ČSL vs.Lw (II.)
Moderátor: jarl
Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Takže zjevné několikanásobné porušení pravidel:
bod 2.3. - spojení pilota a letadla
Pilot během akce nesmí měnit typ letadla, ve kterém akci zahájí. Výjimku tvoří speciální jednotka, která může využívat více typů.
O tom, že He-111 P-2 /nebo JU-87 (Adler.cz) byli zařazeni mezi zásobovací stroje nebo stroje pro speciální jednotky, jsem nic neslyšel. Ty ano?
Bodle bodu 3.2.3 jsi se mohl zúčastnit pozorovací mise, ale měl jsi bojové letadlo.
A nemohl jsi také letět v čase jakém jsi letěl, to měly povoleny činnost jen dvě letky na každé straně.
Mohl jsi letět na průzkum v JU-52 během dne, my jsme to také uvažovali, že je na průzkum C-47 použijeme, ale pak se dohodlo, že je to velké riziko, které za to nestojí.
Modrým se zase nelíbilo, když náš stíhač vzal Tigera (ale stejný případ je u modrých 40.StL_Patrik) a letěl s ním pro spadlého kamaráda z letky, ale to neodporovalo bodu 2.6.1 pravidel, kde to nebylo vyloučeno a ani v konfliktu s bodem 2.3.
Ale to padá na hlavu modrému velení, ne Tobě. Mně jen trklo do očí, co dělá zásobovač v bombardéru.
To musí také vysvětlit, jak je možné, že na počáteční a k tomu noční misi bylo 15 bombardérů, když jich v rozpisu měli povoleno 12, tj. jednu letku.
A že jich létalo více než 12, když se v 8.18 přihlásil Hiltos, který vystřídal 3.IAP_Nordoma, který pak létal u zásobování...
Ad zásah Ju-52 s piloty v Chamu:
Už si to přesně nepamatuji, ale ví to určitě Lekk. Já si už jen vzpomenu, jak říkal, že dostal ten "censored" co na něj ještě střílel z kulometu dvě ??? mezi voči.
Z letadla ale dle logu vyskákalo deset zúčastněných (zase ber, že já nejsem guru v IL2 jako ostatní, tak když tak mi danou nesrovnalost určitě někdo vysvětlí, proč log zde píše na rozdíl od jiných případů dvakrát). Já jsem jen napadal to, že z takto zasaženého letadla, které startuje (nutno připsat, žes zabil střelce na jednom šmolíku), vyskáčou všichni živí a do celkových výsledků ztrát (z kterými se pak operuje jako s jasným faktem) se to nepočítá na rozdíl od toho, když letadlo zůstane na stojánce a je zasaženo.
No s tím vozením, proč jsi měl málo práce - už jsem narazil u modrých na případ (kromě Tebe, tys sice se narodil v dopraváku v Ingostatu, ale včas jsi si to uvědomil a vrátil se zpět), kdy si pilot měl po smrti letět pro letadlo (viz bod 4.1. pravidel). Ale místo toho sedl na letišti do letadla (i kdyby bylo záložní, tak nesměl) - bez přepravy pro nový stroj - a letěl po dozbrojení a dotankování na další misi... Vzhledem k času, který tam strávil, toto zas tak za flagrantní porušení pravidel nepovažuji, i když kdo ví, jak by dlouho čekal na dopravu, nebo kde by pak chybělo zásobování...
bod 2.3. - spojení pilota a letadla
Pilot během akce nesmí měnit typ letadla, ve kterém akci zahájí. Výjimku tvoří speciální jednotka, která může využívat více typů.
O tom, že He-111 P-2 /nebo JU-87 (Adler.cz) byli zařazeni mezi zásobovací stroje nebo stroje pro speciální jednotky, jsem nic neslyšel. Ty ano?
Bodle bodu 3.2.3 jsi se mohl zúčastnit pozorovací mise, ale měl jsi bojové letadlo.
A nemohl jsi také letět v čase jakém jsi letěl, to měly povoleny činnost jen dvě letky na každé straně.
Mohl jsi letět na průzkum v JU-52 během dne, my jsme to také uvažovali, že je na průzkum C-47 použijeme, ale pak se dohodlo, že je to velké riziko, které za to nestojí.
Modrým se zase nelíbilo, když náš stíhač vzal Tigera (ale stejný případ je u modrých 40.StL_Patrik) a letěl s ním pro spadlého kamaráda z letky, ale to neodporovalo bodu 2.6.1 pravidel, kde to nebylo vyloučeno a ani v konfliktu s bodem 2.3.
Ale to padá na hlavu modrému velení, ne Tobě. Mně jen trklo do očí, co dělá zásobovač v bombardéru.
To musí také vysvětlit, jak je možné, že na počáteční a k tomu noční misi bylo 15 bombardérů, když jich v rozpisu měli povoleno 12, tj. jednu letku.
A že jich létalo více než 12, když se v 8.18 přihlásil Hiltos, který vystřídal 3.IAP_Nordoma, který pak létal u zásobování...
Ad zásah Ju-52 s piloty v Chamu:
Už si to přesně nepamatuji, ale ví to určitě Lekk. Já si už jen vzpomenu, jak říkal, že dostal ten "censored" co na něj ještě střílel z kulometu dvě ??? mezi voči.
Z letadla ale dle logu vyskákalo deset zúčastněných (zase ber, že já nejsem guru v IL2 jako ostatní, tak když tak mi danou nesrovnalost určitě někdo vysvětlí, proč log zde píše na rozdíl od jiných případů dvakrát). Já jsem jen napadal to, že z takto zasaženého letadla, které startuje (nutno připsat, žes zabil střelce na jednom šmolíku), vyskáčou všichni živí a do celkových výsledků ztrát (z kterými se pak operuje jako s jasným faktem) se to nepočítá na rozdíl od toho, když letadlo zůstane na stojánce a je zasaženo.
No s tím vozením, proč jsi měl málo práce - už jsem narazil u modrých na případ (kromě Tebe, tys sice se narodil v dopraváku v Ingostatu, ale včas jsi si to uvědomil a vrátil se zpět), kdy si pilot měl po smrti letět pro letadlo (viz bod 4.1. pravidel). Ale místo toho sedl na letišti do letadla (i kdyby bylo záložní, tak nesměl) - bez přepravy pro nový stroj - a letěl po dozbrojení a dotankování na další misi... Vzhledem k času, který tam strávil, toto zas tak za flagrantní porušení pravidel nepovažuji, i když kdo ví, jak by dlouho čekal na dopravu, nebo kde by pak chybělo zásobování...
Přijde mi od tebe Rosomáku krajně nevhodné rýpat se v porušení pravidel modrými, když červení pravidla taky porušovali a to opakovaně. Aneb kdo je bez viny, ať hodí kamenem.
Pokud jde o ten Ju 52 - není možné vzít na palubu 10 jiných hráčů, tohle hra neumí. Z toho plyne, že z toho Junkersu nemohlo vyskákat 10 hráčů. Nevím co píše log, ale vození pilotů byla záležitost domluvených pravidel, log nemohl vědět kolik je na palubě lidí.
Diktatura vs. demokracie ve velení - každý kdo se přihlásil na akci, dobrovolně akceptoval že mu někdo bude velet. Vrchní velitel je ten kdo říká bude to tak a tak, nikdo jiný nemá právo rozhodovat za něj. Ostatní můžou sdělit svůj názor na daný rozkaz, nemusí s tím rozkazem souhlasit ale to je asi tak všechno. Rozhodování je jen na veliteli. Takže když bys týden před akcí například rozhodl o tom (třeba po poradě s veliteli letek) že potřebuješ přeskupit stíhače, všichni by to určitě akceptovali. Já myslím, že demokracie je někdy spíš na škodu .
Pokud jde o ten Ju 52 - není možné vzít na palubu 10 jiných hráčů, tohle hra neumí. Z toho plyne, že z toho Junkersu nemohlo vyskákat 10 hráčů. Nevím co píše log, ale vození pilotů byla záležitost domluvených pravidel, log nemohl vědět kolik je na palubě lidí.
Diktatura vs. demokracie ve velení - každý kdo se přihlásil na akci, dobrovolně akceptoval že mu někdo bude velet. Vrchní velitel je ten kdo říká bude to tak a tak, nikdo jiný nemá právo rozhodovat za něj. Ostatní můžou sdělit svůj názor na daný rozkaz, nemusí s tím rozkazem souhlasit ale to je asi tak všechno. Rozhodování je jen na veliteli. Takže když bys týden před akcí například rozhodl o tom (třeba po poradě s veliteli letek) že potřebuješ přeskupit stíhače, všichni by to určitě akceptovali. Já myslím, že demokracie je někdy spíš na škodu .
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Rosomáku, obě speciální jednotky mohly létat i v noci (jak modří, tak červení). Modří mohli jako pozorovací letouny používat He 111 (dokonce jsme je dlouhou dobu chtěli povolit i jako zásobovací, ale pak jsem to sám zavrhl, že v téhle době se jednalo o moc cenný typ potřebný a hlavně nenahraditelný v jiných úlohách - a že by v roce 1938 Heinkely téměř jistě nezásobovaly). Celkově vzato, modří mohli mít v noční fázi najednu ve vzduchu stejně He 111, jako v denní fázi, tedy 18 ks. Na druhé straně to bylo úplně stejné u B-71.
Takže prd několikanásobné porušení pravidel, jen je červený generál neznal
PS: Adler byl pilot Stuky, nebo ne? A kdyby to byl pilot speciální jednotky, tak pokud se nepletu, tak ti snad mohli létat úplně se vším (za účelem přelétání strojů), i když nevím, jestli si to nepletu
Takže prd několikanásobné porušení pravidel, jen je červený generál neznal

PS: Adler byl pilot Stuky, nebo ne? A kdyby to byl pilot speciální jednotky, tak pokud se nepletu, tak ti snad mohli létat úplně se vším (za účelem přelétání strojů), i když nevím, jestli si to nepletu

Byl jsem zařazen do speciální jednotky, a mezi naše stroje patřily Ju-52, který jsme používali jako přepravní a zásobovací, He-111, který jsme používali výhradně pro průzkum a Storch, který jsme používali pro nízký průzkum. Tedy He-111 jsme ráno použili v souladu s pravidly. Speciální jednotky měly povoleny létat celý den, tedy nemohlo se stát že bych vzlétl ve špatnou denní dobu.Rosomak píše:Takže zjevné několikanásobné porušení pravidel:
bod 2.3. - spojení pilota a letadla
Pilot během akce nesmí měnit typ letadla, ve kterém akci zahájí. Výjimku tvoří speciální jednotka, která může využívat více typů.
O tom, že He-111 P-2 /nebo JU-87 (Adler.cz) byli zařazeni mezi zásobovací stroje nebo stroje pro speciální jednotky, jsem nic neslyšel. Ty ano?
Bodle bodu 3.2.3 jsi se mohl zúčastnit pozorovací mise, ale měl jsi bojové letadlo.
A nemohl jsi také letět v čase jakém jsi letěl, to měly povoleny činnost jen dvě letky na každé straně.
Ráno celá speciální jednotka letěla na průzkum v He-111, a dělala to pak celý den. Protože spec. jednotka má 6 členů a bombardovací měla tabulkový stav 12, tak, jak říká Fucida, mohli modří v souladu s pravidly mít ve vzduchu až 18 He-111.
Adler patřil mezi střemhlavé bombardéry.
Patrik patřil do speciálních jednotek, stejně tak Nordom. Hiltos patříl k bombardérům. Vše dohledatelné ve zveřejněném rosteru modrých, zde. Tedy Nordom i Patrik letěli na jim přidělených letadlech, stejně tak Hiltos. Hiltos nestřídal Nordoma, Nordom odletěl svoji výzvědnou misi z kterých jsou fotografieRosomak píše: Modrým se zase nelíbilo, když náš stíhač vzal Tigera (ale stejný případ je u modrých 40.StL_Patrik) a letěl s ním pro spadlého kamaráda z letky, ale to neodporovalo bodu 2.6.1 pravidel, kde to nebylo vyloučeno a ani v konfliktu s bodem 2.3.
.. také vysvětlit, jak je možné, že na počáteční a k tomu noční misi bylo 15 bombardérů, když jich v rozpisu měli povoleno 12, tj. jednu letku.
A že jich létalo více než 12, když se v 8.18 přihlásil Hiltos, který vystřídal 3.IAP_Nordoma, který pak létal u zásobování...[/b]
Tady ti nemůžu oponovat jinak než tak, že mi není nic takového známo. Od 3 hodin odpoledne jsem seděl s Messikem na debriefovacím kanále a věděl jsem a poslouchal debrief všech pilotů kteří zhebli. Všechny jsem je vezl do Ingolstadtu a všechny jsem pozoroval odlétat zatímco já čerpal palivo.Rosomak píše: No s tím vozením, proč jsi měl málo práce - už jsem narazil u modrých na případ (kromě Tebe, tys sice se narodil v dopraváku v Ingostatu, ale včas jsi si to uvědomil a vrátil se zpět), kdy si pilot měl po smrti letět pro letadlo (viz bod 4.1. pravidel). Ale místo toho sedl na letišti do letadla (i kdyby bylo záložní, tak nesměl) - bez přepravy pro nový stroj - a letěl po dozbrojení a dotankování na další misi... Vzhledem k času, který tam strávil, toto zas tak za flagrantní porušení pravidel nepovažuji, i když kdo ví, jak by dlouho čekal na dopravu, nebo kde by pak chybělo zásobování...
Suma sumarum, covece, co to blabolis.
Že jsi o tom, že bombardér je zároveň speciální letoun, mlčel jsi jako hrob - tedy směrem ke mně či k červeným - např. při obou setkáních v hospodě nebo poradách/mailech, kdy se sáhodlouze řešila fotografická výbava ČSL letounů, že je moc rozsáhlá.
V pravidlech u speciálních jednotek také bombardéry nejsou uvedeny.
...letouny speciální jednotky (Fi 156, Tiger Moth, Ju 52, Š-328, DC-3)...
Ad Adler.cz - ano, lítal s Ju-87. Pak se asi na závěr nudil, vlezl do Ju-52, nabral 18 paragánů a dával jim výcvik. Jen jsem nevěděl, s čím měl primárně létat, takže nic důležitého.
To přelétávání strojů speciální piloti neměli dělat, měli jen dopravovat piloty pro ně. Aneb jak by se pak vraceli na letiště, kde by nechali svůj stroj. Teleport sice funguje, ale jaksi není historicky korektní
V pravidlech u speciálních jednotek také bombardéry nejsou uvedeny.
...letouny speciální jednotky (Fi 156, Tiger Moth, Ju 52, Š-328, DC-3)...
Ad Adler.cz - ano, lítal s Ju-87. Pak se asi na závěr nudil, vlezl do Ju-52, nabral 18 paragánů a dával jim výcvik. Jen jsem nevěděl, s čím měl primárně létat, takže nic důležitého.
To přelétávání strojů speciální piloti neměli dělat, měli jen dopravovat piloty pro ně. Aneb jak by se pak vraceli na letiště, kde by nechali svůj stroj. Teleport sice funguje, ale jaksi není historicky korektní

- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Že bychom zapomněli do pravidel uvést He 111 a B-71 pro speciální jednotky? To by byla chyba. Ale nic by to neměnilo na tom, že jsme to v hospodě s tebou opakovaně probírali a nikdo proti tomu nic nenamítal.
Kamery a délky pořízených záznamů se probíraly i ve vztahu k letadlům. U Š-328 byla vůle nějak omezit jejich schopnost kamerovat :)Heinkely měly zase svoje omezení, která byla schválená druhou stranou (tedy tebou). Nevím, jestli se teď pokoušíš o nějakou blamáž, ale faktem je, že o průzkumu pomocí He 111 a B-71 se vědělo a aktivně mluvilo celou dobu přípravy akce. Jestli jsme byli tak neobratní a v pravidlech jsme je zapomněli zmínit, pak je to chyba, ale ne nijak zásadní.
Kamery a délky pořízených záznamů se probíraly i ve vztahu k letadlům. U Š-328 byla vůle nějak omezit jejich schopnost kamerovat :)Heinkely měly zase svoje omezení, která byla schválená druhou stranou (tedy tebou). Nevím, jestli se teď pokoušíš o nějakou blamáž, ale faktem je, že o průzkumu pomocí He 111 a B-71 se vědělo a aktivně mluvilo celou dobu přípravy akce. Jestli jsme byli tak neobratní a v pravidlech jsme je zapomněli zmínit, pak je to chyba, ale ne nijak zásadní.
- CZS_Scharck
- Příspěvky: 7
- Registrován: 9/9/2010, 14:25
Já si z hospod na toto téma pamatuji jen to (ale třeba Vencour nebo Johan vypomohou), že jsme řešili, jestli mohou všechny bombardovací stroje provádět filmový záznam a jak dlouhý, a jestli mohou šmolíci provádět fotografických průzkum. Z toho pak vyplynul povolený počet. Ještě jsme řešili to, že při ztrátě stroje vzhledem k počtům kamer by již nemělo být možné nafasovat průzkumnou verzi nebo kontejner (to ale do pravidel nedošlo). Bohužel, diskuse - co se pamatuji za mé přítomnosti - točila především o českých strojích.
Konkrétně z pravidel:
Fotografický průzkum „velkého rozsahu“ smí provádět u ČSL 5 strojů v každé bombardovací letce, u LW 2 stroje v každé bombardovací letce. Stroje vybavené kamerovým zařízením budou určeny předem a budou během dne neměnné.
Bitevní piloti ČSL smějí provádět také fotografický průzkum „malého rozsahu“
Pokud jste určili šest pilotů speciálních jednotek jako průzkumáky, tak by se již neměli objevit v jiném letadle než při záchraně s Fi-156, jejichž počet se po dohodě (rozumný návrh Jiříčka) rozšířil na každé letiště (a pak se Jiříčkovi nelíbilo, že s ním letěl u nás i pilot pro záchranu pilota ze své letky - ale 2.6.1 to nevylučuje).
Aneb Stroje vybavené kamerovým zařízením budou určeny předem a budou během dne neměnné. Dále smí fotografický průzkum provádět všechny stroje speciální jednotky, určené rozkazem k výškovému průzkumu...
Počet strojů speciální jednotky činil v rozpisu šest v oboustranně schválených a potvrzených počtech. Pokud bylo šest letadel průzkumných určených rozkazem - tak by v duchu napsaného neměla mít speciální jednotka již v rozpisu místo pro přepravní stroje Ju-52 (Fi-156 byly k dispozici na každém letišti dle pozdější dohody).
Aspoň tak jsem to chápal já, že se létá na ks strojů (viz rozpis), a v případě potřeby na rozdíl od ostatních jednotek, dokud jsou piloti, tak tolik strojů je k dispozici, protože v případě ztráty pilotů dopraváků by se piloti nemohli dostat pro nový stroj.
Je to jedna z oblastí, která se nedotáhla do konce a také se projevila má nezkušenost z těchto akcí, věnovat této sekci větší pozornost, ale byly důležitější oblasti v časovém presu před akcí...
Tady je hezky vidět, jak jsou zdánlivé detaily jsou strategicky důležité.
Jinak o omezení He-111 P2 nějak moc nevím - o palivu jste říkali, že stejně nebudete brát plnou a jiná omezení neprošla.
Konkrétně z pravidel:
Fotografický průzkum „velkého rozsahu“ smí provádět u ČSL 5 strojů v každé bombardovací letce, u LW 2 stroje v každé bombardovací letce. Stroje vybavené kamerovým zařízením budou určeny předem a budou během dne neměnné.
Bitevní piloti ČSL smějí provádět také fotografický průzkum „malého rozsahu“
Pokud jste určili šest pilotů speciálních jednotek jako průzkumáky, tak by se již neměli objevit v jiném letadle než při záchraně s Fi-156, jejichž počet se po dohodě (rozumný návrh Jiříčka) rozšířil na každé letiště (a pak se Jiříčkovi nelíbilo, že s ním letěl u nás i pilot pro záchranu pilota ze své letky - ale 2.6.1 to nevylučuje).
Aneb Stroje vybavené kamerovým zařízením budou určeny předem a budou během dne neměnné. Dále smí fotografický průzkum provádět všechny stroje speciální jednotky, určené rozkazem k výškovému průzkumu...
Počet strojů speciální jednotky činil v rozpisu šest v oboustranně schválených a potvrzených počtech. Pokud bylo šest letadel průzkumných určených rozkazem - tak by v duchu napsaného neměla mít speciální jednotka již v rozpisu místo pro přepravní stroje Ju-52 (Fi-156 byly k dispozici na každém letišti dle pozdější dohody).
Aspoň tak jsem to chápal já, že se létá na ks strojů (viz rozpis), a v případě potřeby na rozdíl od ostatních jednotek, dokud jsou piloti, tak tolik strojů je k dispozici, protože v případě ztráty pilotů dopraváků by se piloti nemohli dostat pro nový stroj.
Je to jedna z oblastí, která se nedotáhla do konce a také se projevila má nezkušenost z těchto akcí, věnovat této sekci větší pozornost, ale byly důležitější oblasti v časovém presu před akcí...
Tady je hezky vidět, jak jsou zdánlivé detaily jsou strategicky důležité.
Jinak o omezení He-111 P2 nějak moc nevím - o palivu jste říkali, že stejně nebudete brát plnou a jiná omezení neprošla.
- vencour
- štábní praporčík
- Příspěvky: 517
- Registrován: 1/6/2007, 00:18
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Rosomáku, každej si z toho asi vodnes to, co sám chtěl, nezávisle na tom, co se vlastně stalo ... tak bych to fakt už nechal plavat ...
Pro škarohlídy: Anglie asi taky před potenciální invazí Skopčáků neměla extra kousající pozemní armádu a nemusela ji nasadit, my, RČS, jsme neměli naše letectvo jako jedinou spásu, spásou mělo být něco jiného. Proto lze brát výsledek hypotetické konfrontace jako optimistcký.
Mít více kapitánů Vomáčků, měli jsme dnes Spojené státy Evropsko-české :-)
Přeju všem zúčastněným šťastný nový rok a těším se na akci Palba 1939 (aspoň Jiříček se o ní taky zmiňoval :-D)
Pro škarohlídy: Anglie asi taky před potenciální invazí Skopčáků neměla extra kousající pozemní armádu a nemusela ji nasadit, my, RČS, jsme neměli naše letectvo jako jedinou spásu, spásou mělo být něco jiného. Proto lze brát výsledek hypotetické konfrontace jako optimistcký.
Mít více kapitánů Vomáčků, měli jsme dnes Spojené státy Evropsko-české :-)
Přeju všem zúčastněným šťastný nový rok a těším se na akci Palba 1939 (aspoň Jiříček se o ní taky zmiňoval :-D)

Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny. (Jonathan Archer, Enterprise)
ČSL vs.Lw (II.)
Československé listy
Sedíme v letištním domku na Točné. V kamnech praská dřevo. Venku sněží a pilotům končí denní hotovost. Je už tma. Proti mě sedí starší muž, plk. Otakar Permon, hrdina bitvy o Plzeň z listopadu minulého roku. Armáda ho konečně uvolnila tak, abychom s ním mohli udělat interviu.
Trochu bych Vás opravil. Hrdinství nad Plzní je jiných, to bych trochu slízával cizí smetanu.
Tak co byla „Vaše smetana“? Jaká bitva?
U Š-328 to nejde určit tak jednoduše. Mají dost široký spektrum úkolů. Takže najít 1-u bitvu … ? No, snad bitva o Straubing nebo o Cham.
[align=center]Jak pro Vás vlastně začal ten den?
Po všech stránkách předčasně. Letce 5.11. skončil výcvikový program, když jsem dostal vyrozumění ke dni 6.11.1938. Jednak šlo o zprávu, že se očekává vyčasení a začnou tedy bojové operace. No dobrý-klid nemoh vydržet věčně. A pak to byl i denní rozkaz; tedy rozkaz na 6.11. Taková podivná výsada velitelů. Rozkazy dostávaj dřív, aby si s nima mohli dýl mořit hlavu. No, a pak, jak se najelo na válečný chod hospodářství, tak se čas začal dělit na letní a zimní. Nezvyk. A navíc se to zrovna ten den prohodilo. Takže jsem se vzbudil. Dal si kafe, to je tu břečku, kterou můžete uvařit z válečných přídělů. Oholil se, oblík jsem se a vyrazil na letiště Bechyně. Kde nikdo nebyl … Vstával jsem podle letního času. Kluci se začly objevovat až za hodinu. A to nám ještě pak vo hodinu posunuli start.
[align=center]Říkal jste „mořit hlavu“. A bylo s čím?
Jó-to tedy bylo. Měli jsme hlídkovat na jihu Čech, to je ještě tak nějak v zeiku. Ale taky jsme se měli, ještě za tmy, sebrat k úderu na letiště Straubing.
Hlídkování je v pořádku a úder proti letišti ne?
I tak by se to dalo shrnout, ale je to trochu složitější. Letov Š-328 není moc vybavenej pro noční lítání, takže na Straubing neletěla formace, ale spíš jakýsi vzdušný stádo. Jednak je to průzkumný a bitevní éro. Takže jó-hlídkování je jeho chleba. Útok na letiště je, sám o sobě, spíš věcí bombarďáků. Menší plochy pro taktický bombery. Straubing leží navíc dost hluboko na území nepřítele. Čekalo by se, že tam poletěj Aera A-100, Ab-101 nebo ty nový A-304, co začly tehdy přicházet k útvarům.
[align=center]Myslíte, že to bylo chybné rozhodnutí velení?
Ne, to ne. Byli jsme pro Germána sakra překvápko. Přilítli jsme vod Sušice ze severu nad Straubing. Byli tam, na ploše, nějaký německý bitevníky, tak jsme je spláchli z povrchu. Po bojový stránce velkej úspěch.
[align=center]Jaké jste měli ztráty?
No-2.skupina něco hlásila. Nám jen trochu potrhali plátno. Hůř bylo při přistávání. Šmolasové měly tehdy mizerně nastavený podvozky a sednutí byl dost problém. I já si naběh. Ale to bylo trochu vo něčem jinym. Čekal jsem až všichni sednou, a pak jsem šel na zem z druhý strany. No-a namotal jsem se do nějaký maskovací sítě co tam zacláněla. Museli mě pak látat na ošce.
[align=center]Co následovalo?
Po ošetření rutina. Dopravit se do Prahy vyzvednout nový éro. Sešli jsme se tam nakonec 3. A z Prahy na novou základnu-Mariánské lázně.
[align=center]A boje pokračovaly jak?
Hekticky. Hned po dosednutí nám hlásili tankový útok nepřítele na Planou, Karlovy Vary a Toužim. Takže jsme naládovali kvéry, zavěsily bomby, benzínu bylo dost, a šli znova do vzduchu. Tanky jsme našli severovýchodně vod Mariánek, tak jsme jim to hodili na hlavy. Pár jich už nikam nedojelo.
A znova pro bomby a znova do vzduchu. Tentokrát nám nalezení nepřítele trvalo dýl. Hledali jsme je nakonec přes Loketsko, ale kontakt s nepřítelem jsme znovu navázali až při návratu. To jsme je našli, jak roztroušený útočej na Toužim. Tak už neútočili.
[align=center]Ale tím den nekončil …
Ne, to ne. Hned po návratu jsme dostali rozkaz jít na Cham …
[align=center]Ano to je dneska již legendární akce … jak to probíhalo?
Nó, ze začátku jsme z toho byli dóst nešťastný. Za bílého dne útok proti tomuhle letišti. Rozvědka, ještě ke všemu, hlásila, že tam předpokládá velké seskupování nepřítele … Doslova jsme se tam plížili ve vejšce +/-500m.
[align=center]To, aby jste zmátli hlásnou službu?
Ale né-tý jen tak neuniknete. Abychom nebyli tolik vidět-a to se vyplatilo. Hlásky jim zafungovaly, dokonce nad námi lítala nepřátelská formace. Jenže ČS kamufláž se skvěle osvědčila, nenašli nás. Zadní střelci se po nich sice točili, ale naštěstí žádnýmu nepraskly nervy. Střelba by nás prozradila.
A co Cham samotný?
Dost jsem se toho bál … že ho budou silně hájit. Jenže tam zrovna sedala spousta strojů. Jiný byly na ploše a mechanici je připravovali. Prostě zmatek. Vše vypadalo, že chystaj velkou akci. Šli jsme do nich jak kulometama, tak na bomby. Pak jsem nařídil let do Německa. Tam nás jejich stihači nečekali a ani nehledali. Až když jsme se točili domů, tak se nad námi objevil Bf-109, ale kolega ho sundal dřív, než se cokoliv mohlo pohnojit. Do Františkovejch lázní jsme už doletěli poklidně. Žel, tam se znova projevili problémy s přistáváním a my, dá se říct, že prakticky naprosto zbytečně, přišli o další posádku.
[align=center]A tím pro vás den končil?
Ani ne (smích). Dostali jsme další úkol pro taktický bombardéry-znova vejlet nad Straubing. Letěli jsme ho přes Neuburg. Ale tentokrát tam už bylo jen 1-o letadlo. Vraceli jsme se přes hory a sedali v Klatovech. To už padala tma.
[align=center]Závěrečná otázka: Souhlasíte spíše s defetisty a myslíte si, že jsme po Mnichovu, měli kapitulovat? Že „za to“ válečné útrapy nestojí? Nebo by jste do války šel znovu, kdyby jste se mohl vrátit v čase?
Tohle je těžký. U nás o válce rozhodli generálové a vedení státu. Já byl tehdá jen podplukas a moc jsem do toho mluvit nemoh. Dostal jsem rozkazy a ty jsem splnil. Teď, jako plukas, jsem na tom stále stejně (opět úsměv). Rozhodování nebylo na mě a je to tak správně. Ale kdybych se mohl rozhodnout … jo, šel bych za knipla znova!
[align=right]Pro Československé listy
z Modřan (12.2.1939)
Eva Reisüchová[/align]
Sedíme v letištním domku na Točné. V kamnech praská dřevo. Venku sněží a pilotům končí denní hotovost. Je už tma. Proti mě sedí starší muž, plk. Otakar Permon, hrdina bitvy o Plzeň z listopadu minulého roku. Armáda ho konečně uvolnila tak, abychom s ním mohli udělat interviu.
Trochu bych Vás opravil. Hrdinství nad Plzní je jiných, to bych trochu slízával cizí smetanu.
Tak co byla „Vaše smetana“? Jaká bitva?
U Š-328 to nejde určit tak jednoduše. Mají dost široký spektrum úkolů. Takže najít 1-u bitvu … ? No, snad bitva o Straubing nebo o Cham.
[align=center]Jak pro Vás vlastně začal ten den?
Po všech stránkách předčasně. Letce 5.11. skončil výcvikový program, když jsem dostal vyrozumění ke dni 6.11.1938. Jednak šlo o zprávu, že se očekává vyčasení a začnou tedy bojové operace. No dobrý-klid nemoh vydržet věčně. A pak to byl i denní rozkaz; tedy rozkaz na 6.11. Taková podivná výsada velitelů. Rozkazy dostávaj dřív, aby si s nima mohli dýl mořit hlavu. No, a pak, jak se najelo na válečný chod hospodářství, tak se čas začal dělit na letní a zimní. Nezvyk. A navíc se to zrovna ten den prohodilo. Takže jsem se vzbudil. Dal si kafe, to je tu břečku, kterou můžete uvařit z válečných přídělů. Oholil se, oblík jsem se a vyrazil na letiště Bechyně. Kde nikdo nebyl … Vstával jsem podle letního času. Kluci se začly objevovat až za hodinu. A to nám ještě pak vo hodinu posunuli start.
[align=center]Říkal jste „mořit hlavu“. A bylo s čím?
Jó-to tedy bylo. Měli jsme hlídkovat na jihu Čech, to je ještě tak nějak v zeiku. Ale taky jsme se měli, ještě za tmy, sebrat k úderu na letiště Straubing.
Hlídkování je v pořádku a úder proti letišti ne?
I tak by se to dalo shrnout, ale je to trochu složitější. Letov Š-328 není moc vybavenej pro noční lítání, takže na Straubing neletěla formace, ale spíš jakýsi vzdušný stádo. Jednak je to průzkumný a bitevní éro. Takže jó-hlídkování je jeho chleba. Útok na letiště je, sám o sobě, spíš věcí bombarďáků. Menší plochy pro taktický bombery. Straubing leží navíc dost hluboko na území nepřítele. Čekalo by se, že tam poletěj Aera A-100, Ab-101 nebo ty nový A-304, co začly tehdy přicházet k útvarům.
[align=center]Myslíte, že to bylo chybné rozhodnutí velení?
Ne, to ne. Byli jsme pro Germána sakra překvápko. Přilítli jsme vod Sušice ze severu nad Straubing. Byli tam, na ploše, nějaký německý bitevníky, tak jsme je spláchli z povrchu. Po bojový stránce velkej úspěch.
[align=center]Jaké jste měli ztráty?
No-2.skupina něco hlásila. Nám jen trochu potrhali plátno. Hůř bylo při přistávání. Šmolasové měly tehdy mizerně nastavený podvozky a sednutí byl dost problém. I já si naběh. Ale to bylo trochu vo něčem jinym. Čekal jsem až všichni sednou, a pak jsem šel na zem z druhý strany. No-a namotal jsem se do nějaký maskovací sítě co tam zacláněla. Museli mě pak látat na ošce.
[align=center]Co následovalo?
Po ošetření rutina. Dopravit se do Prahy vyzvednout nový éro. Sešli jsme se tam nakonec 3. A z Prahy na novou základnu-Mariánské lázně.
[align=center]A boje pokračovaly jak?
Hekticky. Hned po dosednutí nám hlásili tankový útok nepřítele na Planou, Karlovy Vary a Toužim. Takže jsme naládovali kvéry, zavěsily bomby, benzínu bylo dost, a šli znova do vzduchu. Tanky jsme našli severovýchodně vod Mariánek, tak jsme jim to hodili na hlavy. Pár jich už nikam nedojelo.
A znova pro bomby a znova do vzduchu. Tentokrát nám nalezení nepřítele trvalo dýl. Hledali jsme je nakonec přes Loketsko, ale kontakt s nepřítelem jsme znovu navázali až při návratu. To jsme je našli, jak roztroušený útočej na Toužim. Tak už neútočili.
[align=center]Ale tím den nekončil …
Ne, to ne. Hned po návratu jsme dostali rozkaz jít na Cham …
[align=center]Ano to je dneska již legendární akce … jak to probíhalo?
Nó, ze začátku jsme z toho byli dóst nešťastný. Za bílého dne útok proti tomuhle letišti. Rozvědka, ještě ke všemu, hlásila, že tam předpokládá velké seskupování nepřítele … Doslova jsme se tam plížili ve vejšce +/-500m.
[align=center]To, aby jste zmátli hlásnou službu?
Ale né-tý jen tak neuniknete. Abychom nebyli tolik vidět-a to se vyplatilo. Hlásky jim zafungovaly, dokonce nad námi lítala nepřátelská formace. Jenže ČS kamufláž se skvěle osvědčila, nenašli nás. Zadní střelci se po nich sice točili, ale naštěstí žádnýmu nepraskly nervy. Střelba by nás prozradila.
A co Cham samotný?
Dost jsem se toho bál … že ho budou silně hájit. Jenže tam zrovna sedala spousta strojů. Jiný byly na ploše a mechanici je připravovali. Prostě zmatek. Vše vypadalo, že chystaj velkou akci. Šli jsme do nich jak kulometama, tak na bomby. Pak jsem nařídil let do Německa. Tam nás jejich stihači nečekali a ani nehledali. Až když jsme se točili domů, tak se nad námi objevil Bf-109, ale kolega ho sundal dřív, než se cokoliv mohlo pohnojit. Do Františkovejch lázní jsme už doletěli poklidně. Žel, tam se znova projevili problémy s přistáváním a my, dá se říct, že prakticky naprosto zbytečně, přišli o další posádku.
[align=center]A tím pro vás den končil?
Ani ne (smích). Dostali jsme další úkol pro taktický bombardéry-znova vejlet nad Straubing. Letěli jsme ho přes Neuburg. Ale tentokrát tam už bylo jen 1-o letadlo. Vraceli jsme se přes hory a sedali v Klatovech. To už padala tma.
[align=center]Závěrečná otázka: Souhlasíte spíše s defetisty a myslíte si, že jsme po Mnichovu, měli kapitulovat? Že „za to“ válečné útrapy nestojí? Nebo by jste do války šel znovu, kdyby jste se mohl vrátit v čase?
Tohle je těžký. U nás o válce rozhodli generálové a vedení státu. Já byl tehdá jen podplukas a moc jsem do toho mluvit nemoh. Dostal jsem rozkazy a ty jsem splnil. Teď, jako plukas, jsem na tom stále stejně (opět úsměv). Rozhodování nebylo na mě a je to tak správně. Ale kdybych se mohl rozhodnout … jo, šel bych za knipla znova!
[align=right]Pro Československé listy
z Modřan (12.2.1939)
Eva Reisüchová[/align]
Naposledy upravil(a) Johan dne 12/2/2011, 22:18, celkem upraveno 1 x.
ČSL vs.Lw (II.)
Tak-poslední článek



