Lord píše:[Ceny ropy (asi i plynu) byly počítány jako 5-leté klouzavé průměry ceny světové, a tak se ropné šoky v Československu neprojevily. Změna nastala až v roce 1986, kdy byly tržní ceny nižší oproti předchozímu ropnému šoku. Ale to už byl stejně u moci Gorbačov, který už nechtěl "střední Evropu" dotovat, a my zase "východní blok", takže to už máte jedno. (...)
Lorde....
To cos napsal je pouze (menší) část problému "perverzního" vztahu "obchodování" SSSR - ČSSR
Hlavní změnou v (závěru) 80.-tých letech byl požadavek SSSR, že začal odmítat platbu v rublech za zboží které ČSSR kupovalo ze SSSR. Konkrétně např. se úplné odmítnutí rublů za sovětské zboží týkalo ropy z SSSR do ČSSR... kdy SSSR začal požadovat platbu v devizách (tuším, že v dolarech) viz například:
Jak ropa rozložila sovětské impérium
Tj. konkrétní příklad:
- fabrika (LET Kunovice) vyrobil L-410 (za původní, dřívější, cenu nezohledňující značné vylepšení mezi L-410M/MA na L-410UVP-E)
- česko-slovenská vláda "prodala" objedný L-410UVP do ČSSR a za to ze SSSR dostala "zaplaceno" v rublech
- česko-slovenská vláda v témže roce "koupila" ropu ze SSSR, ale neměla čím zaplatit za tuto ropu , neboť dolarů v ČSSR bylo pomálo (viz např. film o vekslácích "
Bony a klid"), takže ČSSR exportovalo např. i hrobní náhrobky z židovských hřbitovů... se zoufalým cílem sehnat co nejvíc dolarů na ropu ze SSSR. Plus problém, že cena ropy dovážené ze SSSR do ČSSR se v závěru 80.-tých let zvyšovala, zatímco mimo sovětské impérium cena ropy klesala. Např. u hnojiva (na jehož výrobu bylo potřeba zemní plyn) to bolestně pocítila SeCheZa v Lovosících (dnes se ta fabrika jmenuje Lovochemie)
Pointa příkladu: protože na konci 80.-tých let byl v SSSR zájem o zboží z ČSSR , ale naopak (=dovoz zboží z SSSR do ČSSR) to příliš neplatilo (s výjimkou ropy) ... tak česko-slovenským "cifršpiónům" nezbývalo než si rvát vlasy, neboť v ČSSR v 80.-tých letech přibývalo "bezcenných" rublů, ale nebylo za co je utratit.
Snaha "rozfofrovat bezcenné" rubly je vidět je vidět na katastrofálním rozhodnutí česko-slovenské vlády, že pro potřeby VIP přepravy vlády ČSSR ("Státní letecký útvar") bylo v 80.-tých letech nakoupeno celkem
7 Tu-154 první generace

. Pro srovnání - předchůdcem dálkového Tu-154 byl ve Státním leteckém útvaru Il-62 (
provozovaný v jednom kuse, zopakuji - jeden Il-62 v provozu vs. celkem 7-Tu-154 první generace).
Moje kritika nemíří jen na nesmyslně naddimenzovaný počet provozovaných letadel, ale také na chybnou úvahu, že po prvotních nedobrých zkušenostech import s Tu-154 (vleklé dětské bolesti atd) pokračoval v 80.-tých letech import první generace Tu-154. Ovšem takoví oslové kupovat nedodělané letadlo byly jen v česko-slovenské vládě. Neboť v ČSA se vzepřeli a počkali si až výrobce vychytá chyby a začne dodávat Tu-154M.
Druhá generace (modernizované) Tu-154M, které v 1988 začalo provozovat ČSA už bylo kvalitativně jinde. Ovšem např. ve východním Německu tamní státní aerolinky Interflug v té době už objednávaly letadla z normálního světa - první Airbus 310 byl dodán do východního Německa v létě 1989 (Berlínská zeď "padla" až o půl roku později). Podobně i v Polsku se rozhodli hlavou a tamní státní aerolinky LOT zařadili Boeing 767 v 1989. Tím netvrdím, že aerolinky ČSA používající Tu-154M byly jediné aerolinky provozující tento typ mimo SSSR.
Poukazuji na ten "
perverzní" vztah "obchodnování SSSR-ČSSR"....v ČSSR se hromadily "bezcenné" rubly (neboť za ropu začal SSSR odmítat přijímat platbu v rublech kterými platil za zboží z ČSSR), takže se zoufale hledalo jak ty "bezcenné" rubly utratit.