Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Zdroj Fb skupina Válka. Válka se nikdy nemění píše:
Svéráz Ev®opské ekonomiky:
Evropská unie se dnes nachází v kritické situaci, .........
Například Polsko, které se nachází na východní hranici Evropské unie, je jedním z nejvíce ohrožených států v souvislosti s ruskou expanzivní politikou. Investice do modernizace polské armády jsou proto nezbytné. ....... To by mohlo vést k oslabení kolektivní obranyschopnosti NATO a EU, což by v konečném důsledku ohrozilo stabilitu celého regionu.
Je zřejmé, že je nutné přehodnotit a upravit stávající legislativu, aby lépe odpovídala současným bezpečnostním potřebám. Evropská komise by měla zvážit flexibilnější přístup k výdajům na obranu, který by umožnil členským státům investovat do své bezpečnosti, aniž by porušovaly fiskální pravidla.
Navrhované změny by teoreticky mohly zahrnovat:
1. Výjimky pro vojenské výdaje: Zavedení výjimek pro investice do obrany, které by nebyly započítávány do limitů pro státní dluhy.
2. Flexibilnější fiskální pravidla: Umožnění dočasného zvýšení státních výdajů na obranu v případě akutních bezpečnostních hrozeb.
3. Společné investice: Podpora společných evropských obranných projektů, které by byly financovány z centrálních zdrojů EU, což by snížilo tlak na národní rozpočty.
Hezké, ale už mimo mísu: Koncem května Tusk oznámil, že polská vláda podepsala s Evropskou investiční bankou (EIB) smlouvu v hodnotě 300 milionů eur (asi 326 milionů dolarů) na úvěr na výstavbu své části celoevropské protivzdušné obrany.
Zdroj: Reuters
BERLÍN - Úvěrová složka Evropské unie a fond rizikového kapitálu NATO budou sdílet informace a těsněji spolupracovat na podpoře malých a středních firem na celém kontinentu, které se zaměřují na bezpečnost a obranu, oznámily v úterý obě organizace.
Podle memoranda o porozumění, podepsaného 2. července, Evropský investiční fond a Inovační fond NATO stanoví očekávání užší spolupráce do budoucna, včetně sdílení know-how a "zvyšování povědomí o potenciálních investicích", uvádí se v informačním listu, který Evropská investiční banka poskytla serveru Defense News.
Přílet polských letců do Fort Smith se kvůli problému s výpočetní technikou posunul na prosinec
Datum příjezdu více než 900 příslušníků polského letectva a jejich rodin, určených k přeškolení na F-35A, na Ebbing Air National Guard Base ve Fort Smith, bylo odloženo na prosinec místo na září. Důvody jsou technické.
Plně funkční pilotní výcvikové středisko se simulátory v Ebbingu ještě nebylo postaveno, takže první polští piloti pojedou na leteckou základnu Eglin na Floridě na simulátorový a teoretický výcvik, poté půjdou do Fort Smith k výcviku ve skutečném letadle, s plánovaným datem prosinec
Americké ministerstvo obrany podepsalo 26. června 2024 s koncernem Lockheed Martin kontrakt za 24,8 milionů dolarů na blíže neupřesněnou modifikaci polských F-16C/D Block 52+ Advanced.
Jde o další úpravu flotily polských F-16 v rámci přípravy na kontrakt Mid-Life Upgrade (MLU), jehož záměr byl oznámen 2. února letošního roku.
O revoluci se nemluví, ale je vidět neustálý nárůst přítomnosti tohoto leteckého giganta v Polsku.
Společnost zahájila činnost na řece Visle v roce 2001, kdy koupila závod PZL Warszawa-Okęcie. Tyto závody fungují dodnes. Rozvíjejí své kompetence a v současné době je tam čistá výroba, kde se staví satelity, provádí se údržba světově oblíbeného transportního letounu C295 a také letecká výroba. Především části civilních letounů Airbus, ale také A400M Atlas a transportních letounů C295.
Co se týče posledně jmenovaného, … Donedávna vyráběli 40 procent každého C295 objednaného po celém světě. Nyní se má toto procento zvýšit na 60 procent, protože výroba středové křídlové konstrukce se přesouvá do Polska.
Airbus Helicopters působí v Polsku již dlouhou dobu a má také závody na vývoj vrtulníků v Lodži a také nově otevřené testovací centrum umístěné nedaleko ve Strykowě.
Agentura pro vyzbrojování oznámila, že vybrala nejvýhodnější nabídku na dodávku zařízení pro 15 radarových systémů kontrolujících prostor letiště Drawa (RKRL). Vítězem výběrového řízení se stala španělská společnost INDRA SISTEMAS SA.
Strategické úsilí o posílení východního křídla NATO: USA převádějí přes 200 těžkých obrněných vozidel do Polska
Tisková kancelář americké armády již minulý týden oznámila, že se chystá více než 200 těžkých obrněných vozidel, včetně tanků Abrams, bojových vozidel pěchoty M2A4 a samohybných houfnic M109A7, spolu s útočnými mosty a dalšími obrněnými vozidly. přemístit z německého Mannheimu do polského Powidzu.
Tento krok je strategickým úsilím o posílení východního křídla NATO. První armádní tanky a vozidla, které by jednoho dne mohly zásobovat celou obrněnou brigádu US Army jako hráz proti ruské agresi podél východního křídla NATO, dorazily do nového skladu v Polsku.
Práce je rychlejší a příjemnější. Polští technici vyškolení na Apache [ROZHOVOR]
Tentokrát si povídáme s techniky z 56. letecké základny, součásti 1. armádní letecké brigády, kteří se naučili pracovat na bitevních vrtulnících AH-64E Apache. Jak si tyto stroje stojí v porovnání s dříve používanými stroji „Mi“ a Sokol z pohledu leteckého personálu?
Kdy jste začali s kurzy souvisejícími s Apache?
Začali jsme loni v listopadu. Zpočátku jsme byli na dvouměsíčním jazykovém školení v Texasu na základně Lackland v San Antoniu. Tam jsme byli připravováni zvládnout odborný kurz. Po absolvování jazykového kurzu jsme se přestěhovali do Fort Eustis ve Virginii. Tam jsme zahájili praktickou a teoretickou výuku ve specializaci AH-64 Hydraulika. Tedy hydraulika a pneumatika na Apache verzi Echo. Trvalo to další čtyři měsíce a učili jsme se tyto systémy od nuly – teoreticky i prakticky.
Co můžete říci o organizaci tohoto školení? Překvapilo vás něco?
Jedna věc, která nás určitě překvapila, bylo obrovské technické zázemí, ale také přístup k celé problematice, tedy vedení kurzu. Nastudovali jsme část látky, pak teoretickou zkoušku, pak praxi a pak zase test. Celkem tam každý z nás musel složit asi 30 zkoušek.
Líbil se mi způsob spojení teorie s praxí. Navíc mají Američané velmi zajímavou výcvikovou základnu. Pro technický servis je vyhrazeno mnoho trenažérů a simulátorů. Velmi rozsáhlé. Díky tomu jsme byli schopni vyřešit všechny potřebné záležitosti.
To byla řešení rozšířené reality?
Pokud jde o typickou virtuální realitu, ne. Ale byl tam například velmi zajímavý program, kde jsme mohli vidět model celého AH-64. Mohli jsme ho tam rozebrat, prohlédnout různé části a prvky a zkontrolovat, čím je vybaven. Co se kde spojuje. Bylo to velmi užitečné, tato příležitost "hrabat se v tom" virtuálně.
A když je řeč o skutečném Apache, jakou verzi jste cvičili?
Pouze verzi Echo (AH-64E – red.).
Na jakém letadle jste předtím pracoval?
Já na Mi-2.
A já na Mi-2, Mi-24 a W-3PL.
Jak vypadá AH-64 ve srovnání s těmito vrtulníky? Jiná konstrukční filozofie?
Rozhodně. AH-64E vyžaduje více učení, ale je - možná ne jednodušší - ale je jiná práce s ním.
Mezi našimi vrtulníky, zejména těmi starými „Mi“ a Apache, byly rozdíly v obecné údržbě, opravách, mechanizaci a dokonce i v organizaci práce, v době provádění různých činností. Lepší je například přístup k jednotkám, existuje i modulární systém, kdy v případě poruchy celou jednotku nerozebereme, ale starou jednoduše odstraníme a nainstalujeme novou. Toto řešení je rozhodně mnohem rychlejší.
Co bylo z vašeho pohledu největší výzvou?
Moje předchozí specializace byla elektronická a elektrická zařízení ve vrtulnících. Nyní jsem přešel na hydrauliku a pneumatiku. Vstoupil jsem tedy rozsahem práce do jiného prostoru.
Mám zkušenosti s draky a motory, takže jsem měl zkušenosti s hydraulikou a pneumatikou. Pokud jde o samotná hydraulická řešení, existují určité podobnosti. Líbila se mi podstata systémů na vrtulníku a možnost používat nové nástroje k provádění oprav. Co se týče výzev, doposud jsme pracovali v metrickém systému, ale zde jsme museli přejít na imperiální systém měření a to nám nepomohlo.
Jaké jsou možnosti operací Apache z příležitostných a polních letišť? Výrobce tvrdí, že je to možné, ale na toto téma existují různé názory. Může AH-64 operovat z malých, skrytých základen z hlediska svých technických potřeb, nebo vyžaduje velkou základnu s rozsáhlým zázemím?
Toto je obecná doména vrtulníků, takže je snazší je přemístit a soustředit. V případě AH-64 je nespornou výhodou, že se minimalizoval přístup k samotnému startu vrtulníku. Prakticky se zde neprovádí žádné předletové zkoušky, nejsou potřeba. Také je zapotřebí mnohem méně techniků, aby se vrtulník dostal "do vzduchu". Je zapotřebí mnohem méně lidí, aby vrtulník uvedli do provozu, vzlétli, doplnili palivo.
O jak velký rozdíl jde?
Například v případě W-3PL je potřeba osm techniků, jeden létající technik a dva piloti. V případě Apache stačí dva piloti a jeden technik. Rozdíl je tedy kolosální. Samozřejmě za předpokladu, že je vše v pořádku.
Otevírá pro vás fakt, že jste se naučil pracovat s Apache, nějaké nové profesní příležitosti? Například v budoucnu na civilním trhu? AH-64 je bitevní vrtulník, ale vznikl podle západní filozofie, tedy jako většina civilních vrtulníků na světě?
Po technické stránce by nám práce na AH-64 pravděpodobně umožnila přejít na jiný letoun, ale nevím, jaká je situace s certifikací naší vojenské kvalifikace pro civilní letectví. Zejména proto, že Apache je typický bojový stroj a v civilním letectví se vůbec nepoužívá.
Existuje však pokročilá avionika a každý má nějakou specialitu. Víme, že například ve Spojených státech si letečtí technici snadno najdou civilní práci za mnohem vyšší platy. Taková je však americká realita a není známo, jak podobná je v Polsku.
Vyplatí se tedy stát se technikem vrtulníku Apache?
Pro ty, kteří se pro cestu do Spojených států nerozhodli, bych dodal, že je tam skvělé ubytování. Na základně je vše - od škol, školek, obchodů, bowlingu, tělocvičen. Můžete tam trávit i volný čas. Vše je na vysoké úrovni a v soukromých a rodinných záležitostech se není čeho bát.
Odborně je však tento didaktický základ sám o sobě velmi působivý a poskytuje takové možnosti, že již můžeme procvičovat mnoho různých problémů, které mohou nastat. Identifikujte problém sami a opravte jej. A přístup amerických instruktorů je velmi dobrý. To je jednoznačné plus.
Setkali jste se jen s Američany, nebo i se studenty z jiných zemí?
Američané jsou obecně velmi přátelští. Co se týče studentů, měli jsme kontakt s personálem z mnoha zemí – Saúdské Arábie, Maroka, Chorvatů a mnoha dalších... Na základně ve Fort Eustis cvičí technici nejen na Apache, ale také na Chinook a Black Hawk.
Operační velitelství dnes v noci oznámilo zahájení provozu polských a spojeneckých letounů v našem vzdušném prostoru v reakci na intenzivní činnost dálkového letectva Ruské federace na území Ukrajiny.
Kolem páté hodiny ranní oznámilo operační velitelství ozbrojených sil ukončení ruských vzdušných raketových úderů proti cílům na Ukrajině, byl ukončen provoz vojenského letectva v polském vzdušném prostoru a mobilizované síly a prostředky se vrátily do standardního stavu provozní činnosti.
Operační velitelství ozbrojených sil však před desátou hodinou opět vydalo varování: „Vzhledem k další agresivní aktivitě Rusů byly zahájeny všechny potřebné procedury k zajištění bezpečnosti polského vzdušného prostoru,“ čteme v prohlášení. Z tohoto důvodu může být v jihovýchodní části země zvýšená hladina hluku vlivem polského a spojeneckého vojenského letectva působícího v naší oblasti.
Jak bylo oznámeno, operační velitelství ozbrojených sil situaci průběžně monitoruje a je připraveno okamžitě reagovat na hrozby.
Spojené státy poskytnou Polsku půjčku ve výši 2 miliard dolarů na nákup zbraní: stíhaček F-35, protiletadlových raketových systémů Patriot a tanků Abrams. Zdroj: prohlášení Matthewa Millera, mluvčího ministerstva zahraničí USA, na internetových stránkách ministerstva zahraničí.
"Polsko je věrným spojencem USA a tato dohoda dále posílí východní křídlo NATO. Polsko provádí rozsáhlý program modernizace armády, včetně nákupu amerického obranného vybavení, jako jsou letouny F-35, raketové systémy Patriot a hlavní bojové tanky Abrams. Přímé půjčky v rámci programu Foreign Military Financing jsou nástrojem bezpečnostní spolupráce vyhrazeným pro některé z našich nejdůležitějších bezpečnostních partnerů. Půjčky přispějí k další modernizaci polské armády v široké škále schopností, což významně přispěje k posílení obrany a odstrašení východního křídla NATO."
Základna v Redzikowě oznámila operační způsobilost; stává se nejen americkým systémem, ale systémem NATO - řekl ve čtvrtek místopředseda vlády a šéf ministerstva národní obrany Władysław Kosiniak-Kamysz na dotaz ohledně operační připravenosti protiraketové základny v Redzikowu.
Během výcviku před leteckou show v Gdyni, plánovanou na oslavu 30. výročí brigády námořního letectva, se zřítil polský cvičný letoun M-346 Bielik.
…
Pilot se nepokusil katapultovat a na místě zemřel – oznámil na zvláštní konferenci na letecké základně Łask genmjr. Ireneusz Nowak, inspektor letectva. Dodal, že pilot byl jedním ze dvou nejzkušenějších pilotů M-346 v Polsku. Měl 2 000 nalétaných hodin, včetně 1 110 na Bielikovi.
"Vyrovnaný, klidný, přesný, náročný vůči svým studentům a ještě náročnější vůči sobě," popsal pilota generál Nowak.
M-346 přiletěl do Gdyně z Dęblinu dnes ráno, aby se zúčastnil sobotních přehlídek. Seznamovacích cvičných letů se pak zúčastnil jako poslední z řady cvičných strojů. Než došlo ke katastrofě, stihl předvést 2-3 akrobatické prvky. Vzhledem k dobrému počasí mělo letadlo v rámci tréninku předvést kompletní letovou ukázku.
Ztracený stroj nesl taktické číslo 7714 a byl jedním z nejnovějších polských M-346. Do Polska jej výrobce dodal v roce 2022.
S hlubokou lítostí vám oznamujeme, že dnes při cvičném letu na letišti 43. základny námořního letectva v Gdyni došlo k tragickému skonu majora Roberta „Killera“ Jela
Polský parlament drtivou většinou odhlasoval nový zákon, který umožňuje vojákům, pohraniční stráži a policistům střílet ostrou municí proti migrantům na hranici. Zákon nepřináší změnu v možnosti použití ostré munice (ta existovala i dosud), ale v pravidlech jejího použití. Podle zákona bude použití zbraně příslušníky bezp. složek do větší míry beztrestné.
Krajská prokuratura v Katovicích podala obžalobu na sedm členů představenstva a dozorčí rady společnosti Bumar-Łabędy SA Obžaloba se týká špatného řízení při modernizaci tanků Leopard 2A4 na standard Leopard 2PL.
Generál Artur Jakubczyk bude s najväčšou pravdepodobnosťou odvolaný z Medzinárodného vojenského štábu na veliteľstve NATO. Dôvodom sú údajne nezrovnalosti v súťaži a rasistické a homofóbne správanie.