Rase píše:Spíš jsem tím chtěl říct, že Gripen je pro naše potřeby asi vyhovující v tom stavu v jakém je a AESA ho už moc nevytrhne. Jo, bylo by to fajn mít, ale...
Asi je to ako píšeš. Po predĺžení prenájmu/odkúpení zostáva tým Gripenom ešte koľko rokov do konca životnosti. Oplatí sa tam kupovať drahý radar na pár rokov?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 22:46
od Skeptik
kenavf píše:Asi je to ako píšeš. Po predĺžení prenájmu/odkúpení zostáva tým Gripenom ešte koľko rokov do konca životnosti. Oplatí sa tam kupovať drahý radar na pár rokov?
No ty naše jsou z roku 2005, pokud vím, a tak jsou staré 15 let. Minimálně 25 let provozu jim ještě zbývá ...
To není "na pár rokov".
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 22:58
od kenavf
Tak to by sa možno ešte oplatilo. Len je otázne teda čo by to stálo a či by tá ich "pridaná" hodnota stála za tie peniaze.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 27/4/2020, 23:21
od Juraj Tichý
Samozrejme, ze by to malo zmysel.
Ako skutočne chceme spochybňovať zmysluplnosť investície do radaru stihacieho lietadla ani nie v polovici zivotnosti?
Ak si dobre pamätám z ponuky pre SR, jednou z najväčších spomínanych nevyhod Gripenu bola neschopnosť fungovať sucasne v AG aj AA režime. Predpokladam, ze novy AESA radar, riesi aj toto.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 28/4/2020, 08:17
od Zemakt
Mk 4 a MS20 tuto schopnost snad umožňuje, ne?! Juraj, bez urážky, ony ty vystupy co prosákly z vašeho tendru ......., no diskutabilní.
Asi sme sa nepochopili.
Informácia bola, ze nedokaze sucasne sledovat a utocit aj na pozemne aj na vzdušné ciele. To ze sa pocas letu vie prepínať medzi jednotlivými rezimami nie je otazkou. To je samozrejme. Takto si to pamätám. Ci si dobre pamätám neviem, snad ma niekto doplni. Alebo neskôr ked budem mat viac casu dohladam.
A tiez si pamätám, ze nam nebola ponúknutá MS20. To je to miesto, kde sa Svedi preratali. Mysleli si, ze hrabneme po nižšej cene a oni sa potom zahoja na upgradoch za stámilióny €. Na AESA radare už určite pracovali. No ponúknuť ho neponukli. Chceli nám predať najprv jeden radar a o par rokov ponúknuť ďalší.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 28/4/2020, 10:38
od Skeptik
Juraj Tichý píše:Informácia bola, ze nedokaze sucasne sledovat a utocit aj na pozemne aj na vzdušné ciele. To ze sa pocas letu vie prepínať medzi jednotlivými rezimami nie je otazkou.
Dotaz
Dovedete si někdo představit pilota jednomístného letadla, který současně vede vzdušný boj (útočí na vzdušné cíle) a útočí na pozemní cíl? Já osobně moc ne.
To že radar s AESA anténou to dokáže ještě neznamená, že je to reálně využitelné.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 6/5/2020, 11:10
od Indy2
Ja si to predstavuju tak, ze to spise umozni prejit rychle z jednoho do druheho modu. Napr. utok na pozemni cil, zjisteni leteckeho protivnika, pokracovani sledovani pozemniho cile radarem/navadeni protizemni strely a soucasne akce proti protivnikovi ve vzduchu. Mohlo by to i umoznovat odpalit dve rizene strely typu fire and forget na pozemni a vtzdusny cil zaroven.
Z me strany jen spekulace, rad se dozvim vice.
Edit: Jeste me napadlo, ze to vyuziji ve skupinach. Nektere stroje vyuzivaji radar pro pruzkum a zamerovani vice cilu, sdileji data s jinymi stroji ktere provadeji samotny utok.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 6/5/2020, 11:38
od Juraj Tichý
Podľa mňa je fajn vedieť, že v čase keď útočíš na pozemné ciele sa k tebe blíži nepriateľské lietadlo a mať ho na radare a už podľa situácie sa rozhodnúť, aký cieľ uprednostníš.
Keďže to odborníci zo vzdušných síl označili ako výhodu, určite majú viac skúseností a vidia v tom zmysel.
Hlavne pri F-16 block 70, ktorá dokáže niesť dostatok AA aj AG munície.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 11/5/2020, 19:55
od Wasp
Podle mě ty výtky se týkaly toho, že nabídnutý Gripen neměl AESA radar.
Jinak RWR Gripenu patří ke světové špičce, těžko si nevšimne že není ozářený. I bez zapnutého radaru tyto systémy fungují. Navíc, datalink.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 11/5/2020, 20:19
od Juraj Tichý
RWR je určite super vec. A tiez je svetovou špičkou VERA-NG, ktora svietiaci Gripen, útočiaci na pozemné ciele zamera a pošle stíhačke cez datalink. Dalsi scenar uz asi bude jasny ako by mohol bežať.
Jasne, tak jednoduché to nie, lebo aj ten Gripen bude niekde vdialke kryt pozemny radar, ci nejaky awacs.
Ale pre pilota bude možnosť/schopnost sledovať AA aj AG určite plus.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 11/5/2020, 20:24
od Wasp
Nebude to jednoduché. Ostatně ono je i problém naučit piloty dobře plnit obě úlohy. Lepší je podle mě mít toto celkem oddělené. Mít piloty, mistry v AA a druhé v AG. Co pročítám cvičení u USAF, je to tam takhle rozděleno. F-15/22 - AA, piloti v F-16 - AG, a minimum AA
Dokáže Gripen letět a přistát po ztrátě hydrauliky ?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 5/6/2020, 15:21
od niko
Hydraulicky okruch nema byt nahodou 3nasobne isteny ?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 5/6/2020, 16:29
od Wasp
Gripen má dva okruhy a dvě baterie v případě vysazení motoru.
Ale pokud dojde k vysazení hydrauliky, dokáže elektronický systém sám o sobě zajistit let ?
Ztráta hydrauliky se stám může.
V roce 2019 došlo k pádu F-16, selhání hydrauliky, i přes to že má taky dva okruhy a EPU. Tedy F-16 nemůže být ovládána elektricky.
Ovládací plochy jsou ovládány hydraulicky a řízeny elektricky u obou letadel.