Cvičné letouny pro OSSR
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Tak po kórejcoch v minulom týždni sa v tomto pripomenul další adept..
https://m.facebook.com/jozef.zekucia?pn ... %2As%2As-R
https://m.facebook.com/jozef.zekucia?pn ... %2As%2As-R
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
"LOTN budú mať prvýkrát od roku 1993 výrobnú spôsobilosť. V hodnote 27,6 milióna eur budú vyrábať mikrovlnné moduly do radarov, to je srdce radarov," priblížil minister obrany Jaroslav Naď (OĽANO). Do slovenského obranného priemyslu má celkovo smerovať vyše 44 miliónov eur, čo je 30 percent zákazky.
Dávam túto informáciu aj sem, lebo si myslím, že pri obstarávaní cvičných lietadiel, bude MOSR požadovať rovnaký transfer technológií a výrobnú spôsobilosť.
Z priorít MOSR a OSSR na roky 2022 až 2027.
- začať projekt obmeny cvičných taktických lietadiel s cieľom zabezpečiť ich dodávky od roku 2023
https://domov.sme.sk/c/22624928/slovens ... darov.html
Dávam túto informáciu aj sem, lebo si myslím, že pri obstarávaní cvičných lietadiel, bude MOSR požadovať rovnaký transfer technológií a výrobnú spôsobilosť.
Z priorít MOSR a OSSR na roky 2022 až 2027.
- začať projekt obmeny cvičných taktických lietadiel s cieľom zabezpečiť ich dodávky od roku 2023
https://domov.sme.sk/c/22624928/slovens ... darov.html
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
M-345 Tutor II sa bude uchádzať o pozíciu cvičného lietadla v Kanade.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Tuším prvý krát vidím M-345 aj s podvesenou výzbrojou.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Nigeria by chcela kupit 24 M-346. Ocividne si Mastra vedia dovolit aj chudobnejsie krajiny.
https://bulgarianmilitary.com/2021/03/1 ... -aircraft/
https://bulgarianmilitary.com/2021/03/1 ... -aircraft/
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Nigéria je ropna veľmoc (na pobrežiu Guinejskeho zálivu) , rozhodne by som o extra chudobe nepísal. Samozrejme, bežné obyvateľstvo žije v chudobe, ale štát ako taký príjmy ma. Netreba zabúdať ani na akútne ohrozenie zo strany skupiny Boko Haram.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Tak v ramci Afriky skutocne patria k bohatsim, stale ale maju na hlavu zhruba 4 krat nizsie HDP ako Slovensko. Kazdopadne som tym chcel napisat, ze pokial by sme aj kupili AJT vo forme Mastra, alebo niecoho tejto kategorie, nebol by to ziadny extrem.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Pre OSSR by však v tejto kategórii bol celkovo výhodnejší KAI T-50.
Cena približne rovnaká, nadzvuk, jeden motor, spoločné diely z F-16, možnosť žiadať offsety, čo od Leonarda nejde.
Taká KIA minulý rok na dani z príjmu odviedla 85mil €. Má v portfóliu aj autobusy a nákladiaky bez prítomnosti na európskom trhu

Cena približne rovnaká, nadzvuk, jeden motor, spoločné diely z F-16, možnosť žiadať offsety, čo od Leonarda nejde.
Taká KIA minulý rok na dani z príjmu odviedla 85mil €. Má v portfóliu aj autobusy a nákladiaky bez prítomnosti na európskom trhu


Re: Cvičné letouny pro OSSR
To ste napísali presne na HDP na hlavu. Lenže v Nigérii žijú stovky miliónov obyvateľov. Wiki píše 195mil. Takže ozaj tých 24 lietadiel nie je niečo na com by ten štát skrachoval.niko píše:Tak v ramci Afriky skutocne patria k bohatsim, stale ale maju na hlavu zhruba 4 krat nizsie HDP ako Slovensko. Kazdopadne som tym chcel napisat, ze pokial by sme aj kupili AJT vo forme Mastra, alebo niecoho tejto kategorie, nebol by to ziadny extrem.
Co sa týka Slovenska ja ozaj nerozumiem filozofii 2 motorového cvičného stroja ako prechod na jedno motorový, aj keď napr Poliaci to tak majú. To už naozaj skôr T-7,co je nasledovník T38..
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Zvláštní, je že Leonardo o tom nic neví.
https://www.milmag.pl/m-346lffa-nie-dla-nigerii/
https://www.milmag.pl/m-346lffa-nie-dla-nigerii/
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Juraj, ja by som počkal ešte. Myslím si, že vhodnejší by bol Boeing T-7 Red hawk, Korejský KAI T-50 mi príde na EU pomery dosť exoticky. Zatiaľ sa Kórejcom nepodarilo toto lietadlo predať nikomu v EU, čo si myslím, že pri T-7 ktorý je braný aj ako náhrada pre BA Hawk nehrozí.Juraj Tichý píše:Pre OSSR by však v tejto kategórii bol celkovo výhodnejší KAI T-50.
Cena približne rovnaká, nadzvuk, jeden motor, spoločné diely z F-16, možnosť žiadať offsety, čo od Leonarda nejde.
Taká KIA minulý rok na dani z príjmu odviedla 85mil €. Má v portfóliu aj autobusy a nákladiaky bez prítomnosti na európskom trhu![]()
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Keď sme kupovali F-16 block 70, tiež sa im ju ešte nepodarilo v Európe predať. Niekedy byť prvý prináša svoje výhody. Keď teda budeme mať ministra, ktorý si aj niečo vypýta. Ne ako Gajdoš.
Za UH-60 máme STA a LOTN opravovala/opravuje afgánske Mi-17.
Aj T-7 je samozrejme zaujímavý. Tu by ma zaujímalo ako lajka, ci je nejaký rozdiel v pilotáži a príprave pilotov na F-16 podľa toho aké ma lietadlo chvostové plochy. Chvost T-7 je bližšie k F-35, a T-50 k F-16.
Nerád by som to zakríkol, ale mám pocit, že kým tam bude Naď, Zekucia a spol., tak sa dobre vyberie a dobre podmienky dohodnú.
Za UH-60 máme STA a LOTN opravovala/opravuje afgánske Mi-17.
Aj T-7 je samozrejme zaujímavý. Tu by ma zaujímalo ako lajka, ci je nejaký rozdiel v pilotáži a príprave pilotov na F-16 podľa toho aké ma lietadlo chvostové plochy. Chvost T-7 je bližšie k F-35, a T-50 k F-16.
Nerád by som to zakríkol, ale mám pocit, že kým tam bude Naď, Zekucia a spol., tak sa dobre vyberie a dobre podmienky dohodnú.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Juraj: Jasne, nadzvuk je nadzvuk. Vobec nespochybnujem, ze KAI T-50, alebo T-7 Red hawk by boli zaujimavejsie stroje. Mne slo skor o to, ze pre male letectvo, ako je to Slovenske, moze mat vykonnejsi stroj AJT ovela vyssiu pridanu hodnotu ako maly M-345 a L-39 NG.
Co sa tyka pilotaze, tak nejaky velky problem v prechode na F-16 medzi T-7 a T-50 by som nevidel. Predsa len vsetky tri stroje su uz natolko automatizovane, ze dolezitejsie ako na dvojitu smerovku si bude zvyknut na cele digitalizovane prostredie ovladania lietadla. A tam su obidva stroje zhruba na rovnako.
Linx: OK, tak inak. Nigeria ma v absolutnych cislach asi 3,5 krat vyssie HDP ako Slovensko a asi 4,5 krat väcsie letectvo ako Slovensko. A Mastrov si dovolit moze.
Co sa tyka pilotaze, tak nejaky velky problem v prechode na F-16 medzi T-7 a T-50 by som nevidel. Predsa len vsetky tri stroje su uz natolko automatizovane, ze dolezitejsie ako na dvojitu smerovku si bude zvyknut na cele digitalizovane prostredie ovladania lietadla. A tam su obidva stroje zhruba na rovnako.
Linx: OK, tak inak. Nigeria ma v absolutnych cislach asi 3,5 krat vyssie HDP ako Slovensko a asi 4,5 krat väcsie letectvo ako Slovensko. A Mastrov si dovolit moze.

- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Vzhľadom na peniaze, ktoré ideme vraziť do pozemných síl - do pásovej, kolesovej (8x8 aj 4x4) a ženijnej techniky, ostane nám akurát na tie M-345, L39-NG a poprípade jazdné Hawky ako ekonomické riešenie na 10 rokov.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Hej, to iste sme si vraveli aj pri F-16, Zuzanach 2 a novych Black Hawkoch. 
P.S. Naco na budu L-39, alebo M-345 ked STA bude robit zakladny vycvik na T-6?

P.S. Naco na budu L-39, alebo M-345 ked STA bude robit zakladny vycvik na T-6?
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
T-6 asi nebude mať prostredie na nácvik A-G, výcvik JTAC a ani ich nebudú mať dosť pre nácvik letu vo formáciách,...
Neslúžia len na základný výcvik pre nadzvuky.
Systémovka L39-NG je 18mil€ a systémovka KAI T-50 je 28mil€, treba sa samozrejme dobre zamyslieť.
Neslúžia len na základný výcvik pre nadzvuky.
Systémovka L39-NG je 18mil€ a systémovka KAI T-50 je 28mil€, treba sa samozrejme dobre zamyslieť.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Tak ano, ale zase KAI ti pokryje aj plne bitevne letectvo (vid. nasa absencia bojovych vrtulnikov) a v pripade potreby aj air policing (pokial by mal radar), plus samozrejme lepsi trening. Cize ano, viac penazi, ale zase ovela viac muziky. Tak ale rozhodnutie je na vojakoch, aku uroven letectva chceju mat a na MO, aku je mozne zafinancovat.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Ved presne tak som to myslel. Rozdiel v cene nie je tak veľký.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Jak jsem zaznamenal, tak nějaké výcvikové středisko chce nakoupit T-6. Pak je zbytečné pro OSSR nakupovat L-39NG. Jeidně, že by jste tuto službu nechtěli od externího dodavatele.



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
https://www.mosr.sk/obrana-42021/„Od vlaňajška je v riešení ďalšia požiadavka ozbrojených síl na akvizíciu cvičných taktických lietadiel, ktoré by zároveň mohli byť nasadené aj ako podpora pozemných síl vrátane súčinnosti s budovanou ťažkou obrnenou brigádou,“ avizuje Jozef Zekucia. „Aktuálne je však predčasné hovoriť o podrobnostiach, sme vo fáze zberu a porovnávania informácií. Môžem len povedať, že už máme ponuky z Českej republiky, Talianska, Kórejskej republiky či Veľkej Británie, ale všetko je len v začiatkoch...“ Predbežné úvahy sú o ôsmich až desiatich lietadlách vrátane výzbroje, trenažéra, výcviku a logistickej podpory.