"Popoludní sme sa v nadväznosti na nedávnu prezentáciu vozidla ASCOD na Záhorí presunuli do sevillskej továrne spoločnosti General Dynamics European Land Systems (GDELS), v ktorej sa vozidlá vyrábajú. Počas návštevy výroby sme sa detailnejšie zoznámili s procesmi výroby ASCOD-u a diskutovali o ďalšom procese v obstarávaní."
Len zaujímavé je, že postli aj PIRANHA V 8x8... imho vypadá však celkom chutne...
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 26/4/2021, 21:27
od mikojan29
Suger
Viem o tom, čítal som info a pozrel aj foto, kde sa dalo. Ale Naď niekde spomenul, že keď to pôjde, môže prísť CV90 na predvedenie aj k nám. Z toho som vychádzal.
Arthur
Keď už boli tak blízko, je dobré, že sa boli pozrieť vo výrobnom závode jedného z kandidátov na prezbrojenie pozemných síl. Je to max. do 3 hodín cesty autom, sú tam všade diaľnice, takže v reále určite menej. Tú trasu poznám, bol som tam pred rokmi, obe mestá sú nádherné, posledné bašty Maurov v Európe, vlastne v celej Andalúzii je na čo pozerať. Napr. aj na letisko výrobného závodu Airbus v Seville.
Inak ak by to nevyšlo s Patriou, Piranha V je môj druhý favorit.
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 27/4/2021, 12:05
od Suger
mikojan29 rozumiem ako si to myslel.
Je vidieť, že Minister a hlavne ľudia okolo štátneho tajomníka Mariána Mayera sa snažia dotiahnúť tendre na ťažké pásové BVP a 8x8 IFV... . Som zvedaví či sa podarí dotiahnuť do konca tender na Patria 8x8 (tu sme v rokovaniach najďalej, aj v technických špecifikáciách...)
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 27/4/2021, 13:05
od mikojan29
Suger
Áno, vidieť tu snahu o čo najdetailnejší prieskum trhu a snahu posunúť OSSR dopredu aj vzhľadom k záväzkom voči partnerom v NATO. A rozpracovávajú aj iné projekty, ktoré by sa mohli tiež dotiahnuť - napr. nové tanky. Jednoducho chcú poriadne vyzbrojiť ŤMB.
O Patrii 8x8 je zatiaľ ticho, ktovie, čo sa s tým deje.
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 27/4/2021, 13:57
od Lynx
Počúval som SRo1 a v sobotu tam bol Nad a veľmi pochvalne sa vyjadroval o Patrii. Ak cena bude 3mil eur/ks tak to najskôr dotiahnu. Predpokladám, že teraz sa rieši ten dodávateľský reťazec, ktorý bol nastavený na firmy/ľudí blízkych strane SNS.
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 27/4/2021, 14:25
od niko
Tak ale zase nebudme naivni a hadam nebudeme verit tomu, ze na vozidlo doslo k zlacneniu o 1 milion € len skrtnutim provizie. Som zvedavy, ci v tej cene bude aj rovnaky support, municia, alebo vybavenie vozidla.
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 27/4/2021, 15:44
od Juraj Tichý
Možno to porovnajú Patria lv.5 a Patria lv.3 a potom by som na ten milión už veril.
Gajdošov dokument uložený mám, bude sa dobre porovnávať výbava.
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 27/4/2021, 15:52
od niko
Asi tak. Bude potrebne potom detajlne porovnat obidve ponuky. Na druhej strane, ked ma byt toto marketingova cesta, ako obstarat moderne 8x8, tak nech sa to navonok komunikuje ako chce.
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 28/4/2021, 11:06
od mikojan29
Lynx
Aj ja som počúval Pálenicu, proti Patrii nemám vôbec nič, práveže sa mi páči, preto sa pýtam, čo sa s tým deje? No ak to nevyjde, tak možno urobia nový tender a tam už bude aj Piranha V (a iní konkurenti), ktorá je na foto, čo nie je tiež zlé riešenie.
Veď uvidíme.
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 28/4/2021, 16:34
od Arthur
Lynx píše:Počúval som SRo1 a v sobotu tam bol Nad a veľmi pochvalne sa vyjadroval o Patrii. Ak cena bude 3mil eur/ks tak to najskôr dotiahnu. Predpokladám, že teraz sa rieši ten dodávateľský reťazec, ktorý bol nastavený na firmy/ľudí blízkych strane SNS.
niko píše:Tak ale zase nebudme naivni a hadam nebudeme verit tomu, ze na vozidlo doslo k zlacneniu o 1 milion € len skrtnutim provizie. Som zvedavy, ci v tej cene bude aj rovnaky support, municia, alebo vybavenie vozidla.
Juraj Tichý píše:Možno to porovnajú Patria lv.5 a Patria lv.3 a potom by som na ten milión už veril.
Gajdošov dokument uložený mám, bude sa dobre porovnávať výbava.
Lenže BOV 8x8 s balistickou ochranou level 3 podľa STANAG 4569 od Nás (SR) nikdy nikto nechcel a ani nechce a aj po kritike vtedajšej opozície (myslím že Krajniak mal vtedy nejaké vyjadrenia v súčasnosti minister socialných vecí a rodiny pozn. Arthura) a médii a v neposlednom rade analytikov, z ktorých najhlasnejším bol Jaroslav Naď a Vladimír Bednár tak aj následne MO SR s podporou NGŠ (samozrejme vždy sa to ošetrí čarovným slovným spojením "potrebou operačných požiadaviek OSSR") sa rozhodlo o modularite BOV 8x8 s prídavným pancierovaní level 4 podľa STANAG 4569 resp. až do level 5 podľa STANAG 4569) tak aby BOV 8x8 mohli byť vyčlenené pre potreby ťažkej mechanizovanej brigády za účelom riešenia cieľov spôsobilostí NATO CS 2017. Čo je paradoxne z hľadiska hodnoty za peniaze - efektívnosti a hospodárnosti, účinnosti a účelnosti v podstate win win riešenie o to viac ak dokážu ešte naviac podľa vyjadrení súčasného ministra Naďa vyjednať nižšiu cenu BOV 8x8 (niečo podobné ako pri radaroch).
Informácia o výsledkoch technických a vojskových skúšok (certifikácia prototypu BOV 8x8) a ďalšom postupe realizácie obstarania 2018
Vyjadrenie NGŠ gen. Zmeka "Systém zvyšovania balistickej ochrany pomocou prídavného pancierovania je momentálne celosvetovým trendom, ktorý zvyšuje flexibilitu vozidla pri jeho operačnom použití a zároveň významne šetrí zdroje,” Obstaranie bojových obrnených vozidiel 8x8 Vydra prispeje k naplneniu operačných požiadaviek ozbrojených síl
Obstaraním bojových obrnených vozidiel 8x8 Vydra rezort obrany v plnom rozsahu zabezpečí operačné požiadavky ozbrojených síl, ktoré vyplývajú z Dlhodobého plánu rozvoja obrany, prihliadajúc na požadovanú balistickú ochranu, palebnú silu a mobilitu vozidla, vrátane spôsobilosti plávania.
„Požadované vlastnosti vozidla boli overované a potvrdené viacerými typmi skúšok,“povedal náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR genpor. Daniel Zmeko.Zároveň doplnil, že v prípade požiadavky na zvýšenie úrovne balistickej ochrany, je toto riešenie technicky realizovateľné.“Naši plánovači v tomto prípade počítajú s obmedzenou mobilitou pri prekonávaní vodných prekážok. Tento plánovací predpoklad je pochopiteľný, lebo v súčasnej dobe neexistuje vozidlo s balistickou ochranou 4 a viac v požadovanej konfigurácii, ktoré dokáže prekonávať vodné prekážky plávaním. Systém zvyšovania balistickej ochrany pomocou prídavného pancierovania je momentálne celosvetovým trendom, ktorý zvyšuje flexibilitu vozidla pri jeho operačnom použití a zároveň významne šetrí zdroje,” povedal. Jedným z mnohých významných posunov je podľa jeho slov predovšetkým zavedenie moderného protitankového riadeného kompletu a plná interoperabilita komunikačných a informačných systémov vrátane schopnosti prenosu informácií až do stupňa NATO - TAJNÉ.
Cieľom obranného plánovania NATO je harmonizovať národné plány a požiadavky Aliancie. To znamená harmonizácia požiadavky plánovačov OS SR na cieľovú podobu bojového segmentu pozemných síl a požiadaviek NATO na ťažkú brigádu. V zmysle Dlhodobého plánu 2030 bojový segment pozemných síl zahŕňa sedem práporov z toho jeden motorizovaný, vyzbrojený vozidlami 4x4, dva mechanizované vyzbrojené BOV 8x8, tri ťažké pásové a jeden tankový.
V rámci konzultácií s hodnotiacim tímom NATO bola vysvetlená postupnosť dosiahnutia cieľovej podoby bojového segmentu pozemných síl a súčasne ťažkej mechanizovanej brigády podľa požiadaviek Aliancie. V prvej fáze bude postupne doplnený a následne prezbrojený jeden delostrelecký oddiel ZUZANAmi 2. Zastarané BVP 1 budú nahradené bojovými obrnenými vozidlami 8x8. Do roku 2024 bude postavený tankový prápor na báze T-72 po čiastočnej modernizácii a predĺžením technického života. Následne po roku 2025 je plánovaná akvizícia tankov štvrtej generácie. Po roku 2024 sa BVP 2 obmenia v súlade s Dlhodobým plánom rozvoja modernými bojovými pásovými vozidlami. Štruktúra ťažkej mechanizovanej brigády v zmysle požiadaviek NATO a ďalších úloh vyplývajúcich zo záväzkov NATO a Európskej únie bude teda flexibilne poskytovaná na základe aktuálne dostupnej techniky.
Vladimír Bednár - analytik 10 najčastejších neprávd spojených s vozidlom BOV Vydra
3. Schopnosť plávať bola požadovaná aby bol zdôvodnený netransparentný vyber
Odporcovia nákupu BOV Vydra spochybňujú podmienku plávateľnosti nového vozidla. Tato ich pochybnosť je opodstatnená. V skutočnosti však podvozok AMV umožňoval pripraviť vozidlo ktoré by bolo neplávajúce a vo vyššom stupni odolnosti (podrobnejšie bod 6.), vyzbrojené modernejším kanónom, nesúce roj 8 vojakov a podobne. Následne mohlo byt postupované rovnakým spôsobom ako je obstarávaný BOV Vydra priami zadaním s odôvodnením že ide o nový vývoj a medzinárodnú spoluprácu. Požiadavka na plávanie bola pridaná nekompetentným vedením OS SR v ktorom doteraz prevládajú dôstojníci ktorých zastarané vedomosti vychádzajú útočnej doktríny Varšavskej zmluvy ktorá vyžadovala disponovať plávajúcimi vozidla pre plánovaný masívny útok na západnú Európu počas ktorého bolo potrebné prekonávať vodne toky na ktorých by brániace sa krajiny západnej Európy zničili mosty aby spomalili postup varšavskej zmluvy. Naopak krajiny NATO s defenzívnou stratégiou uprednostňovali vozidla neplávajúce avšak s vyššou balistickou ochranou, ktorá by umožnili znížiť straty síl nielen v defenzívnych operáciách ale aj stabilizačných operáciách akým bol napr. pôsobenie NATO v Afganistane. Preto plávajúce vozidla ako napríklad český Pandur alebo poľský Rosomak boli pred nasadením v tejto operácie vybavené prídavným pancierovaním a tratili schopnosť plávať.
6. Vozidlo neplní podmienky pre ťažkú mechanizovanú brigádu
Niektorý odporcovia nákupu BOV Vydra často argumentujú názorom že vozidla nezodpovedajú potrebám na ťažkú mechanizovanú divinu ale skôr na strednú. Argumentujú tým že vozidlo ma nedostatočnú odolnosť (podrobnejšie bod 7.) alebo že nejde o pásové Bojové vozidlo pechoty (podrobnejšie bod 10.). Rozdiel medzi ťažkou a strednou mechanizovanou brigádou nie je definovaný na úrovni odolnosti alebo palebnej sily ale predovšetkým v oblasti logistickej náročnosti a strategickej prepraviteľnosti. Hlavnou požiadavkou definujúcim strednú mechanizovanú brigádu US ARMY bola v roku 1999 stanovená generálom Ericom Shinsekim schopnosť jej nasadenia kdekoľvek na svete v priebehu 48 h. Preto vozidlo muselo byt schopné prepravy v taktickom transportnom lietadle C-130. Typickým predstaviteľom vozidla napĺňajúcimi tieto požiadavky predstavuje IAV Stryker. Tuto požiadavku by BOV Vydra nesplnil. Naopak je mnoho príkladov ťažkých mechanizovaných alebo obrnených brigád ako napríklad 7 obrnená brigáda francúzskej armády vyzbrojená tankami Leclerk a VBCI alebo 27. samostatná mechanizovaná brigáda ruskej armády vyzbrojená 1 práporom tankov T-90A,Jedným práporom BMP-3 a 2 prápormi BRT-82A kde prevládajú ekvivalentne vozidlu BOV Vydra.
7. Vozidlo ma nedostatočnú odolnosť
Často používaným argumentom je nedostatočná odolnosť vozidiel . Vozidlo ma základňu odolnosť spĺňajúcu STANAG 4569 Annex A Level 3 a STANAG 4569 Annex B Level 4a/b. Vozidla ako americký Stryker, český Pandur, poľský Rosomak, francúzsky VBCI a ďalšie dosahujú Annex A rovnakú odolnosť bez ohľadu na to či majú schopnosť plávať alebo nemajú a v Annex B dokonca nižšiu. Odolnosť týchto vozidiel môže byť zvýšená aplikovaním keramického pancierovania ako sa to dialo v prípade nasadenia týchto vozidiel v zahraničí. V prípade Panduru alebo Rosomaka to bolo spojené so stratou plávatelnosti. V takomto prípade sa odolnosť BOV Vydra dostáva na úroveň porovnateľnú s nemeckým Boxerom ktorý je považovaný za najodolnejšie kolesové bojové vozidlo. V mnohých smeroch BOV Vydra dokonca prekonáva aj súčasné pasové bojové vozidla pechoty napríklad modernizované BVP FV 510 Warrior a dosahuje podobne ako ďalšie tipy odolnosť pri ochrane explózie pod vozidlom úroveň len STANAG 4569 Annex B Level 3a/b.
10. BOV Vydra nie je bojovým vozidlom pechoty (BVP)
Viacero ľudí pôsobiacich v OS SR a lebo v zbrojnom priemysle zástava názor že nove BOV Vydra nie je bojovým vozidlom pechoty pretože BVP musí mať pásový podvozok. Ide o často rozšírený omyl vyplývajúci z nevedomosti definície pojmu bojové vozidlo pechoty. Bojové vozidlo pechoty nie je definované druhom podvozku. BVP neslúži len na prepravu pechoty ako obrnený transportér ale aj na poskytnutie palebnej podpory prepravovanej pechote. Za týmto účelom BVP musí byt vyzbrojeným odpovedajúcou výzbrojou pričom v zmysle medzinárodných dohôd sa za takúto výzbroj považuje hlavňová vyzbroj s kalibrom väčším ako 20 mm. Teda kalibrom ktorá už umožňuje použitie výbušnej munície bez ohľadu na to či využíva kolesový alebo pásový podvozok. Keďže BOV Vydra plní úlohu nielen prepravy pechotného družstva ale je vyzbrojené výzbrojou určenej na poskytovanie palebnej podpory pechoty napĺňa bezpochyby definíciu BVP.
Minister obrany J. Naď predstavil zásadné kroky rezortu v oblasti modernizácie techniky ozbrojených síl
Projekt bojových obrnených vozidiel 8x8 považuje šéf rezortu obrany za manuál na netransparentnosť, ktorý navyše nie je v súlade so záväzkami Slovenskej republiky voči NATO o vybudovaní ťažkej mechanizovanej brigády. Vzhľadom na to sa rozhodol v tomto projekte nateraz nepokračovať. „Budeme intenzívne rokovať o budúcich záväzkoch ministerstva obrany voči medzinárodným partnerom v rámci tzv. cieľov spôsobilostí. Od výsledkov týchto vyjednávaní sa bude odvíjať aj budúcnosť projektu BOV 8x8. Určite však nebudeme obstarávať niečo, čo nie je v súlade s našimi záväzkami,“ povedal. Ak by sa na základe rokovaní rozhodlo o pokračovaní v projekte bojových obrnených vozidiel 8x8, dôjde k výraznému prehodnoteniu počtu vozidiel a riadnemu obstarávaniu vrátane subdodávateľov. „Žiadne tzv. inhausové zákazky pre „našu“ spoločnosť a obchádzanie verejného obstarávania. Toto obdobie skončilo,“ zdôraznil minister. zdroj:https://www.mosr.sk/42939-sk/obstaranie ... enych-sil/
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 28/4/2021, 21:56
od mikojan29
Zase trolíš?
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 4/6/2021, 09:09
od Lynx
Spolupráca s Nemeckom by mohla mať aj takúto podobu, nie ako ta nešťastná stodola, Lynx,
Operacna pripravenost 54 % v priemere sice nevyzera vysoka na nove vozidlo, no nemame ju s cim porovnat. Zial nemame udaje ani len z OS SR. Vieme vsak, ze ked sme posielali BVP-2 do Pobaltia museli sa zhanat po vsetkych utvaroch, aby sme mali 10 combat ready. V tomto svetle tych 54 % combat ready nemusi byt az take zle. Tiez treba pripomenut, ze ked vozidlo nie je combat ready, stale sa moze vyuzivat na vycvik a je zväcsa plne funkcne. Len mu chyba jeden z komponentov na check liste pre combat ready.
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 4/6/2021, 10:25
od Lynx
Presne tak. No dôležité je, že v porovnaním s minulosťou bojová pripravenosť rastie, t. z. ze v priebehu rokov sa vychytavaju muchy. V tomto ma CV90 veľkú výhodu napríklad v tom, že používa štandardný motor z nákladného vozidla, a nie nejaký špeciál od Liebherr ci MTU.
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro OSSR
Napsal: 4/6/2021, 11:57
od niko
Tak to su vsetko veci, ktore si musi armada zvazit. Pri vsetkych ponukach na pasove BVP su parametre dost vyrovnane, takze cena, support, vyroba u nas a zivotny cyklus budu pri vybere urcite klucove.