Stránka 55 z 121

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 22/7/2020, 20:11
od samopal72
stačí tahle jedna fotka,nebo jich mám přidat víc?

Obrázek


Obrázek

Obrázky správně vložil Jarl.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 22/7/2020, 20:18
od Zemakt
Máš to blbě vložený, ale pokračuj. Nějaká dobrá duše to opraví.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 22/7/2020, 20:21
od kastellan
:shock: No tvl, tak to je mazec... Takhle rupnout materiál... To se stalo v terenu nebo jinde?

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 22/7/2020, 20:24
od Zemakt
Ta spodní fotka, jakoby to bylo nastřižené již nějakou chvíli a pak se to ustřihlo celé :idea:. Jako a na toto se reklamace nevztahuje, nebo co? I ta čistota lomu je zarážející.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 23/7/2020, 08:51
od Alfik
Zemakt píše:Ta spodní fotka, jakoby to bylo nastřižené již nějakou chvíli a pak se to ustřihlo celé
Je to zjevné, ta horní půlka je už zarezlá, tedy jde o už starší lom, možná dokonce už od/z výroby. Zbytek materiálu pak nevydržel a rupl.
I ta čistota lomu je zarážející.
Jde zjevně o (běžnou) hrubozrnnou šedou litinu, lom je naprosto běžný jaký se u této litiny objevuje. Viděl jsem jich nemálo na různých typech techniky.

Viděl jsem i podobné lomy, půlka už ze slévárny a zbytek prdnul na poli, ovšem na technice před více než 30. lety, tehdy se ty obrobky zas až tak moc běžně nezkoušely (nezvučily a nerentgenovaly). Žeby se tato socíková praxe vrátila? :shock:

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 24/7/2020, 16:49
od samopal72
dík za úpravu fotek,mám nějak problémy s jejich vkládáním,k tomu co je na fotce se nemůžu vyjadřovat,sprostárny sem nepatří,já jsem dělal na slévárně a nějakou tu litinu jsem viděl taky,ovšem nikdy jsem něco podobného neviděl u tatry a to máme hodně vylítané hujdy v zoufalém stavu,dnes jsem opět dělal základní údržbu,po oddělání gumových koberců voda na místě řidiče,u spolujezdce nic,říkám si asi kondenzát z klimy nebo tak něco,vedla dělal kolega na novém liftu se stejnou kabinou,tak jsem se poptal a on to zase má u spolujezdce,prostě při deštích z poslední doby tam zatéká,považoval jsem kabinu za brutálně těsnou,což potvrzuje klima,která po chvíli nestíhá tlačit vzduch dovnitř a je potřeba na několik milimetrů pootevřit okénko,aby fungovala,ale prostě ta voda tam teče,mimochodem další závada,kterou jsem zapomněl napsat-hodně poskákaný vzorek na předních gumách-posouzeno v již zmíněném Novém Jičíně jako opotřebené tlumiče,takže vyměnit,no u auta ,které najelo svých 20 tisíc z 99.5 procenta na normální silnici trochu moc,už i zarytí příznivci značky tatra ,kterých tady máme dost otáčejí a nestačí se divit,kam to firma dopracovala,hezký víkend všem tatrovákům

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 24/7/2020, 16:57
od Flader
O zatekaní do kabíny som počul aj v spojení s Tatrami pre OSSR.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 25/7/2020, 14:21
od samopal72
ale bylo by dobré odejít z kapitola kvalita a vrátit se k tomu,že prostě nikdo na světě nevyrábí vzduchem chlazený motor,co splnuje současné emisní požadavky a zároven má výkon na pohon podvozku 8x8 s houfnicí o celkové hmotnosti řekněme 25 tun,ten současný osmiválec,byt na papíře těch 300 kw a točák 2000 vypadají slušně,v reálu je to málo i na naše valníky,dvanáctiválec zřejmě nikdy nebude,takže by bylo na čase vytáhnout hlavy z písku a když už stále někdo trvá na tatře,tak tam dát cizí motor,stejně jako to dodává do jiných armád,podobně převodovka,objednat bud plný automat,nebo ruční kvedlání,ne ten paskvil co tam je ted

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 25/7/2020, 14:29
od Zemakt
Řekl bych že v dohledné době se nějak hmatatelněji vykrystalizuje spolupráce s Buggyrou, alespoň takto jsem to pochytil v tv.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 25/7/2020, 17:27
od Scotty87
Ne že bych se chtel zvolené konfigurace nějak zastávat, ale Danové také zvolili tatrovácký 300kw motor plus poloautomatickou převodovku.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 25/7/2020, 22:19
od Lord
samopal72 píše:Dnes jsem opět dělal základní údržbu, po oddělání gumových koberců voda na místě řidiče, u spolujezdce nic, říkám si asi kondenzát z klimy nebo tak něco, vedla dělal kolega na novém liftu se stejnou kabinou, tak jsem se poptal a on to zase má u spolujezdce. Prostě při deštích z poslední doby tam zatéká,považoval jsem kabinu za brutálně těsnou,což potvrzuje klima, která po chvíli nestíhá tlačit vzduch dovnitř a je potřeba na několik milimetrů pootevřít okénko, aby fungovala, ale prostě ta voda tam teče.

Mimochodem další závada, kterou jsem zapomněl napsat - hodně poskákaný vzorek na předních gumách - posouzeno v již zmíněném Novém Jičíně jako opotřebené tlumiče, takže vyměnit, no u auta, které najelo svých 20 tisíc z 99.5 procenta na normální silnici trochu moc, už i zarytí příznivci značky Tatra, kterých tady máme dost otáčejí a nestačí se divit, kam to firma dopracovala, hezký víkend všem tatrovákům.
Kam to dopracovala, no jo no, aspoň že něco dělají. Závady jako zatékání, to se musí pořádně a dlouho testovat. Už se o tom psalo třeba v roce 2008. Armáda pozastavila přebírání nákladních vozidel Tatra.
Důvodem je závada kabin automobilů, do kterých při dešti zatéká voda.
https://www.auto.cz/armada-pozastavila- ... vadam-7572
Alfik píše:Je to zjevné, ta horní půlka je už zarezlá, tedy jde o už starší lom, možná dokonce už od/z výroby. Zbytek materiálu pak nevydržel a rupl.
Takové díly se už mají prohlédnout při výrobě například betatronem. Tatra by měla mít defektoskopické oddělení.

Ale spíš si myslím, že problém je v tom, že ten díl je hodně namáhaný a je blbě navržen. Litina je sice pevná, ale má nízkou pružnost, a pak právě takto najednou praskne. Jestli to je z litiny, tak by to spíše mělo být z masivního ocelového svařence, ten by takto nerupnul, pokud by ho dobře svařili. Vsadím se, že to tak za komančů dělali :)

Samopal píše, že jde o Tatru 815/7 cisternu, ta má oproti T-815 upravený podvozek, a ne vždy to jsou asi změny k lepšímu. Na co má Tatra svůj testovací polygon, nebo se to už šulí !

Obrázek

Zajímavý je, že starší verze Tatra 815 mají přední nápravu kolem hrušky řešenou trošku jinak ? Chci se na tohle zeptat, nebo ne ? Nějaký znalec ...

Obrázek

Tatrovácký podvozek pro houfnici Caesar měl v roce 2015 přední nápravu kolem hrušky vyztuženou?
Má jít o podvozek "TATRA FORCE".

Obrázek

Ale TATRA 815-7 PRAM to má, jak je na fotkách od samopal72 s prvky podvozku TerrNo 1.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 25/7/2020, 23:43
od strojmir
To s těmi podvozky mě překvapuje, myslel jsem, že Tatra tohle má vyřešené. Jak to, že to tedy bere a nabízí NEXTER a koupili Dánové? Nebo jedou dvojí kvalitu? Nebo je vůbec nějaké vysvětlení? Tohle na mě dělá dojem, jak kdyby osmikolová Tatra byla nějaká neodzkoušená novinka. To je přece blbost ne? Chtělo by to někoho přímo z Tatry.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 26/7/2020, 00:55
od Lord
strojmir píše:To s těmi podvozky mě překvapuje, myslel jsem, že Tatra tohle má vyřešené. Jak to, že to tedy bere a nabízí NEXTER a koupili Dánové? Nebo jedou dvojí kvalitu? Nebo je vůbec nějaké vysvětlení? Tohle na mě dělá dojem, jak kdyby osmikolová Tatra byla nějaká neodzkoušená novinka. To je přece blbost ne? Chtělo by to někoho přímo z Tatry.
Nechci tady příliš rozumovat, nejsem od fochu, ale asi nějaký rozdíl v podvozcích je.

Obrázek

Dávám rám staré Tatry 815, ale bohužel není vidět přední náprava.

Obrázek

Přední náprava u staré vojenské Tatry 815. Je jiná a robustnější, jako hoši do terénu, nezlobte se na mně, ale kde udělali novodobí soudruzi chybu ?

Obrázek

Zadní měchy.

Já myslím, že se šetřilo na nesprávném místě, ale třeba se pletu.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 26/7/2020, 01:44
od tomas.kotnour
Tak zase do zápřahu, ok, začněme s tím jednoduchým.
Lord píše:Na co má Tatra svůj testovací polygon, nebo se to už šulí !
Testování na polygonu probíhá, stejně jako na testovacích stolicích, avšak pro zrychlení zavádění novinek se používají tzv. ekvivalentní kilometry. Tedy s použitím speciálních vozovek se zkracuje celková ujetá vzdálenost. Navíc se v takové míře neprojevuje degradace časem či UV zářením a dalšími vlivy. Navíc se musí neustále brát na zřetel omezený rozpočet prakticky na všechno.

Když přišla modelová řada 815/7, byla vybavena novým systémem řízení TatraVize 3000, které umožnilo osadit přední nápravy vzduchovým odpružením. Monoblok byl umístěn pod přední částí rámu, Pro variantu podvozku s dvojicí předních náprav byl mechanismu řízení tvořen více jak 20 pohyblivými prvky. Tento systém bylo potřeba chránit před poškozením najetím vozidla na překážku. Z toho důvodu můžeme spatřit na těchto vozidlech ochranný rám mezi nárazníkem a prvním příčníkem. Kvůli výšce tohoto systému řízení nebylo možno použít dodatečnou příčku před prvním příčníkem známou z modelové řady Jamal. Proto došlo k navrhnutí nového 1. příčníku, který měl integrovanou přípravu pro uchycení ochranného rámu. Za povšimnutí také stojí řešení torzního stabilizátoru pod nosnou troubou.
ObrázekObrázek
Podélníky rámu těchto vozidel jsou v neporušeném průřezu.

V roce 2009 v souvislosti s instalací převodovek Allison v kombinaci se vzduchem chlazeným motorem do modelové řady Terrno pro australský trh bylo nutno vytvořit prostor pro jejich víko nad centrální nosnou troubou, které u varianty 8x8 s předními nápravami standardně odpruženými listovými péry znamenalo odstranění všeho, co bylo umístěno na vnějším průměru nosné trouby. Kvůli umístění motoru v přední části vozu a kratšímu rozvoru bylo třeba vytvořit nový systém řízení a nahradit listová péra vzduchovými vlnovci. V tomto případě se aplikovalo řešení odpružení dakarských speciálů, které jsou od roku 2002 vybaveny pneumatickým odpružením předním nápravy se zahloubeným vlnovcem do profilu podélníku rámu. Táhlo k parohu nápravy pak vedlo okem (chce-li klíčovou dírkou) pod vlnovcem.

S příchodem modelové řady PHOENIX v roce 2011 a převzetím dodavatelských konstrukčních celků došlo k vynucenému prodloužení rozvoru mezi předními nápravami na hodnotu 2 150 mm. Toto navýšení rozvoru umožnilo umístění monobloku řízení za první nápravu s tím, že centrální čep systému řízení bude zahlouben do nosné trouby mezi první a druhou nápravou. Toto zahloubení bylo tvořeno odlitkem, který byl ručně vevařen do nosné trouby. Systém řízení byl nazván TatraTON. Uvolněním prostoru před prvním příčníkem bylo možno využít k instalování torzní stabilizátoru uchycenému k prvnímu příčníku. Ten v tomto případě prochází dvojicí ok v prvním příčníku.
Obrázek

V tuto chvíli Tatra vyráběla tři provedení podvozků s centrální nosnou troubou, avšak od sestupu (včetně) dopředu značně odlišné. Proto bylo rozhodnuto o unifikaci modelových řad. T-815/7 byla nově stavěna s rozvozem předních náprav 2 150 a s novou kabinou přeznačena na řadu FORCE a převzala kromě sestupu a podélníků podvozek modelové řady Phoenix. Tak vznikla typová řada I s pneumatickým odpružením podvozku, typová řada II pro mechanické odpružení a typová řada III pro portálové nápravy.

Pokračování zítra, koukám, že vlastně už dnes. Když tak moderátor ať zváží přesunutí některých příspěvků, které se netýkají nové shkh třeba sem.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 26/7/2020, 14:54
od Lord
tomas.kotnour píše:Testování na polygonu probíhá, stejně jako na testovacích stolicích, avšak pro zrychlení zavádění novinek se používají tzv. ekvivalentní kilometry. Tedy s použitím speciálních vozovek se zkracuje celková ujetá vzdálenost. Navíc se v takové míře neprojevuje degradace časem či UV zářením a dalšími vlivy. Navíc se musí neustále brát na zřetel omezený rozpočet prakticky na všechno.
OK dík za postřehy. Degradace časem či UV zářením a dalšími vlivy, to je asi největší problém u gumových věcí a těsnění, třeba kolem oken, apod. Tohle polygon neodhalí, ale zátěžové jízdy na polygonu jsou hlavně kvůli podvozku. Chápu, že ani tam to nemůžou furt rasit :)
tomas.kotnour píše:Když přišla modelová řada 815/7, byla vybavena novým systémem řízení TatraVize 3000, které umožnilo osadit přední nápravy vzduchovým odpružením. Monoblok byl umístěn pod přední částí rámu, Pro variantu podvozku s dvojicí předních náprav byl mechanismu řízení tvořen více jak 20 pohyblivými prvky. Tento systém bylo potřeba chránit před poškozením najetím vozidla na překážku. Z toho důvodu můžeme spatřit na těchto vozidlech ochranný rám mezi nárazníkem a prvním příčníkem. Kvůli výšce tohoto systému řízení nebylo možno použít dodatečnou příčku před prvním příčníkem známou z modelové řady Jamal. Proto došlo k navrhnutí nového 1. příčníku, který měl integrovanou přípravu pro uchycení ochranného rámu. Za povšimnutí také stojí řešení torzního stabilizátoru pod nosnou troubou.
Ale ten ochranný rám u verze TATRA 815-7 PRAM nevidím. Nebo jak to je konkrétně s tímto vozidlem ? Má jinou přední nápravu ? Pak by neměla mít označení 815-7. Osazení přední nápravy vzduchovým odpružením je u ní standardem ? Asi existuje více variant, jen se ptám.


Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 26/7/2020, 15:07
od kastellan
Btw, proč mají všechny nové tatry nádrž vlevo a né v pravo jak 99 procent stávající techniky?

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 26/7/2020, 18:03
od kenavf
kastellan píše:Btw, proč mají všechny nové tatry nádrž vlevo a né v pravo jak 99 procent stávající techniky?
Pretože vpravo má box na náradie a chlap tak nestojí na asfaltke keď vyberá vercajk z bedne.
Nádrž vľavo...je to "po ruke" na vodičovej strane a vodič má od kontrolou že mu nikto nevlezie do kabiny. Na súčasných pumpách sú stojany pre obe strany, takže tam to nehraje rolu. V kasárňach to tiež asi nie je problém.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 26/7/2020, 22:46
od tomas.kotnour
Lord píše:Ale ten ochranný rám u verze TATRA 815-7 PRAM nevidím. Nebo jak to je konkrétně s tímto vozidlem ? Má jinou přední nápravu ? Pak by neměla mít označení 815-7. Osazení přední nápravy vzduchovým odpružením je u ní standardem ? Asi existuje více variant, jen se ptám.
Ochranný rám je součástí systému řízení TatraVize 3000, od roku 2012 však přešla sedmička na systém řízení TatraTON (od 2013 zcela), se kterým se už tehdy vyráběl PHOENIX. S emisní specifikací motoru Paccar Euro 6 bylo zavedeno nové provedení prvního příčníku, který je i na fotce, kterou jsem dal samopal72. Ten příčník je tedy na většině nových vozidel vyrobených po tomto roku.

S provedením náprav je to trochu komplikovanější, takže zase až zítra.
Scotty87 píše:Ne že bych se chtel zvolené konfigurace nějak zastávat, ale Danové také zvolili tatrovácký 300kw motor plus poloautomatickou převodovku.
Tam není moc na výběr, použití motoru Cummins ISMe 420 by se získal trochu kultivovanější chod, ale za cenu umístění 1200 mm dlouhého "kurníku" za kabinu na levou stranu vozidla (oproti 600 potřebným pro tatrováckou V8)
samopal72 píše:odně poskákaný vzorek na předních gumách-posouzeno v již zmíněném Novém Jičíně jako opotřebené tlumiče,takže vyměnit,no u auta ,které najelo svých 20 tisíc z 99.5 procenta na normální silnici trochu moc
Armáda taky používá tlumiče od Sachsu? Ty se právě speciálně pro T158 Euro 6 ladily. K tomu zatékání, jezdilo se v dešti nebo to na dešti jenom stálo a jestli stálo, tak na jakou stranu je nakloněná?
Proč se nekupují Allisonky, to mi taky hlava nebere, ale zvednuté obočí je i nad spoustou dalších rozhodnutích nákupčích.
strojmir píše:o s těmi podvozky mě překvapuje, myslel jsem, že Tatra tohle má vyřešené. Jak to, že to tedy bere a nabízí NEXTER a koupili Dánové? Nebo jedou dvojí kvalitu? Nebo je vůbec nějaké vysvětlení? Tohle na mě dělá dojem, jak kdyby osmikolová Tatra byla nějaká neodzkoušená novinka. To je přece blbost ne? Chtělo by to někoho přímo z Tatry.
AČR má některé své požadavky na postupy výroby, některé z nich neberou na zřetel některé kvalitnější postupy, které už i Tatra zavedla, ale ty rozhodně nemohly způsobit to prasknutí.

Co ale ho způsobit mohlo, je právě aktuální řešení rámu vozidla.
Obrázek
Zatímco podélníky rámu u původních sedmiček byly v neporušeném průřezu. V případě systému řízení TatraTON je jasně patrné zahloubení pro vlnovce pneumatického odpružení a to dost výrazné. A tak se nabízí možnost, že právě působení odpružení, které tlačí odspodu, a hmotnost samotné kabiny, která na opak na začátku rámu tlačí dolu, způsobuje ohýbání rámu (i přes jeho zesílení) a to se přenáší na první příčník.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 26/7/2020, 23:39
od Lord
OK, a ty děláš u Tatry, když se blbě zeptám ? Zajímavé informace. Někdo musí analyzovat informace ze servisů, a případně sjednávat nápravu. Proč kupují levnější nebo ne tak kvalitní tlumiče, a pak kazí pověst.
A co způsobilo teda podle tebe to prasknutí kolem hrušky, to taky není úplně normální, i když možná jen vadný kus. Není to třeba zveličovat, kdyby se to dělo ve větším měřítku, ale tohle byla jen vada materiálu.

Re: Nová houfnice pro AČR

Napsal: 29/7/2020, 00:51
od tomas.kotnour
Zaměstnanci Tatry mají poměrně striktní pravidla, co se týče komunikace ven, takže bych jím byl, tak bych to psát nemohl a už vůbec ne pod svým jménem. I když toto není nic důvěrného a nechá se to s trochou úsilí dohledat, resp. bylo to veřejně přístupné.
Lord píše:Někdo musí analyzovat informace ze servisů, a případně sjednávat nápravu.
Změny se dělají na tatrách neustále, při zavádění modelové řady PHOENIX byly problémy s vibracemi na převodovce, pak se řešily prodřené kabely, Zákazníci chtěli k motoru Paccar převodovku Allison, Tatra navrhla řešení a po schválení šlo do produkce. U sedmiček si stěžovali na málo místa na prostředních sedadlech, a tak ji začal růst na kapotě čumáček a o to se zvětšil prostor pro holeně. Tak by se nechalo pokračovat. Hasiči si u podvozků Terrno R55 stěžovali na málo místa za motorovým tunelem, udělala se superdlouhá RA3.
Lord píše: Proč kupují levnější nebo ne tak kvalitní tlumiče, a pak kazí pověst.
Zákazník platí, zákazník poroučí. Možná tam ty Sachsy jsou a přesto se vyklepal. Na druhou stranu, ten nový valník, co byl na FB 41. mpr. má místo Michelinek XZL Continental HCS, což udělá na autě za necelých 10 mega rozdíl 35 000. Takže asi tak...
Lord píše:A co způsobilo teda podle tebe to prasknutí kolem hrušky, to taky není úplně normální, i když možná jen vadný kus. Není to třeba zveličovat, kdyby se to dělo ve větším měřítku, ale tohle byla jen vada materiálu.
Jak jsem psal výše, nějakou dobu už se toto provedení vyrábí, takže kdyby to nějakým větším způsobem praskalo, určitě by se to rozneslo. Takže konstrukčně je to asi ok. Otázkou je, jestli to, jak to bylo vyrobeno, odpovídá původnímu návrhu. Tedy jestli nedošlo k neúmyslnému porušení technologických postupů, nebo to je důsledek nějaké optimalizace výroby. V komerční produkci přední torzní stabilizátor moc nevídáme, ten je doménou především hasičů- Ten klidně mohl být trochu ohnutý a celou dobu to lámal. Nebo mě ještě napadla varianta B, ale tu jsem nestihl včera ani dnes ještě ověřit.

Samopal72 tady psal o přetížení zadních náprav na nových Multiliftech. Ty jsou postavené na klasickém podvozku R99, celková 38 tun (2x9, 2x10), prázdná cca 18 tun (obvyklá tatrovácká tolerance +/- 5% :D). Z toho bude 11 tun na přední nápravy a 7 tun na zadní. Vozidlo je obuto na 16 R20, které mají na silnici nosnost 6 500 kg a při podhuštění 4 500 kg. Při respektování dopravních předpisů by měla být celková hmotnost 32 tun při 8 tunách na nápravu. Takže legální nosnost 14 tun z toho 5 tun přední nápravy, 9 tun zadní, technická 20 (7 a 13). Kontejner má přes 2 tuny, takže legálně se v něm nechá vozit necelých 12. Z rovnoměrně naloženého kontejneru se při rozvoru přepravníku 3 660 mm přenáší na přední nápravy 30% hmotnosti, zbytek na zadní. Kromě nakládání by neměl být problém s kontejnerem o celkové hmotnosti 13 tun při legální nosnosti a 18,5 při technické. Sluší se také dodat, že 815-2 multilifty mají zadní nápravy na 2x 11,5 tuny.

Abychom se vrátili zase k shkh. Uživatel samopal72 tady psal o pochybnostech ohledně motorizace, já bych přidal pochybnosti ohledně průchodnosti terénem a proč Zuzana 2 projede tam, kde Caesar zapadne, ale to zase příště.