F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Hele Scotty, velice zjednodušeně, jako když dnes měníš turbo a dáváš starý oproti

Nebo ty věcné repase Abramsu M1
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

O kolik vyšší bude pořizovací cena F-35 s vylepšeným motorem F135? A to se určitě během čtyř let bude měnit avionický a zbraňový systém. To asi bude o dost dál, než dnešních 2,04 mld. za kus?
Podle zkušeností s našimi politiky, se můžeme s nějakou postupnou modernizací rozloučit. Musíme hned při nákupu pořídit nejnovější provedení, dvacet let budou žít v představě, že máme moderní stroje.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 647
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Flogger G píše: 17/7/2022, 23:03 O kolik vyšší bude pořizovací cena F-35 s vylepšeným motorem F135? A to se určitě během čtyř let bude měnit avionický a zbraňový systém. To asi bude o dost dál, než dnešních 2,04 mld. za kus?
Podle zkušeností s našimi politiky, se můžeme s nějakou postupnou modernizací rozloučit. Musíme hned při nákupu pořídit nejnovější provedení, dvacet let budou žít v představě, že máme moderní stroje.
Novy motor vubec resit nemusime, pokud to nebude jen to PW vylepseni, tak to potrva tak deset let, nez bude k dispozici. Navic lepsi motor potrebuji pro pacifik a pro napajeni budoucich schopnosti, block 5 a dale (20 let daleko)
Takze na 99,9% budeme mit stavajici motor.

Block 4 meni
Obrázek
Nahrada stavajicho hardwaru za novejsi, muze byt nakonec i levnejsi nez ten aktualni.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Zkušenosti, které se společností LM jsou, utvrzují spíše v tom, že o nijakou láci ruku v ruce se zvýšením schopností nepůjde. Buď vytvoří něco pro chudé země, jako se snažili u F-16 (nerealizováno) nebo se cena zvedne. I ten vylepšený stávající motor bude ve vývoji něco stát, takže to musí zaplatit zákazník. Spíš bych to viděl při změně hardware na kratší dobu přípravy k letu a snad i snížení provozních náklladů, které slibují jako indiánský kouzelník blahodárný déšť v New Mexico - snad se jim to opravdu povede, když se bude jednat i o naše peněženky.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4736
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Alfik »

KOLT píše: 16/7/2022, 19:05 Až teda na to, že je Gripen hezčí :razz:
No konečně pořádný argument! :lej:
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 647
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Flogger G píše: 18/7/2022, 08:52 Zkušenosti, které se společností LM jsou, utvrzují spíše v tom, že o nijakou láci ruku v ruce se zvýšením schopností nepůjde. Buď vytvoří něco pro chudé země, jako se snažili u F-16 (nerealizováno) nebo se cena zvedne. I ten vylepšený stávající motor bude ve vývoji něco stát, takže to musí zaplatit zákazník. Spíš bych to viděl při změně hardware na kratší dobu přípravy k letu a snad i snížení provozních náklladů, které slibují jako indiánský kouzelník blahodárný déšť v New Mexico - snad se jim to opravdu povede, když se bude jednat i o naše peněženky.
Je asi dost podstatna vyhoda, ze nejvetsi zakanik US a pak dalsi partnerske zeme vyvoj blocku 4 uz zaplatili (pres 15miliard usd) a stejne tak pokud pujde o novy motor, tak ten bude jen pokud ho budou chtit a zaplati US.

Realita je takova, ze za cenu levnejsiho 4gen stroje dostaneme 5gen schopnosti a defakto garanci, ze stroj bude dostavat neustale modernizace po celou dobu zivotnosti, ktere ho udrzi relevantni i proti novym hrozbam a kde naprostou vetsinu nakladu na vyvoj zaplati US... + statisice letovych hodin zajistuji lepsi otestovani.. a i bez vymeny hardwaru je znacna cast novych schopnosti pouze software. Takze pokud neprijdeme s tim, ze potrebujem nejakou unikatni schopnost, co nikdo jiny nechce, tak se jen povezeme...

Hodne stesti sehnat takovou nabidku nekde jinde... Obzvlast u Grypenu, kde fakt mnozstvi investic do modernizaci bude nekde jinde. Tady odhaduju, ze tohle "levne reseni" za 20 let tak "levne" nebude...

Snizeni ceny za provoz ma byt do 2025, takze uvidime, je to jeden z tech vetsich slibu a pak se uvidi, jak moc se jim to porari dodrzet.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Alfik, jenže já tím myslel, že na rozdíl od Skeleta nepovažuju za Gripen za hezčí ;) Ale v zásadě asi proto, že se mi trochu příčí srovnávat stroje 4. a 5. generace, kde jsou jiné požadavky na tvar. Osobně se mi 5. generace líbí víc :)
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4648
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od seabee »

KOLT píše: 18/7/2022, 10:16 Alfik, jenže já tím myslel, že na rozdíl od Skeleta nepovažuju za Gripen za hezčí ;) Ale v zásadě asi proto, že se mi trochu příčí srovnávat stroje 4. a 5. generace, kde jsou jiné požadavky na tvar. Osobně se mi 5. generace líbí víc :)
To já bych bral T-38/F-5/F-20 - kdyby podobnou techniku akceptoval i ta svině nepřítel :D . Prostě soutěž elegance.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Kolego Shania, čím máme zaručenou levnou modernizaci? Pokud nebude něco takového v nákupní smlouvě, která zatím není, tak se nám hošánci od LM na naše letadla vypustí, stejně by takto činili i jiní dodavatelé. PR řeči (spíš keci) jsou věc jedna, skutečný obsah obchodní dohody věc druhá a podstatnější.

Řada T-38/F-5/F-20 byla akutní tak před třiceti lety, kdy se zvažoval urychlený přechod na západní leteckou techniku. Tehdy se jednalo o solidní bojový stroj.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

kdyby to bylo o kráse, tak jsem jedině pro Rafale, ale bohužel není.
Řada F-5 byla před třiceti lety už za zenitem, navíc byly k mání letouny F-16A.
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Tehdy se jednalo o F-20/F-5G Tigershark. Dokončení vývoje zarazil osobně prezident USA. Tehdy nám nabízené výrobní bloky F-16 neodpovídaly v oblasti PVO našim potřebám. Už jsem to tady někde matlal.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

ok, já to vztáhl na přezbrojení AČR, a tam byly F-5 už mimo. Pro nás mohly být tehdy zajímavé (pro PVO) verze F-16A/B ADV nebo F-16A/B Block 20, kdy obě mohly nosit AIM-7. Nicméně té první verze se USAF tehdy nezbavovalo a ta druhá byla novovýroba. Pak už se naše letectvo spíše začalo zajímat o Hornety.
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Tenkrát nám stále cpali výrobní blok 5/10. Tehdy si myslili, že nás před dvěma roky setřásli ze stromů a umyli. Hlavně chtěli stále odprodat olétané šroty.
Předvádění F-18 jsem se účastnil, tak vím, jak silný zájem jsme projevili o tento typ. Tehdy se vycházelo hodně ze zkušeností evropských uživatelů s Hornetem.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

seabee jasně píše, že se to týká vzhledu. Tam proti F-5/F-20 neřeknu křivého slova :) Rafale není špatný, ale mám ho někde s F-18 daleko za F-15 a Gripenem, o F-22 nemluvě ;)
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Co se rozvoje letectva týče, jsem hlavně zvědavý, co k tomu pořídíme za zbraně. I pokud bychom zůstali u Gripenu, musíme modernizovat a navýšit množství. A to tak že zásadně. V kombinaci s izraelskými raketami pro PVO se vnucuje otázka, proč takhle malá armáda bude používat dvě varianty obdobných střel. Protože dost pochybuju, že bychom si pořizovali Python/Derby na stíhačky.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

O nákupu bomb naváděných na GPS souřadnice se mluví už dlouho. Plus nepochybně nějaké AIM-9X a AIM-120D.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Já jsem právě zvědavý, jestli to budou americké rakety. Protože při vší úctě, AIM-9X úplně nedokáže konkurovat evropským a izraelským WVR střelám. Navíc se musí věšet na externí závěsníky.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Zcela nepochybné budou. Pokud vím jediná evropská střela která je (nebo bude) integrovaná je Meteor a ASRAAM (a pokud by jsme je chtěli musíme za zpřístupnění zaplatit). Izraelské pokud vím nejsou integrované vůbec.
Už vzhledem k vrtulníkům by bylo pěkné koupit také střely JAGM.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Meteor bude v Block 4, ne? Nebo je plánovaný dřív? ASRAAM už odpalovaný je, kolik by stálo ho zpřístupnit, nemám ponětí. Na druhou stranu, když už tu integraci Britové zaplatili (a Australani ji budou používat též), byli by blbý, kdyby ji nedodávali spolu se střelami. Jinak je nemají šanci prodat. Python už tuším byla odpálená, ale ještě není v kombinaci s F-35 zavedená. Ale asi máš pravdu, že pořídíme americké.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Meteor si hlavně integrují Britové a Italové jako svůj soukromý projekt. Mělo by to být tak že kdo další mode chtít Meteor na F-35, tak bude jim muset část nákladů zaplatit.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“