Zemakt píše: ↑27/2/2025, 19:19
Na prvním snímku je Dita, dle nátěru zřejmě z dodávky pro AZE.
Není to DITA, Zuzka to je.
Re: ShKH Zuzana 2
Napsal: 27/2/2025, 21:46
od Xny
K incidentu došlo počas skúšky plánovanej intenzívnej streľby. Húfnica trikrát vystrelila. Pri štvrtom pokuse však zrejme začala horieť zostatková prachová náplň.
Požiar poškodil aj samotný zbraňový systém. Štvrtá strela - zrejme pre znížený tlak, spôsobený požiarom, nedopadla na plánované miesto, ale výrazne bližšie.
Takze ako to asi najpravdepodobnejsie bolo? Nezavrel sa celkom zaver a vyfucalo to zadkom von a podpalilo hufnicu.
Resp v komore este doharali sadze ked tam nabili dalsi prach a ten zacal horiet skor ako zavrel zaver.
Já nevím, když koukám na tu věž, tak ta mi jako jako šestiboká krabice moc nepřijde. Možná je to jen špatné světlo.
Každopádně oproti prototypům má sériová Dita technologicky zjednodušenou variantu věže. A jo, ten vyšší motorový prostor je solidní znak.
Re: ShKH Zuzana 2
Napsal: 1/3/2025, 12:09
od Juraj Tichý
Je to starý prototyp Zuzany 2, v pustnom vyhotovení.
Pravdepodobne boli dva. Ten v pustnom ma vyfuk napravo, v zelenej je naľavo. Aj tvar nasavania v strede je u oboch prototypov iný. Preto si aj myslím že boli dva.
Veza na obrázku ma demontovany zadok, preto tie "diery", tak ako na Dite, ta to ma rovnaké, lebo vieme prečo. Len to uzavretie je u Dity ine.
Re: ShKH Zuzana 2
Napsal: 1/3/2025, 13:40
od tomas.kotnour
Ta zelená byla vystavována jako Zuzana XA-1 a je poháněna řadovým motorem MAN, proto jiná kapotáž.
Re: ShKH Zuzana 2
Napsal: 1/3/2025, 15:33
od Juraj Tichý
Aj na veži su zmeny...
Tu je ešte jedna fotka z Dubnice.
A ešte jedna.
Re: ShKH Zuzana 2
Napsal: 1/3/2025, 16:15
od Zemakt
díky.
Re: ShKH Zuzana 2
Napsal: 10/3/2025, 08:03
od Juraj Tichý
R. Kaliňák:
Nehoda pri skúškach Z2 nastala po zasunutí francúzskych hnacích náplni a pri otvorenom uzávere.
Jedna z teórií je, že pri predchádzajúcom výstrele, nezhoreli hnacie náplne úplne a nejaký horiaci zvyšok zapálil nové zasunuté hnacie náplne.
Samotná inicácia hnacích náplní pri otvorenom uzávere nebola fatálna. To až požiar palivových nádrží.
Ich umiestenie tak asi nebude na najlepšom mieste.
Škoda, že jsou kolem toho takové politické tanečky, vážně by bylo zajímavé zjistit jak se to opravdu stalo a třeba udělat nějakou úpravu palivových nádrží, aby tak snadno nezahořely.
Re: ShKH Zuzana 2
Napsal: 18/3/2025, 12:51
od Orlok
Je mi lito zranenych delniku.
V kazdem pripade, ted nemohou zamest tuto udalost pod tepich. Az si vzpominate, i na Ukrajine byla takova udalost se zahorenim prach naplni, tady se to stalo tovarnim zamestnancum. I negativni zkouska je zkouska.
Mrzi me len to znicene renome, predni stranky FR, UA, CZ, PL denniku byly plne begativnich sprav..
Re: ShKH Zuzana 2
Napsal: 19/4/2025, 16:44
od Orlok
Ukrajina dostala od Nemecka ďalšie tri slovenské húfnice Zuzana 2
Dalsi 3 Zuzana 2 didany Nemeckem na UA.
Hezky clanek : https://www.armyrecognition.com/news/ar ... -howitzers
Zuzana 2 díky svému rozšířenému doletu a přesným schopnostem poskytuje Ukrajině důvěryhodnou odpověď prostřednictvím protipožární palby, operací s hlubokými údery a potlačování nepřátelského dělostřelectva.
Za zajimavost stoji, dle prohlaseni DE, odted budou vsechny zbrojni dodavky na UA tajne.
Re: ShKH Zuzana 2
Napsal: 13/5/2025, 18:31
od Orlok
Fico po návrate z Moskvy: S Brazíliou chceme meniť lietadlá za húfnice
Slovensko ponúka Brazílii húfnice Zuzana výmenou za dopravné lietadlá Embraer a bližšie nešpecifikovaný doplatok. Foto - N/MO ČR
Slovensko ponúka Brazílii húfnice Zuzana výmenou za dopravné lietadlá Embraer a bližšie nešpecifikovaný doplatok. Foto – N/MO ČR
Možný barter s Brazíliou by podľa vlády mohol o niečo znížiť cenu dopravných lietadiel Embraer.
Na konci nedeľnej tlačovej konferencie dostal Robert Fico (Smer) od redaktorky STVR otázku, aké benefity môže jeho cesta do Moskvy priniesť. Premiér ako jeden z príkladov spomenul stretnutie s brazílskym prezidentom Luizom Ináciom Lulom da Silvom, s ktorým sa rozprával aj o vojenskom biznise.
Podľa Fica sa s Brazíliou črtá obchod, ktorý by bol v slovenských pomeroch málo vídaný. Išlo by v ňom o čiastočný barter slovenských húfnic za brazílske dopravné lietadlá.
„My by sme zobrali lietadlá a oni by za to zobrali húfnice,“ povedal Fico po návrate z Ruska.
Minister obrany Robert Kaliňák (Smer) ho doplnil vyhláseniami o tom, ako sa Brazília môže stať pre slovenské zbrojovky „vstupnou bránou do Latinskej Ameriky“.
Výhodou slovenských zbraní podľa ministra je, že ich vyrába malý štát, ktorý neplánuje presadzovať aj svoj politický vplyv na území, kam tento tovar vyváža.
„Veľké štáty ako Rusko či USA spájajú s vývozom zbraní politický vplyv, nám však ide len o ekonomický prínos. Naše výrobky preto nie sú zaťažené politickým nánosom,“ rozprával Kaliňák.
Zobraziť väčšie rozlíšenie
Robert Fico sa počas ruských osláv výročia konca druhej svetovej vojny stretol aj s prezidentom Brazílie Luizom Ináciom Lulom da Silvom. Foto – úrad vlády
O čo presne ide
Pozreli sme sa bližšie na možný brazílsko-slovenský obchod. Začalo to v novembri minulého roka, keď Kaliňák prekvapivo oznámil, že plánuje nakúpiť dopravné lietadlá KC 390 od brazílskeho výrobcu Embraer.
Tento zámer Kaliňákovi schválila vláda a podporil ho aj Fico, ktorý sa inokedy pred voličmi prezentuje ako odporca zbrojenia. „Potrebujeme veľkokapacitné nákladné lietadlá,“ povedal premiér v nedeľu.
Prečo to bolo prekvapujúce?
Druhá vláda Roberta Fica za ministra obrany Smeru Martina Glváča desať rokov predtým objednala dve dopravné lietadlá Spartan od talianskeho výrobcu Leonardo. Vojaci ich prevzali len v rokoch 2017 a 2018, sú teda ešte stále relatívne nové.
Kaliňák však dnes tvrdí, že sú nevyhovujúce: v porovnaní s prúdovými brazílskymi strojmi majú vrtuľové spartany kratší dolet, menšiu prepravnú kapacitu a potrebujú ďalšie peniaze na modernizáciu.
Cena za nové brazílske lietadlá by sa pohybovala v stovkách miliónov eur, bližšie informácie zatiaľ ministerstvo neposkytlo.
„Nákup transportných lietadiel z Brazílie určite nepatril medzi top priority ozbrojených síl. Odhadujem, že je motivovaný skôr záujmami sprostredkovateľských firiem,“ hovorí k tomu bývalý minister obrany Jaroslav Naď (Demokrati).
Zobraziť väčšie rozlíšenie
Brazílčania už zverejnili aj vizualizáciu lietadla KC 390 v slovenskej imatrikulácii, ako letí ponad Bratislavu. Zdroj – Embraer
Do brazílskeho tendra vstúpila Gaza
Už pred týmto rozhodnutím rozbehla Brazília iný vojenský projekt, ktorý sa dotýka aj Slovenska. Brazílske ministerstvo obrany vypísalo medzinárodný tender na 36 samohybných húfnic pre armádu, v ktorom sa hrá o viac než 200 miliónov eur.
Do tendra sa ešte počas minulých vlád prihlásili aj slovenské štátne zbrojovky, ktoré vyrábajú húfnice Zuzana 2. Nešli doň sami, ale v tandeme s vplyvnou skupinou CSG českého zbrojára Michala Strnada, ktorá dodáva na slovenské húfnice podvozky Tatra.
V tendri uspel Izrael s ponukou na húfnice ATMOS 2000 od zbrojovky Elbit Systems, slovenská ponuka bola vyhodnotená ako druhá. Brazília však vlani odmietla s víťazom podpísať zmluvu, keďže prezident Lula je verejným krikom izraelských vojenských operácií v Gaze.
Ficova vláda teraz dúfa, že na prvé miesto sa môže posunúť ponuka na slovenské húfnice.
„Došlo k zrušeniu súťaže v Brazílii. My sme skončili druhí a uvažuje sa o tom, či sa na prvé miesto nedostane druhá ponuka,“ povedal Fico po moskovskom stretnutí s brazílskym prezidentom.
Doplatok v stovkách miliónov
Podľa Fica je teda v hre variant, že by slovenské húfnice z brazílskeho tendra mohli slúžiť ako protihodnota za dopravné lietadlá Embraer. Také jednoduché to však podľa zistení Denníka N nie je.
Po prvé, Izraelčania sa víťazstva v tendri zrejme tak jednoducho nevzdajú. Aj médiá, ktoré sa venujú vojenskému biznisu, opisujú brazílsky nákup izraelských húfnic len ako „zmrazený“, nie zrušený.
Po ďalšie, aj keby si Brazília skutočne vybrala slovenské húfnice, nešlo by o barter jedna k jednej. „Hovoríme o plus-mínus tretine z hodnoty lietadiel,“ potvrdzuje slovenské ministerstvo obrany.
Dopravné lietadlá predstavujú oveľa väčšiu položku než húfnice. Cena jednej húfnice Zuzana 2 dosahuje na trhu zhruba päť miliónov eur, hodnota 36 kusov by dosahovala približne 180 miliónov – plus náklady na servisnú podporu, výcvik posádok, prípade muníciu.
Pri lietadle KC 390 počíta slovenské ministerstvo so základnou cenou 130 miliónov za stroj v „holej výbave“. A zároveň pripomína, že iné európske štáty ako Česko, Holandsko či Rakúsko si kupovali tieto lietadlá aj s výbavou, ktorá navýšila jednotkovú cenu na 180 až 220 miliónov.
Ministerstvo obrany zatiaľ nepovedalo, koľko presne lietadiel a za akú cenu plánuje kupovať. Kaliňák v decembri pri návšteve Brazílie podpísal memorandum, podľa ktorého môže ísť o tri lietadlá s opciou na štvrté.
Znamená to, že aj keby sa barter podaril, Slovensko by za lietadlá doplatilo stovky miliónov eur. Zároveň by už vláda nemohla počítať so žiadnymi „ofsetmi“, ktoré boli bežné pri vojenských nákupoch minulých vlád. Exminister Naď pri tendroch na kolesové a pásové transportéry oznámil, že víťazní dodávatelia zapoja do výroby aj desiatky slovenských firiem. Ficova vláda pri nákupe brazílskych lietadiel s ničím podobným nepočíta.
Premiér to vysvetlil tým, že na Slovensku ani nepôsobia firmy v oblasti leteckého priemyslu, ktoré by bolo možné do takejto výroby zapojiť. „My nie sme producentmi súčiastok, ktoré by mohli byť použité v takýchto lietadlách. Tak ponúkame niečo iné,“ povedal Fico.
Zobraziť väčšie rozlíšenie
Novú húfnicu s pôvodným názvom BIA predviedli štátne firmy prvýkrát v septembri 2023. Foto – Konštrukta
Môže ísť o ľahšie delá
Slovenské ministerstvo obrany zároveň tvrdí, že ponuka na protihodnotu za lietadlá sa ešte priebežne upravuje. V hre je napríklad možnosť, že by Brazílii ponúkli aj ľahšiu verziu húfnice Zuzana, ktorú pôvodne pomenovali Bia, Kaliňákovi manažéri ju však dali premenovať na EVA M2 6×6.
Kaliňákovi a jemu blízkym ľuďom sa nepáčilo, že niesla meno po dcére bývalého riaditeľa štátnej zbrojovky Konštrukta Alexandra Gurského, ktorého po voľbách 2023 odvolali.
Podľa slovenského ministerstva obrany je v hre aj možnosť, že by Brazílii ponúkli aj iné delostrelecké systémy, než sú húfnice, napríklad nové a ešte dostatočne neodskúšané mínomety AM-120, ktoré by chcela vyrábať ďalšia štátna zbrojovka – ZTS Špeciál.
V najbližších týždňoch by mali do Bratislavy priletieť experti z brazílskeho ministerstva obrany, aby preskúmali produkty slovenských zbrojoviek, ktoré by mohli tvoriť časť protihodnoty obchodu.
Naď: O húfnice Zuzana mu nejde
Exminister Jaroslav Naď sa v tomto kontexte obáva, že Kaliňák bude mať nutkanie ponúknuť Brazílii skôr výrobky súkromného holdingu CSG, napríklad české húfnice Dita namiesto produktov štátnych zbrojoviek.
„Som presvedčený, že predaj húfnic Zuzana 2 ako nejakú formu zámeny za transportné lietadlá sa nepodarí dohodnúť. Keď už, tak Kaliňák bude podľa mňa radšej ponúkať konkurenčné produkty,“ hovorí Naď.
Odkazuje na to, aký aktívny bol Kaliňák pri zákazke na desiatky húfnic Dita od skupiny CSG pre Azerbajdžan. Časť súčiastok pre húfnice Dita sa síce vyrába na Slovensku, inak však ide o konkurenciu húfnic Zuzana či ich ľahších verzií.
„Robert Kaliňák po svojom nástupe, na rozdiel od našej vlády, nepredal do zahraničia ani jediný kus húfnic Zuzana 2, pričom je úplne zrejmé, že sa o to ani nesnaží. Naopak, neustále a úplne nepochopiteľne preferuje priamu konkurenciu od súkromného zbrojára z Českej republiky,“ dodáva Naď.
Kaliňákovo ministerstvo to odmieta a opakuje, že Brazílii v kontexte obchodu s lietadlami ponúka len produkty štátnych zbrojoviek.