Stránka 6 z 11

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 12:01
od cover72
kenafe, jediná "úprava" bylo nastavení pracovní vlnové délky přehledového radaru v rámci běžně nastavitelného rozsahu.
na to fakt nebylo potřeba žádné super know-how, protože že jsou "stealth" stroje viditelné na větších vlnových délkách bylo obecně známé od okamžiku, kdy byly zveřejněny fotky F-117. Právě z toho důvodu nebyly F-117 použity ani k akci proti Lybii, ani v akci proti Grenadě -- šetřili si je pro případnou WW3.

Přečti si to celé ještě jednou znova. Nighthawk sundali proto, že Srbové díky americké aroganci přesně věděli, kudy a kdy poletí a přímo do cesty mu předem postavili baterii. Ta využila přehledový radar k detekci, že "tam někde je" a když potom Nighthawk s otevřenými dvířky a pár kilometrů daleko točil od cíle, nebyl již dostatečně stealth, aby nešel zaměřit (popř. jej sundali poloautomatickým povelovým navedením skrze záložní EO kanál -- což radar nepotřebuje).

Což jsou ovšem unikátní okolnosti, které se vyskytly právě jen díky aroganci USAF prvních pár dní v Srbsku. Nikdy jinde nebyly a nebyly by.

rabo: to je sice oblíbený arguemnt, ale Rusové sami to vyvrací.
Totiž, všichni, kdo razili tezi, že američani jsou s F-22 úplně blbí a budoucnost spočívá v Su-37 by měli strčit hlavu do písku a tiše se červenat, když Rusové přišli s PAK-FA, který má úplně a zcela stejnou koncepci, jako F-22 a tutíž nepopiratelně potvrzuje, že americká koncepce je správná i podle Rusů.

Smíř se s tím, že když Rusové několik let po američanech přijdou se stejnou koncepcí, je to důkaz o tom, že americká koncepce je správná -- a že USA ji měly dávno před Rusy a nikoli naopak. Protože Rusové sice měli skvělé teoretické fyziky, ale díky svému centrálnímu plánování, zkostnatělosti a ideologicky danému brutálnímu zpoždění ve výpočetní technice nedovedli efektivně využívat jejich výstupy -- fyzici dostali "seshora" šanci až když Američané ukázali, že to jde a má to smysl.

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 13:00
od skelet
ad Grenada - tu akci by F-117 stihly s odřenýma ušima. F-117 byla zavedena do operačního užívání v říjnu 1983, přičemž invaze do Grenady probíhala v říjnu až prosinci 1983. Byl by to zkrátka velký risk, ale nikoliv z důvodu prozrazení, ale spíše z důvodu "nevychytanosti" operačního nasazení. U Libye již platí co jsi napsal.
ad PAK-FA .. nové Súčko není potvrzení americké koncepce, jelikož to je hybrid americké a ruské koncepce. Není to žádný Raptorskij, a zřejmě ani nikdy nebude.
ad kdo byl první.. O materiálech schopných absorbovat radarové vlny byla napsána tato kniha (zdroj)
Stepanov, Y.G. (1968). Antiradar camouflage techniques, Chapters 3-4 in
Protivo-Radiolokatsionnya Maskirova, Soviet Radio Publishing House, Moscow,
pp. 44-84. Washington, DC: Joint Publications Research Service JPRS, 47734.

Navíc podle tvrzení většiny zdrojů Rusové u sestřelené F-117 šli především po elektronice a motorech

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 13:26
od kenavf
cover72 píše:kenafe, jediná "úprava" bylo nastavení pracovní vlnové délky přehledového radaru v rámci běžně nastavitelného rozsahu.
na to fakt nebylo potřeba žádné super know-how, protože že jsou "stealth" stroje viditelné na větších vlnových délkách bylo obecně známé od okamžiku, kdy byly zveřejněny fotky F-117. Právě z toho důvodu nebyly F-117 použity ani k akci proti Lybii, ani v akci proti Grenadě -- šetřili si je pro případnou WW3.

Přečti si to celé ještě jednou znova. Nighthawk sundali proto, že Srbové díky americké aroganci přesně věděli, kudy a kdy poletí a přímo do cesty mu předem postavili baterii. Ta využila přehledový radar k detekci, že "tam někde je" a když potom Nighthawk s otevřenými dvířky a pár kilometrů daleko točil od cíle, nebyl již dostatečně stealth, aby nešel zaměřit (popř. jej sundali poloautomatickým povelovým navedením skrze záložní EO kanál -- což radar nepotřebuje).

Což jsou ovšem unikátní okolnosti, které se vyskytly právě jen díky aroganci USAF prvních pár dní v Srbsku. Nikdy jinde nebyly a nebyly by.
No ak to bolo takto,tak to by sme ho zostrelili aj my s S-75 Volchov.
cover72 píše:rabo: to je sice oblíbený arguemnt, ale Rusové sami to vyvrací.
Totiž, všichni, kdo razili tezi, že američani jsou s F-22 úplně blbí a budoucnost spočívá v Su-37 by měli strčit hlavu do písku a tiše se červenat, když Rusové přišli s PAK-FA, který má úplně a zcela stejnou koncepci, jako F-22 a tutíž nepopiratelně potvrzuje, že americká koncepce je správná i podle Rusů.
Neviem aké koncepcie konkrétne myslíš ale snáď bolo vždy jasné že lietadlo s technológiou o cca 20 rokov novšou by malo mať lepšie parametry a je len otázkou času(a peňazí) kedy aj u druhej strany príde ku generačnej výmene(za litadlá 5.generácie).
Zaujímavé len bolo čo Rusi dokázali dostať z lietadiel 4.generácie ich upgradovaním. a či USA s ich F-35 dostali technologiu adekvátnu nákladom(a či sa im SU-35 nevyrovná).
U F-22 tiež robili kompromis smerom k manévrovacím schopnostiam, keď mu dali prednosť pred F-23,ktorá bola rýchlejšia a viac stealth.

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 14:48
od jersey.se
Jde asi o to, že Rusové zkrátka propásli technologické stadium F-117. Nebyli v té době schopní vyvinout nic podobného, zejména z důvodu značné ztráty oproti Západu ve výpočetních systémech. F-117 byl pochopitelně brzo překonaný, ale i to souvisí s ohromným rozvojem výpočetní techniky na začátku 90tých let. Ať se to rusofilům líbí nebo ne, do současné doby (PAK-FA není reálné bojové letadlo, že ne?) Rusové nejsou schopni postavit nic, co by se západním stealth letounům byť jen blížilo. Ano, umí ohromit laické obecenstvo leteckých dnů pohledem na obrovskou krávu (rodina Su-27) točící se na slušně malém prostoru (ne nutně menším než F-15 nebo jiné 35 let staré západní letadlo) a letící ocasem dopředu (což sice běžně dělá málokterá západní stíhačka, ale zajímalo by mě jaký má tento manévr praktický smysl, nakonec "kobru" udělá třeba i Typhoon nebo Gripen, ale jejich MML jim to při rychlosti vyšší než pádové zkrátka nedovolí; proč taky), ale to je asi trochu málo. Takže... tak určitěéééé

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 15:04
od Ziro
[quote="jersey.se"] Ať se to rusofilům líbí nebo ne, do současné doby (PAK-FA není reálné bojové letadlo, že ne?) quote]

Jistěěě, celý program PAK-FA je jen maskirovka a hologram, který ovládá Putin ze svého bunkru. Docela dobrý výkon na to, že nejde o reálné letadlo :mrgreen:

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 15:19
od jersey.se
Hmmm. A kolik ho má pluků ve výzbroji? Není to spíš něco jako demoletadlo? 8-) Rozhodně se nedá označit za vojenský bojový stroj. Není to pokud vím ani reálný prototyp stroje který by se měl vyrábět, tedy je to něco co byl před čtvrt stoletím YF-22.

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 16:16
od kenavf
jersey.se píše:...tedy je to něco co byl před čtvrt stoletím YF-22[/b].
S tým porovnaním technologickej úrovne.Tam kde bol v roku 1990 YF-22 bol v roku 1994 MiG 1.44.A ak by boli financie tak aj prvý let MiG 1.44 bol naplánovaný na r 1994 kedy bolo nekompletné lietadlo presunuté na letisko v Žukovskom na skompletovanie a testy v tom istom roku.http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_Project_1.44 Bol to technologický demostrátor ktorý mal znížené RCS,supermanévrovatelnosť,supercruise atď(lietadlo 5.generácie).
Holt ale bez peňazí to nejde ani v Rusku a tak prvý let bol v roku 2000 a po druhom lete skončil.

P.S. Je otázka aký je veľký rozdiel medzi US prototypom YF-XX a ruským technologickým demonstrátorom(možno v USA označenie X-..)

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 16:54
od Julesak
jersey.se píše:Není to pokud vím ani reálný prototyp stroje který by se měl vyrábět...
Tak to víš zle.

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 17:42
od jersey.se
tak tu o 1.44 jsme slyšeli. co ještě o sněhurce?

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 18:02
od Franz Trubka
Nerad se do toho pletu, ale USA vyrobily 200ks. Raptoru a zaradil je do bezne sluzby /kolik jich je bojeschopnych nevim/.
Nighthawky byly vyrazeny ze stavu Air Force.
Rusove maji howning v soucastne dobe.
Podle me ma jersey.se naprostou pravdu :razz:

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 18:26
od Julesak
heh, na palbe nie je zvykom že niekto takto hrdo demonštruje svoju neznalosť :sad:

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 18:28
od jersey.se
rusové mají v současné době su-27 a 35 se zhruba dvojnásobným rcs oproti f-15a... lze s tím nesouhlasit, ale bohužel ve skutečnosti opravdu, ale opravdu nic víc stealth nemá. :-D

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 18:30
od skelet
Jersey házej sem data a zdroje, díky.

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 18:34
od jersey.se
až přihodí taky něco pohádkář. do té doby to považuji za debatu typu mám ho většiho. děkuji

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 18:35
od skelet
pak tedy doporučuju mlčet a nerozpoutávat flame. Děkuji

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 18:38
od Franz Trubka
Julesaku, ten blici smajlik je pro me?
Snazil jsem se zjistit, kolik F 22 je bojeschopnych, ale nedpodarilo se mi to.
Asi to neni moc verejny udaj

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 18:42
od Julesak
Nie, to vôbec nie. Bol pre Destroym... teda vlastne... :shock:
PS: ak niekto napíše o PAK FA "Není to pokud vím ani reálný prototyp stroje který by se měl vyrábět..." tak je to buď hrdý Nevedko (viď http://sk.wikipedia.org/wiki/Nikolaj_Nikolajevič_Nosov) alebo pokus o trolling.

PPS: Pohádku o MFI radšej nespomínam.
PPPS: k porovnaniu radarového odrazu F-15 a Su-27 sa neviem vyjadriť.

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 18:54
od skelet
takže k těm pohádkářům.. dle globalsecurity.org je RCS následující
Su-27 - 15m2
F-15 - 20m2
Su-30MKI - 4m2

z diskuzního forumu F-16net :
typ.......... bez podvěsů /s podvěsy
F-15C/E ... 10-15m2 / 21m2
Su-27..... 10-15m2 / 21m2
Su-30MKI... 4m2/ 16m2
Su-35S ..... 2,5m2/16m2

Nějak ten dvojnásobek nevidím

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 19:14
od jersey.se
Že zrovna Ty mě budeš tahat za slovíčko... Já ty RCS znám, ale jako bys neznal ty mě. Zkrátka Su-27 vznikl jako odpověď na F-15, ale není lepší ani v RCS. Jo, má větší dolet bez přídavných nádrží...
(jen dodám že i ten Gripen má certifikované RCS na 0,1m)

A co se týče MiG-1.44... Inu, bylo to testovací letadlo vznikající potichu někdy od počátku 80tých let, tedy v době, kdy Rusové sotva věděli že se dá nějakým způsobem RCS snížit, takže podle toho to taky zpátky vysílalo. Sami rusové sice tvrdili, že dalším vývojem a použitím RAM materiálů by šlo dosáhnout "neviditelnosti" F-22, ale určitě k tomu nikdy nedošlo. Nikdy také nebyla prokázána "supermanovrovatelnost", ať už znamená cokoliv. No a protože se jednalo o velkou krávu navíc s velmi problematickými motory a nikdo nevěděl co s ní, tak se kolem udělalo trochu propagandy a poslala se do muzea.

ps. Jediné co se dá tak najít ze záznamů MiG-1.44 jsou těžkopádné superdlouhé vzlety v oblacích dýmu (skvostné stealth) a opatrné průlety. Inu supermanévrovatelné letadlo.
:mrgreen:

Re: Lockheed F-117 Nighthawk

Napsal: 3/6/2014, 19:32
od skelet
Není lepší ani v RCS, ale ve všech cvičení mu natrhl prdel.. od Aljašky, po Indii.. takže ano, budu tě tahat za slovíčko, protože k bajkám nemáš daleko.
A že o RAM nic nevěděli? Když od jejich teoretické práce vydané v Moskvě v roce 1962, a přeložené do angličtiny (na podnět USAF) v roce 1971 se odpíchl vývoj RAM pro program F-117? Což USA absolutně nepopírá? Navíc, když v roce 1983 upravili RAM MiG-23? Opravdu o Stealth nic nevěděli?