kenavf- pri tej Cyperskej simulácii:
a)Spartan 3x3 palety, čo je celkovo 9 paliet, nutné dotankovanie na Cypre pri takej náloži nákladu
b) C-130J (krátky) 1x6 palety +1X Spartan 3 palety čo je celkovo 9 paliet, nutné dotankovanie len u Spartana
Váhovo je to a) 3x
9 ton=27 ton (viď nutný dolet)
b) 1x
19 ton+9 ton=28 ton
niko: myslím si, že tých logických chýb tu máme viacej
Hall: letecký most na ťažkú brigádu tu nebral vážne nikto, spomenutá bola sila práporu či pluku z nej v ostrom nasadení
Letecký transport je nie len o dodávaní radarov a motorov, to by sme nemali ani turbolety. Motory nám akosi na MiG-29 a Albíky nelietajú a radary sú v stave roky po životnosti.
Naopak, letecké zásobovanie potrebujeme už teraz na Cyprus, Pobaltie, predtým Afganistan, Irak,Golany, Eritrea, KFOR, SFOR. Plus jednotky tam sa nedoručovali len Salisom a ani ich výbava a technika detto.
Tieto náklady, plus extra náklady všade tam, kde teraz nelietal Spartan, sú enormné tiež.
S výnimkou pobaltia komfort železnice nemáš nikde. A doteraz sa jednalo zásadne o mierovú prepravu/humanitárne a policajné misie, žiadnu silno rizikovú krízovú situáciu, vojnový stav či vyspelého protivníka.
Máme k dispozícii 5.PŠU a 23. mopr pre aeromobilné účely. Myslím si, že aktuálne 2x Spartan je málo. Armáda nebude lietať v najbližších rokoch menej, naopak myslím si, že viac. A náklady na ďalšie typy prepravy nad možnosti nielen Spartanu budú narastať. Bohužiaľ, k cenám týchto prepráv sa asi nedopátrame, ale lacnejšie ako in-house asi nebudú. Antonovy a Iľjušiny neboli nikdy ekonomický šampióni a charitu nám v SALISe a inde nerobia.
Paradoxne aj taký
BH má cenu letovej hodiny podobnú Spartanu. Napriek tomu BH lietajú veľa a často.
Za mňa viacej BH a viacej či už Spartanu alebo hocičoho iného

“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War