Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Napsal: 20/5/2016, 10:17
To nevíš, dokud to nepřevedeš do praxe a pokud nejsi vědma. Těchto zaručených tezí o tom, co jak bude už bylo...řízené střely vyřeší všechno, řízené střely jsou úplně k ničemu, atd. atd. Počkejme si.skelet píše:Takže pole, kdy mariňáci využijí vlastností "B" bude celkem úzké.
Kdyby bylo vždycky všechno jasné a určité skupiny měly vždycky pravdu, tak tu dnes nemáme spoustu věcí, které bereme za samozřejmé. Co třeba taková F-16? Dnes nad ní plesáme, ale dostat plně prostor/rozhodovací pravomoc lidé jako Pierre Sprey, paradoxně otec F-16 (a dnes už tak trochu komická figurka, leč odpůrci F-35 momentálně částečně vzývaná, protože říká ty "správné" věci a je to přeci "otec F-16"), tak jsme tu měli něco jako naleštěnější F-5, agilní letounek se dvěma Sidewindery, prťavým málovýkonným radarem a takřka nulovou protizemní kapacitou. A ne univerzální úspěšný letoun. A dát na tyto lidi, tak tu dnes není třeba ani F-15, jak ji známe, protože to byl velký hnusný těžký zbytečný letoun. Poslouchat Spreye a spol., tak by AIM-120 měla jít do šrotu a z letounů by se měly vytrhat výkonné radary s nimi spolupracující, protože obojí znamenalo mrtvého pilota...
Ta koncepce byla vadná. Protože neodpovídala původnímu zadání a momentální situaci, kdy se s ní pracovalo a kdy byla nabízena. Lockheed nabízel topinkovač skřížený s mikrovlnkou (USMC chtělo obě funkce, USAF jen topinkovač) jako hotový životaschopný produkt, jenže ejhle, ono to tak nefungovalo - pouze za předpokladu, že se z toho odmontovala nefunkční mikrovlnka, tak to alespoň umělo dělat topinky. Jako topinko-mikrovlnka, což byl celý fór, na kterém to začínalo, to ale bylo bez zásadní přestavby k ničemu.skelet píše:ta koncepce nebyla vadná, protože odpovídala požadavkům dvou největších zákazníků, tedy USAF a US Navy.
Plochá ženská s chlupatejma rukama a ošklivým obličejem a chlap spolu také na první pohled sdílejí největší celky, větší než s jinou ženskou...a stejně jí pošleš na gyndu, když na to přijde. Největší celky, největší celky..to je pořád to samé...jsou zrovna tyhlety celky to nejpodstatnější? Jak to budeme poměřovat? Podle draku? Podle toho, že brouček A a B mají sice společných 90% tykadýlek, nožiček, chloupků, kusadýlek, světýlek na zadečku a vnitřních orgánů, zatímco brouček A a C mají společné krovky, které tvoří velkou plochu těla, tudíž jsou si více příbuzní než A a B? Hele nevím no, ve hře je poněkud více faktorů a tohle mi připomíná opět jen zarputilou snahu dokázat něco za každou cenu...úzkým výběrem na komplexitu.skelet píše:ani ne, protože se počítalo o symbioze USAF/US Navy. Ostatně i na F-35 je vidět, že spolu sdílejí největší celky.
Tady nejde jen o to, jestli je něco čisté nebo ověšené, ale jestli by se malá F-22 na začátku rovnala designově/výkonově malé F-22 na konci celého procesu, poté co by se jí 10-15 let házely na hrb rozdílné a měnící se požadavky jednotlivých složek. Tímto procesem by si ten letoun musel nutně projít - nelze udělat časový screenshot někdy v roce 1990, 1995 nebo kdy, udělat ctrl+c, ctrl+v a v nezměněné podobě ho katapultovat do roku 2016 a říct si "takhle by to prostě bylo a basta". Většina zbrojních projektů vypadá ve finále jinak, některé dost podstatně, a my si tu máme hrát na to, že naší milé malé F-22 se to netýká?skelet píše:podobně jako současná F-35. Ta bude také v případě CAS misí ověšená jako vánoční stromeček. "Čistá" bude pouze u průzkumu, SEAD, AA, a útokům na silně bráněné cíle.
Co zbyde...jenže by nezbylo nic, co si budeme povídat že jo? Takhle to nemůžeme brát. Nelze se na jednu ze stran totálně vykašlat a chvíli dělat, že ten problém není, zvláště když je třeba ho dříve nebo později řešit. Tím si akorát nakadíš do vlastního hnízda, protože se ti to vrátí jako bumerang a v horším případě (a dost pravděpodobném případě) tě to plácne přes ksichtík a kapsu ještě více, než když jsi se tomu vyhýbal. Tohle se totiž rovná kroku "zrušíme/brutálně osekáme armádu, protože ta není momentálně prioritní, není oblíbená a zbyde nám více na zdravotnictví a stavbu dálnic".cover72 píše:Polar: já neříkám, že USMC na něco neměla právo. Říkám, že USMC má ze všech tří složek (USAF, USN, USMC) zdaleka nejmenší strategickou důležitost, a že "správně" mělo mít prioritu uspokojení požadavků USAF a USN vč. manévrovatelnosti a ceny (tzn. Konfigurace 140 / jednomotorová F-22) a na program USMC mělo být použito to, co by zbylo. Klidně zadotovat BAe jejich projekt "Super Harrieru" (který neměla Vertical Lift Fan, ale klasický rozvod plynů) a nazdvukovou rychlost, protože na co doporčic USMC, která pendluje mezi vyloďovací lodí 150km od pobřeží a pláží, potřebuje nadzvuk?
A druhá věc - USMC pendluje na těch 150 km a bude tak pendlovat navěky věků. Všechno se tak nějak vyvíjí a dostává nové schopnosti. Proč by tedy to, co tobě momentálně přijde jako zbytečné, nemohlo být v budoucnu životaschopný a přínosný koncept? A všechno je jednou poprvé. Takže toto také není úplně fér argument. Nějaký potenciál to má a až budoucnost ukáže, jestli to byla slepá ulička nebo ne. Navíc to přesahuje rámec USMC a pouze USA, takže je to opět širší a košatější problém.
Neříkám, že jsem v tomto čirý optimista - má to potenciál vyšumět to pěkně do ztracena. Ale pokud řada z těch věcí vyjde a nebo prokopne cestu dál, tak se z toho může stát něco velice zajímavého, co by za jiných okolností nemohlo vzniknout. Ale teď to prostě nerozseknu.