Obrněné vozidlo budoucnosti, část 2, střední podvozek

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Gumový pás není pro praktické použití moc dobrý. Buď je s kovovou výstelkou (ocelové pojezdové kola), pak má ale omezenou rychlost, nebo je podobné konstrukce jako běhoun klasické pneumatiky (pohon pomocí pneumatik), pak má zase mizernou životnost na tvrdém podkladu. Takže jestli chceme kolopás, tak zřejmě pásy jen v případě nutnosti. Takový lepší Christie. Jenže mám obavu, že z toho bude kočkopes
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tak u těch koláků bych si tipl cenu, ta bude někde jinde než polopásy. Je otázkou jestli jde srovnávat průchodnost druhoválečných polopásů s poválečnými koláky. Co vím tak polopás Centaur, který kombinoval Land Rover Defender a podvozek tanku Scorpio měl velmi dobrou průchodnost, ale cena byla taky úplně jinde než verze Land Rover Defender 6x6 etc.
Traktory do lesa mají také často nazuty pásy na zadních kolech, otázkou je proč když to neposkytuje žádné výhody?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

knezdub - ako "núdzovka" na zadné kolesá ešte-ešte, ale nemyslím, že by to prinieslo nejaké podstatné výhody, skôr naopak.
Totiž, ak spojíš dve kolesá pásom, celkom výrazne sa zmení spôsob namáhania náprav, a tomu musí byť prispôsobená konštrukcia podvozku. kolesá spojené pásom sú totiž výrazne "ťahané k sebe", čo bežne riešený podvozok špatne znáša - všimni si, ako je to vyriešené na tom Ivecu - celý záves pásovej jednotky je celkom prepracovaný a s "normálnym" zavesením náprav má pramálo spoločného.
Ďalšia komplikácia by potom bola so systémom riadenia, aj keď nábojové elektromotory by to mohli trochu zjednodušiť, celkove by bol systém dosť komplikovaný, pretože by musel vyhovovať dvom veľmi rôznym logikám riadenia.
Osobne si myslím, že by z pásovej a kolesovej varianty podedil skôr tie horšie vlastnosti, vznikol by mačkopes, čo nemá priechodnosť a odolnosť pásu, ani rýchlosť kolesa.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

skelet - pre lesné traktory a stroje sa berie do úvahy aj mnoho iných vecí, než len priechodnosť. Napríklad je tu otázka, čo daný podvozok urobí s dosť citlivou lesnou pôdou, citlivou na rozrušenie a utlačenie, s lesným podrastom a mladými semenáčikmi v lese. Preto sa v istom období prešlo od pásových traktorov ku kolesovým (LKT "lakatoš") a teraz zasa, (ako píšeš) k pásovým na gumových pásoch. Navyše tie stroje už nie sú klasické lesné traktory, ale stoja minimálne o triedu vyššie, ako špecializované lesné stroje v podstatne väčšími pracovnými schopnosťami.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Pochopitelně toho jsem si vědom, kamarád je dřevorubec a už dlouho mě láká na to, že mě naučí řádit s jeho Nivou.
A zde také mířím, každý ví jak vypadá louka, respektive jakýkoliv nezpevněný terén, po dešti, když se po něm přežene kolona těžkých náklaďáků nebo přímo obrněné techniky. To zpomaluje rychlost postupu, přičemž se tento postup bude stále zpomalovat díky kolejím. Takže když budeš mít ve předu polopásy s menším měrným tlakem bude tvůj postup rychlejší a jednotky vzadu se nebudou potýkat tolik s terénem. Je tak?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

To je jedno. V3S jen tak nezmizí a ta projede i tam, kde nic neprojede, tedy i tam, kde Tatry smeknou hučku a stojí...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

skelet - pri sile roty to význam asi má, pri sile práporu to ešte význam môže mať, pri sile pluku už skôr ani nie
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

V3S jde nenávratně do šrotu, smutné ale je to tak. Ona sice projede vše, ale na korbě má takřka "nic". Maximální užitečná hmotnost v terénu je 3tuny, a to má při zatížení 3,3tuny maximální stoupavost 60°. Rám celkem trpí protože se v terénu kroutí (ale to je problém všech aut klasické koncepce), takže i rychlost se tomu musí přizpůsobit. Mám ji holku rád, ale není třeba vytvářet zbytečné mýty :wink:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Je škoda, že Tatra neměla čas (prostředky) na to, aby vyvinula T810 z tatrovácké koncepce, ale vlastně jen upravila PV3S/ROSS-Viza. Pak by to bylo naprosto ideální vozidlo. Sice by byla vyšší cena, ale jízdní vlastnosti v terénu by stály za to. A navíc by byl k dispozici nový podvozek pro různé nástavby.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

No, spousta lidí si myslí, že by stačilo provést modernizaci ( pořádnou ) Tatry 805 a byl by supr vozidlo...
Sice ještě lehčí hmotnostní kategorie, ale aspoň by sme nemuseli kupovat Humry.
T810 je relativně slušný ( z mého pohledu ) a ty jízdní vlastnosti v terénu jsou obdobné jako u PV3S, nebo ne?
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Podle náznaků lidí z Tatry, kteří chodí na liaz.cz forum, bylo hned na začátku po ukončení projektu Ross R210 nabídnuto Tatrou vozidlo této hmotnosti kategorie standardní tatrovácké koncepce, ale toto bylo ihned ministerstvem zamítnuto. Požadovali R210, která byla přepracována do T810.

Co se týče jízdních vlastností v terénu .. těžko říct, někdo tvrdí, že se to V3S minimálně vyrovná. Někdo zase, že je to na kosočtverec. Ty druhé beru s rezervou, přeci jen jsme v ČR. Ale díky nárůstu elektroniky to určitě nebude tak blbuvzdorné jako V3S, ale to je daň za pokrok.
Pro zájemce o toto vozidlo doporučuji se prokousat tímto vláknem. Píší tam jak uživatelé, tak i lidé z Tatry http://liaz.cz/forum/viewtopic.php?t=1053
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Tak sem si to tam prošel a je to skoro jak tady, více méně jeden co T810 haní ( většinou: krátkej žebřík a moc elektroniky... ) a zbytek se mu poměrně rozumě snaží vysvětlit co a jak...
Takže armáda má co chtěla a taky to mohlo být horší.
Prý původní V3S byla spolehlivější, ale kdo by s ní dnes jezdil...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

PV3S byla spolehlivější už jen podle Murphyho zákona: jestliže se může něco pokazit, tedy se to pokazí. A protože V3S byla jednoduchá, tak se zkrátka nemělo CO pokazit. Maximálně vypadl čep na některém z mnoha táhel, a když bylo nejhůř, vlezl řidič pod auto, ručně zařadil požadovanou páku a v klidu odjel. Což se mu u nových strojů nepodaří. Blikající "error" nepřemůže. Bohužel trend je dnes takový, že v představě konstruktérů (zadavatelů) je řidič fyzicky slabý dement a je potřeba aby za něj někdo přemýšlel a pracoval, a pokud možno je potřeba vymyslet i posilovač na páčku od blinkru. Celé je to dovedeno do absurdna, viz např. otvírání 5tých dveří u Fabie - proč tam dát 15cm táhlo, když tam může být spínač, elektromotorek a 15cm kabelu. (ono se to casem pokazí a pak si za těžký peníz zákazník koupí nový kus)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tož tohle bude asi pro Knezduba, určo mu to udělá radost. Podvozek pro průzkumné auto nebo robota takřka ideální
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Dobré. :D
Viem si to predstaviť ako podvozok pre nejakého prieskumného robota na Mesiaci či na Marse, alebo na prepravu v nejakom extrémnom "krkaháji", ale ako podvozok pre bojové vozidlo - len veľmi ťažko. Je to až príliš komplikované.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Bral bych to jen pro průzkum.. tož kdyby se ti průzkumník vynořil odněkud z rokle. :lol:

Ale zas ani pro boj ve městě by to nemuselo být marné, ale pravda bylo by to zřejmě poruchové a citlivé na ostřelování. Knezdub nám k tomu něco zajímavého ještě dodá.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Hezké, leč naprosto nepoužitelné. Tvůrce se zřejmě inspiroval u kráčejících bagrů typu Menzi-muck, Kaiser a pod. Ty mají ten podvozek bohatší o další kloub, takže je možno měnit i rozchod, Viz: http://bagry.cz/cze/forum/stavebni_stro ... ejici_bagr
Pro průzkum by to nebylo vhodné - pomalé, hlučné příliš komplikované a určitě náchylné k poruchám.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
pomala.jesterka
desátník
desátník
Příspěvky: 52
Registrován: 11/2/2010, 18:36

Příspěvek od pomala.jesterka »

Snad to nebude příliš daleko od tématu.

Britské MoD vyvíjí nástupce dnešních Land Roverů pod jménem Ocelot.

Prototypy měly být k testování k dispozici v lednu letošního roku. Podrobnější informace o technickém vývoji vozidla lze získat v RQ magazínu v článku na stranách 10 - 15 (angličtina nezbytná).

Na obrázcích v článku je mimo jiné celkem pěkně k vidění moderní V profil korby a zavěšení kol.
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Zběžně jsem to proběhl a nějak mi to připadá překombinované. Proč někdo nezkusí vyrobit stroj, který bude jednoduchý a tím pádem spolehlivý. Jsou dnešní řidiči natolik vypatlaní, že potřebují automatickou převodovlu a spoustu elektroniky, která pracuje za ně? Je tak nutný u vozidel této váhové kategorie hybridní pohon? K čemu bude toto vozidlo sloužit? K hlídkování v nějaké Afghánsko - Íránsko - Somálsko - ... kde mu sebevíc elektroniky nepomůže proti chlapovi s pancerfaustem za rohem. A až se mu po zásahu něčím menším rozbliká na displeji: Error, vyhledejte servis, asi nebude nadšeně čekat na odtahovku. Konstrukčně dobré, zřejmě i odolné, jednoduše opravitelné i v polních podmínkách, jen trochu přibrzdit ty IT nadšence
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jasně. Uplně stejné, jako když se nám rozsypů Panduři a budeme muset oprášit a repasovat naše Skoty. Bohužel na nich už vlivem času přestává fungovat i ta poctivá mechanika.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“