S.Sakai - Zera nad Pacifikem
Moderátor: jarl
S.Sakai - Zera nad Pacifikem
IMHO je to nejlepsi knizka o leteckych bojich v Tichomori, co jsem cet, psana poutave jako Velky Cirkus a jelikoz o bojich v tyhle oblasti moc nevim, bylo tam toho pro mne i dost novyho.
Co me v knizce ale dost zarazilo (je na to upozornovano uz v predmluve) je vycvik a pozadavky kladene na namorniho pilota Japonskyho cisarstvi. 15 minut byt zavesen na tyci a drzet se pouze jednou rukou, potopit se do vody alespon na 2 minuty a 50m hloubky atp. Dale to, ze Sakai lita Zero, ale nikdy se nezmini, jakej to byl typ, proste Zero, nejlepsi stihacka na svete...
Dost zajimavy je liceni pomeru v jejich armade. Udelal-li podrizeny chybu, nadrizeny ho treba zkopal atp.
Proste pekna knizka s obcasnyma uletama, kdy neverim ani slovo... Cetl jste to nekdo?
Co me v knizce ale dost zarazilo (je na to upozornovano uz v predmluve) je vycvik a pozadavky kladene na namorniho pilota Japonskyho cisarstvi. 15 minut byt zavesen na tyci a drzet se pouze jednou rukou, potopit se do vody alespon na 2 minuty a 50m hloubky atp. Dale to, ze Sakai lita Zero, ale nikdy se nezmini, jakej to byl typ, proste Zero, nejlepsi stihacka na svete...
Dost zajimavy je liceni pomeru v jejich armade. Udelal-li podrizeny chybu, nadrizeny ho treba zkopal atp.
Proste pekna knizka s obcasnyma uletama, kdy neverim ani slovo... Cetl jste to nekdo?
válka je vůl
Já jo. A máš pravdu, je to občas dost silně uvalený.
K těm metodám výcviku co uvádíš ještě přidám například pozorování hvězd za jasného dne, 20 minut stoj na hlavě bez pomoci rukou, prostě kraviny.
Nebo když havarovali. V autě spadli z útesu a než vůz dopadl do moře tak všichni čtyři vyskákali. Samozřejně se nikomu nic nestalo.
Nebo jak popisuje stovky sestřelů japonských es a pak se přizná, že je nebylo možno ověřit protože nebyly fotokulomety. Ale hrdinný japonský pilot by přece nelhal.
Tenhle superman potom v boji nerozezná na 100 metrů Wildcat od Avengeru.
A později se vymlouvá, že obě letadla vyrábí Grumman a že jsou si velmi podobná! 
Když ale pominu tyhle úlety, tak se to opravdu dobře čte. A japonští námořní piloti prvního půlroku války jsou dodnes považováni za nejlepší letce.
K těm metodám výcviku co uvádíš ještě přidám například pozorování hvězd za jasného dne, 20 minut stoj na hlavě bez pomoci rukou, prostě kraviny.
Nebo když havarovali. V autě spadli z útesu a než vůz dopadl do moře tak všichni čtyři vyskákali. Samozřejně se nikomu nic nestalo.
Nebo jak popisuje stovky sestřelů japonských es a pak se přizná, že je nebylo možno ověřit protože nebyly fotokulomety. Ale hrdinný japonský pilot by přece nelhal.
Tenhle superman potom v boji nerozezná na 100 metrů Wildcat od Avengeru.



Když ale pominu tyhle úlety, tak se to opravdu dobře čte. A japonští námořní piloti prvního půlroku války jsou dodnes považováni za nejlepší letce.


Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Súhlasím, Zera nad Pacifikem je veľmi dobrá kniha, ale je to s ňou podobné ako s Veľkým cirkusom. Keby sme brali to množstvo nepresností, tak v tom tieto knihy vynikajú.
Na druhej strane sú to knihy, ktoré nielen sucho opisujú boje, ale keďže ich autorovia to osobne prežili a svoje spomienky vedeli podať veľmi autenticky a takou formou, že sa tieto diela čítajú takpovediac na jeden dych.
Najzaujímavejšou časťou (aspoň pre mňa) bolo to, keď Sakai opisoval svoje zranenie, ťažký let na základňu a následnú operáciu. Vďaka tomu zraneniu pravdepodobne aj prežil vojnu, lebo všetci jeho bývalý spolubojovníci počas následných bojov zahynuli. Ináč sám autor tejto knihy mal dosť tuhý korienok - zomrel 22. 9. 2000 v peknom veku 84 rokov.
Na druhej strane sú to knihy, ktoré nielen sucho opisujú boje, ale keďže ich autorovia to osobne prežili a svoje spomienky vedeli podať veľmi autenticky a takou formou, že sa tieto diela čítajú takpovediac na jeden dych.
Najzaujímavejšou časťou (aspoň pre mňa) bolo to, keď Sakai opisoval svoje zranenie, ťažký let na základňu a následnú operáciu. Vďaka tomu zraneniu pravdepodobne aj prežil vojnu, lebo všetci jeho bývalý spolubojovníci počas následných bojov zahynuli. Ináč sám autor tejto knihy mal dosť tuhý korienok - zomrel 22. 9. 2000 v peknom veku 84 rokov.
viz. http://palba.cz/viewtopic.php?t=714Elvis píše:Súhlasím, Zera nad Pacifikem je veľmi dobrá kniha, ale je to s ňou podobné ako s Veľkým cirkusom. Keby sme brali to množstvo nepresností, tak v tom tieto knihy vynikajú.
hod to tam, jestli mas proti Clo-Clo neco konkretniho, jsem zvedavej

válka je vůl
IMHO spíše než o kvalitu stíhaček šlo o výcvik a taktiku. Např. F4F-3/4 Wildcat zdaleka nebyl tak špatný, ve srovnání s A6M2...fatale píše:urcite byli vynikajici piloti, ale navic meli o mnoho vykonejsi stihacku, nez americani...norad píše: A japonští námořní piloti prvního půlroku války jsou dodnes považováni za nejlepší letce.


Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
zaostaval ve vsem krome divu...
prave kvuli horsim letadlum se amici museli spolihat na lepsi taktiku, teda tak to aspon tvrdi oni, jaka byla realita a na kolik se jim to darilo je vec jina ;O))))
americani na zacatku valky asi nemeli nejak moc extradobrych pilotu, protoze s valkou nepocitali a dlabali na to, japonci v tom meli naskok, to souhlas, zase se ale neda rict, ze vsichni IJNAF piloti byli jako Saburo...
prave kvuli horsim letadlum se amici museli spolihat na lepsi taktiku, teda tak to aspon tvrdi oni, jaka byla realita a na kolik se jim to darilo je vec jina ;O))))
americani na zacatku valky asi nemeli nejak moc extradobrych pilotu, protoze s valkou nepocitali a dlabali na to, japonci v tom meli naskok, to souhlas, zase se ale neda rict, ze vsichni IJNAF piloti byli jako Saburo...
válka je vůl
vubec ne, tak to nebylo mysleno...
Na zacatku valky v tichomori Zera dominovaly, Divokocky s nima na ferovku nemohly souperit, Zera by je utocily, ustoupaly, uakcelerovaly, byly rychlejsi v lvlu v asi vsech vyskach, Kockam zbyval jenom dive a ten v dogfightu casto a dlouhodobejc nevyuzijes. Proto amici zacali delat to, co delali nemci- byt vyse, divem zautocit a zmizet, nezaplejtat se do klasickych DF, tam pak meli s Divokockama dobry sance na uspech. Dokud v Kockach letali klasicky souboje, meli velky ztraty, protoze japoncici nebyli zadni nazdarci a dokazali prednosti svych letadel vyuzivat dokonale, na divujici Kocku ale nemeli...
Dal amici zavadeli skupiny letadel odstupnovany do ruznych vysek, atd., proste veci, co driv nepouzivali a v dobe miru snad ani nenacvicovali, realita je ale naucila, stejne tak jako Nemce ve Spanelsku, nebo Brity v BOBu...
Kdyz uz meli amici lepsi letadla, nebylo to porad ve vsech ohledech, vetsinou zustavala jenom vetsi rychlost a lepsi dive, v ostatnich parametrech japonsky stihacky dominovaly az do konce valky, japonci nejsou jenom Zera, ale treba Ki43,44,84 a amici nemeli celou valku F4U, F6F5, nebo Poniky...
A lepsi taktika... ani tak neslo o taktiku skupiny, jako o to, aby piloti vedeli, co si muzou dovolit proti jaky japonsky stihacce ve svym letadle, vetsinou to imho stejne bylo jenom o udrzeni si rychlosti a dostatku dalsich pilotu okolo...
Americani na vsech svych bojistich imho umlatili soupere kvantitou, ne nejak extremni kvalitou.
Tak a ted me zabite
btw: je zajimavy, ze Sakai tam pise, ze vetsiny sestrelu dosahl tim, ze na soupere zautocil necekane, tedy divem shora, pripadne dostoupanim zdola, ne ze by je Zerem utocil...zvlastni
Na zacatku valky v tichomori Zera dominovaly, Divokocky s nima na ferovku nemohly souperit, Zera by je utocily, ustoupaly, uakcelerovaly, byly rychlejsi v lvlu v asi vsech vyskach, Kockam zbyval jenom dive a ten v dogfightu casto a dlouhodobejc nevyuzijes. Proto amici zacali delat to, co delali nemci- byt vyse, divem zautocit a zmizet, nezaplejtat se do klasickych DF, tam pak meli s Divokockama dobry sance na uspech. Dokud v Kockach letali klasicky souboje, meli velky ztraty, protoze japoncici nebyli zadni nazdarci a dokazali prednosti svych letadel vyuzivat dokonale, na divujici Kocku ale nemeli...
Dal amici zavadeli skupiny letadel odstupnovany do ruznych vysek, atd., proste veci, co driv nepouzivali a v dobe miru snad ani nenacvicovali, realita je ale naucila, stejne tak jako Nemce ve Spanelsku, nebo Brity v BOBu...
Kdyz uz meli amici lepsi letadla, nebylo to porad ve vsech ohledech, vetsinou zustavala jenom vetsi rychlost a lepsi dive, v ostatnich parametrech japonsky stihacky dominovaly az do konce valky, japonci nejsou jenom Zera, ale treba Ki43,44,84 a amici nemeli celou valku F4U, F6F5, nebo Poniky...
A lepsi taktika... ani tak neslo o taktiku skupiny, jako o to, aby piloti vedeli, co si muzou dovolit proti jaky japonsky stihacce ve svym letadle, vetsinou to imho stejne bylo jenom o udrzeni si rychlosti a dostatku dalsich pilotu okolo...
Americani na vsech svych bojistich imho umlatili soupere kvantitou, ne nejak extremni kvalitou.
Tak a ted me zabite

btw: je zajimavy, ze Sakai tam pise, ze vetsiny sestrelu dosahl tim, ze na soupere zautocil necekane, tedy divem shora, pripadne dostoupanim zdola, ne ze by je Zerem utocil...zvlastni
válka je vůl