Mig-23

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Já to vyškovské muzeum vždy preferoval. Hlavně i proto, že je tam několik exponátů, které znám osobně ze své aktivní služby.

Je tam T 815 CNPL 45 - hodně velká cisterna.
Je tam vrtulník MI - 8T číslo 0816 - to bylo první éro které jsem osobně plnil palivem a bylo to první éro ve kterém jsem letěl.
Jsou tam vrtulníky MI -4 a Mi - 2, které dostali od nás z Prostějova v době rušení letiště
Mají tam od nás nádherný motor AŠ 82V
Mají tam od nás IL - 14, který původně létal u fotoletu v Hradci Králové. Pana Lukáška pokud tam ještě dělá znám osobně, jako podplukovník se mnou sloužil u jednoho útvaru.

Je to malé muzeum ale je tam ledacos k vidění. Třeba MiG 15 který dokonce létal v korejské válce. jednadvacítky tam mají ve všech verzích co u nás létaly a dvacettrojky taky dvě nebo tři.

Jsou tam věci z letecké archeologie - také to stojí za to. Ale já tam nechodím a nikdy tam nepůjdu- jsem na ně naštvaný už 12 let a nikdy mě tam už neuvidí.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Tady jsem našel nějaké pěkné obrázky letadel ze Kbel, opravdu ty "třiadvacítky" stojí za to.
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=s ... &xb=2&vd=1
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Máš pravdu - vypadají ne jako muzejní exponáty ale jako přípravka na kovošrot.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Pátrač píše: Ale já tam nechodím a nikdy tam nepůjdu- jsem na ně naštvaný už 12 let a nikdy mě tam už neuvidí.
Copak, vypustili ti CNPL 45?
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

to Hellcat:
Su-22 by dostalo nafrak i od Mig-21, to byl stíhací bombardér, který nehýřil obratností.
Samozřejmě, letouny se při cvičeních utkávaly, ale určitě se v soubojích neutkávalo Su-22 se stíhačkami jako rovný s rovným, i přesto, že mělo pod křídly zavěšenu dvojici R-60 pro vlastní obranu. Navíc, 22-ka neměla instalován RL. Max. rychlost jednomístného Su-22M4 nepřesahovala M=1,4, protže nemělo regulovatelný vstup do motoru ( spárka Su-22 regulovaný vstup měla a max. rychlost dosahovala M= 2,2). Tyto letouny představovaly téměř vždy cíl pro cvičící letky stíhacího letectva.

Mig-29 měl jednoznačně převahu nad ostatními Tebou uvedenými stíhacími typy.
Po určité přechodné době, kdy si piloti zvykali na Mig-23, byli schopni vymanévrovat na tomto stroji kteroukoliv verzi Mig-21.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Mantra píše:
Pátrač píše: Ale já tam nechodím a nikdy tam nepůjdu- jsem na ně naštvaný už 12 let a nikdy mě tam už neuvidí.
Copak, vypustili ti CNPL 45?
Ale ne. Kdysi a to je už těch 12 let jsem tam byl. Bylo to v rozběhu. Takže jsem se postavil k okénku a začal řešit vstupné. A klučisko se sebral a vyrazil do prostoru na sólovou akci. Řekl jsem manželce aby ho šla odlovit - byl to tenkrát divoch a měl jsem obavu aby se mu něco nestalo. Bohužel ho našel dříve dřív nějaký místní a začal ho tahat za límec a smýkat s ním jak se zlodějem. Můj kocour k nim došla a požádala ho aby toho nechal A to individum po ní vyjelo, začalo na ni hulákat co tam dělá když nemá vstupné a když mu chtěla juniora vytrhnout začal smýkat i sní.

Já jsem na to jak se pro nic a za nic jedná s mojí paní a dětma velmi citlivý. Vrazil jsem mu vstupenky do kapsy u košile s tím aby se uklidnil a nechal moji paní a kluka být. Když vyjel i po mě tak jsem ho krátkým hákem složil. Sebral jsem rodinu - Pozorovatel-signalista tehdy byla mládě, bylo jí sedm let - požádal jsem o vrácení peněz - nebylo mi vyhověno a byl jsem znovu úrážen.

Takže takto. Jinak přišli o několik extrémně vzácných exponátů, které jsem pro ně měl nachystané - nyní je má ve vlastnicví moje rodina - my máme vlastní vojenské muzeum - a jsou to unikáty z oblasti letecké munice.... Měl jsem je původně pro ně ale nikdy je neuvidí. Raději bych je vyhodil.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

V první polovině 90. let 20. stol. se stíhači střetli s taktikou boje letectva NATO při různých přátelských setkáních. Ze cvičných bojů získávali poznatky piloti obou stran. Např. AdA podle výsledků cvičných bojů úplně přepracovalo taktiku boje proti Mig-23.

O našem letectvu nelze tvrdit, že by se nesnažilo reagovat na nové poznatky, ale vše se dělo povětšině na úrovni letky nebo pluku - později let. základny. Vyšší stupně velení, které mají za úkol vytvořit podřízeným jednotkám podmínky k výcviku a mají za povinnost připravovat a zavádět nové postupy a metodiku, takto nečinily. Spíše házely pomyslné klacky pod nohy příslušníkům bojových jednotek. Pomáhat - to znamená pracovat a mnohdy velmi tvrdě. O něčem podobném naši vyšší důstojníci na štábech neradi slyší. Hlavně, že jim jde vysoký plat a nažerou se na recepcích zadarmo. Tento trend platí dodnes. Asi 65% práce příslušníků velitelství vzdušných sil AČR provádí bojové letky.

Dostal jsem se trochu jinam, než je mojim úmyslem, takže , zpět k tématu.

Podle zkušeností, které získali piloti a letovodi 1. slp během zmíněných akcí, vyvinuli příslušnící tohoto slp metodu zkrytého přepadu cíle za pomocí letovoda NS.

V podstatě jde o sbližovovací manévr stíhače s cílem, kdy pilot má zapnutý RL v režimu bez vyzařování a v úvodu celého manévru je veden pokyny NS. Stíhací letoun letí ve velmi malé výšce, aby se ukryl před RL protivníka. Má aktivovaný střelecký sytém a, podle typu cíle, typ zbraně ( PLŘS, IČ střela, kanon atd.). Na pokyn letovoda NS zapne RL na režim "vyzařování", cíl během vteřin zaměří a ve stoupavém letu - téměř kolmém - odpálí zvolený typ zbraní.

Tento způsob útoku byl vyzkoušen a je téměř 100% - ně úspěšný. Cíl nemá možnost uniknout.

Po určité době, kdy si tuto zteč piloti osvojili, ji použili proti stíhačům USAF se zdrcujícím účinkem.
Naposledy upravil(a) Pop dne 19/7/2009, 22:58, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Jak může let v přízemní výšce pomoci proti look-down, shoot-down dopplerovským radarům se syntetickoiu aparaturou, jako mají F-15? Proti jakým stíhačům USAF to tak úspěšně použili? (protože z výše napsaného mi vyplývá, že proti F-15 asi těžko. F-4? F-16?)
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

F-16 tenhle systém nemá? Myslel jsem, že její avionické vybavení je principielně totožné s tím na F-15, ale na druhou stranu o avionice rour toho tedy zrovna moc nevím :)
Mně ta taktika přijde hloupá už v principu a založená na demenci těch, co letí výše :). Ne že by to nemohlo jednou, možná i dvakrát vyjít, ale vstupovat do souboje v nulové výšce a útočit kolmo vzhůru..to je prostě taktická sebevražda.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Má - od verze "C" a nového radaru. A,B měly jen nejprimitivnější naváděcí a ten snad ani L-D/S-D neměl.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Tam je asi otázka, jak se vyhodnotí cíl nízko letící nad zemí bez radaru. Pokud všichni předpokládají, že nikdo tak nemůže útočit, tak nikdo nepřipravil piloty na tuto kamikadze možnost.
Ona ta situace může být složitější, např. v dostřelu mohou být další stroje tvářící se jako ochrana toho nízkého stroje projevují se jako stíhací bombardér (letí nízko, pomalu, v pasivním režimu).
Pak je otázka - na jaký cíl se pilot stíhačky zaměří nejdříve? Na stíhací bombardér nebo jeho krytí?
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

V prostoru evropského bojiště je úplně jedno, zda mám RL s vlastností "loock down - shoot down" nebo nějaký jiný. Zapnu-li RL na vyzařování, vědí o mně široko daleko, protože v našem prostoru je RT průzkum s nejvyšší koncentrací detelčních prostředků. Když přičteme velmi aktivní prostředky REB, jsou RL velkého dosahu, ještě navíc dlouhodobě zapnuté, silně demaskujícím prvkem bojového letounu. Pak si po mně může picnout raketu kde-kdo. Lidově řečeno: Když zapnu lokátor, jsem mrtvý muž.

Popisovaný způsob útoku na vzdušný cíl byl spojen s maskovanou střelbou ( popsáno již dříve v tomto tématu). Od zvednutí přídě stíhačky po zásah cíle - doba cca 22 - 28 vteřin.
Mám dojem, že se za tu dobu mnoho protiopatření udělat nedá, max. pustit do kalhot.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Sparrow na cíl vyzařování (pro denervování protivníka, PZ poro dvratu od cíle nulová), break left, chaffy, flares a do toho ALQ-135? Otázka 10 vteřin.

F-15 by bez radaru nelétaly - leda by měly info z AWACSu. A pasivní prostředky RT průzkumu by těžko byly na území západních států - nehledě na to, že F-15 by létaly mise CAP a to mimo dosah PLO prostředků VS (snad mimo S-200, ale těmi by se snad neplátvalo na stíhačky).
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

to Cover72:
Znáš dobu nutnou pro aktivaci ALQ-135 z klidového režimu do režimu aktivní práce?. Dále, systém maskované střelby při použití PLŘS R-23R/24R jsem již popisoval. Při použití střel R-23T/24T pilot Migu-23 RL nepoužívá v režimu aktivního vyzařování. V tomto případě stačí pro odpal zbraně tepelné čidlo 26-Š-1 a tento systém zaměření už nezjistí žádný detektor záření.

Pokud by někdo z nás seděl v napadeném letounu, jak by určil, ze kterého směru je napaden, když se útočník blíží zespodu kolmo na námi řízené letadlo?

Čas 22-28 vteřin platí pro cíle ve větších výškách.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

V prostoru činnosti 1. slp měla působit, dle plánů NATO, dvojice letounů F-15A/C. Další F-15-ky ( 6 strojů) tvoří přímou ochranu letounu syst. AWACS.

Na zničení letounu včasné výstrahy bylo počítáno s letkou stíhaček. Tato letka byla přímo podporována demonstrační skupinou, která měla za úkol upoutat pozornost přímé ochrany.
Akci stíhačů předcházel útok divize sbol, která prorazila v PVO protivníka koridor 2 x 2 km na dobu 20 -ti minut. Vtomto čase musela letka stíhačů završit útok na AWACS sestřelem.

Celý útok, se všemi součinnostmi, byl v 80. letech 20. stol. procvičován s následujícími výsledky:

Letce Migů-29 stačil na likvidaci letadla včasné výstrahy čas 12 minut, letka Migů-23 potřebovala již 17 minut na tentýž úkol. Letka vyzbrojená letadly Mig-21bis nezvládla útok ve stanoveném čase.
Naposledy upravil(a) Pop dne 21/7/2009, 21:27, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Předpokládám, že letka letěla v pasivním režimu pouze s naváděním a provedla útok jak popisuješ.
I ta demonstrační skupina odpovídá způsobu odvedení pozornosti.
Je hrozné, jak se vše má odehrávat v hrozně krátkých časech. Těch 12 minut je skutečně excelentních a ukazuje tím, že povídání o generačních rozdílech jednotlivých typů je skutečně opodstatněné.
Ještě by to chtělo prozradit, co simulovalo AWACS, co F-15 a jaká byla vzdálenost cíle a letišť.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Dle mého názoru je na tom nejzajímavější skutečně rozdílný čas pro jednotlivé letouny, byť bez vzdálenosti, výšky a konkrétních počtů jsou ty informace trochu nedostatečné.

Nevím, věřím víc kombinaci F-15 + AWACS, nebo MiG-23 sólo? :)
Hellcat
svobodník
svobodník
Příspěvky: 32
Registrován: 2/9/2008, 09:44

Příspěvek od Hellcat »

V podstatě jde o sbližovovací manévr stíhače s cílem, kdy pilot má zapnutý RL v režimu bez vyzařování a v úvodu celého manévru je veden pokyny NS. Stíhací letoun letí ve velmi malé výšce, aby se ukryl před RL protivníka. Má aktivovaný střelecký sytém a, podle typu cíle, typ zbraně ( PLŘS, IČ střela, kanon atd.). Na pokyn letovoda NS zapne RL na režim "vyzařování", cíl během vteřin zaměří a ve stoupavém letu - téměř kolmém - odpálí zvolený typ zbraní.

Tento způsob útoku byl vyzkoušen a je téměř 100% - ně úspěšný. Cíl nemá možnost uniknout.

Po určité době, kdy si tuto zteč piloti osvojili, ji použili proti stíhačům USAF se zdrcujícím účinkem.[/quote]


Nejsem si jist,zda by uvedená taktika byla natolik úspěšná. Četl jsem, že o něco podobného zkoušeli Srbové s MiGy- 29, tuším že z letiště Batajnica nebo Novi Sad, kdy se dvojice MiGů pokusila napadnout podobným manévrem za poučití IČ čidel vlnu stíhacích bombardérů NATO a byly snad oba ( jeden určitě) brzy po startu registrovány AWACSEM a pomocí holandských F16MLU sestřeleny. Spoléhat se jen na pozemního letovoda je nesmysl a dá se aplikovat jen při mírových cvičeních, v podmínkách REB je to viz. Jugoslávia a Irák poprava pilota
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Dvojice není letka. Kolik na nic nalétalo těch F16MLU? Kde měli Jugoslávci krycí skupinu?
Krom toho primárně útočili na stíhací bombardéry, ne na AWACS. Zpráva dále neříká, zda-li nějaký bombardér sestřelili, nebo ne.

Krom toho, přechodem z VS na Západ a pak do NATO už USA mělo pro tuto taktiku již vypracovány obranné strategie.
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

No přiznám se že v tomhle nejsem moc kovanej, ale jak se docílilo toho, že o těch útočících letadlech měl přehled pozemní návodčí a zároveň je neviděl AWACS? Rušením toho AWACSu? Předpokládám, že základ úspěchu téhle taktiky je to, že o útočnících cíl neví.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“