Starlight
Jsem rád, že sis konečně přečetl ten ruský článek, který byl na začátku této motorkářské diskuse. Už méně jsem rád, že si jsi pořádně nepřečetl mé příspěvky. Pak bys tu zbytečně nemluvil o tom, že sis nedověděl nové informace!
Já to četl. Obé.
Ostatně proto jsem se tě ptal, odkud pochází tvá informace, že AL-41F1 (AL-41F1S) mají konfiguraci 4+9+1+1 ?
Na ruských zdrojích jsem našel vždy jen to, že vychází z motorů AL-31FP a AL-41F. Jediné info o konfiguraci kompresoru / turbíny, které jsem nalezl, uvedl Sergej Moroz v tomto seriálu na Nauka @ Technika a uvádí 3+6+1+1 tedy stejnou jako AL-41F nikoli jako AL-31FP (
a samozřejmě rovněž bez uvedení zdroje … jde evidentně o utajovanou informaci a toto může být rovněž dezinformace)
https://naukatehnika.com/vektor-tyagi-k ... eniya.html
https://drive.google.com/file/d/1x_CAhC ... -HFwq/view
Faktem je, že i on i F119-PW-100 uvádí 5. generaci a u AL-41F1 generaci 4++ / 5 … aniž je z popisu i uváděných výkonů jasné - Proč ?
V části o "Izdělie 30" přímo píše:
Двигатель имеет предельно компактную модульную конструкцию. У него всего 10 ступеней ротора, тогда как у F119-PW и АЛ-41Ф1С их 11, а у F135-PW-100 и -400 – 12.
Motor ("Izdělie 30") má extrémně kompaktní modulární konstrukci. Má pouze 10 stupňů rotoru, přičemž F119-PW a AL-41F1S jich mají 11 a F135-PW-100 a -400 mají 12.
Například pořád se oháníš měrnými parametry (měrnou hmotnost motoru neboli hustotu beru jen jako tvůj další laický novotvar).
Měrná (specifická) hmotnost motoru je "
poměr hmotnosti motoru k jeho výkonu nebo některé jiné charakteristice (například k tahu)".
Jinými slovy, kolik tahu "dostaneš" z kila hmotnosti motoru. Tudíž nikoli laický novotvar
Hodnoty pro vybrané motory jsem sem už dával.
1. Všechny dnes vyráběné a provozované motory jsou podle této kategorizace maximálně 4. generace.
2. Motory 5. generace dosud nikdo nevyrábí – všechny pokusy YF120, F136 nebo AL-41F (Izdělije 20) skončily ve skladu nebo muzeu. Některé dokonce před téměř 30 lety. Takže Rusové s Izdělije 30 budou zřejmě první, kdo do sériové výroby dá motor 5. generace někdy v příští dekádě.
3. Motory 6. generace musí být hybridní s funkcí náporového motoru.
Ano, přesně takto jsem to měl na mysli.
1. Všechny dnes vyráběné a provozované motory jsou podle této kategorizace maximálně 4. generace.
Ano, protože v jejich činnosti, konfiguraci, není žádný principiální rozdíl. Snad s výjimkou nižšího počtu stupňů rotorů (kompresoru a turbíny). To určuje generaci?
2. Motory 5. generace dosud nikdo nevyrábí – všechny pokusy YF120, F136 nebo AL-41F (Izdělije 20) skončily ve skladu nebo muzeu.
Ano. Všechny tři tebou uvedené motory se lišily od motorů 4. generace principiálně novým prvkem - variabilním cyklem (řízeným obtokem).
3. Motory 6. generace musí být hybridní s funkcí náporového motoru.
Ne nutně, ale nějaký nový významný konstrukční prvek by tam býti měl. Toto, a odkaz na princip J58, jsem uvedl jen pro názornost, že něco takového by to mohlo býti. Principiálně. Nechtěl jsem tím říci, že J58 přeskočil dvě generace proudových motorů, ani odvádět diskuzi od tématu. Chtěl jsem tím říci, že jeho princip by mohl vést k dalšímu skoku vy vývoji výkonných proudových motorů.
Pozn. Termín "hybridní" se pro J58 používal před 30-ti léty, kdy jsem zkoušku z leteckých motorů skládal (od té doby se leteckým motorům profesionálně nevěnuji, proto se nazývám "poučeným laikem").
Termín turboramjet znám, ale připadalo mi, že "hybridní" bude pro čtenáře pochopitelnější. Pokud ne, omlouvám se.
A aby jsi se nemusel pořád dokola ptát. Již si nepamatuji, kde jsem tu polemiku o označování generací proudových motorů četl. Jen že to bylo v angličtině, mě to připadalo logické, a ztotožnil jsem se s tou argumentací. Nevnucuji ti ji však.
Třeba to psal někdo od General Electric, komu vadilo, že jejich YF120 / F136 neuspěl, navzdory prokazatelně vyšším výkonům v transsonických a supersonických rychlostech, způsobeným právě tím novým prvkem = variabilním cyklem.
Co tam máš dál? Jo třeba toto:
Su-35S má samozřejmě sériový Al-41F1S s nižším maximálním tahem s přídavným spalováním, ale vyšší životností. Tah bez přídavného spalování mají tyto motory shodný.
První věta špatně, druhá dobře.
Zásadní rozdíl (
pravděpodobně neb další údaje jsou utajovány) je, že AL-41F1 má na rozdíl od AL-41F1S digitální (FADEC) nikoli elektromechanické ovládání, a proto má uměla snížený forsážní výkon. Životnost obou variant by měla být stejná - 4.000 hodin.
Jinak, ač ti tak možná nepřipadá, mě tato diskuze dává mnohé.
Doporučuji vykašlat se na rozpor v určování "generací motorů", kde se stejně neshodneme, a více se věnovat motorům AL-41F1, resp. "Izdělie 30"
Zvláště mne zajímá odpověď na otázku,
Odkud pochází tvá informace, že AL-41F1 (AL-41F1S) mají konfiguraci 4+9+1+1 jako AL-31F a ne 3+6+1+1 jako AL-41F ?
Neb, jak jsem pochopil, z toho a aproximace výkonů AL-31FP na AL-41F1, vycházejí všechny tvé rozbory o tom, proč je AL-41F1 horší F119-100. Díky.
P.S. Jen bych prosil dodržovat to, co jsi sám psal Julesákovi ve vláknu o Kuzněcovovi. Děkuji
Julesaku, nech si prosím ty svoje invektivy pro někoho jiného. Pokud si velmi dobře pamatuji, není to poprvé.