niko píše:.. Inak Poliaci tiez hladaju nahradu za MIG-29 - projekt Harpia. Takze nie je to tak, ze Poliaci su s nimi nejako extra spokojni.
A prečo teda hľadajú nové lietadlo, že by neboli s F-16 spokojní? Myslím že jednoducho hľadajú vyššiu generáciu lietadiel.
niko píše:Kenafv: Nie je to nic vynimocne. Slovensko si zial nemoze robit servis MIG-29 samo a tak nakupuje tuto sluzbu v zahranici. No a v zahranici su zial ceny take, ze nas vychadza prevadzka MIG-29 velmi draho. Vezmi MO deklarovane rocne naklady 50 mil. € na necelych 800 letovych hodin. Dojdes na 62.500 € na letovu hodinu. A to je este pekne naratane, kedze pracu technikov na zakladni tam neratas, lebo ty su uz zaplateni, to iste piloti atd....
Je práve naozaj otázne ktoré položky sú do toho zarátané a ktoré by sa museli potom preniesť a pripočítať aj na to ďaľšie lietadlo(letiská,radary,..?
niko píše:.. ale vlastne aj Polsko, ktore si robia servis sami budu mat lacnejsie letove hodiny. To bez debaty...
Ale k cene prevádzkovania polských Migov musíš pripočítať aj cenu toho strediska a perzonálu ktorá udržuje tie Mig-29 a my by sme im doplatili len maržu/zisk ktorý by si nadhodili.
Je otázne či u F-16 to bude s udržbou tak ako sa deklaruje alebo "príde realita" a "drobné písmenka v zmluvách"("nepovšimnuté" podplatenými politikmi)
niko píše:..
Pri tvojom prirovnani s autami by sa skor hodilo, ak prevadzkujem volgu z roku 1980, na ktoru neviem najst nahradne diely a musim platit draheho opravara veteranov zo zahranicia, urcite ma vyde drahsie ako prevadzka novej Audiny A6.
..
Skôr by som to porovnal s prvou Octáviou I(1996?) po generálnej oprave všetkého a nabehanými 100000km

.
Tie problémy by potom mali aj poliaci, ale aj tak Miginy ďalej prevádzkujú. Pretože na F-16 už zázemie a strediská už majú a delilo by sa to na viac lietadiel.
Rusi predajú všetko, pokial viem tak komplikácie do toho vnášala slovenská strana. Otazníky okolo cien dielov a dodacích termínov sú tiež diskutabilné, pretože ak by sa tam ukazoval nejaký zásadný problém a neochota dodať, tak by sa to dozvedeli aj potenciálni kupci(kupci mimo "západu") a mohlo by to negatívne ovplyvniť tendre v prospech západných lietadiel. S tými "opravármi veteránov" je to diskutabilné. Kedy prvý krát letel F-16 a kedy Mig-29. Pokial viem čo sa týka výbavy tak naše Migy boli modernizované.
A ako píše Skeptik, tie "neodlietané" hodiny sa prejavia pri všetkých variantách lietadiel.
Muselo by sa teda brať do úvahy, "koľko nás stojí ročne nadzvukové letectvo teraz, a koľko nás bude stáť s novými lietadlami" a k tomu informácia o tom "ako sa bude meniť cena hodiny podľa počtu ročne odlietaných hodín".
A u poliakov by už k vyradeniu Migín zavážil aj fakt že sú od rusov.
Lietadlo by sa malo olietať do konca životnosti, ak sa vyraďuje pred tým tak je to politika a lobby. Potom už nech sa kúpi podľa tendrov(z politických/strategických dôvodov niečo západného)