Kdyby Japonci měli opravdu oěnch 15 000 pilotů, nejspíše by to mělo dopad na první fázy války. Záleží jak přesně by byli piloti rozvrženi, ale můžeme spekulovat, že by měli i dostatek palubních letců. To by nejspíše mělo za důsledek, že u Midway by nasadili 5 CV a to by výsledek bitvy mohlo změnit. Podobně i v případě bojů o Guadalcanal by byli Japonci schopni soustředit daleko větší síly resp. nasazovat své letectvo intenzivněji, než jak tomu bylo ve skutečnosti.
Postupem času by samozřejmě opět převážila převaha Američanů, výsledek by byl tedy stejný, jen by bylo víc škod a trvalo by vše déle.
Saburo píše: ↑22/1/2025, 22:26
On i ten plán na 15000 pilotů by byl těžko realizovatelný se zdroji a časem, které Japonsko nakonec skutečně mělo do 7.12.41.
Existuje někde nějaký přesný rozpis toho plánu? Znám pouze jen obecné věci. Většinou to ale na mě dělá dojem, že to byl plán koncipovaný v souladu s tehdejšími možnostmi Japonska.
Saburo píše: ↑22/1/2025, 23:18
Američané se ale s každou další bitvou zlepšovali a jejich AAA se stávala pro Japonce téměř neřešitelným problémem s letadly které měli. Jen by jich více přilétalo na porážku. Taková trochu 8.AF v létě a na podzim 43 v Evropě.
Tohle je podle mě taky hrozně důležitá věc. Japonci jako hlavní nebezpečí pro letadla brali stíhačky, protileteckou palbu jako doplňokovou a ne nijak nebezpečnou. Nevím to tedy jistě, ale takoví dojem na mě dělá celkový japonský přístup obrany proti letadlům. Navýšení protiletecké palby z lodí vidím potom právě až pod dojmem bojů v Pacifiku a toho, co zažívali ze strany Američanů.
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 12:40
od Raiden
Ano, kdyby opravdu měli oněch 15 000 pilotu namísto těch 3500 co měli, opravdu by to výrazný dopad mělo - viz zmíněná bitva u Midway a i po Guadalcanalu by jim teoreticky mohli zbýt nějací ti dobře vycvičení piloti pro ty letadlové lodě co jim zbyly. Přeci jen 3500 proti 15 tisícům je rozdíl velmi výrazný. Nicméně je pravdou, že časem by se převaha Američanů dříve či později neodvratně projevila.
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 12:54
od Ataman
Zemakt píše: ↑22/1/2025, 18:24
Buď jak buď, druhoválečné stíhací letadlo, které v sobě sloučilo a splnilo většinu požadavků doby bylo jen jedno.
Který? A proč zrovna Mustang?
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 13:43
od Zemakt
Protože to byla komparace výborného doletu, zcela dostatečné výzbroje, zcela dostatečné balistické ochrany, velmi dobré nosnosti, univerzálnosti podvěsů, výborných letových výkonů a velmi dobré obratnosti a ovladatelnosti. Nebo snad znáš jiný letoun s obdobně vyváženými vlastnostmi?
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 13:46
od skelet
přihodil bych ještě Corsair
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 13:50
od Zemakt
Horší dolet. Horší výškové vlastnosti. A ne moc vhodný pro začátečníky, takový soubojový brus.
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 14:13
od Raiden
Zemakt píše: ↑23/1/2025, 13:43
Protože to byla komparace výborného doletu, zcela dostatečné výzbroje, zcela dostatečné balistické ochrany, velmi dobré nosnosti, univerzálnosti podvěsů, výborných letových výkonů a velmi dobré obratnosti a ovladatelnosti. Nebo snad znáš jiný letoun s obdobně vyváženými vlastnostmi?
Ano, jednoznačně Mustang
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 14:14
od Ataman
skelet píše: ↑23/1/2025, 13:46
přihodil bych ještě Corsair
Zemakt píše: ↑23/1/2025, 13:50
Horší dolet. Horší výškové vlastnosti. A ne moc vhodný pro začátečníky, takový soubojový brus.
Zato schopný provozu z letadlových lodí. Koukáš na to moc suchozemskoevropsky.
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 14:21
od Raiden
Jo, Corsair by tedy mohl být nejvyváženejší palubni stíhačkou.
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 14:25
od Zemakt
Depa, spíš jen s nadhledem a bez preferencí Atamane. Nicméně, když máš o víc jak třetinu lepší maximální dolet. Můžeš použít letadlovou loď CV Okinawa. A nebo holt když není zbytí, tak na nějakej ten škopek prostě křápneš. Zkrátka, všeuměl.
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 14:50
od Raiden
Zemakt píše: ↑23/1/2025, 14:25
Můžeš použít letadlovou loď CV Okinawa. A nebo holt když není zbytí, tak na nějakej ten škopek prostě křápneš.
Tak na CV Okinawa by snad mohlo přistát cokoliv, ne?
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 14:54
od Zemakt
No jo, ale doletět následně nad palác a hodit Hirohitovi bobek na hlavu už nikoli
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 15:12
od Saburo
I kdyby měli těch 15000 pilotů, sehnali by pro ně i dostatek letadel a pokud ano, kde by vzali pro ty letadla techniky?
Údržba letadel byla též jednou z oblastí kde Japonci tahali za kratší konec. O dost kratší.
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 15:19
od Raiden
Pokud vím, tak například těch Zer v první polovině roku 1942 neměli nazbyt, měli jich v podstatě tak akorát.
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 16:28
od Ataman
Zemakt píše: ↑23/1/2025, 14:25
Depa, spíš jen s nadhledem a bez preferencí Atamane. Nicméně, když máš o víc jak třetinu lepší maximální dolet. Můžeš použít letadlovou loď CV Okinawa. A nebo holt když není zbytí, tak na nějakej ten škopek prostě křápneš. Zkrátka, všeuměl.
471296990_563235143364482_4865015868391480999_n.jpg
S nadhledem a bez preferencí tohle neberu. CV Okinawa byla k disposici až těsně před koncem války a zjevně se příliš neosvědčila, neb jí (a ani žádnou jinou podobnou) námořnictvo do služby nikdy nezařadilo.
Mustang pak na CV křápal všehovšudy jeden, za tímto účelem vybavený přistávacím hákem (ano, je to ten na fotce).
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 16:35
od Zemakt
Což na věci, že to byl charakteristikami nejvyváženější stíhací stroj války nic nemění, že jo a moment, řekl bych
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 17:08
od Ataman
Zemakt píše: ↑23/1/2025, 16:35
Což na věci, že to byl charakteristikami nejvyváženější stíhací stroj války nic nemění, že jo a moment, řekl bych
Z těch pozemních ano, když chceš válčit na moři, musíš se poohlídnout jinde.
A vůbec je nechci srovnávat, jen poukázat na to, že zjednodušit to jenom na pár vybraných charakteristik není zrovna košér.
Původně ta tvoje věta byla "stíhací letadlo které v sobě sloučilo a splnilo většinu požadavků doby bylo jen jedno".
No a já bych řek, že byly dvě (už jen proto, že požadavek palubních operací Mustang nesloučil a nesplnil), každý ve svým prostředí.
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 17:27
od Raiden
Takže z těch opravdu palubních letadel by se ten Corsair tedy dal považovat za nejvyváženější stíhačku? Já myslím že ano. Jinak pokud bych pominul požadavek na palubní operace, pak by to byl opravdu jednoznačně ten Mustang.
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 17:33
od Saburo
Sem do tématu o J2M by se P-51 mohl tak akorát objevit při popisu odrážení VLR náletů Raideny.
Debata o tom jestli "nejuniverzálnějším" byl P-51 nebo F4U patří asi jinam. (já ale hlasuju pro P-51 )
Ona vlastně celá ta debata "co kdyby"
Re: Mitsubishi J2M Raiden
Napsal: 23/1/2025, 17:44
od Zemakt
Ataman, no dobrá, už mlčím.
Během války americké námořnictvo pečlivě sledovalo vývoj letadel armádního letectva (AAF). Jediným stíhacím letounem, který vzbudil zájem námořnictva, byl Mustang a v roce 1944 byl pořízen letoun P-51D pro vyhodnocení na letadlové lodi. Stíhačka byla vybavena záchytným hákem připevněným k zesílené přepážce za ocasním kolem; hák byl umístěn v proudnicovém krytu pod kapotáží směrovky a mohl být uvolněn z kokpitu. Kromě toho byly pneumatiky nahrazeny speciálními vysokotlakými pneumatikami, mezi hlavní podvozek byl instalován katapultovací hák a byla upravena ocasní ploutev. Zkoušky byly zahájeny na letišti Mustin Field u Filadelfie v září 1944.
Takto upravený stíhací letoun - sériové číslo 44-14017 - byl přeznačen na ETF-51D. Nebylo mu přiděleno číslo námořního úřadu, jak se někdy uvádí. Podobně se v některých dokumentech objevuje název "Sea Horse", který však nikdy nebyl oficiální přezdívkou.2
Zájem námořnictva o Mustang pokračoval a 15. listopadu 1944 zahájil poručík Robert "Bob" Elder zkoušky letounu na palubě USS Shangri-La (CV-38) u mysů Virginie. Celkem bylo provedeno 25 přistání a vzletů, přičemž zkoušky byly hlášeny jako zcela úspěšné. Přistání byla "snadná", ocasní kolo se mohlo dotknout pilotní kabiny dříve než hlavní podvozek a letoun bylo možné zastavit v minimální vzdálenosti. Vzlety se prováděly bez použití katapultu, s klapkami nastavenými na 20 stupňů dolů a 5 stupňů výškovky nahoru.
Přiblížení na přistání se provádělo rychlostí 85 mil za hodinu a vyžadovalo se konstantní, zakřivené přiblížení, podobné tomu, které se používalo pro F4U Corsair. Elder uvedl, že viditelnost pilotů Mustangů nad přídí byla lepší než u Corsairu nebo F6F Hellcat.