Stránka 53 z 78

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 16/2/2020, 15:02
od Wasp
Ale právě že americké technologie zabránily většímu rozšíření Gripenu. Ale jasně že nemohou za všechno, to ne.
Gripen má nejspíše bez něj RCS hodně nízkou, ono 0,5-1m2, a podle mě se nátěr finančně projeví na nákladech. Tedy záleží.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 16/2/2020, 23:52
od Wasp
Gripen E ve finsku, obcházení na letišti
https://www.youtube.com/watch?v=8hOvr3w9Obs

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 00:14
od kenavf
Jedno mi tu trochu nesedí. Píše sa tu o RCS Gripenu 0,5-1,2m2. Keď sa na to lietadlo pozerám ako je hranaté, dokonca má kachní plochy, pilony, všelijaké rebrá a výstupky(to lietadlo vizuálne svojou kostrbatosťou pripomína dizajn Tornáda alebo Mig-23, =IMHO žiadna viditeľná snaha o tvarovú optimalizáciu na RCS).
A Su-57 ktoré také nič nemá tomu sa prisudzuje RCS 0,1-1,0m2. Pritom nemá žiadne pilony, výstupky, rebrá.
Je to divné.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 01:01
od Wasp
Pozor, ve videu je Gripen E, u něho není RCS pokud vím udán a navíc je větší než Gripen C.
Napadlo mě že tebou uvedená letadla jsou větší než Gripen C, a jedno o dost větší, Su-57.
A jak jsem psal, švédi počítali hlavně s menší velikostí letadla, překryt kabiny měl zlatavý nádech ( dnes už myslím si že nemá, technologie šla dál). Sací kanály podle mě budou taky řešeny s ústupky pro nízkou zjistitelnost a určitě nějaký detaily. To byly hlavní způsoby snížení RCS. Ale nějak více se podle mě Stealth neřešil, protože byly důležitější věci, ale podle všeho se snížení RCS podařilo.
Hlavně velikost může za to že u Gripena jsem našel údaje o 0,5-3 m2, u o něco větší šestnáctky 1,2-5m2.
F-15C má třeba 10-20m2

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 01:32
od kenavf
F-22 má nula celá nula nič! Alebo B2...0,0001.
F-35...cca 0,005m2
Len o veľkosti to nie je. Každý výstupok, hrana, rebro je problém a to nehovorím o pilonoch a absencii internej bombovnice.
IMHO lietadlo ktoré nemá "hladký" povrch musí mať problém s RCS. A to problém veľký až obrovský.
http://mil-embedded.com/guest-blogs/rad ... f-stealth/

P.S.
Tá "zlatá farba" na kokpitoch lietadiel, nie je to náhodou len proti slnku? Pretože so ju videl na F-16 veľmi dávno.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 07:52
od niko
Suhlasim s kenavfom. Tak maly radarovy odraz urcite nebude dany tym, ze lietadlo je mensie. Bud je ten udaj nespravny, alebo boli na lietadle urobene vylepsenia. No a ten udaj je pre celny odraz.

Kenavf: zlaty prekryt je aj u F-16 varianta s nizsim RCS.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 07:59
od Ejdou Rotacak
2 kenavf

proti slunci možná sekundárně, ten "iridiovej" film na překrytu se ale primárně zkoušel pro potlačení pasivního vyzařování z kokpitu. Pamatuju jako malej kluk, že byla F-16 v v půlce 90. let takhle odfocená
skoro v každym časáku, asi posloužila jako demonstrátor při vývoji překrytu pro Raptor.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 08:04
od Juraj Tichý
Ejdou Rotacak: Indiovy film, nie iridiovy. Je to zlucenina cinu a india.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 09:02
od Wasp
Ten zlatý překryt má absorbovat radarové záření, které jinak projde tím sklem a odrazí se od ostrých hran v kokpitu. Taky snižuje odlesky ze slunce. U F-16 se toto jmenovalo Have Glass a snížilo odraz o 15%.
Zdroj : https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_canopy

"Stealth" Gripenu

V literatuře je to jak vám píši. Jiné, lepší údaje nemám k dispozici. Czechairforce se může plést taky se svým odhadem 0,5-1m2, proč ne.
Ale záruku,mám v tom, že RCS Gripena je menší než F-16 Block 52+, a pokud bereme u Falcona 1,2-5m2, Gripen má míň, stačí to alespoň takhle (důvodem proč Falcon je jednoduše to, že se často cvičí s polskem)?
Zdroj : technik od letectva.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 09:33
od Juraj Tichý
Wasp píše:Ten zlatý překryt má absorbovat radarové záření,...
Ten povlak slúži na odraz radarového žiarenia. Tvar prekrytu kabíny už zabezpečí, že vlny sa neodrazia späť k radaru.
Absorbčné materiály sa nachádzajú vo farbe na trupe lietadla a čo som pochopil z textu fungujú na princípe pohltenia žiarenia a jeho premenu na teplo.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 09:44
od Wasp
Juraj Tichý, paráda.


Já se podíval do literatury a na straně 34, kniha Jas 39 od Keijspera.
"Čím je letoun menší, tím menší se jeví na radarech. Ve snaze ještě zmenšit radarovou signaturu konstruktéři použili v relativně vysokém měřítku kompozitní materiály, překryt se opatřil zlatavým povrchem, výstupní trysku zkonstruovali tak, aby neumožňovala snadné zachycení v IR spektru a radarem.
Díky tomu má Gripen mimořádně malou radarovou signaturu".
Jen pro zajimavost, na stejné stránce.
Gripen je tvořen z 60%hliníkem, cca 29% kompozit z uhlíkových vláken, 6% titanu,5 % další kovy.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 10:01
od Juraj Tichý
Wasp píše: ...Ve snaze ještě zmenšit radarovou signaturu konstruktéři použili v relativně vysokém měřítku kompozitní materiály,
Gripen je tvořen z 60%hliníkem, cca 29% kompozit z uhlíkových vláken, 6% titanu,5 % další kovy.
No a tu sa vraciame k balm-ovej poznáme na slovenske F-16. Som zvedavy jak asi Slovaci to kridlo zvladnu opravovat...

Inak, pri Cckovom Gripene mi vlastne nesedi jedna vec a to prekryt kabiny Gripena. Tym ze je z dvoch dielov, musi (mal by) zvacsovat RCS.
Lenze zase to Ecko nema vyriesene jednodielnym prekrytom ako F16. Takze logicky to asi az taky problem nebude. Pochybujem, ze by to SAAB neriesil.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 10:10
od Wasp
Napadá mě takový přirovnání který je třeba úplně blbě, ale třeba úplně blbě není.
Bf 109 byl malý stíhací letoun a měl o chlup horší řešení aerodynamiky než Spitfire (zobecňuji, nejdeme do detailu, různé verze, to hážu za hlavu), jenže tím jak byl Spitfire větší letoun tak stodevítka měla aerodynamiku celkově o něco lepší.
Tedy třeba nějaký ústupky v RCS u Gripenu jsou vyváženy celkovým pojetím toho letadla.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 10:17
od Ejdou Rotacak
Juraj Tichý píše:Ejdou Rotacak: Indiovy film, nie iridiovy. Je to zlucenina cinu a india.

nepřu se, schválně jsem to dal do uvozovek jako laickou příměru. 15 let si kupuju MX brejle právě s fire-iridiovejma sklama -
hází to v podstatě totožnej efekt jako diskutovaný překryt kabiny, akorát u brejlí se používá Iridium.
viz. ilustrační foto, ale to chce vidět naživo, takhle to není moc patrné.
http://www.palba.cz/album/albums/userpi ... 11f283.jpg

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 10:59
od kenavf
Keď Gripen pri svojej veľkosti ale hlavne kostrbatosti má také malé RCS, tak to by som bol zvedavý koľko má RCS taká L159Alca, =hladké línie bez výstupkov , trčia len závesníky.
Veď by ju mali predávať ako stealth. :idea:

P.S.
Pri RCS je veľkosť len jeden z faktorov a tvar je možno ešte dôležitejší. "Kútový odražač" je relatívne malý ale odraz má obrovský a na Gripene je to samá hrana.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 17/2/2020, 12:08
od Wasp
Kenauf, to budeš asi muset napsat do Saabu. Myslím si že nebudou mít problém to nějak sdělit aby nezacházeli do detailu a neprozradili něco co by neměli.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/2/2020, 08:45
od Wasp
Na závěr videa od 7:40 aerodynamika zadní části Gripenu.
https://www.youtube.com/watch?v=gQxCg2f42gg

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/2/2020, 12:39
od kenavf
No, popisuje tam že sa trup zužuje aby sa znížil nežiadúci "ťah" na konci trupu. (Neviem či som to presne formuloval, keď tak oprav)
Mňa len zaráža, že či sa to týka aj lietadla ktoré tam má motor. Keby to bolo len obyčajné ukončenie trupu a motory sú pod krídlom tak je to v poriadku ale u tohoto sa mi to nezdá, motor urobí svoje a on je tým zakončením trupu.
Hneď som si spomenul na tie ďalekonosné delostrelecké projektily, ktoré aby mali väčší dostrel tak majú v dne zabudovaný generátor plynu(slabý raketový motor?) aby sa upravili tlaky a prúdenie vzduchu za telesom a projektil na základe toho doletí ďalej(nie je brzdený).

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 6/3/2020, 13:34
od Wasp
Druhý díl videa, mluví o účasti švédů na Red Flag, o tom že Gripen se velmi osvědčil, skóre Gripenu druhé po F-22 ale za stranu červených, těch co nemají k dispozici takovou podporu přehledových radarů, tedy těch co mají prohrát.
Pak popisuje nějaké senzory u Gripenu E.
Tyto věci o úspěších Gripenu na red flag se dají dohledat celkem běžně, ale nikde pořádně žádný zdroj odkud.
https://www.youtube.com/watch?v=cKt0_MH ... BtU-DtOTQw

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 18/3/2020, 09:21
od Scotty87
Dokument o údržbě čáslavských Gripenů který už sem byl dáván v původním znění nadabovala ČT do češtiny. V archivu ČT bude dostupný jen patnáct dní, takže shlédněte než to smažou. :lol:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/126 ... un-gripen/