F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Podstatná vlastnosť GripenE, je jeho systéme elektronického boja. Predpokladám, že účinnosť a funkcia tohto systému je pre každého rovnaká neznama ako pre mňa, a to isté platí pre Rafale a jeho Spectru. A pritom tieto systémy môžu znamenať nedotknuteľnosť tychto lietadiel až po dosah IR rakiet. To ze SU30, 35 ťahá za výrazne kratší koniec ako západné stroje už ukázali testy č Egypte, Thajsku a aj inde vo svete.
F35 ide na neviditeľnosť pasívne, gripen, rafale aktívne.
F35 ide na neviditeľnosť pasívne, gripen, rafale aktívne.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Tak si to shrňme:
1) Borgská krychle? Hmmm... s těmi "Enter price" zatočila celkem snadno. Stačily dva (nebo tři?) filmy a pár dílů seroše.
2) Druhosledová cihla? Hmmm... cihla s rychlostí 8 km/s bude klidně i družicí.
3) Drahé? Všechna letadla a každé sice trošku jinak (za něco jiného), ale... všechna. Ovšem jedno z nich asi o dost dražší než ostatní varianty (tedy nejen Gripen ale i Typhoon či Rafale).
4) Politika? Nepodceňovat! "Politická cena" není vůbec nic nedůležitého!
5) Dodání? Problém jednoho letadla, výhoda druhého.
6) A "problém stíhačky"? Je to vůbec problém? V časech sestřelů raketou mimo dosah zraku, mi stíhačka bez kanonu vlastně nepřinde jako nic špatného. Erichové von Richthofenové asi pláčí, chápu.
7) Ostatní zbraně? Každé z těch letadel nese prakticky totéž.
8) "Neviditelnost" a rušení a podobné vyfikundance? Ty má logicky letadlo které je nejnovější taktéž nejnovější, plus je dělané na snadnou výměnu fíčur za ještě novější. Výhoda pro 35ku.
Takže to nakonec rozhodne ta politika, jak jsme ovšem celou dobu očekávali
Chybí něco?
1) Borgská krychle? Hmmm... s těmi "Enter price" zatočila celkem snadno. Stačily dva (nebo tři?) filmy a pár dílů seroše.
2) Druhosledová cihla? Hmmm... cihla s rychlostí 8 km/s bude klidně i družicí.
3) Drahé? Všechna letadla a každé sice trošku jinak (za něco jiného), ale... všechna. Ovšem jedno z nich asi o dost dražší než ostatní varianty (tedy nejen Gripen ale i Typhoon či Rafale).
4) Politika? Nepodceňovat! "Politická cena" není vůbec nic nedůležitého!
5) Dodání? Problém jednoho letadla, výhoda druhého.
6) A "problém stíhačky"? Je to vůbec problém? V časech sestřelů raketou mimo dosah zraku, mi stíhačka bez kanonu vlastně nepřinde jako nic špatného. Erichové von Richthofenové asi pláčí, chápu.
7) Ostatní zbraně? Každé z těch letadel nese prakticky totéž.
8) "Neviditelnost" a rušení a podobné vyfikundance? Ty má logicky letadlo které je nejnovější taktéž nejnovější, plus je dělané na snadnou výměnu fíčur za ještě novější. Výhoda pro 35ku.
Takže to nakonec rozhodne ta politika, jak jsme ovšem celou dobu očekávali

Chybí něco?
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Tvá slova a věnuj jim dostatečnou pozornost. Citace s odkazem očividně nestačila, odpovědi nemáš a "odpovědi" mluví za vše. Máš co jsi chtěl.
Imperio absenti chaos regit.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Představa letadla pro boj s jinými letouny bez hlavňové výzbroje už tady byla. Třebas původní stroje McD F-4 Phantom II a Convair F-106 nebo sovětské Su-9/11 a Su-15, popř. několik verzí MiG-21. Lze oponovat, že tehdy nebyly řízené střely tak dokonalé. Jistě, ale nebyla dokonalá ani obrana proti nim. Pokud střílím ŘS na vzdálenost 70 km i více, již dávno o mém stroji ví spousta aktivních a pasivních prostředků protivníka a také mnou napadený cíl, který asi nebude čekat, až k němu můj dalekonosný oštěp doletí. Nakonec se s letadlem nepřítele sblížím natolik, že budou neúčinné moje střely krátkého dosahu, při letu na velmi malou vzdálenost nebudou mít čas se odjistit. Pak tedy přijde na řadu hlavňová výzbroj nebo taran.?.
Třebas Izraelské letectvo od nácviku "hafaních soubojů" zatím neupustilo. Ti první by od palubních kanonů ustoupili, kdyby opravdu nebyly zapotřebí.
Třebas Izraelské letectvo od nácviku "hafaních soubojů" zatím neupustilo. Ti první by od palubních kanonů ustoupili, kdyby opravdu nebyly zapotřebí.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
F-35A má kanónovou výzbroj v podobě rotačního čtyřhlavňového 25mm kanónu GAU-22/A



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Faktom ostáva, že gró leteckých víťazstiev v posledných 20r bolo dosiahnutých použitím AIM120. Tiež je pravda, že proti sebe nestali rovnocenní protivníci,ale vždy mala strana modrých (NATO, USA) podporu AWACS a druhy protivník disponoval len podradnou technikou.Flogger G píše: ↑16/7/2022, 12:34 Představa letadla pro boj s jinými letouny bez hlavňové výzbroje už tady byla. Třebas původní stroje McD F-4 Phantom II a Convair F-106 nebo sovětské Su-9/11 a Su-15, popř. několik verzí MiG-21. Lze oponovat, že tehdy nebyly řízené střely tak dokonalé. Jistě, ale nebyla dokonalá ani obrana proti nim. Pokud střílím ŘS na vzdálenost 70 km i více, již dávno o mém stroji ví spousta aktivních a pasivních prostředků protivníka a také mnou napadený cíl, který asi nebude čekat, až k němu můj dalekonosný oštěp doletí. Nakonec se s letadlem nepřítele sblížím natolik, že budou neúčinné moje střely krátkého dosahu, při letu na velmi malou vzdálenost nebudou mít čas se odjistit. Pak tedy přijde na řadu hlavňová výzbroj nebo taran.?.
Třebas Izraelské letectvo od nácviku "hafaních soubojů" zatím neupustilo. Ti první by od palubních kanonů ustoupili, kdyby opravdu nebyly zapotřebí.
Výcvik dogfightu je aj o zžití sa s lietadlom, o schopnosti vykonávať manévre s vysokým preťažením a vôbec, o precíznosti pilotáže.
Pentagon a priemysel sa zhodujú, že motor F-35 potrebuje vylepšenia. Ale napriek dlhoročnému vývoju a diskusiám nie je jasný osud.
The Pentagon and industry agree the F-35 engine needs improvements. But despite years of development and debate, the path forward isn’t yet clear.
https://www.defensenews.com/air/2022/07 ... fn-rss-zap
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jak je uvedené ve vlákně o F-35, nový motor je ve vývoji a má být k dispozici v roce 2027. Vede se debata, jestli bude použitý jen pro nové F-35, nebo jestli budou přestrojeny i stávající F-35. Motor bude s adaptivním průtokem a na vývoji pracují oba tradiční dodavatelé - P&W i GE.Lynx píše: ↑16/7/2022, 17:33 Pentagon a priemysel sa zhodujú, že motor F-35 potrebuje vylepšenia. Ale napriek dlhoročnému vývoju a diskusiám nie je jasný osud.
The Pentagon and industry agree the F-35 engine needs improvements. But despite years of development and debate, the path forward isn’t yet clear.
https://www.defensenews.com/air/2022/07 ... fn-rss-zap
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Obávám se, že nás se to netýká a budeme mít ještě ten starý 
Jinak se debaty na téma podřadnosti či nadpozemskosti F-35 dál nehodlám účastnit, padají tu strašné věci. V zásadě souhlas se Skeletem. Až teda na to, že je Gripen hezčí

Jinak se debaty na téma podřadnosti či nadpozemskosti F-35 dál nehodlám účastnit, padají tu strašné věci. V zásadě souhlas se Skeletem. Až teda na to, že je Gripen hezčí

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Tak předpokládá se že nový motor postupně nahradí ty současně používané v celé flotile F-35.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Což ale nebude zadarmo ;) S ohledem na cenu takového motoru je asi jasné, že pokud je nenakoupíme rovnou, nehrozí, že bychom je v brzké době po pořízení měnili. A rovnou je nenakoupíme, páč nám nikdo nezaručí, že v roce 2027 (kdy nejpozději bychom měli dostávat první letouny), už skutečně budou zavedené.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Nový motor do F35 neni lacný špás. Aktuálna cena F135-PW-100 je 12,4 mio $, dvojnásobok ceny motorov lietadiel 4. generácie. Rozhodne by som doporučoval vybrať ten správny na prvý pokus.. 
http://www.fi-powerweb.com/Engine/PW-F135.html

http://www.fi-powerweb.com/Engine/PW-F135.html
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Druhý motor bude ještě dražší a zatím není.
Jsou vůbec nějaké zkušenosti letectev v evropě s F-35 ohledně jeho efektivity v boji a jeho nízkými náklady na provoz ?
Jsou vůbec nějaké zkušenosti letectev v evropě s F-35 ohledně jeho efektivity v boji a jeho nízkými náklady na provoz ?
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ad provoz – je to dražší než F-16, ale na stejné množství operací stačí o něco méně strojů.
Ad efektivita – zatím všichni uživatelé oficiálně tvrdí, že to předčí jakýkoliv stroj 4. generace. Ale nic jiného bych od *oficiálních* vyjádření nečekal ;)
Ad efektivita – zatím všichni uživatelé oficiálně tvrdí, že to předčí jakýkoliv stroj 4. generace. Ale nic jiného bych od *oficiálních* vyjádření nečekal ;)
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
On taky nemá motor úplně neomezenou životnost. Jednou se budou muset měnit a pokud se kompletně přejde na nový motor tak to i ty naše jednou potká.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Když se tu probírala ta běloruská zpráva, že v Sučkách a MiGách se mění motor šestkrát za jejich strukturální životnost, tak se citovaly zdroje, že u F-16 a F-15 je životnost motoru shodná s životností draku - 8 000 hodin. Nevím jak je to po zvýšení na 12 000 (SLEP Program).
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ono bude asi taky dost záležet na tom, jak se s tím létá, ne? Tzn. jaké mise se plní. Třeba u našich Gripenů je prý vyšší opotřebení draků, neb plní převážně A-A mise.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Tak tak. Proto materiály uvádí, že F-100 je certifikovaný na 6 000 cyklů.
https://www.reliableplant.com/Read/1260 ... ight-hours
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
No něco k těm sporům ohledně nových moderních motorů jsem přidal do patřičného vlákna.
Možná se hodí jen do dvoumotoráků, ale názory jsou různé, zatím nejsou motory ani pořádně odladěné a vyzkoušené v provozu.
Co se lze zatím dočíst, že není ani dost náhradních dílů pro současné motory. Nízké náklady na provoz, hmm






Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Spíš to u motoru záleží na tom kolik bordelu a ptáků nasaje. To že by jedno letadlo létalo celu službu s motorem který v něm přišel z továrny je utopie.