Československé říční námořnictvo 1918 až 1959 - pár slov...
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4273
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Československé říční námořnictvo 1918 až 1959 - pár slov
Já jsem si ten Radoňův pamětní spis představoval jako nějaký tlustopis a on je přitom velmi stručný a přehledný. Příznivcům československého říčního válečného loďstva tím radost neudělal, ale s jeho obsahem se musím ztotožnit. Pro Československo by to byly zbytečné výdaje.


Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Re: Československé říční námořnictvo 1918 až 1959 - pár slov
Ano, s odstupem doby, a byť mé srdéčko nad dalším rozvojem čs. říčního válečného loďstva plesá. Musím uznat, že admirál měl pravdu. O to více si ho ovšem cením. S podstaty jeho osobnosti, mohl trpět jistou nostalgií, a to i s ohledem na jeho věk. Přesto v těch několika řádkách ukázal bystrý intelekt a znalost problematiky. Je otázkou, proč nebyl vyslyšen. A proč čs. obchodní loďstvo za první republiky zrovna do světa díru neudělalo. Vyjma lihových pašířů, že.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4273
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Československé říční námořnictvo 1918 až 1959 - pár slov
Vidíš. A na ten stav československého obchodního loďstva v období mezi první a druhou světovou válkou jsem se chtěl někoho znalejšího zeptat.


Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Re: Československé říční námořnictvo 1918 až 1959 - pár slov
Zítra sem něco dám.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Československé říční námořnictvo 1918 až 1959 - pár slov
Tak, na celou problematiku lze hledět dvěma způsoby. Za prvé, na lodě plující pod námořní vlajkou ČSR ze zcela zištných důvodů, tj. maskování své nelegální činnosti a využívání námořní vlajky středoevropského státu, jenž z podstaty věci nemohl konat a ani nekonal nějakou hlubší kontrolní činnost nad loděmi ve svém registru. No a za druhé, šífy respektive rejdaře, vykonávající běžnou, rozuměj poctivou, rejdařskou práci.Vidíš. A na ten stav československého obchodního loďstva v období mezi první a druhou světovou jsem se chtěl někoho znalejšího zeptat.
Ohledně první kategorie nemusíme nosit dříví do lesa. Zde se dají čerpat relativně základní informace o "pašířích", kteří v čs. námořním registru naprosto dominovali:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=44& ... la#p238840
No a ohledně druhé kategorie, se nám celá flotilka scvrkává pouze na tři lodě. A to, troufám si říct, že notoricky známou Legii (5735 BRT), která byla ve vlastnicví Legionbanky. V roce 1933 díky hospodářské krizi ji však musela Legiobanka prodat, cituji:
Provoz Legie skončila v roce 1930 hospodářská krize, protože v nastalých ekonomických podmínkách si Legiobanka nemohla dovolit provozovat námořní obchod.18.8.1933 Legii koupil řecký rejdař Pateras, který ji podle svojí manželky přejmenoval na Lilly. Pod novým názvem sloužil náš parník na mořích dál, naposledy ve spojeneckých konvojových sestavách.
Jeho osud zpečetil 9.3.1942 při cestě z Belfastu do Halifaxu zásah torpéda německé ponorky. http://www.namorniplavba.cz/cnp/351.html

A dále pak Baťovu miniflotilku, která se skládala z lodě Morava (ex Kouroussa, 3463 BRT) a Little Evy (ex Mona, 461 BRT), ta však měla oproti Legii osud jepičí. Morava byla prodána cca rok po zápisu do registru (1933), a Little Evy po srážce se sovětskou lodí Beresina v Kielském průlivu šla do světa v roce 1935. Nu, a tímto rokem vlastně končí čs. obchodní loďstvo, registr se vyprázdnil a zůstal prázdný až do roku 1952. Ve zkratce tedy, opravdu žádný šlágr. Nahony vzdálený Radoňově představě.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4273
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Československé říční námořnictvo 1918 až 1959 - pár slov
Tak to je ještě větší bída než jsem očekával. Tři lodě můžeme klidně zaokrouhlit na nulu. Myslel jsem, že podnik Československá námořní plavba navazoval na své předválečné předchůdce, ale teď vidím, že vlastně nebylo na co navazovat.


Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Re: Československé říční námořnictvo 1918 až 1959 - pár slov
Jak to bylo s (nejen)ČNP doporučuju:
https://www.databazeknih.cz/knihy/domov ... 989-323062
https://www.databazeknih.cz/knihy/stole ... vby-474756
https://www.databazeknih.cz/knihy/domov ... 989-323062
https://www.databazeknih.cz/knihy/stole ... vby-474756
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Re: Československé říční námořnictvo 1918 až 1959 - pár slov
Ačkoliv bída, tak na druhou stranu je celé toto období dvacátých a třicátých let čs. námořního loďstva doslova a do písmene prodchnuto, z dnešího pohledu, neskutečnou plejádou nevšedních historek, příběhů apod. Já, když jsem se o to v souvislosti s výše uvedeným článkem začínal zajímat drobet více, tak jsem kolikrát dílem žasnul a dílem jsem se chechtal. O to více pak, když jsem většinu života strávil ve službách celní správy, a tudíž pohnutky a fintičky jednotlivých aktérů mi byly daleko bližší a snáze uchopitelnější.
Třebas příběh lodě Praga a její pronásledování dělovým člunem Tygr, nebo zase poněkud svérázný kapitán lodě Arna. Je to fakt prdel si to číst a představovat si jak se to mohlo odehrávat, pro mne i s ohledem na fakt, že nějakou tu námořní míli mám již za sebou. Nicméně, admirál Radoň by mne za toto hodnocení asi moc nepochválil
Třebas příběh lodě Praga a její pronásledování dělovým člunem Tygr, nebo zase poněkud svérázný kapitán lodě Arna. Je to fakt prdel si to číst a představovat si jak se to mohlo odehrávat, pro mne i s ohledem na fakt, že nějakou tu námořní míli mám již za sebou. Nicméně, admirál Radoň by mne za toto hodnocení asi moc nepochválil



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"