Stránka 6 z 18

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 4/9/2014, 20:18
od skelet
Kosmova kronika, spisy Komenského či Husa a 30 tisíc dalších svazků z fondů Národní knihovny ČR je volně k dispozici na Google Books. Celkem chce firma Google zdigitalizovat 140 tisíc knih. Knihovna přitom hradí jen dvacet procent nákladů.
http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-6274017 ... i-knihovny

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 5/9/2014, 21:29
od kenavf
Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 5/9/2014, 21:32
od Aaron Goldstein
kenavf píše:Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?
Ta nejdůležitější výhoda asi je, že udrží výšku i bez termálních proudů...

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 5/9/2014, 21:36
od kenavf
Aaron Goldstein píše:
kenavf píše:Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?
Ta nejdůležitější výhoda asi je, že udrží výšku i bez termálních proudů...
Ale obidva prostriedky by boli ťahané loďou,takže je tam nejaká dopredná rýchlosť(nepotrebnosť termálnych prúdov?).
Že by vírniku stačila nižšia rýchlosť?

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 5/9/2014, 22:30
od Aaron Goldstein
kenavf píše:
Aaron Goldstein píše:
kenavf píše:Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?
Ta nejdůležitější výhoda asi je, že udrží výšku i bez termálních proudů...
Ale obidva prostriedky by boli ťahané loďou,takže je tam nejaká dopredná rýchlosť(nepotrebnosť termálnych prúdov?).
Že by vírniku stačila nižšia rýchlosť?
V tom bude možná jádro pudla... Tedy myslím v tom tahání... Průzkum potřebuji PŘED lodí... Tedy vírník loď předletí a před lodí se udrží v určité výšce... Tahání za lodí je z hlediska průzkumu nevýhodné...

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 5/9/2014, 22:34
od skelet
využítí je v tom článku jasně napsané
Valkýra tak bude ve skutečnosti fungovat jako obrovský průzkumný stožár válečné lodi. Normálně dokáží systémy lodě objevit nepřátelské plavidlo (dejme tomu 20 metru vysoké) na vzdálenost nějakých 30 kilometrů. Víc není možné, protože systémům braní v delším dohledu horizont Země. Valkýra však díky své výšce letu dokáže objevit, rozpoznat, případně zaměřit lodě až cca 150 kilometrů vzdálené.
tedy jde o to jak s minimálními náklady maximalizovat zisky. Navíc nic nebrání ve vývoj motorem poháněného vírníku

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 5/9/2014, 23:00
od kenavf
Aaron Goldstein píše:
kenavf píše:
Aaron Goldstein píše: Ta nejdůležitější výhoda asi je, že udrží výšku i bez termálních proudů...
Ale obidva prostriedky by boli ťahané loďou,takže je tam nejaká dopredná rýchlosť(nepotrebnosť termálnych prúdov?).
Že by vírniku stačila nižšia rýchlosť?
V tom bude možná jádro pudla... Tedy myslím v tom tahání... Průzkum potřebuji PŘED lodí... Tedy vírník loď předletí a před lodí se udrží v určité výšce... Tahání za lodí je z hlediska průzkumu nevýhodné...
Keďže uvažujú o vírníku bez motora tak asi predlietanie lode sa nebude používať lebo by to bolo na úkor výšky.A výška tu hraje podstane dôležitejší faktor ako "vysunutie sa" pred vlastnú loď.Vysunúť pred loď sa môže len o stovky metrov ale s každým metrom výšky získava prehľad na väčšiu dialku v rádoch kilometrov.
Vzdálenost pravého horizontu závisí na výšce oka nad povrchem Země podle přibližného vzorce:
kde d je vzdálenost v kilometrech a h je výška v metrech. Vzdálenost pravého horizontu při výšce oka 1,70 m činí asi 4,7 km, při výšce 100 m asi 36 km.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Horizont http://en.wikipedia.org/wiki/Horizon
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 5/9/2014, 23:07
od duky
kenavf píše:Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?
Výhoda nespočíva v ťahaní vírnika, ale v jeho parametroch. Oproti klzáku je menší, skladnejší, nezaberie toľko miesta. Pri porovnateľnej nosnej ploche má zhruba len polovičný priemer rotoru oproti rozpätiu krídiel klzáku. Čo sa týka nosných plôch, tak napr. ten čo je na videu by sa dal porovnať s klzákom o rozpätí krídiel do 15m s hĺbkou profilu pri trupe tak do 1 m. Ak si to zrovnáte s rotorom toho virnika, tak je to neporovnateĺné, čo sa týka skladnosti. Myslím, že hlavne o to im tam ide. Čo sa týka ostatných parametrov, tie asi nebudú až tak podstatné.

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 5/9/2014, 23:13
od kenavf
duky píše:
kenavf píše:Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?
Výhoda nespočíva v ťahaní vírnika, ale v jeho parametroch. Oproti klzáku je menší, skladnejší, nezaberie toľko miesta. Pri porovnateľnej nosnej ploche má zhruba len polovičný priemer rotoru oproti rozpätiu krídiel klzáku. Čo sa týka nosných plôch, tak napr. ten čo je na videu by sa dal porovnať s klzákom o rozpätí krídiel do 15m s hĺbkou profilu pri trupe tak do 1 m. Ak si to zrovnáte s rotorom toho virnika, tak je to neporovnateĺné, čo sa týka skladnosti. Myslím, že hlavne o to im tam ide. Čo sa týka ostatných parametrov, tie asi nebudú až tak podstatné.
To by mohlo byť,že pri danom rozmere(a nosnosti-užitočného zariadenia) má relatívne dobrý vztlak.Ale asi nebude taký stealth ako klzák,čo by mohol byť dosť problém(už som chcel napísať že američani určite vedia čo robia ale nenapíšem to :evil: )

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 6/9/2014, 00:22
od SharKhan
Vírniky skúšali už za WW II Nemci na svojich ponorkách.
Ale v reáli vírnik zavesený na lane oberal ponorku o čas, za ktorý sa mohla rýchlo ponoriť v prípade nebezpečia.

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 6/9/2014, 01:31
od Alfik
Vírník oproti kluzáku má PŘEDEVŠÍM (a proto jej používali Němci na ponorkách) tu výhodu, že startuje a přitává kolmo. Kluzák tažený na laně by sice mohl startovat na krátké dráze (to takřka znamená v metrech, kolmo nikoli), ale nedokázal by kolmo přistávat.

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 6/9/2014, 01:35
od Aaron Goldstein
kenavf píše: Keďže uvažujú o vírníku bez motora tak asi predlietanie lode sa nebude používať lebo by to bolo na úkor výšky.A výška tu hraje podstane dôležitejší faktor ako "vysunutie sa" pred vlastnú loď.Vysunúť pred loď sa môže len o stovky metrov ale s každým metrom výšky získava prehľad na väčšiu dialku v rádoch kilometrov.
Že to bude bez motoru mi nějak v tom článku uteklo... Omlouvám se...

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 6/9/2014, 10:29
od duky
Alfik píše:Vírník oproti kluzáku má PŘEDEVŠÍM (a proto jej používali Němci na ponorkách) tu výhodu, že startuje a přitává kolmo. Kluzák tažený na laně by sice mohl startovat na krátké dráze (to takřka znamená v metrech, kolmo nikoli), ale nedokázal by kolmo přistávat.
Vsetko je relatívne. Ak sa plavidlo bude pohybovať voči vzduchu rýchlosťou zodpovedajúcou pádovej (pristávacej) rýchlosti lietadla, tak aj liedadlo dosadne na plavidlo kolmo. Obdobne to pletí pre vzlet lietadla. Čo sa týka štartu vírnika, tak žiaľ aj on potrebuje nejakú doprednú rýchlosť k tomu, aby bol schopný vzlietnuť. Kolmo odštartuje jedine vtedy, ak je rýchlosť vetra totožná s jeho vzletovou rýchlosťou. Princíp jeho letu je presne opačný ako pri vrtulníku. Vrtulník dokáže lietať preto, že má hnaný nosný rotor. Vírniku sa točí nosný rotor a tedá má vztlak umožňujúci mu lietať kvôli tomu, že má nejakú doprednú rýchlosť . Na tom videu nie je celá chronológia vzletu, ale pekne tam vidieť, že pred štartom pilot najsôr musí nejak roztočiť rukou rotor a až po tomto prvotnom impuze može začať štartovací manéver. Bez neho by nemusel dokázať vzlietnuť. Štart potom prebieha tak, že po tomto prvotnom impolze nosnému rotoru pridá otáčky hnaciemu motoru, ten zvýši doprednú rýchlosť, odzvou čoho je zvýšenie otáčok nosného rotora, čím sa zvýši vztlak vírnika a umožní mu to vzlet. Ak by stratil doprednú rýchlosť resp. ťah, klesnú mu otáčky nosného rotora, zníži sa mu vztlak a tým pádom klesá až kým nedosadne na zem, alebo sa mu nezvýši dopredná rýchlosť resp. ťah. Bezmotorový vírnik je potom to isté, len namiesto hnacieho motora má ťažné lano.

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 6/9/2014, 10:58
od Alfik
duky píše:
Alfik píše:Vírník oproti kluzáku má PŘEDEVŠÍM (a proto jej používali Němci na ponorkách) tu výhodu, že startuje a přitává kolmo. Kluzák tažený na laně by sice mohl startovat na krátké dráze (to takřka znamená v metrech, kolmo nikoli), ale nedokázal by kolmo přistávat.
Vsetko je relatívne. Ak sa plavidlo bude pohybovať voči vzduchu rýchlosťou zodpovedajúcou pádovej (pristávacej) rýchlosti lietadla, tak aj liedadlo dosadne na plavidlo kolmo.
A v té relativitě to právě vězí:
Vírníku (stejně tak i vrtulníku ale vírník nepotřebuje vlastní motor, i když mnohé vírníky mají pom. motorek na roztočení rotoru) je relativně putna, jestli se ta loď (ponorka) pohybuje nebo ne - stejně se vznese kolmo (rel. vůči ní) a kolmo (rel. vůči ní :D ) i přistane.
Kluzáku je to relativně taky putna, protože pilot řekne: "Rozjeďte tu skořápku - samozřejmě relativně, vůči větru ať již relativnímu pozemskému nebo relativnímu "letovému", tzn. vzniklému tou jízdou relativně vůči zemi, jinak do vzduchu nejdu! Absolutně!" :D
Takže, relativně vzato, je absolutně výhodnější mít vírník který odstartuje i přistane kolmo relativně k tomu škopku, než kluzák, který sice odstartuje a přistane kolmo relativně vůči ní, ale jedině za absolutně dosažených, jedinečných podmínek... tedy rychlé jízdy. Nejlépe relativně proti větru...
:lej:

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 6/9/2014, 12:17
od duky
Alfik píše:A v té relativitě to právě vězí:
Vírníku (stejně tak i vrtulníku ale vírník nepotřebuje vlastní motor, i když mnohé vírníky mají pom. motorek na roztočení rotoru) je relativně putna, jestli se ta loď (ponorka) pohybuje nebo ne - stejně se vznese kolmo (rel. vůči ní) a kolmo (rel. vůči ní :D ) i přistane. ...
Ako som už písal, hlavný rozdiel medzi vrtulníkom a vírnikom:
vrtulník = MÁ priamo HNANÝ nosný rotor nejakým motorom
vírnik = NEMÁ priamo HNANÝ nosný rotor žiadnym motorom
Ak by mal vírnik hnaný nosný rotor (ako hlavný zdroj pohonu), potom to už NIE JE VÍRNIK, ale JE TO VRTULNÍK.
Základná otázka teda znie: Ak nemá vírnik žiadny zrdoj pohonu, ako potom odštartuje kolmo?

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 6/9/2014, 13:08
od kenavf
duky píše:
Alfik píše:A v té relativitě to právě vězí:
Vírníku (stejně tak i vrtulníku ale vírník nepotřebuje vlastní motor, i když mnohé vírníky mají pom. motorek na roztočení rotoru) je relativně putna, jestli se ta loď (ponorka) pohybuje nebo ne - stejně se vznese kolmo (rel. vůči ní) a kolmo (rel. vůči ní :D ) i přistane. ...
Ako som už písal, hlavný rozdiel medzi vrtulníkom a vírnikom:
vrtulník = MÁ priamo HNANÝ nosný rotor nejakým motorom
vírnik = NEMÁ priamo HNANÝ nosný rotor žiadnym motorom
Ak by mal vírnik hnaný nosný rotor (ako hlavný zdroj pohonu), potom to už NIE JE VÍRNIK, ale JE TO VRTULNÍK.
Základná otázka teda znie: Ak nemá vírnik žiadny zrdoj pohonu, ako potom odštartuje kolmo?
Je to o tom že loď má doprednú rýchlosť(prípadne rýchlosť proti vetru ako lietadlové lode) a tá by mala byť výššia ako pádová rychlosť vírnika alebo klzáku.Takže stačí keď je ukotvený vírnik vystavený tomu "vetru" a dokáže sa z lode odpútať kolmo smerom hore a tak isto aj pristáť, pričom sa kotviace lano(kábel) postupne odvíja alebo namotáva.A vírnik proti klzáku asi poskytuje lepšie parametry.

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 6/9/2014, 13:31
od skelet
virníky poháněné motorem pracují na tom principu, že část výkonu od hnací jednotky se přenese na rotor a roztočí ho na daný počet otáček + se rozjede jako klasický letoun. Po odletu se přenos výkonu motoru na rotor přeruší.
Vírník NIKDY neodstartuje kolmo, ale potřebuje velmi malou až miniaturní vzletovou a přistávací plochu.

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 6/9/2014, 13:55
od Beda
Na ten virnik se necha dat radar a podstatne se zvysi dosah. Radar na lodi at ma sebevetsi vykon po hladine more daleko nedohledne. Nizko by letela raketa jako leta treba uz stara
http://cs.wikipedia.org/wiki/Exocet
Davaji se az na vrchol stezne, proto ta snaha umistit to co nejvys. Delaji se dnes uz male, lehke a jsou dostupne i v civilu na male namorni jachty.
http://www.hcsradio.cz/e-shop/Radiostan ... radar.html
Proto dnes letadlove lodi maji velky doprovod a za hranici dosahu jsou dalsi lode co ji hlidaji.
Ten maly dosah pri hladine maji na svedomi prekvapive prelety nad lodema. V miru se ty letadlovky asi nehlidaji casto dalsima lodema v okruhu 100 km a Awacs, nebo hlidkujici letadla nejsou porad nahore.
Stavi se zase take vzducholodi....
http://fanda.nova.cz/clanek/military/vo ... -mody.html

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 7/9/2014, 19:09
od kenavf
Identita najväčšieho vraha všetkých čias odhalená: Jack Rozparovač bol pomätený Poliak!
http://www.topky.sk/cl/11/1422397/Ident ... ny-Poliak-

Re: Zajímavé novinové články o historii a technice

Napsal: 13/9/2014, 23:58
od kenavf
Putin schválil začiatok vývoja super ťažkej rakety
http://www.vesmir.sk/index.php?id=3145