Britský hydroplán WW1
nasazeno 1915 – 1918

VÝVOJ
Jednalo se jednomístný hydroplán, který používala Britská Royal Naval Air Service (RNAS). Vývojově vycházel tento letoun ze svého předchůdce Sopwithu Tabloid a již v dubnu 1914 vyhrál mezinárodní Schneiderův pohár v Monaku (což byl rychlostní závod hydroplánů). Přesto o něj příslušná místa projevila zájem až v době války v roce 1915. To už totiž průběh války ukázal důležitost a potřebu letounů a i jejich speciálních variant, tedy i námořní verze s plováky. Oficiální objednávka na první sériové stroje obdržel výrobce Sopwith Aviation Company v lednu 1915 a první stroj byl zalétán v září 1915. Jelikož byl stroj vcelku dobře propracován, což i ukázalo vítězství na výše uvedené soutěži, nijak zvlášť se tedy od soutěžní verze sériový model nelišil. O výrobu celkem cca 700 strojů se postaraly firmy Sopwith (236 ks), Blackburn (186 ks), Fairey (50 ks) a Parnall (130 ks). Podle výrobce se lišil o název stroje, takže Sopwith vyráběl verzi Schneider a Baby, Blackburn model Baby, Fairey a Parnall vyráběli model Hamble Baby. Licence byla předána i do spřátelené Itálie, kde se hydroplány vyráběly u SA Aeronautica Gio Ansaldo v Turíně. Kromě domovské Velké Británie sloužil Sopwith Baby za války a po ní také v letectvu Kanady, USA, Francie, Chile, Řecka a Norska. Posledně jmenované Norsko také postavilo pár strojů jakožto náhradu za během služby zničené stroje. Několik hydroplánu zde vydrželo sloužit až do roku 1930 což svědčí o úspěšnosti koncepce. Jako zajímavost musím uvést, že několik z těchto Sopwith Baby hydroplánů využil při svých četných polárních expedicích Roald Amundsen (první pokořitel Jižního pólu).

Hydroplán byl poháněn vzduchem chlazeným čtyřdobým rotačním hvězdicovým motorem Clerget 9Z (devítiválec). Výkon motoru byl 110 k (82 kW) a dokázal stroji udělit maximální rychlost 162 km/h (u hladiny moře), což na rok 1915 nebyl vůbec špatný výkon. Některé stroje byly vybaveny motorem Clerget Type 9B o výkonu 96 kW (130 k) a 1.250 otáčkách za minutu. Hmotnost motoru byla 173 kg
Stroj byl vybaven jedním kulometem Lewis ráže 7,7 mm a dvěma pumama o hmotnosti 28 kg každá. U pozdějších modelů byl přidán další kulomet. Hydroplán tak měl v pozdějších letech jeden synchronizovaný kulomet nad motorem a další na horním křídle.

BOJOVÉ NASAZENÍ
Primárně byl hydroplán používán jako stíhací a bombardovací letoun, který operoval z nosičů hydroplánů nebo i z křižníků (kde byl za pomoci jeřábu vykládán a nakládán na vodní hladinu). Někdy byl používán i na menších plavidlech jako trawlerech a minonoskách. Dokonce se uvažovalo o jeho použití na ponorkách, kde by mohl působit v roli průzkumného stroje, vyhledávajícího nepřátelské ponorky a plavidla. Hlavním úkolem pak pro Sopwith Baby byla likvidace německých vzducholodí co nejdál od domácích ostrovů, tedy na moři. Za tímto účelem byl vyzbrojen kulometem a 2 bombama o hmotnosti 28 kg.

TTD - Sopwith Baby
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 7,82 m
* Délka: 7,01 m
* Výška: 3,05 m
* Nosná plocha: 22,30 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 557 kg
* Vzletová hmotnost: 779 kg
* Maximální rychlost: 162 km/h (u hladiny moře)
* Výzbroj: 1x kulomet Lewis ráže 7,7 mm, 2x 28 kg puma
* Dostup: 3.050 m
* Stoupavost: 1,45 m/s
* Vytrvalost: 2 h 15 min
* Motor / Výkon: Clerget 9Z / 110 k (82 kW)
* Vyrobeno kusů: cca 700 ks
* Uživatelé: Velká Británie, Francie, Kanada, USA, Chile, Itálie, Norsko, Řecko, Austrálie (pouze 1 stroj, který operoval z paluby křižníku HMAS Brisbane)
Zdroje:
Vojenská letadla – Václav Němeček – 1989
www.militaryfactory.com
http://sopwith-baby.com
www.theaerodrome.com
www.flugzeuginfo.net
www.wikipedia.org