Stránka 55 z 78
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 29/3/2020, 12:28
od Pikujuci brizolit
Ako je to so zavedením Sidewinderov AIM-9X Block II a Block II+ pre Gripeny v AČR? Podľa
tejto správy totiž nie je raketa plánovaná skrz FMS pre Českú republiku (ani Thajsko, JAR a Maďarsko). Je nutná certifikácia/software upgrade pre Gripen C/D ms20?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 29/3/2020, 15:10
od Starlight
Trochu u těch zpráv zapojte šedou kůru mozkovou.
1)
Článek v Jane’s popisuje GaN technologii u podvěsného REB kontejneru Arexis:
https://saab.com/globalassets/commercia ... _17096.pdf
Technologie GaN budou používat přijímače RWR/ESM a také vysílače rušičky. O žádný radar se tam nejedná.
2)
Gripen E/F používá radar Selex ES-05 Raven typu AESA, ale s technologií GaAs. Tedy stejnou technologií jako ostatní AESA radary pro stíhací letouny zavedené do služby. SAAB na rozdíl od předchozí verzí radaru do JAS-39A-D ten radar ani sám nedělá, nechal to na specializovaném výrobci Selex ES (dnes už se jmenuje Leonardo).
Marketingové sliby SAAB jak pro C/D verzi vyvinou GaN radar AESA, aby se vyhnuly požadavku na objemné, a těžké chlazení jakou potřebuje technologie GaAs je potřeba brát jen jako PR. Z exportních uživatelů verze C/D to nikdo neufinancuje. Respektive ono by to výrobci (Selex ES) nedával ani smysl pro takové množství. Švédské letectvo s investicemi do verze E, také nebude samo utrácet do takto drahého vylepšování verze C/D, kterých bude ve službě s nástupem verze E rapidně ubývat. Zatím je to na Selexu ES (Leonardu), aby si vyvinul technologii GaN pro AESA radary do stíhaček. Až to zvládne, tak to jistě oznámí do celého světa. Pak se bude možné bavit o tom, zda odvodí i nějakou verzi vhodnou například pro JAS-39C/D.
3)
Opět švédské letectvo provozuje IRIS-T na flotile svých JAS-39C/D (používá je i Thajsko a jako dočasné řešení i Jižní Afrika). Tyto střely budou použity i pro JAS-39E. Ostatně Švédsko se podílí na jejich vývoji a výrobě.
Brazílie se podílela s Jižní Afrikou ne vývoji střely A-Darter. Ani jeden z těchto uživatelů nemá důvod investovat do integrace střel AIM-9X, které lze navíc koupit jen přes FMS program americké vlády.
Starší střely AIM-9M používá dnes Česko a Maďarsko. Ani jeden z těchto uživatelů se dosud nerozhodl, jestli bude po skončení stávajících pronájmů s letouny JAS-39C/D pokračovat nebo ne. Tedy blízkou investici do integrace a nákupy nových PLŘS střel bych nečekal. A bude to odloženo do doby, až bude jasno co dál s letouny.
V případě AČR, které už postupně dochází životnost střel AIM-9M (slouží i na L-159) si osobně myslím, že se půjde cestou jejich repase. Ta se stálé ve světě provádí (například u německého výrobce licenčních Sidewinderů starších verzí - Diehl Defence).
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 29/3/2020, 17:43
od Pikujuci brizolit
Starlight , nikdy
Vďaka za technické vysvetlenie

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 26/4/2020, 22:29
od Pilda_CZ
Saab zahájil letové zkoušky nového radaru AESA pro platformu Gripen C/D
http://czechairforce.com/news/saab-zaha ... ripen-c-d/
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 16:17
od Wasp
Tedy radar tu je a jeho použítí u Gripenu C je na švédsku. Pokud se rozhodnou ponechat si verzi C v provozu, což asi jo, bude zaveden.
ČR by se mohla časem přidat. Nebo už se přidala a počká se co korona. Ústně mě bylo řečeno že Aesa pro Gripen C u ČR je na spadnutí. Informace z konce minulého roku.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 17:46
od Zemakt
Bezva. V tom případě by to znamenalo velmi pravděpodobný možný odkup, či pokračování současného způsobu financování nadzvukového letectva (v to už moc nevěřím). Každopádně, toto umožní životaschopnost Céčkové platformy do čtyřicátých let úplně na pohodu. Pořízení jiného letounu by byl logický i praktický/finanční faul.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 18:55
od niko
Ako pise Zemakt. Je to dalsi dobry dovod nechat si Gripeny po roku 2027, zvysit ich pocet a hlbkovo ich modernizovat.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 19:05
od Wasp
Berte to s rezervou, sice mě to tak bylo řečeno, ale Babiš je Babiš a armáda je taky až někde vzadu ( a politicky obětovatelná)
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 19:08
od skelet
O tom bude rozhodovat až nová vláda. Kterou Babiš potáhne s kdo ví kým, a jestli vůbec on.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 20:02
od Zemakt
Jasně, myslel jsem to zejména tak, že tato verze má stále co nabídnout. A v naší budoucí volbě bude óbr favorit.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 20:15
od Skeptik

Ojoj, to je najednou zastánců "
Varianty Gripen"
Když jsem před časem napsal, že je to jediná smysluplná a realizovatelná varianta jak zachovat české vojenské letectvo, vrhli se na mě bloudi, co zastávají "
Variantu F-35 (přinejhorším Viper)", jak vosy na bonbon

Tak a teď ještě upgrade L-159 C "Super Alca" a máme vystaráno do roku 2040

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 20:22
od kenavf
Skeptik píše:
Ojoj, to je najednou zastánců "
Varianty Gripen"
.

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 20:29
od skelet
Zatim tu vidim diskutovat jen zastance varianty Gripen C

Jina varianta ani nedava smysl. Bud 5G nebo stavajici 4G. Preskakovat ze 4G na 4G je kravina
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 21:17
od Rase
Mno Švédi si Gripeny C/D nechají déle než se plánovalo, což je ostatně slušná facka celému projektu E/F. Pokud jde o naše pronajaté stroje, tak bych nebyl moc optimista. Je jasné, že brzy bude nutné rozhodnout, co podnikneme s nadzvuky. Švédi nás budou tlačit do odkupu, patrně za přepálenou cenu (je to logické, co s nima), nové letouny budu moc drahé (E/F, Vipery a F-35). Pokud tedy stávající stroje odkoupíme, nebude zájem (a prostředky) investovat do AESA. Tedy pokud budou ty stroje naše, na AESA lépe zapomenout. Pokud se nám podaří vydyndat prodloužení pronájmu, tak proč investovat nemalé prostředky do pronajatého letounu? Už sme toho do nich nacpali víc než dost a pořád to tak nějak není ono - přitom top mašina z něj nikdy nebude, spíš bude jen klesat (bojeschopností). Moje úvaha bohužel nenabízí řešení - nevím co by pro nás bylo nejrozumnější krok.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 21:41
od Kouzelnik
Rase píše:(...) Pokud jde o naše pronajaté stroje, tak bych nebyl moc optimista. Je jasné, že brzy bude nutné rozhodnout, co podnikneme s nadzvuky. Švédi nás budou tlačit do odkupu, patrně za přepálenou cenu (je to logické, co s nima), (...)
Proč myslíš? viz osud 39A
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 21:42
od Wasp
Rase
Pořád to není ono..
Já to vidím úplně jinak, letadlo šlape velice dobře. Top mašinu nepotřebujeme, jakou vlastně ? Pro mě je top mašina F-22, Su-35, skrytá holka pro vše - F-35 je pěkná, ale v americe vedou diskuze o tom, že plno věcí nemá ( rychlost, nosnost, dolet a nevím co ještě) a chtějí ji doplnit staronovýma F-15. Údržbově je to, a asi ještě dlouho bude noční můra. Tedy na zlobení všech sousedů kolem je Gripen naprosto skvělý, výkoný a celkem levný stroj.
Jestli bude nebo nebude u ČR AESA je mě celkem jedno, mám takový pěkný, hřejivý pocit, že nějaký čas zpět jsem obahajoval AESU u Gripena C navzdory " nepřejícím zlým šikům". A teď mě to po zprávách o novém radaru ba.

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 21:47
od Rase
Spíš jsem tím chtěl říct, že Gripen je pro naše potřeby asi vyhovující v tom stavu v jakém je a AESA ho už moc nevytrhne. Jo, bylo by to fajn mít, ale...
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 21:51
od Kouzelnik
@Rase, tomu moc nerozumím. Tos reagoval na mne, když jsem odkazoval na rozebírání 39A? Což patrně potká i nějaké 39C v kontextu s navyšováním počtu nadzvuků provozovaných ve Flygvapnet. Tj. vůbec nepokládám za jisté, že švédské ministerstvo obrany FMV bude tlačit, aby AČR odkoupila 39C/39D.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 21:55
od Rase
Kouzelnik:
To bylo na Waspa, L-39 vůbec nerozumím .)))
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 22:29
od Kouzelnik
@Rase. Aha. Tak pro jistotu ocituji z tohoto vlákna tu loňskou
pasáž o rozebírání SAAB 39A.
Starlight píše:@Kouzelník
Pídil ses po počtech letounů JAS-39.
1)
Podle oficiálních švédských údajů mají v rezervě uloženo 30 letounů JAS-39A/B (rozdělení na verze nepublikovali). Všechny (info 2017) by měly být použity jako zdroj dílů pro nové JAS-39E švédského letectva. Původně chtěly z finančních důvodů rozebírat JAS-39C, ale aby udrželi počty operačních letounů ve službě, tak jako první půjdou staré A/B.
Protože nových JAS-39E je objednáno 60 kusů (+10 kusů jako opce), tak asi časem dojde i na JAS-39C švédského letectva. Švédské letectvo by v současnosti mělo mít 72 jednomístných JAS-39C a 23 dvoumístných JAS-39D (+ budou ještě někde prototypy). Tedy s opcí až 70 nových JAS-39E může nahradit stávající JAS-39C téměř 1:1.
JAS-39D budou převeleny k výcviku místo Sk 60W (Saab 105) pro úlohy pokračovacího a operačního výcviku. Sk 60 mají dolétat v roce 2025. Protože Sk 60 plní i roli základního výcviku, tak na tuto pozici se bude hledat nový vrtulový cvičný letoun příslušné kategorie. (...)
Připomenu letošní změnu švédského postoje. Tj.
kromě cca 60x39E budou taky provozovat až cca 75x39C/D
Aleš Hottmar pro CzechAirForce.com píše:(...)Vzhledem k tomu, že cílem velení Flygvapnetu je v budoucnu provozovat až 120-135 bojových strojů u čtyřech leteckých křídel, je velice pravděpodobné, že 60 nových Gripenů E bude doplňovat zhruba stejný počet starších strojů Gripen C/D a švédská vláda tak nebude realizovat druhou objednávku na dalších 60ks nových Gripenů E, o které se ještě před několika lety spekulovalo a (...)
Tj. je-li výše uvedené pravda, tak:
a) 30x Saab 39A/B poslouží pro zhruba 30x Saab 39E
b) pro zbývajících 30xSaab 39E patrně budou rozebrány Saab 39C, tj. ze současných cca 95xSaab 39C/D provozovaných ve švédském letectu zbyde cca 65 xSaab 39C/D, tj. z těch Gripenů které v současnosti slouží ve švédském letectvu.
Takže do cca 135 strojů provozovaných ve švédském letectvu chybí cca 10 letadel
Tj. když to spočítáme, tak je vcelku reálné, že švédské letectvo bude chtít vrátit buď Gripeny sloužící v ČR nebo v Maďarsku. Bo, jinak ty počty moc nevychází. Ale taky je možné, že švédové opět změní plány. Proto jsem se dotazoval z čeho pramení zájem švédského FMV, aby AČR odkoupila Gripeny.
Nejistotu do této spekulace vnáší tvrzení @Starlight:
Pro udržení výrobní linky u Saabu před náběhem výroby JAS-39E bylo FMV za peníze švédských daňových poplatníků objednáno a vyrobeno 14 kusů draků letounu C/D (10 x C + 4 x D), které měly být prodány při dalším export verze C/D (odkud zamýšlely vzít zbytek letounu nevím). Tento export se jak je známo, dosud nezdařil. (viz ten samý koment od @Starlight ze kterého cituji výše)