Re: Tank T 90(S)
Napsal: 24/3/2021, 20:06
heder-takéto príspevky na palbu nepatria

ERA je len príklad z nohých, sú ďalšie.Dzin píše: Ale to už jsme si psali. Použití jednotlivých technických řešení nesouvisí. Sice stále argumentuješ ERA, ale to první zavedly v západní konstrukční škole a ne v sovětské. na tom je nejlépe vidět, že se nedá od technických řešení rozhodnout, jaká je to škola.
Akej starej techniky. T-90 sa v Indii stále vyrába, indické tankové jednotky stoja na ňom, nie na Arjune.Dzin píše: Okecávat to počtem vyrobených kusů staré (byť modernizované) techniky nejde.
Ale samozrejme že prinášalo obrovskú výhodu - redukciu posádky a s tým spojené veci. Čo bol aj dôvod, prečo to robili. Nie rýchlosť streľby, čo sám vieš, veď si to pár príspevkov dozadu uvádzal, tak nechápem prečo tu s tým argumentuješ?Dzin píše:...její nasazení nepřinášelo žádnou výhodu, oproti ručnímu nabíjení. Což máme potvrzeno z různých testů, třeba zde zmiňované řecké testy, kdy T-80UE a T-84 střílely až o 30% pomaleji (sic!) než manuálně nabíjené tanky.
Toho si nie som vedomý, resp. aby som to ujasnil - dôležité pre posúdenie toho čo je typické pre tú ktorú školu, je podľa mňa rozšírenie, nie kedy kto dostal nejaký nápad ako prvý.Dzin píše:... kdy u něčeho argumentuješ prvním zavedením (automat) a u jiného rozšířením (ERA).
Ale dostala. Pretože najmodernejšie "západné" tanky (napr. ten K2) idú skôr k tej novej - menšia hmotnosť, umožnená napr. nabíjacím automatom, moderné spôsoby bal. ochrany, žiadne prihadzovanie železa.Dzin píše: Co se týká posledního západní škola se do žádné slepé uličky nedostala.
Všetky projektované "západné tanky" (napr. Eurotank) majú ako jednu z požiadaviek zníženie hmotnosti.Dzin píše: Do slepé uličky se dostane až ve chvíli, kdy nebude schopna vyprodukovat nový tank.
T-90A, T-90M.Dzin píše: Ještě jednou. Na celém světě po rozpadu SSSR nevznikl jediný tank, který by byl konstruován na základě sovětské konstrukční školy. Pokud si myslíš opak, jmenuj mi nějaký tank, který byl podle ní od roku 1992 zaveden do výzbroje.
Karrar, T-84 Oplot, Type 96, Type 99, Leclerc, Type 90, K-1 pozdějších verzí, K-2, M-84AS, Al-Khalid ... a asi by se dali najít další.Julesak píše:T-90A, T-90M
To je přeci něco jiného a už jsem na to zde několikrát upozorňoval. Ale nikde netvrdím, že není dobré, aby tank byl lehký nebo že se nemají konstruktéři o to snažit. Jen, že přístup západní tankové školy byl v tomto flexibilnější. Proto také mají tanky, jejichž hmotnost se liší poměrně výrazně. A jak je vidět, akceptovali to i dřívější vyznavači sovětské školy a tento limit u nových tanků prolomily (Rusko a Čína). Proto jsem třeba Leclerc považoval vždy za zdařilý tank, protože měl slušnou hmotnostní rezervu. Totéž si myslím o K2.Dzin stř 17 bře, 2021 15:55 píše:To je u ruských tanků obecně při modernizaci trochu problém, protože byly navrhovány podle požadavku formulovaného v době WW2, aby jejich celková hmotnost nepřesáhla 50 tun. Pokud by Rusové chtěli tanky ze sovětské éry modernizovat co nejúčinněji, museli by razantně sáhnout do jejich konstrukce a víceméně stvořit nový tank (podobně jako to udělali Ukrajinci s Oplot-M).
Tak. Písal som vyššie.skelet píše: Ta nová škola se teprve formuje a jak to tak vypadá bude to průnik obou škol. Sovětská škola nabobtná, západní škola se zmenší.
To je jeden uhol pohľadu - druhý je, že niekto už v 60.tych rokoch vedel, kde je budúcnosť. Hovorí sa tomu vizionárstvo, resp. "leading the way"Dzin píše: Západní přístup upřednostnil naopak rychlost palby a spolehlivost a proto k zavádění automatického nabíjení u jeho konstrukcí dochází až v době, kdy už se jedná o vyzrálou technologii schopnou dosáhnout plně srovnatelných (či lepších) výsledků s lidskou posádkou.
K2 podľa mňa hej. Koľko váži dnešný Leo?Dzin píše:Leopard 2 měl v době svého zavedení bojovou hmotnost 55 tun, Ariete 54 tun, Leclerc 54,5 tuny, K1 51 tun atd. K2 má 55 tun. A nechceš snad tvrdit, že zmíněné tanky jsou představiteli nějaké "nové" školy?
T-90M OK, ale T-90A je nový tank.Dzin píše: T-90A/M jsou modernizace starší konstrukce. Proto jsem tam neuváděl třeba Leopard 2A7 a další podobné.
Opět, o čem to ale celé od začátku je, je to, že obecně limit hmotnosti 50 tun je v současné době zbytečný, protože tank konstruovaný takto nebude mít výhody nad tankem, který se tohoto limitu nedrží, takové, aby to převážilo jeho nevýhody. To ale neznamená, že každý tank nad tímto limitem je 70 tunový kolos. I tank o hmotnosti 55 tun je nad limitem 50 tun, jinak viz. výše.Jak známo, sovětská, resp. ruská filozofie designu tanků se soustředila na zmenšení siluety a snížení hmotnosti (méně než 50 tun), což mělo zvýšit pohyblivost tanku a zmenšit hrozbu jeho zjištění a zasažení. Právě to byl základní motiv zavedení automatického nabíjení kanonu v tanku T-64 a všech dalších typech, neboť tak bylo možno snížit počet členů osádky na tři (čili vyřadit nabíječe), což umožnilo zmenšit věž. Stinnou stránkou této filozofie byla horší odolnost (menší rozměry prostě znamenají slabší pancéřování), příšerná ergonomie a minimální šance osádky na přežití v případě exploze. Kvůli enormní stísněnosti totiž osádka např. v T-72 pracuje doslova „obložená“ náboji (které se skladují na všech možných místech), takže po případném proražení pancíře vesměs následuje spektakulární sekundární exploze, jež nezřídka odtrhne tanku celou věž. Ostatně konflikt na Ukrajině nabídl více než dost fotografií, ukazujících totální destrukci tanků sovětské výroby.
...
Západní konstrukční škola naopak postavila na první místo právě ochranu osádky, takže tanky jako americký M1 Abrams, německý Leopard 2 či britský Challenger mají své zásoby munice důsledně oddělené od osádky. Francouzský Leclerc, jediný tank země NATO, jehož výroba se rozběhla až po studené válce, přidává i automatické nabíjení, ovšem úplně jiné konstrukce než notoricky nespolehlivý a nebezpečný „kolotoč“ (karusel) sovětských typů. Západní vozidla se vyznačují i silnějším pancéřováním, z čehož však zákonitě vyplývají podstatně větší rozměry i hmotnosti, které leckdy působí různé praktické problémy. Dá se říci, že obě konstrukční školy již dospěly na hranice svých možností, což Rusko letos implicitně přiznalo právě tím, že světu předvedlo nový tank T-14 na platformě Armata.
Co to je za sprostostStinnou stránkou této filozofie byla horší odolnost (menší rozměry prostě znamenají slabší pancéřování),
Keby im neislo o prezitie posadky tak by uz zaciatkom 80-tych rokov nepracovali na tankoch s posadkou schovanou v oddelenej pancierovej kapsuly. Co sa tyka panciera tak na tom boli zapadne a vychodne tanky velmi podobne az do rozpadu ZSSR a to aj napriek tomu, ze sovietske tanky boli o moc lahsie a jednoduchsie na vyrobu.Dzin píše:Stručně řečeno, sovětská tanková škola upřednostňuje zásadu, že tank má mít co nejmenší rozměry a hmotnost, ale to na úkor přežití osádky na bojišti. Tím ale nemyslím jen tloušťku pancíře, ale celkový koncept ochrany, tedy robustnost konstrukce, pohodlí osádky, její bezpečí atd. To je na úrovni odpovídají nutnosti splnit úkol.
Netuším.Dzin píše:Julesa
Kolik bude vážit K2 za 30 let?
Ja nikde nepíšem že Leo2 alebo Abrams sú zlé tanky. Ale že ich vývojový potenciál je na konci. Rovnako ako u T-90 napr.Dzin píše:. Právě to ukazuje, jak úspěšná konstrukce to byla.
To rozhodne nie. Zmenšenie rozmerov má okrem iného práve za cieľ zvýšiť schopnosť prežiť.Dzin píše:...ale to na úkor přežití osádky na bojišti. Tím ale nemyslím jen tloušťku pancíře, ale celkový koncept ochrany, tedy robustnost konstrukce, pohodlí osádky, její bezpečí atd. To je na úrovni odpovídají nutnosti splnit úkol.
Aj v tomto vlákne máš uvedené príklady, že to tak nie je.Dzin píše:...se zachováním dostatečné mobility.
To je s prepáčením hlúposť. Visingr je s prepáčením "expert".Dzin píše: Pokud ti nestačí moje tak mohu posloužit, jak to charakterizoval třeba Lukáš Visingar,
Presne. Keďže sa vývoj sovietskych tankov po roku 1991 na dlhý čas zastavil, a vývoj západných nie, tak to zvádza k takýmto nezmyselným záverom.Vestly píše:Co sa tyka panciera tak na tom boli zapadne a vychodne tanky velmi podobne az do rozpadu ZSSR a to aj napriek tomu, ze sovietske tanky boli o moc lahsie a jednoduchsie na vyrobu.
To je mýlka, sebedůvěru čerpám pouze ze znalostí, v jiných případech a bez nich je to obráceně a ve skutečnosti mám hodně malé sebevědomí.Julesak píše:No, že by si trpel nedostatkom sebavedomia sa povedať nedá