice -500 km na silnici
Zavedení do výzbroje – 2004 (vyrobeno zatím zřejmně 450 strojů, další budou určitě na cestě)

Prameny: časopis ATM a internet