https://www.armyrecognition.com/focus-a ... e-missions
Slovensko posiela na Ukrajinu obrnené vozidlo Wolf 25 AD na posilnenie boja proti dronom a misií priamej paľby .
30. apríla 2025 - 7:14
Ako informoval Praise the Steph 29. apríla 2025, slovenská spoločnosť DefTech dodá Ukrajine svoje obrnené vozidlo Wolf v konfigurácii Wolf 25 AD. Táto verzia je vybavená na operácie proti bezpilotným leteckým systémom (C-UAS) a priamu palebnú podporu. Informáciu potvrdil Milan Mackovich, vedúci oddelenia medzinárodného obchodného rozvoja v spoločnosti DefTech as. Konfigurácia vozidla zahŕňa 25 mm vežu a radarové systémy pre 360° pokrytie. Spoločnosť DefTech predtým dodala malý počet svojich obrnených vozidiel ukrajinským špeciálnym jednotkám, ktoré boli použité počas kampane na oslobodenie Chersonu.
Wolf 25 AD je vybavený dvojitým kanónom 25x137 mm Oerlikon 25 KBA, umiestneným v 25 mm veži. Zbraňový systém podporuje muníciu s výbuchom vzduchu. (Zdroj obrázka: Army Recognition)
Obrnené vozidlo Wolf je založené na permanentnom pohone 4x4 s vlastným podvozkom v tvare V. Vyznačuje sa nezávislým modulom zavesenia kolies a modulárnym interiérom, ktorý umožňuje prepravu až desiatich cestujúcich vrátane vodiča. Vozidlo je poháňané radovým šesťvalcovým turbodieselovým motorom s objemom 6,7 litra. Prevodovka je 6-stupňová automatická. Vozidlo má dvojokruhové kotúčové brzdy s ABS, hydromechanický posilňovač riadenia a manuálnu redukčnú prevodovku. Vozidlo je určené na jazdu v teréne a pre vysoko mobilnú prevádzku, čo podporuje jeho modulárna konštrukcia.
Pokiaľ ide o fyzické špecifikácie, Wolf má dĺžku 5 930 mm, šírku 2 480 mm, výšku 2 675 mm a rázvor 3 371 mm. Svetlá výška je 415 mm a polomer otáčania 7 250 mm. Jeho pohotovostná hmotnosť je 9 900 kg, zatiaľ čo celková hmotnosť vozidla (GVWR) je 13 700 kg. Vozidlo umožňuje maximálne užitočné zaťaženie 4 200 kg. Maximálne zaťaženie prednej aj zadnej nápravy je 6 850 kg. Jeho predný previs meria 1 160 mm a zadný previs 1 400 mm. Nájazdový uhol je 45°, nájazdový uhol je 35° a prejazdový uhol je 30°. Vozidlo je schopné brodiť sa vodou do hĺbky 1 200 mm, prekonávať priekopy s hĺbkou 700 mm a zdolávať zvislé prekážky do výšky 490 mm. Je navrhnutý na prevádzku pri okolitých teplotách od -20 °C do +65 °C. Platforma je vybavená 6,7-litrovým radovým turbodieselovým motorom a automatickou prevodovkou a ponúka dojazd približne 1 000 km.
Konfigurácia Wolf 25 AD je vybavená dvojitým kanónom Oerlikon 25 KBA kalibru 25x137 mm, umiestneným v 25 mm veži. Zbraňový systém podporuje streľbu vzduchom. Konfigurácia obsahuje radar Rheinmetall s aktívnou elektronicky skenovanou anténnou sústavou (AESA), ktorý poskytuje 360° pokrytie cieľa. Medzi ďalšie voliteľné systémy, ktoré je možné integrovať do veže, patria prenosné systémy protivzdušnej obrany (MANPADS), protitankové riadené strely (ATGM) alebo guľomety, v závislosti od operačných požiadaviek.
Spoločnosť DefTech bola založená v roku 2014 ako spoločnosť zameraná na vývoj a výrobu systémov bezpilotných lietadiel (UAV). Vzhľadom na obmedzenia komerčne dostupných dielov spoločnosť rozšírila svoje interné výskumné a vývojové kapacity s cieľom vyrábať systémy UAV bez použitia kriticky dôležitých komponentov tretích strán. V roku 2018 spoločnosť DefTech rozšírila svoje aktivity o návrh a výrobu obrnených vozidiel, počnúc platformami Wolf a Hron. Spoločnosť pôsobí v rámci Technologického parku HMC na strednom Slovensku a je súčasťou súkromnej skupiny HMC Invest. Zariadenia sa nachádzajú v blízkosti siete diaľnic na Slovensku. Spoločnosť DefTech je držiteľom certifikátov ISO 9001:2015, ISO 14001:2015 a ISO/IEC 27001:2013. Spoločnosť má tiež certifikáty pre obchod v obrannom priemysle, priemyselnú bezpečnosť a má kód NATO Commercial and Government Entity (NCAGE).
Obrnené vozidlá spoločnosti DefTech zahŕňajú modulárnu ochranu proti mínam a balistickú ochranu. Jej kompozitný pancier, vyvinutý interne, zodpovedá úrovni 4 normy STANAG 4569 AEP-55 a poskytuje ochranu pred muníciou kalibru 14,5x114 mm. Spoločnosť vyvíja vlastné balistické materiálové riešenia založené na internom výpočtovom a experimentálnom výskume. Okrem panciera spoločnosť DefTech vyvíja radarové systémy určené pre aplikácie, ako je detekcia pohybu cez stenu a perimetrický dohľad. Tieto radary sú modulárne, softvérovo definované a používajú ultraširokopásmové antény. Spoločnosť poskytuje riešenia používané orgánmi činnými v trestnom konaní, špeciálnymi jednotkami a zložkami núdzového zásahu.
Medzi ďalšie voliteľné systémy, ktoré je možné integrovať do veže, patria prenosné systémy protivzdušnej obrany (MANPADS), protitankové riadené strely (ATGM) alebo guľomety, v závislosti od operačných požiadaviek. (Zdroj obrázka: Army Recognition)
V oblasti rádiovej komunikácie spoločnosť DefTech vyvinula systémy používané v riadiacich a telemetrických prepojeniach pre bezpilotné lietadlá (UAV), prenos videa a aplikačne špecifické zabezpečené dátové modemy. Tieto systémy sú navrhnuté tak, aby fungovali v priestorovo obmedzenom prostredí a udržiavali si výkon aj v podmienkach mimo priamej viditeľnosti (NLOS). Systémy sú navrhnuté pre bezpečný prenos videa s vysokým rozlíšením a diaľkové ovládanie bezpilotných lietadiel. DefTech tiež vyvíja bezpilotné systémy, ktoré podporujú rôzne užitočné zaťaženia vrátane optických denných/nočných kamier, LIDARu, radaru, termovízie a hyperspektrálnych senzorov. Užitočné zaťaženia sú stabilizované 3-osovými digitálnymi závesmi vyvinutými spoločnosťou. Bezpilotné lietadlá fungujú pomocou proprietárnych šifrovaných komunikačných spojení, systémov riadenia platformy a pozemných riadiacich staníc. Tieto systémy sú určené na misie, ako je mapovanie, spravodajstvo, dohľad, doprava a núdzové operácie.
V oblasti elektronického boja spoločnosť DefTech vyvíja systémy na generovanie úmyselného elektromagnetického rušenia (IEMI). Patria sem prenosné, mobilné a pevné systémy schopné smerového úzkopásmového alebo širokopásmového rušenia. Spoločnosť tiež vykonáva výskum zameraný na ochranu vlastných produktov pred takýmito hrozbami.
Spoločnosť DefTech prevádzkuje interné laboratóriá a dielne na výskum, prototypovanie a výrobu. Medzi zariadenia spoločnosti patrí laboratórium RF elektroniky, laboratórium mechatronickej integrácie a centrum mechanickej výroby s rozsiahlou prevádzkou na povrchovú úpravu. Spoločnosť DefTech podporuje hromadnú aj malosériovú výrobu. Jej výskumní a vývojoví pracovníci pracujú aj v oblasti zmiešanej signálovej elektroniky, anténneho inžinierstva, spracovania signálov, vstavaných systémov a mechanického návrhu.
Vývojový model spoločnosti kladie dôraz na modulárny dizajn a konfigurácie špecifické pre klienta. Spoločnosť DefTech uvádza, že jej procesy zostávajú dôverné a vykonávajú sa za podmienok vysokej bezpečnosti. Komunikačné materiály spoločnosti označujú jej prístup ako „na mieru“ a uvádzajú, že prispôsobujú existujúce platformy alebo vyvíjajú nové systémy tak, aby spĺňali požiadavky používateľov.
Spoločnosť DefTech sa spomínala v rôznych slovenských médiách vrátane RTVS, SME, BBonline, HNonline a Joj, najmä v súvislosti s údajnou investíciou takmer 42 miliónov eur v meste Vlkanová neďaleko Banskej Bystrice na výrobu vojenských vozidiel. Správy z marca a decembra 2020 uvádzajú plány spoločnosti rozšíriť výrobné aktivity vozidiel v tomto regióne.
Pekné čítanie.
Málo sa o nich u nás hovorí, aj vzhľadom na rozsah interného vývoja. Už len to že používajú vlastný kompozitný pancier (L4) je super.
Re: DT WOLF & HRON (4x4)
Napsal: 2/5/2025, 10:39
od Zemakt
Mne tedy asi víc překvapilo toto
Jeho pohotovostná hmotnosť je 9 900 kg, zatiaľ čo celková hmotnosť vozidla (GVWR) je 13 700 kg. Vozidlo umožňuje maximálne užitočné zaťaženie 4 200 kg.
Pro danou kategorii nosnost 4 200 kg je hodně nadstandartní.
Re: DT WOLF & HRON (4x4)
Napsal: 6/5/2025, 09:26
od stirling
Souhlas, pro dané vozidlo mě to přijde až neuvěřitelné.
Re: DT WOLF & HRON (4x4)
Napsal: 8/5/2025, 22:59
od Pressburger
DEFEA 2025 @ DefTech Wolf
0:07 - 0:11 a 0:28 - 0:36
Re: DT WOLF & HRON (4x4)
Napsal: 8/5/2025, 23:28
od pjaro77
Vďaka. Tie drony sú parádne.
Re: DT WOLF & HRON (4x4)
Napsal: 18/5/2025, 15:12
od Pressburger
Medzinárodný obranný veľtrh DEFEA 2025 v Grécku aj so slovenskou účasťou
To vozidlo ma skutocne pozoruhodnu stabilitu pri strelbe. Teda na to, ze to je 25 mm kanon.
Re: DT WOLF & HRON (4x4)
Napsal: 3/6/2025, 23:20
od Lord
Musím uznat, že tohle se vám vážně povedlo!
DT Wolf či Hron je vysoce mobilní a odolné vozidlo. Je modulární, a zakázky se pohrnou co ?
Na kolika začíná miliónech, asi na 9 ? Samozřejmě podle výbavy...
Americká konkurence je Oshkosh M-ATV, nebo španělská URO VAMTAC ST5, africká Marauder.
Zatím.
Re: DT WOLF & HRON (4x4)
Napsal: 4/6/2025, 09:44
od Juraj Tichý
niko píše: ↑3/6/2025, 22:56
To vozidlo ma skutocne pozoruhodnu stabilitu pri strelbe. Teda na to, ze to je 25 mm kanon.
Aký tu bol dešpekt voči nim na začiatku
LMV neodpruží ani len 12,7
Re: DT WOLF & HRON (4x4)
Napsal: 4/6/2025, 13:39
od Juraj Tichý
25 mm Oerlikon používa podkaliberné náboje FADPS s bezkontaktným roznetom. Tie explodujú vo vzdialenosti niekoľkých metrov od cieľa. Slováci ich testovali priamo na dronoch. Strela je bez časovača výrazne lacnejšia a v kombinácii so senzorovým vybavením na Wolf 25 AD veľmi presná.
...kombinácia slovinskej bezposádkovej stanice MANGART 25, ktorá okrem Oerlikonu obsahuje aj senzorické zariadenia od Rheinmetallu. Detekciu vykonávajú štyri radary, ktoré poskytujú 360-stupňové pokrytie a majú veľmi solídne parametre. Dokážu detekovať lietadlá do vzdialenosti 20 km, vrtuľníky do 12 km, rakety do 10 km, bezpilotné lietadlá Lancet do vzdialenosti 8 až 10 km, prieskumné bezpilotné lietadlá do 5 km a malé kvadrokoptéry vrátane FPV dronov do 5 km. Z údajov vyplýva, že ďalší kritický ruský bezpilotný prostriedok Šahid-136 môže určite zamerať Wolf 25 AD na vzdialenosť 10 km, skôr viac, keďže je väčší ako samovražedný Lancet
Pohotovostná hmotnosť je relatívne nízka 8 500 kilogramov a nosnosť 3 200 kilogramov. Treba poznamenať, že Slovákom sa vozidlo naozaj podarilo a pravdepodobnosť exportu je veľmi vysoká, keďže protiletecká munícia je výrazne lacnejšia ako u konkurencie. Systémy C-UAS sú zbraňou budúcnosti aj pre malé jednotky, ktoré budú na svojich misiách potrebovať akútne vzdušné krytie, a to Wolf 25 AD dokáže bez problémov splniť.
Pri streľbách na Záhorí však takáto munícia ešte nebola k dispozícii. Používalo sa plné guľové nevýbušné strelivo. Výsledky sa zaznamenávali kamerami s vysokým priblížením. Videá ukázali, že projektily lietali okolo cvičných cieľov vo vzdialenosti približne 15 cm, čo je výrazne menej ako 3-metrový okruh, s ktorým sa ráta od začiatku vývoja.
Vysokú presnosť ocenil aj Rheinmetall, ktorý tento systém zaradil ako najnižšiu úroveň vo svojom portfóliu protivzdušných prostriedkov. Je tak ľahšou alternatívou k systému Skyranger, ktorý už Rheinmetall ponúka vo viacerých verziách.
Pre Deftech však bude dôležitejšia reakcia ukrajinských ozbrojených síl. Vozidlo vystavované v Brne zamierilo po veľtrhu priamo na Ukrajinu a v priebehu jedného-dvoch mesiacov ho bude nasledovať aj druhý kus. Oba absolvujú na Ukrajine rozsiahle testy a pokiaľ bude ich výsledok úspešný, dostane Deftech objednávku na ďalšie.
1ks kupovali OSSR vo verzii VTV za 1,7mil€.
Re: DT WOLF & HRON (4x4)
Napsal: 4/6/2025, 13:50
od Rase
Jako vozidlo je fajn, ale v dnešní době bych byl s tím exportem opatrný, jelikož těžká 4x4 si dneska vyrábí prakticky každý a spíš si na to "svoje" bude chtít dát onu slovinskou věž MANGART 25 (když už). Třeba se ale najde někdo se zájmem o celý komplet - to by bylo nepochybně fajn. Wolf vypadá fakt velmi krásně a robustně.