Ukrajinské letectvo
Re: Ukrajinské letectvo
Nedává. Oni jich potřebují hlavně hodně – a kde sebrat vysoké desítky nebo nízké stovky Gripenů?
Re: Ukrajinské letectvo
Po valce ideal... My se budeme zbavovat Gripenu, Svedsko i Madarsko... Mysleno verzi C/D... V soucasne chvili to ale smysl nedava...
Re: Ukrajinské letectvo
Ked sa Holansko dohodne s USA, tak moze ist na Ukrajinu do dvoch mesiacov do 40 Mig-29. To zhruba zdvojnasobi ich stihacie letectvo. Toto bude prvy krok. Gripen ked dojde, tak mozno az po vojne.
Re: Ukrajinské letectvo
Zase tak "hodně" jich nepotřebují. Potřebují jich tolik, kolik by bylo schopno vzdorovat nasazení VVS na Ukrajině. A jak víme podle analýz Toma Coopera, Rusové jsou svoje letadla schopni nasazovat v relativně malých počtech (vzhledem k velikosti VVS) a velmi neefektivně. Ale zase problém s nasazením západních strojů v barvách Ukrajiny také Cooper rozebral s tím, že bez dodání "komplexního systému", tedy včetně pozemní výzbroje atd. by zlepšení nenastalo.
Ale pokud uvažujeme, že válka potrvá ještě příští rok, potom zmíněné požadavky Coopera na dodávky dalších systémů mohou být splněny a potom se může začít brát možnost dodávek západních strojů jako relevantní. A díky tomu mohou přijít Gripeny na scénu. Potom by jejich dodání dávalo smysl, protože jsou to stroje přesně pro podobný typ konfliktu (boj proti silnějšímu protivníkovi napadající letištní infrastrukturu).

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Ukrajinské letectvo
tak těch "40" dvacet devítek by potřebovalo nějakou westernizaci případně modernizaci na verzi MU2 nebo rumunský Sniper



Re: Ukrajinské letectvo
I kdyby jim stačily vyšší desítky strojů, pořád je není v případě Gripenů kde vzít. Navíc jejich vlastníci a výrobce nejsou schopni zajistit takové množství (pozemní) podpory, jakou potřebují letadla při válečném nasazení. Pro UA z tohohle důvodu prakticky nedává smysl nic jiného než F-16, ještě možná tak F-15 (ale tam už by se také naráželo na nedostatek strojů, pokud by se Amíci nebyli ochotni vzdát netriviálního množství těch, které mají aktivně zařazené).Dzin píše: ↑14/11/2022, 00:20Zase tak "hodně" jich nepotřebují. Potřebují jich tolik, kolik by bylo schopno vzdorovat nasazení VVS na Ukrajině. A jak víme podle analýz Toma Coopera, Rusové jsou svoje letadla schopni nasazovat v relativně malých počtech (vzhledem k velikosti VVS) a velmi neefektivně. Ale zase problém s nasazením západních strojů v barvách Ukrajiny také Cooper rozebral s tím, že bez dodání "komplexního systému", tedy včetně pozemní výzbroje atd. by zlepšení nenastalo.
Ale pokud uvažujeme, že válka potrvá ještě příští rok, potom zmíněné požadavky Coopera na dodávky dalších systémů mohou být splněny a potom se může začít brát možnost dodávek západních strojů jako relevantní. A díky tomu mohou přijít Gripeny na scénu. Potom by jejich dodání dávalo smysl, protože jsou to stroje přesně pro podobný typ konfliktu (boj proti silnějšímu protivníkovi napadající letištní infrastrukturu).
Re: Ukrajinské letectvo
Myslis tu verziu MU2, ktorej malo ukrajinske letectvo pred vojnou presne 2 stroje ? Ziadna modernizacia nebude, ako pridu, tak pojdu na front. Okrem toho maju slovenske aj polske stroje westernizaciu uz za sebou. Otazkou skor je, co vsetko z nich vymontuju.
Re: Ukrajinské letectvo
myslím variantu, která by Ukrajině něčemu byla a nebyla by plýtváním piloty. Což polské a ani slovenské "29" nejsou. Ty letadla prostě potřebují možnost nosit moderní REB kontejnery, ideálně aby mohly používat moderní protizemní munici. JInak se budou hodit jen jako honiči iránských dronů.



Re: Ukrajinské letectvo
Skelet nebud naivny. Ukrajincom dochadzaju lietadla, potrebuju robit aspon klasicky CAS, likvidaciu rakiet a dronov, pripadne utoky Harmom. Na toto im Mig-29 postaci. Urcite teraz nikto neposle prichodzie lietadla na dva roky do leteckych opravovni a nebude mat nic. Jednoducho pridu a idu na front.
Re: Ukrajinské letectvo
Ještě mě napadá, že Německo, Británie a tuším že i Španělsko budou vyřazovat svoje Eurofightery prvních tranší, tak by mohly být vhodné pro Ukrajinu. Sice to není žádná hitparáda, ale k vyčištění nebe by se tyhle mašiny hodily (protizemní údery snad nezvládají). Navíc jich je docela dost. Hlavně byly konstruovány k boji proti Suchojům a velký dvoumotorák se na Ukrajinu lépe hodí - vzhledem k rozloze.
ps. Ony i ty Gripeny by byly bezva, ale pochybuju že budou evropské státy ochotné dodat takto moderní stíhačky, když vidím tu "ochotu" u MiGů...
ps. Ony i ty Gripeny by byly bezva, ale pochybuju že budou evropské státy ochotné dodat takto moderní stíhačky, když vidím tu "ochotu" u MiGů...

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Ukrajinské letectvo
Pani to, co pisete sa bude diat asi tak po vojne. Teraz budu Ukrajinci radi, ked dostanu stare MIG-29 a Su-25 od byvalich spojencov ZSSR a Ruska.
Re: Ukrajinské letectvo
To je pravda, to by se museli státy, které provozují Gripeny dohodnou, že je dodají Ukrajině a reálně by to mohlo být asi jen Švédsko a my. Švédové by mohli ihned dodat 24 strojů, které mají uskladněny (po nutném zprovoznění). Ale jo, je to jen potenciál, ne probíraná možnost.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Ukrajinské letectvo
Rase tím myslel Jurofrajtra.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Ukrajinské letectvo
Skor polovicny.
Re: Ukrajinské letectvo
Chorvatsko daruje ukrajinskému letectvu 14 transportních vrtulníků Mi-8 a Mi-17. Spekuluje se o tom, že oplátkou získá nespecifikované množství vrtulníků Blackhawk od USA, nebo prostředky k jejich pořízení.
https://mobile.twitter.com/NOELreports/ ... 2l4JosAAAA
https://mobile.twitter.com/NOELreports/ ... 2l4JosAAAA

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Ukrajinské letectvo
Ukrajina získala námořní vrtulníky Sea King
Britské ministerstvo obrany informovalo o přesunu prvních tří vrtulníků Westland Sea King na Ukrajinu. Zároveň bylo informováno o výcviku 10 ukrajinských posádek a technického personálu. Britský ministr obrany Ben Wallace během projevu v Oslu zmínil, že první ze tří vrtulníků Sea King již dorazil na Ukrajinu, uvádí BBC. Ukrajinské posádky byly během posledních šesti týdnů ve Spojeném království vyškoleny k létání a údržbě těchto pátracích a záchranných vrtulníků. Wallace dodal, že Ukrajina obdrží také 10 000 dělostřeleckých granátů na obranu nově osvobozených území.
Sea Kings ve verzi SAR HU5 dosloužily v roce 2015, vyřazení Sea Kings HC4 bylo odvoláno v březnu 2016 a naposledy v září 2018. Hodně zajímavá je verze Sea King ASaC Mk.7, která je vybavena radarem pro detekci nízko létajících lodí. Počátkem roku 1995 byl vypsán tendr na modernizaci systémů vrtulníku včasné výstrahy Sea King AEW.2A. Jako hlavní dodavatel byla vybrána společnost Racal Defence Ltd. (později Thales Sensors). Vývojové práce byly zahájeny v únoru 1997, první letové testy nové verze ASaC.7 proběhly v dubnu 2001. Deset strojů bylo přestavěno z varianty AEW.2A a tři z protiponorkové verze HAS.5. První stroj převzala jednotka 849. NAS v Culdrose 17. května 2002. Další dva exempláře byly přestavěny z protiponorkové verze HAS.6 jako náhrada za dva ASaC.7, které se 22. března 2003 srazily ve vzduchu v Iráku při působení z paluby HMS Ark Royal v rámci operace Telic. Hlavní modernizace spočívala ve výměně radaru Thorn EMI Searchwater za pulzně-dopplerovský radar Thales Searchwater 2000 AEW spolupracující se systémem řízení misí Cerberus. Jeho anténa je upevněna v pouzdře na kloubovém rameni na pravém boku trupu. Na zemi je sklopeno do horizontální polohy, v pracovním režimu je otočeno o 90° dolů. Další výbavu tvoří identifikační zařízení IFF AN/APX-113(V), radiostanice se zabezpečeným spojením Have Quick II a navigační systém Northrop Grumman LN-100G sdružující družicový systém GPS s laserovým gyroskopickým systémem. Vlastní ochranu zajišťuje výstražný systém radarového ozáření MIR-2 Orange Crop. Posádku tvoří pilot a dva pozorovatelé.
Westland WS-61 Sea King je britský víceúčelový vrtulník vyvinutý v 60. letech 20. století firmou Westland na základě licence amerického typu Sikorsky S-61 Sea King. S ním má společnou konstrukci draku a hlavice rotoru. Dalšími prvky, například konstrukcí rotorových listů, použitými motory Rolls-Royce Gnome, avionikou a jiným palubním elektronickým vybavením se od něj podstatně odlišuje. Základní varianta vznikla jako námořní hlídkový stroj určený především k boji proti ponorkám, ale některé odvozené verze slouží jako pátrací a záchranné anebo stroje včasné vzdušné výstrahy a varování. Podstatně upravená verze Westland Commando byla zkonstruována pro plnění transportních úkolů. Britskými Fleet Air Arm a Royal Air Force byl typ v různých rolích nasazen v řadě konfliktů, počínaje válkou o Falklandy. Nachází se, nebo se dříve nacházel, i ve stavu ozbrojených sil dalších zemí.
Britské ministerstvo obrany informovalo o přesunu prvních tří vrtulníků Westland Sea King na Ukrajinu. Zároveň bylo informováno o výcviku 10 ukrajinských posádek a technického personálu. Britský ministr obrany Ben Wallace během projevu v Oslu zmínil, že první ze tří vrtulníků Sea King již dorazil na Ukrajinu, uvádí BBC. Ukrajinské posádky byly během posledních šesti týdnů ve Spojeném království vyškoleny k létání a údržbě těchto pátracích a záchranných vrtulníků. Wallace dodal, že Ukrajina obdrží také 10 000 dělostřeleckých granátů na obranu nově osvobozených území.
Sea Kings ve verzi SAR HU5 dosloužily v roce 2015, vyřazení Sea Kings HC4 bylo odvoláno v březnu 2016 a naposledy v září 2018. Hodně zajímavá je verze Sea King ASaC Mk.7, která je vybavena radarem pro detekci nízko létajících lodí. Počátkem roku 1995 byl vypsán tendr na modernizaci systémů vrtulníku včasné výstrahy Sea King AEW.2A. Jako hlavní dodavatel byla vybrána společnost Racal Defence Ltd. (později Thales Sensors). Vývojové práce byly zahájeny v únoru 1997, první letové testy nové verze ASaC.7 proběhly v dubnu 2001. Deset strojů bylo přestavěno z varianty AEW.2A a tři z protiponorkové verze HAS.5. První stroj převzala jednotka 849. NAS v Culdrose 17. května 2002. Další dva exempláře byly přestavěny z protiponorkové verze HAS.6 jako náhrada za dva ASaC.7, které se 22. března 2003 srazily ve vzduchu v Iráku při působení z paluby HMS Ark Royal v rámci operace Telic. Hlavní modernizace spočívala ve výměně radaru Thorn EMI Searchwater za pulzně-dopplerovský radar Thales Searchwater 2000 AEW spolupracující se systémem řízení misí Cerberus. Jeho anténa je upevněna v pouzdře na kloubovém rameni na pravém boku trupu. Na zemi je sklopeno do horizontální polohy, v pracovním režimu je otočeno o 90° dolů. Další výbavu tvoří identifikační zařízení IFF AN/APX-113(V), radiostanice se zabezpečeným spojením Have Quick II a navigační systém Northrop Grumman LN-100G sdružující družicový systém GPS s laserovým gyroskopickým systémem. Vlastní ochranu zajišťuje výstražný systém radarového ozáření MIR-2 Orange Crop. Posádku tvoří pilot a dva pozorovatelé.
Westland WS-61 Sea King je britský víceúčelový vrtulník vyvinutý v 60. letech 20. století firmou Westland na základě licence amerického typu Sikorsky S-61 Sea King. S ním má společnou konstrukci draku a hlavice rotoru. Dalšími prvky, například konstrukcí rotorových listů, použitými motory Rolls-Royce Gnome, avionikou a jiným palubním elektronickým vybavením se od něj podstatně odlišuje. Základní varianta vznikla jako námořní hlídkový stroj určený především k boji proti ponorkám, ale některé odvozené verze slouží jako pátrací a záchranné anebo stroje včasné vzdušné výstrahy a varování. Podstatně upravená verze Westland Commando byla zkonstruována pro plnění transportních úkolů. Britskými Fleet Air Arm a Royal Air Force byl typ v různých rolích nasazen v řadě konfliktů, počínaje válkou o Falklandy. Nachází se, nebo se dříve nacházel, i ve stavu ozbrojených sil dalších zemí.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Ukrajinské letectvo
A víme o jakou variantu tedy jde? Ten miniAWACS by dával smysl.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Ukrajinské letectvo
BBC píše o tom, že se osádky cvičí pro SAR, takže předpokládám neozbrojená varianta. Tedy prozatím.


