Stránka 53 z 177
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 17/7/2022, 17:29
od Zemakt
Hele Scotty, velice zjednodušeně, jako když dnes měníš turbo a dáváš starý oproti
Nebo ty věcné repase Abramsu M1
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 17/7/2022, 23:03
od Flogger G
O kolik vyšší bude pořizovací cena F-35 s vylepšeným motorem F135? A to se určitě během čtyř let bude měnit avionický a zbraňový systém. To asi bude o dost dál, než dnešních 2,04 mld. za kus?
Podle zkušeností s našimi politiky, se můžeme s nějakou postupnou modernizací rozloučit. Musíme hned při nákupu pořídit nejnovější provedení, dvacet let budou žít v představě, že máme moderní stroje.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 17/7/2022, 23:44
od Shania
Flogger G píše: ↑17/7/2022, 23:03
O kolik vyšší bude pořizovací cena F-35 s vylepšeným motorem F135? A to se určitě během čtyř let bude měnit avionický a zbraňový systém. To asi bude o dost dál, než dnešních 2,04 mld. za kus?
Podle zkušeností s našimi politiky, se můžeme s nějakou postupnou modernizací rozloučit. Musíme hned při nákupu pořídit nejnovější provedení, dvacet let budou žít v představě, že máme moderní stroje.
Novy motor vubec resit nemusime, pokud to nebude jen to PW vylepseni, tak to potrva tak deset let, nez bude k dispozici. Navic lepsi motor potrebuji pro pacifik a pro napajeni budoucich schopnosti, block 5 a dale (20 let daleko)
Takze na 99,9% budeme mit stavajici motor.
Block 4 meni

Nahrada stavajicho hardwaru za novejsi, muze byt nakonec i levnejsi nez ten aktualni.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 08:52
od Flogger G
Zkušenosti, které se společností LM jsou, utvrzují spíše v tom, že o nijakou láci ruku v ruce se zvýšením schopností nepůjde. Buď vytvoří něco pro chudé země, jako se snažili u F-16 (nerealizováno) nebo se cena zvedne. I ten vylepšený stávající motor bude ve vývoji něco stát, takže to musí zaplatit zákazník. Spíš bych to viděl při změně hardware na kratší dobu přípravy k letu a snad i snížení provozních náklladů, které slibují jako indiánský kouzelník blahodárný déšť v New Mexico - snad se jim to opravdu povede, když se bude jednat i o naše peněženky.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 09:04
od Alfik
KOLT píše: ↑16/7/2022, 19:05
Až teda na to, že je Gripen hezčí
No konečně pořádný argument!

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 09:33
od Shania
Flogger G píše: ↑18/7/2022, 08:52
Zkušenosti, které se společností LM jsou, utvrzují spíše v tom, že o nijakou láci ruku v ruce se zvýšením schopností nepůjde. Buď vytvoří něco pro chudé země, jako se snažili u F-16 (nerealizováno) nebo se cena zvedne. I ten vylepšený stávající motor bude ve vývoji něco stát, takže to musí zaplatit zákazník. Spíš bych to viděl při změně hardware na kratší dobu přípravy k letu a snad i snížení provozních náklladů, které slibují jako indiánský kouzelník blahodárný déšť v New Mexico - snad se jim to opravdu povede, když se bude jednat i o naše peněženky.
Je asi dost podstatna vyhoda, ze nejvetsi zakanik US a pak dalsi partnerske zeme vyvoj blocku 4 uz zaplatili (pres 15miliard usd) a stejne tak pokud pujde o novy motor, tak ten bude jen pokud ho budou chtit a zaplati US.
Realita je takova, ze za cenu levnejsiho 4gen stroje dostaneme 5gen schopnosti a defakto garanci, ze stroj bude dostavat neustale modernizace po celou dobu zivotnosti, ktere ho udrzi relevantni i proti novym hrozbam a kde naprostou vetsinu nakladu na vyvoj zaplati US... + statisice letovych hodin zajistuji lepsi otestovani.. a i bez vymeny hardwaru je znacna cast novych schopnosti pouze software. Takze pokud neprijdeme s tim, ze potrebujem nejakou unikatni schopnost, co nikdo jiny nechce, tak se jen povezeme...
Hodne stesti sehnat takovou nabidku nekde jinde... Obzvlast u Grypenu, kde fakt mnozstvi investic do modernizaci bude nekde jinde. Tady odhaduju, ze tohle "levne reseni" za 20 let tak "levne" nebude...
Snizeni ceny za provoz ma byt do 2025, takze uvidime, je to jeden z tech vetsich slibu a pak se uvidi, jak moc se jim to porari dodrzet.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 10:16
od KOLT
Alfik, jenže já tím myslel, že na rozdíl od Skeleta nepovažuju za Gripen za hezčí ;) Ale v zásadě asi proto, že se mi trochu příčí srovnávat stroje 4. a 5. generace, kde jsou jiné požadavky na tvar. Osobně se mi 5. generace líbí víc

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 17:11
od seabee
KOLT píše: ↑18/7/2022, 10:16
Alfik, jenže já tím myslel, že na rozdíl od Skeleta nepovažuju za Gripen za hezčí ;) Ale v zásadě asi proto, že se mi trochu příčí srovnávat stroje 4. a 5. generace, kde jsou jiné požadavky na tvar. Osobně se mi 5. generace líbí víc
To já bych bral T-38/F-5/F-20 - kdyby podobnou techniku akceptoval i ta svině nepřítel

. Prostě soutěž elegance.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 17:13
od Flogger G
Kolego Shania, čím máme zaručenou levnou modernizaci? Pokud nebude něco takového v nákupní smlouvě, která zatím není, tak se nám hošánci od LM na naše letadla vypustí, stejně by takto činili i jiní dodavatelé. PR řeči (spíš keci) jsou věc jedna, skutečný obsah obchodní dohody věc druhá a podstatnější.
Řada T-38/F-5/F-20 byla akutní tak před třiceti lety, kdy se zvažoval urychlený přechod na západní leteckou techniku. Tehdy se jednalo o solidní bojový stroj.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 17:21
od skelet
kdyby to bylo o kráse, tak jsem jedině pro Rafale, ale bohužel není.
Řada F-5 byla před třiceti lety už za zenitem, navíc byly k mání letouny F-16A.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 17:28
od Flogger G
Tehdy se jednalo o F-20/F-5G Tigershark. Dokončení vývoje zarazil osobně prezident USA. Tehdy nám nabízené výrobní bloky F-16 neodpovídaly v oblasti PVO našim potřebám. Už jsem to tady někde matlal.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 17:34
od skelet
ok, já to vztáhl na přezbrojení AČR, a tam byly F-5 už mimo. Pro nás mohly být tehdy zajímavé (pro PVO) verze F-16A/B ADV nebo F-16A/B Block 20, kdy obě mohly nosit AIM-7. Nicméně té první verze se USAF tehdy nezbavovalo a ta druhá byla novovýroba. Pak už se naše letectvo spíše začalo zajímat o Hornety.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 17:46
od Flogger G
Tenkrát nám stále cpali výrobní blok 5/10. Tehdy si myslili, že nás před dvěma roky setřásli ze stromů a umyli. Hlavně chtěli stále odprodat olétané šroty.
Předvádění F-18 jsem se účastnil, tak vím, jak silný zájem jsme projevili o tento typ. Tehdy se vycházelo hodně ze zkušeností evropských uživatelů s Hornetem.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 18:22
od KOLT
seabee jasně píše, že se to týká vzhledu. Tam proti F-5/F-20 neřeknu křivého slova

Rafale není špatný, ale mám ho někde s F-18 daleko za F-15 a Gripenem, o F-22 nemluvě ;)
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 18:25
od KOLT
Co se rozvoje letectva týče, jsem hlavně zvědavý, co k tomu pořídíme za zbraně. I pokud bychom zůstali u Gripenu, musíme modernizovat a navýšit množství. A to tak že zásadně. V kombinaci s izraelskými raketami pro PVO se vnucuje otázka, proč takhle malá armáda bude používat dvě varianty obdobných střel. Protože dost pochybuju, že bychom si pořizovali Python/Derby na stíhačky.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 18:50
od Scotty87
O nákupu bomb naváděných na GPS souřadnice se mluví už dlouho. Plus nepochybně nějaké AIM-9X a AIM-120D.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 19:00
od KOLT
Já jsem právě zvědavý, jestli to budou americké rakety. Protože při vší úctě, AIM-9X úplně nedokáže konkurovat evropským a izraelským WVR střelám. Navíc se musí věšet na externí závěsníky.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 19:03
od Scotty87
Zcela nepochybné budou. Pokud vím jediná evropská střela která je (nebo bude) integrovaná je Meteor a ASRAAM (a pokud by jsme je chtěli musíme za zpřístupnění zaplatit). Izraelské pokud vím nejsou integrované vůbec.
Už vzhledem k vrtulníkům by bylo pěkné koupit také střely JAGM.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 19:18
od KOLT
Meteor bude v Block 4, ne? Nebo je plánovaný dřív? ASRAAM už odpalovaný je, kolik by stálo ho zpřístupnit, nemám ponětí. Na druhou stranu, když už tu integraci Britové zaplatili (a Australani ji budou používat též), byli by blbý, kdyby ji nedodávali spolu se střelami. Jinak je nemají šanci prodat. Python už tuším byla odpálená, ale ještě není v kombinaci s F-35 zavedená. Ale asi máš pravdu, že pořídíme americké.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 18/7/2022, 19:31
od Scotty87
Meteor si hlavně integrují Britové a Italové jako svůj soukromý projekt. Mělo by to být tak že kdo další mode chtít Meteor na F-35, tak bude jim muset část nákladů zaplatit.