Pátrači tohle je zdá se nikdy nekončící debata

Občas se zacyklí, občas se přinese aspoň trochu jiný námět. Několika přispěvovateli je stále živena, ale level to má zatím docela slušný.
Hansi k tomu
T-72, ano taky jsem to četl, jedná se o motor V-46, čtyřtaktní,
vícepalivový, vznětový s kapalinovým chlazením a plnícím odstředivým dmychadlem.
Když se vrátím zpět, tak mě trošku překvapilo to tvrzení, protože v zimě mají spíše větší problémy diesely než benzínové motory. Proto jsem napsal, že to mohlo být zapříčiněno i jinými faktory. Tedy u automobilů tomu tak bylo. Ale do
"hlasování nohama" nejdu

Alfik uč něco napsal. Já k tomu jen něco dodám.
Generál "Mráz" jistě nebyl u Moskvy jediným rozhodujícím důvodem. On byl mráz až třeba mínus 40. Na potvoru nejkrutější zima za padesát let. Což je už dost, když u nás je tak mínus 10 až 20. Zda extémní teploty mohly způsobit tím nebo oním způsobem potíže je možný.
Co se týče bláta, tak německý
koncept Blitzkriegu spočíval v rychlosti tankových klínů a posléze obklíčení protivníka, který nestihnul včas přisunout zálohy. Bláto či zima, sníh, pochopitelně operace zpomalovaly, a Rusové se mohli mezitím vzpamatovat. Jenže u Moskvy už jeli Němci z posledního, zastavení pohybu, a pak jejich zatlačení zpět.
Barbarossa úspěch mít mohla v případě jedné tankové skupiny navíc, dejme tomu kdyby měl Hitler o 500 tanků více, mohl postupovat jak na jihu, tak i na Moskvu a stihnout vše včas. Tedy do zimy dobýt Kyjev, Krasnograd, Moskvu, Leningrad. V případě včasného vyhlášení "totální války" o rok dříve, tedy na počátku roku 1942 se mohlo vyvíjet úspěšně i tažení dál.
Badaxe bohužel detaily ty taky nemůžu poskytnout, neb je toliko neznám. Zda palivo zamrzalo, či se "rozkládalo", Alfik už k tomu taky něco napsal. Každopádně Němci se na zimu nepřipravili, a nemuseli mít tedy "zimní benzín", mazadla, oleje, apod. Dost jste si už odborně odpověděli sami. Já s vámi dišputace na toto téma vést nebudu. Dále dodám jen nějaké řešerše i pro ostatní čtenáře.
Technologie výroby syntetických paliv
Při výrobě syntetického benzínu šlo o chemický proces slučování, takový benzín nemusel obsahovat komponenty potřebné pro chod benzinového motoru bez následků. Alfik píše o přisadách, resp. míchání. Badaxe to zase popírá. Jak kvalitní ten proces byl na přelomu let 1941-42 těžko říct.
Ale vygoolil jsem obecně třeba tohle:
Nejznámější z těchto metod je tzv. Fischer-Tropschův proces. Vyvinuli jej roku 1920 Franz Fischer a Hanz Tropsch z Kaiser Wilhelm Institute. Jedná se rovněž o působení vodíku na uhlí (přesněji na oxid uhelnatý vzniklý nedokonalým spalováním uhlí) prostřednictvím katalyzátorů, meziproduktem však je plynná směs vodíku a kysličníku uhelnatého, tzv. syngas. Z něj se pak vyrábí kapalná paliva.
V nacistickém Německu byla použita i druhá metoda tzv. Bergiusův proces při kterém se hydrogenací hnědého uhlí vyrábí kapalné uhlovodíky. Užívané společností IG Farben. Před druhou světovou válkou bylo postaveno několik továren, které vyráběly 4 miliony tun syntetického paliva ročně.
Hnědé uhlí přitom není tak kvalitní jako černé uhlí. Ten odkaz o Záluží dále uvádí.
Výzkumné práce se soustředily na uhlí, které poskytovalo potřebný uhlík, jeho zkapalňování a zplyňování, pro které však bylo vhodné především kvalitní černé uhlí a antracit.
Pro zpracování hnědého uhlí byla vyvinuta technologie nízkoteplotní karbonizace, to znamená ohřev za nepřístupu vzduchu, při které se uvolnily obsažené dehtové látky a plyn a zůstal pevný zbytek - polokoks. Severočeské hnědé uhlí obsahovalo zhruba 10 až 12 % dehtů, které se v následném několikastupňovém procesu přeměňovaly na složky leteckých a automobilových benzínů a motorové nafty.
Kartel IG Farben
V roce 1941 odhalilo vyšetřování kartel mezi John D. Rockefellerovou firmou z USA
Standard Oil Co. a IG Farben. Kartel IG Farben vybudoval továrnu (chemický závod Buna) pro produkci syntetického paliva a gumy (z uhlí) v Auschwitzu. Adolf Hitler tento chemický podnik zaníceně podporoval, ačkoliv odčerpával Německu značnou část finančních prostředků. Lukrativní zisky z budování fabriky šly pochopitelně do Ameriky. Tyto zločiny byly spáchány jménem a v zájmu korporačních investičních seskupení a jejich politických chráněnců. Velká část majetku konglomerátu pocházela z práce, krve a utrpení otroků, včetně těch z koncentračního tábora
Auschwitz.
Hermann Göring zaplatil jedenáct milionů dolarů Standard Oil za užívací práva k rumunským ropným polím. Standard Oil chtěl v roce 1941 převést svou maďarskou pobočku na IG Farben (nestalo se tak pouze díky zásahu amerického ministerstva financí). V témže roce dostali američtí zpravodajci informaci, že pobočka Standard Oil, sídlící na ostrově Aruba (Nizozemské Antily), dodává nacistům přes Španělsko ropu. Její lodi měly imunitu zajištěnu náměstkem ministra obrany Jamesem Forrestalem.
Ale to už by byla jiná kapitola
http://zidovskelisty.blog.cz/1012/ekono ... tove-valky