Právě v těchto dnech si záchranáři TOPR připomínají výročí 30 let od nejtragičtější události z 11. srpna 1994, kdy při ostré záchranné akci došlo ke katastrofě záchranného vrtulníku W-3A Sokol v Olczyské dolině, při které zahynula celá posádka vrtulníku, kterou tvořili záchranáři a piloti TOPR Janusz Kubica, Stanisław Mateja, Bogusław Arendarczyk a Janusz Rybicki.
Ministr obrany W. Kosiniak-Kamysz při příležitosti dnešního svátku (Nanebevzetí PM, Den polského vojska - na výročí bitvy u Varšavu 1920) prohlásil, že prvořadou výzvou je vytvoření dronové armády
Vzhledem k tomu jak do toho, co se týká výzbroje, šlapou, neodvažuji se odhadovat kolik těch dronů hodlají pořídit.
Re: Polská armádo kam kráčíš?
Napsal: 15/8/2024, 18:53
od Wolfhound
Varšava 1920, podceněné vítězství
Vítězství nově vznikající Druhé polské republiky nad bolševiky v srpnu 1920 bylo jedním z nejdůležitějších střetů nejen v historii polských ozbrojených sil (o čemž nelze polemizovat), ale také způsobilo, že se budoucnost Evropy ubírala úplně jiným směrem.
Objevilo se mnohem větší ohrožení - Rudá armáda, jejímž cílem byl postup přes Polsko do dalších evropských zemí, šířit komunistickou revoluci do zbytku kontinentu. V podmínkách všeobecné stagnace, destrukce a vnitřních problémů v Německu a Francii to byl vlastně proveditelný scénář.
Zázrak? V jistém smyslu ano
Polsko bylo tehdy v prakticky bezvýchodné situaci. Mnohem větší a silnější armáda se tlačila po celé délce fronty a blížila se k Varšavě. Není proto divu, že v souvislosti s rozhodující bitvou u Varšavy je často používán termín „Zázrak na Visle“. Není však třeba připisovat všechny zásluhy Prozřetelnosti, protože zde sehrála obrovskou roli řada faktorů, vojenských, sociálních i politických. Polský štáb v čele s generálem Rozwadowskim se souhlasem Józefa Piłsudského vypracoval klíčový plán útoku od řeky Wieprz. Zde není třeba uvažovat, kdo z nich k tomuto vítězství přispěl více, protože bez obou by tento plán mohl jednoduše selhat. Za zmínku stojí i obrovská role polských kryptologů, kterým se podařilo prolomit kódy Rudé armády, což umožnilo mnohem lepší pochopení polských velitelů během samotné bitvy.
Dalo by se však říci, že zázrak se odehrál v politické a sociální oblasti. Snad to byla jediná epizoda v dějinách, kdy všichni političtí vůdci, od Dmowského přes Witose až po Piłsudského, mluvili jedním hlasem. Tento jev se projevil i v mobilizaci samotné společnosti, na což také nikdo nebyl připraven - naštěstí pro Poláky, a zcela naneštěstí pro bolševiky. Uvědomme si, že zde hovoříme o státu, který neexistoval více než 120 let a jehož národ se formoval v podmínkách rozdělení. Bez tohoto národního povstání by se o obnově armády schopné tak rychle zadržet Rudou armádu mohlo jen zdát.
Zároveň je třeba zmínit i vybavení a pomoc, která k nám proudila a která také nebyla vůbec samozřejmá. Podporu z Francie blokovalo Německo, Rakousko a Československo. Německo nevyloučilo úder na Polsko již mnohem dříve, s tichou dohodou s Moskvou, ale od té bylo v roce 1919 upuštěno.
Na druhé straně se v té době ukázala jako klíčová podpora Maďarska, které na vlastní náklady dodalo polské armádě 8 milionů nábojů do pušek Mauser, 13 milionů nábojů Mannlicher, dělostřeleckou munici, 30 000 pušek Mauser a několik milionů náhradních dílů, 440 polních kuchyní, 80 polních kamen.
Ještě třeba dodat, že válka skončila podepsáním Mírové smlouvy v Rize dne 18. března 1921. Tu ovšem Sovětský svaz v roce 1938 ruku v ruce s hitlerovským Německem porušil. Jako obvykle.
Re: Polská armádo kam kráčíš?
Napsal: 15/8/2024, 19:23
od Zemakt
Zároveň je třeba zmínit i vybavení a pomoc, která k nám proudila a která také nebyla vůbec samozřejmá. Podporu z Francie blokovalo Německo, Rakousko a Československo. Německo nevyloučilo úder na Polsko již mnohem dříve, s tichou dohodou s Moskvou, ale od té bylo v roce 1919 upuštěno.
Na druhé straně se v té době ukázala jako klíčová podpora Maďarska, které na vlastní náklady dodalo polské armádě 8 milionů nábojů do pušek Mauser, 13 milionů nábojů Mannlicher, dělostřeleckou munici, 30 000 pušek Mauser a několik milionů náhradních dílů, 440 polních kuchyní, 80 polních kamen.
Pravda, a jen dodám, že každý měl ke svému konání také své důvody. Nicméně i tato paralela mne zaujala.
Tento jev se projevil i v mobilizaci samotné společnosti, na což také nikdo nebyl připraven - naštěstí pro Poláky, a zcela naneštěstí pro bolševiky. Uvědomme si, že zde hovoříme o státu, který neexistoval více než 120 let a jehož národ se formoval v podmínkách rozdělení. Bez tohoto národního povstání by se o obnově armády schopné tak rychle zadržet Rudou armádu mohlo jen zdát.[/Quotes]
Re: Polská armádo kam kráčíš?
Napsal: 16/8/2024, 22:56
od Wolfhound
Nad Polskem proběhlo multidoménové cvičení USAF a spojenců
Letouny F-35A Lightning II amerického letectva ze 48th FW z RAF Lakenheath a letouny KC-135 Stratotanker ze 100th ARW z RAF Mildenhall se v úterý nad Polskem zúčastnily cvičení F2T2 (Find, Fix, Track and Target) spolu s letouny F-35 spojenců z NATO.
Cvičení F2T2 jsou multidoménové operace, do kterých se mohou zapojit účastníci z letecké, pozemní, námořní, kybernetické a vesmírné složky. Při tomto cvičení byly letouny USAF a spojenců NATO použity k lokalizaci fiktivních cílů a sdělení polohy cílů pozemním prostředkům se schopností úderu ve stanoveném časovém limitu.
Polsko je na pokraji nákupu 96 bitevních vrtulníků AH-64E Apache. To je velmi rozhodný krok. A to jak s přihlédnutím k počtu plánovaných strojů, což znamená ztrojnásobení počtu letek polských bitevních vrtulníků a změně letecké struktury pozemních sil, tak i ke gigantickým nákladům celého projektu.
V souladu se souhlasem ministerstva zahraničí má Polsko nakoupit až 96 Apačů nejnovější verze E spolu se zbraněmi a doprovodnými balíčky v hodnotě až 12 miliard USD. AH-64E je také stroj, jehož provozní náklady jsou poměrně vysoké. Pro fiskální rok 2024 ministerstvo zahraničí odhadlo průměrné náklady na letovou hodinu AH-64E pro zákazníky FMS na 6 400 USD. To je sice mnohem méně než v případě proudových stíhaček, ale s přihlédnutím k ročním nákladům na provoz flotily 96 strojů, které za tuto dobu nalétají celkem tisíce hodin, je to stále hodně.
Rádi bychom na to upozornili, abychom nezpochybňovali smysl nákupu velké, druhé největší na světě, flotily AH-64, ale abychom ukázali, jaký rozhodující a osudový krok polský stát v tuto chvíli činí. Protože jsme se pro to rozhodli, je rozumné se ptát, co dostaneme na oplátku? To samozřejmě předpokládá, že Polsko zavede Apache, poskytne jim vhodnou logistiku a školení, což samo o sobě představuje obrovskou organizační a finanční výzvu.
Kupujeme nejen vrtulníky, ale i...
V současné době existují teorie, že válka na Ukrajině dokazuje, že vrtulníky včetně bojových strojů jsou anachronické struktury. Ustupují na bojišti dronům a dělostřelectvu korigovanému drony. Tyto názory se však týkají zastaralé ukrajinské vrtulníkové flotily (Mi-24, Mi-8/17) a ruské flotily, která je na mírně vyšší úrovni a má i novější typy v podobě Ka-52 a Mi-28. Ani nejmodernější ruské konstrukce se navzdory působivému vzhledu v mnoha ohledech nevyrovnají AH-64E. Především proto, že – navzdory svým válečným zkušenostem – nejsou součástí systému a jsou špatně propojeny s ostatními účastníky bojiště.
AH-64 je stroj s protokolem výměny dat Link 16, tedy schopností získávat a předávat informace o cílech na bojišti. Toto je první prvek, který znamená, že tyto vrtulníky se nemusí ukazovat nepříteli, aby na ně mohl střílet. Pokud bude správně organizována výměna dat, průzkum pro AH-64 bude moci zajišťovat například obtížně zjistitelná stíhačka F-35, drony, průzkumná letadla, pozemní jednotky nebo jiné průzkumné jednotky.
Druhým takovým prvkem je schopnost AH-64 spolupracovat s bezpilotními letouny, které za ně budou moci provádět průzkum. Ve Spojených státech bylo této schopnosti, označované jako MUMT (Manned-Unmanned Teaming), dosaženo integrací AH-64 s taktickými bezpilotními letouny RQ-7B V2 Shadow a bezpilotními letouny třídy MALE MQ-1C Grey Eagle. V současné době se dokonce hovoří o MUMT-X (Extended), který vyžaduje instalaci speciální antény na hlavu rotoru a umožňuje nejen získávání obrazových dat z dronů, ale umožňuje i ovládání užitečného zatížení těchto dronů. To umožňuje posádce Apache nasměrovat senzory dronu na místo zájmu a dokonce použít zbraně zavěšené pod nimi. Prozatím není jasné, zda Polsko bude investovat do tohoto typu schopností AH-64, ale mohly by být přidány ještě později. Vezmeme-li v úvahu rostoucí význam UAV na bojišti, zdá se, že tato schopnost se dříve nebo později objeví. Schválení ministerstva zahraničí již zahrnuje přijímač UAS (Unmanned Aerial System) pro systém MUMT a komunikační soupravy vzduch-vzduch-země (MUMT Air-Air-Ground soupravy).
Podle výrobců Apache je také možné tyto stroje integrovat s dalšími průzkumnými bezpilotními prostředky. Například ty, které požaduje exportní zákazník. Teoreticky by polský AH-64 mohl být integrován se systémy polské výroby, např. v důsledku programu Orlik, Gryf, Zefir nebo Bayraktar TB2. Tento typ integrace však vyžaduje čas a peníze. Druhou možností je investice do již integrovaných amerických systémů AH-64E.
Další unikátní schopností AH-64, umožňující udeřit mimo dosah nepřátelské PVO, je schopnost používat milimetrový radar řízení palby AN/APG-78 Longbow. Toto zařízení je schopno detekovat 128 cílů současně a sledovat 16 z nich. Toto řešení pochází z 90. let minulého století a bylo poprvé použito ve verzi AH-64D. Oficiální dosah detekce cíle je 8 km, což je o dva km delší než dosah MANPADS (přenosných) protiletadlových odpalovacích zařízení. V dnešní době tento dosah není nijak zvlášť velký, zvláště když vezmeme v úvahu, že nepřítel může použít drony nebo protivzdušnou obranu krátkého dosahu dosahující několika kilometrů. Tento radar však umožňuje detekovat cíle bez ohledu na počasí (mlha, oblačnost, srážky, prach). V geografických podmínkách střední a východní Evropy je to považováno za klíčovou schopnost umožňující provoz, když například nebudou moci fungovat drony založené na optoelektronických senzorech. V současné době není jasné, kolik radarů Longbow Polsko koupí. Škály zde sahají od nákupu radaru pro každý vrtulník až po nákup jednoho pro čtyři stroje (na roj), za předpokladu výměny získaných informací v rámci roje. Schválení ministerstva zahraničí se však vztahuje pouze na 37 takových radarů, z nichž jeden je pravděpodobně záložním zařízením. To znamená, že při maximálním nákupu bude jeden radar pro 2,6 vrtulníků, tedy dva nebo tři exempláře. Obvykle bude možné vyslat do boje dvojici, z nichž jeden bude mít Longbow a bude předávat informace druhému.
Výzbroj
Jak vidíte, AH-64E bude schopen získávat průzkumná data z velkého (bezpečného) zdroje ze dvou zdrojů: z datové výměnné linky a ze senzorů na dronech, které ovládá. Navíc bude mít možnost detekovat cíle za nepříznivého počasí ze vzdálenosti 8 km (Longbow). Jeho nejdůležitější rolí však nebude získávání a sdílení dat, ale fyzická likvidace těchto zjištěných cílů. Jak toto realizovat?
AH-64E má ve skutečnosti tři kategorie zbraní. První je 30mm letecký kanón M230 s účinným dostřelem 1,5 km a maximálním dostřelem 4 km. Tato zbraň je schopna zničit jakýkoli cíl kromě tanků (je to ráže kanónu na Rosomaku KTO a větší ráže než kanón na Bradley IFV) a vyznačuje se vysokou přesností, někdy přirovnávanou (s jistou nadsázkou) k odstřelovací pušce. M230 může střílet v automatickém režimu, zasypávat nepřítele palbou, nebo v poloautomatickém režimu jako přesná zbraň.
Druhou kategorií zbraní jsou 70mm rakety. Byly to kdysi neřízené zbraně, které AH-64 mohl nést ve velkém množství a zasypat nepřítele palbou. Dnes se tato zbraň výrazně vyvinula. Díky přidání naváděcí sekce APKWS II (Advanced Precision Kill Weapon System II) se 70mm střely staly laserem naváděnými zbraněmi schopnými zasáhnout přesně cíle. Překrytí také zvýšilo dolet střely na 10 km, tedy mimo dosah nepřátelských MANPADS a kanonových systémů protivzdušné obrany. Bojová hlavice zůstává stejná, ale stále umožňuje ničit pěchotu a lehce obrněné cíle (s kumulativní hlavicí dokáže zničit i ruská bojová vozidla pěchoty). Publikace ministerstva zahraničí umožňuje nákup až 7 650 takových raket.
Nejmocnější zbraní samozřejmě budou řízené protitankové střely schopné zničit i ty nejtěžší nepřátelské tanky. Zde Polsko aktuálně sleduje dvě cesty. Schválení ministerstva zahraničí zahrnuje střely AGM-114R2 Hellfire (až 1844 kusů) a jejich nástupce AGM-179A JAGM (Joint Air-to-Ground Missiles) v počtu až 460 kusů. Hellfire je poloaktivní laserem naváděná zbraň s dosahem 8 km. Jde o zbraň typu fire and forget, což znamená, že například (čtyři) Apache mohou vypálit jednu nebo dvě salvy raket a přemístit se, aniž by riskovali nepřátelský protiútok.
JAGM je naopak americkým nástupcem Hellfire. JAGM mají podobný dosah, ale mohou být navíc naváděny pomocí milimetrového radaru (vlastního nebo radaru Longbow na vrtulníku) a mohou být také naváděny poloaktivně laserem jako Hellfire. To znamená, že střela JAGM má stejné schopnosti jako Hellfire, nebo ji lze použít v podmínkách nízké viditelnosti. Ještě důležitější je, že naučit se používat tuto verzi JAGM připraví polské ozbrojené síly na vzhled rakety JAGM-MR, která bude fungovat na podobném principu, ale bude mít dolet 16 km. Cíle bude možné ničit ze vzdálenosti, která je bezpečná pro nízko letící vrtulník. Sluší se dodat, že pro AH-64E jsou také navrženy izraelské střely Spike ER II a Spike NLOS s maximálním dosahem 16 a 50 km. Na stole je i návrh použít střely Brimstone (dostřel 12 km) nebo Brimstone II (dostřel přes 40 km), ale zatím tyto zbraně nebyly na rozdíl od Spike NLOS integrovány s AH-64. To by generovalo náklady a zatím ani Velká Británie (země výrobce) o této integraci nerozhodla.
Tak či onak, dříve nebo později polský Apache (nebo by jej měl alespoň obdržet) dostane řízené protitankové zbraně schopné zasahovat cíle na vzdálenost minimálně několika kilometrů, což radikálně zvýší jeho úderné schopnosti a bezpečnost. Jeho dostřel 8 km mu také poskytuje relativní beztrestnost, vzhledem k tomu, že tyto vrtulníky budou operovat zpoza vlastních linií a v malé výšce, provádět profilové lety, využívat lesní porost a zároveň stahovat informace o cílech prostřednictvím systémů pro výměnu dat (MUMT/drony, Link 16) nebo vykouknutím zpoza překážky radar Longbow.
Nepřátelské letouny samozřejmě mohou představovat hrozbu pro AH-64E. Polská strana zde počítá s tím, že polské ozbrojené síly se mohou dostat do situace, kdy bude mít nepřítel vzdušnou převahu. Proto se souhlas ministerstva zahraničí vztahuje i na případný nákup více než 500 střel vzduch-vzduch Stinger. AH-64 mohou nést až čtyři takové střely, ale poslouží k sebeobraně, protože úlohou bitevního vrtulníku není získat vzdušnou převahu a jen výjimečně se používají k boji například s vrtulníky nepřátel. I když, jak ukázaly ruské akce, mohou být použity například pro boj s těžkými sebevražednými drony, jako je Shakhid. S ohledem na takové aplikace však Apache nekupujeme.
A konečně, pokud jde o zbraně, stojí za to podívat se na palebnou sílu, kterou nese AH-64. Jako protitankový stroj unese až 16 řízených protitankových střel Hellfire nebo JAGM (v případě Spike NLOS víme, že je možné nést až 8-10 kusů, takže ne o moc méně) . Tato konfigurace je však využívána jen zřídka, alespoň stávajícími uživateli. Častěji je volena univerzální konfigurace s 8 ATGM a 38 střelami APKWS II. V každé z těchto konfigurací může mít Apache čtyři protiletadlová střely Stinger a 30mm kanón se zásobou 1200 nábojů. Nyní to vynásobte například čtyřmi stroji složenými z jednoho roje.
Decentralizace
Výhodou bitevního vrtulníku, byť tak technicky vyspělého jako AH-64E, je absence nutnosti operovat z komplikované infrastruktury, tedy z velkých, ale mála leteckých základen. Naopak: můžete je dislokovat na malých letištích nebo na provizorních letištích v několika kusech (pár, roj). Odtud mohou fungovat relativně nerušeně. Dokazují to zkušenosti z války na Ukrajině, během které se malé ukrajinské letectvo 2,5 roku vyhýbalo ničení, přestože bylo od počátku aktivní. Aby se tak stalo, musí být samozřejmě splněna další podmínka: silná protivzdušná obrana, zabraňující nepříteli rozpoznat parkovací plochy AH-64.
Mobilita
Jak jsem psal v úvodu, 96 vrtulníků v pravděpodobně šesti letkách je silná deklarace a ne jeden z mnoha aktuálně probíhajících nákupů. Takový počet bojových strojů s odpovídajícím zázemím bude moci být rozmístěn na příhodných místech po celé frontě a bez větších problémů reagovat na průniky do linií polských obrněných jednotek nebo soustředění nepřátelských sil, které chtějí takový průlom. Rychlost Apache (300 km/h) a jeho operační rádius (maximální vzdálenost, na kterou může vrtulník letět splnit úkol a vrátit se na stejnou základnu) je 150 km s plnou výzbrojí a s přídavnými palivovými nádržemi - 300 km. To znamená, že každý roj Apache se může objevit za maximálně půl hodiny kdekoli v kruhu o průměru 300 km a s přídavnými palivovými nádržemi o průměru 600 km.
Polská hranice s Běloruskem je 418 km a s oblastí Königsbergu 210 km, tedy celkem přibližně 650 km. To znamená, že podél možné frontové linie se Apači mohou objevit během několika minut a prakticky kdekoli. I za předpokladu, že mohou být jejich role odlišné. Od protitankové zálohy, přes stroje na likvidaci nepřátelské pěchoty, až po podporu útoků polských pozemních sil. Ať už v útoku nebo v obraně, několik párů AH-64 a rojů se může koncentrovat na zvolené místo a vytvořit tak zóny zabíjení. Zejména s podporou letectva, které by ve vybraném prostoru zneškodnilo protivzdušnou obranu protivníka. Bojové helikoptéry mohly být také použity k pronásledování ustupujícího nepřítele a honbě za jeho živou silou a vozidly.
Zdá se, že Apache by nebyl vhodný pro nálety za nepřátelské linie kvůli riziku střelby nepřátelskými systémy PVO nebo útoky dronů, které Ukrajinci v poslední době začali využívat jako jakési létající minové pole a tento způsob se může brzy vyvinout. Také od Rusů. Údery proti týlu by tedy zůstaly doménou polského těžkého raketového dělostřelectva a balistických střel (Homar, Homar-K), dronů (např. Gladius) a letectva (F-16, F-35).
V případě hybridních hrozeb by byl AH-64E skutečným „bohem války“, který by ve spolupráci s polskými jednotkami na zemi beztrestně odhaloval a likvidoval nepřátelské síly.
Náklady
Jak vidíte, Apache by se měl stát neocenitelnou podporou pro polské obrněné a mechanizované jednotky, které jim ve vybraných oblastech poskytnou rozhodující výhodu. Samozřejmě do doby, než nepřítel vytvoří nové typy zbraní, které by ho mohly ohrozit. K tomu však zatím pravděpodobně nedojde. Ukrajina nemá moderní bitevní vrtulníky, které by se blížily AH-64E, a proto nemá možnost vyvinout praktické metody boje s nimi.
Je však třeba připomenout, že výše prezentovaná vize využití Apache předpokládá, že Polsko zvládne výcvik personálu (což se ostatně zdá reálné), ale také vytvoření odpovídajícího zázemí pro tuto velkou flotilu strojů. Největší nákup vojenských letadel od nákupu stíhacích bombardérů Su-22 v 80. letech.
Utratit 10 miliard USD za Apache a následně utratit jejich životní cyklus (naštěstí lze díky podepsaným offsetovým dohodám doufat, že velká část těchto nedávných prostředků bude utracena v zemi) a nákupy potřebných zbraní, může znamená, že tyto prostředky nebudou dostupné pro některé další programy. S ohledem na výhodu, kterou by měl tento vrtulník poskytovat na bojišti, však možná některé z nich již nebudou nutné.
Polský ministr obrany Władysław Kosiniak-Kamysz oznámil změny v armádě, které umožní vojákům tetování a ochlupení na obličeji. "Možná to někomu přinese úsměv, ale pro mnohé to byl problém," řekl ministr obrany.
Re: Polská armádo kam kráčíš?
Napsal: 19/8/2024, 23:36
od Wolfhound
Napadne Polsko ještě někdo? Apache, skutečné monstrum-zabiják ruských tanků, získaný Poláky v nejpokročilejší verzi
Ve své pohnuté historii bylo Polsko několikrát rozděleno. Polsko, které bylo naposledy napadeno v roce 1939, což je okamžik, který také zrodil druhou světovou válku, dnes stanovilo pro příští rok hranici 5 % HDP na obranu a zahájilo dotační programy, které přemění polskou armádu na nejsilnější pozemní síly v Evropě. Z mnoha probíhajících nákupních programů v Polsku je nejnovějším mega kontrakt na nákup 96 bitevních vrtulníků AH-64E Apache Guardian.
Polský generál říká, že Apache byl navržen speciálně jako zabiják sovětských tanků během studené války a verze, kterou Polsko dnes získává, nemá nic společného s tou předchozí.
„Vrtulníky Apache, které kupujeme, jsou ve verzi srovnatelnější s Viper Block 70 z F-16. To, co kupujeme, má velmi málo společného s prvním Apache, který byl účelově postaven během studené války. Jedná se o vysoce výkonný vrtulník, jehož hlavním posláním je podpora pozemních sil.
Podstatou toho, k čemu byl Apache navržen, bylo zastavit tisíce sovětských tanků, pokud by napadly Západ.
Počet vrtulníků, které kupujeme, musí odpovídat naší koncepci operačního využití. Nekupujeme určité číslo jen proto, že se to číslo líbí jednomu člověku. Je to o plánování.
Každý vrtulník je v základní verzi vybaven 16 střelami Hellfire. S téměř 100 vrtulníky budeme mít více než 1500 raket,“ uzavřel polský generál, který dodal, že na úrovni logistiky, skladování a údržby budou Poláci čelit výzvám.
V letectvu Rumunsko nenásledovalo polský vzor a možná to není špatné. Polský pilot vysvětluje, proč je kombinace F-16, FA-50, F-35 a F-15 skutečnou noční můrou
Polsko je příkladem pro vyzbrojování Rumunska, samozřejmě na nižší úrovni, v závislosti na schopnostech, ale zřejmě ne ve vojenském letectví.
Poláci si postupem času jako první pořídili americké tanky Abrams, stovky houfnic K9 Thunder nebo tanky K2 Panther.
Stejné kroky následovalo Rumunsko, samozřejmě s výrazným rozdílem v počtu výzbroje. Naše země získala 54 tanků Abrams a 54 houfnic K9 v upravené verzi Thunder, místo toho se Poláci rozhodli pro stovky tanků a houfnic. Probíhají také otevřené diskuse o poskytnutí tanků K2, ačkoli oficiální rozhodnutí nepadlo.
Takže mnoho podobností mezi klíčovými státy východního křídla. Včetně protibalistického systému protivzdušné obrany Aegis Ashore nasazeného USA v Rumunsku a Polsku, kde Rumunsko jako první zavedlo tento štít v Deveselu.
Tím podobnosti končí, Polsko je v mnohem pokročilejším stádiu dotací. Varšava dostane v příštím roce na obranu 5 % HDP. O implementaci offsetu v kupních smlouvách parafovaných Poláky ani v těch G2G s Američany nemluvě.
Ale když se vrátíme k vojenskému letectví, věci nejsou zrovna růžové. I když investice jsou zde také impozantní.
Nejprve krátké srovnání vojenského letectví Polska a Rumunska, pokud jde o západní stíhačky
Udělejme nejprve rychlou analýzu: Rumunsko má operační letku F-16 Fighting Falcon se 17 letouny a získalo dalších 32 F-16 z Norska, kontrakt probíhá. Z toho 9 letadel již dorazilo do země a do konce příštího roku bude všech 32 dodáno. Budeme tedy provozovat 3 letky F-16A/B Block 15 MLU.
Ve 30. letech 20. století je postupně nahradí F-35. Očekává se, že smlouva na F-35 bude podepsána letos, což potvrdili naši úředníci. V první fázi bude zakoupeno 32 letounů F-35 Lightning II.
Polsko na druhou stranu před několika lety zakoupilo 48 nových F-16 ve verzi C/D Block 52, ale nově vyrobených.
Polsko následně zakoupilo 32 F-35A v lednu 2020. Podle zveřejněného harmonogramu budou první F-35 pro Polsko dodány polskému letectvu v roce 2024 a dodávky budou pokračovat až do roku 2030.
Zatím je situace stejná jako v Rumunsku, bez verzí letounů F-16 a jejich počtu.
Poláci ale v roce 2022 podepsali dvě smlouvy na nákup 48 letadel FA-50 z Jižní Koreje. Lehký stíhací letoun velmi vysokých výkonových standardů, dodávky FA-50 již začaly.
Polsko zároveň v letošním roce zahájilo jednání s americkou společností Boeing ohledně možného nákupu 32 stíhaček F-15EX Eagle II. V diskuzi je také varianta Eurofighter.
Výběr F-15EX ze strany Polska by mohl výrazně posílit jeho vojenské schopnosti. F-15EX je vylepšená verze legendární stíhačky F-15, vybavená dvěma motory F110-GE-129, moderními řídicími systémy, digitálním kokpitem a radarem typu AESA APG-82(V)1. Je také vybaven pokročilou sadou systémů elektronického boje a může nést až 12 raket vzduch-vzduch.
Ale jakkoliv je F-15EX schopný, byla by to moudrá volba?
Generál (v z.) polského letectva Tomasz Drewniak, bývalý stíhací pilot, v rozhovoru poskytnutém polské publikaci Defence24 vysvětluje, proč je taková kombinace čtyř typů hlavních stíhacích letounů skutečnou noční můrou a proč by ji mohly podpořit pouze velmoci USA a Čína.
„Na světě není žádná země – možná s výjimkou USA a Číny, které provozují tisíce letadel –, která by se spoléhala na tři nebo čtyři typy proudových letadel. Pokud se rozhodneme pořídit jinou platformu, než máme, budeme mít 120-140 letadel, ale ve čtyřech různých typech. Podle mého názoru je to obrovský logistický a pilotní problém, protože nebudeme schopni hromadně vycvičit tolik pilotů pro tolik letadel.
Ve skutečnosti země velikosti Polska zvolily ve vojenském letectví dva typy letadel. První varianta - prezentovaná Skandinávií a zeměmi Beneluxu, které 40 let používaly F-16 (Finsko s výjimkou F-18) a dnes přecházejí na F-35 Lightning II.
Druhý model budování letectva představují země jako Velká Británie, Itálie nebo Španělsko. V tomto případě se pozdější modely letadel překrývají a jsou také dvou typů. V Itálii máme Eurofighter a F-35, ve Velké Británii Eurofighter a F-35 a ve Španělsku je to Eurofighter a EF-18.
Nebudu říkat, který z těchto dvou modelů je lepší nebo horší – každý má své výhody a nevýhody. Sluší se však poznamenat, že v obou případech se bavíme maximálně o dvou typech letadel, nikoli o čtyřech.
Mít čtyři základní typy letadel by byl obrovský problém. Vyžadována by byla čtyři výcviková centra a čtyři simulační centra. Mohli bychom nakonec “sníst vlastní ocasy”, protože místo létání s těmito letadly na bojové mise by polovina z nich musela sloužit k výcviku. Nebude existovat žádný centrální výcvikový systém založený na jediném typu letadla, protože každá jednotka bude muset cvičit své piloty.
Nechci tvrdit, že je to velmi špatné řešení, ale je třeba pečlivě zvážit všechna pro a proti. Vím, že F-15EX je krásné a silné letadlo - měl jsem proti němu dokonce možnost bojovat na cvičení, ale co když budeme mít více problém, než jsou schopnosti, které nám dává?" uzavřel bývalý polský pilot.
Dne 24. srpna 2024 přicestoval do Kyjeva prezident Polské republiky Andrzej Duda. Zúčastnil se oslav 33. výročí nezávislosti Ukrajiny.
Jde o pátou návštěvu polského prezidenta na Ukrajině od zahájení plné ruské invaze v únoru 2022. Jen den před útokem (23. února) se spolu s litevským prezidentem Gitanasem Nausedou objevil v Kyjevě, kde všichni tři prezidenti zdůraznili solidaritu a apelovali na Rusko, aby zachovalo mír.
Další návštěva se uskutečnila 13. dubna 2022 společně s prezidenty Litvy, Lotyšska a Estonska. Byla to první návštěva zahraničních hlav států v Kyjevě po ruském útoku. Další se konala 22. května 2022 a prezident Duda přednesl projev k ukrajinské Nejvyšší radě jako první zahraniční vůdce od začátku invaze. Poté v srpnu 2022 navštívil ukrajinskou metropoli, kde se zúčastnil jednání o obnově Krymu. Poslední návštěva se uskutečnila v červnu 2023. Těsně před summitem NATO ve Vilniusu se prezidenti Duda a Nauseda setkali s Volodymyrem Zelenským.
„Dnes večer dorazil do Gdaňsku další transport – tentokrát s 12 korejskými samohybnými houfnicemi K9. Čekají nás další dodávky,“ řekl 25.08.2024 na platformě X náměstek ministra národní obrany Paweł Bejda.
Na palubě ukrajinského letounu An-124 bude na Island přepraven bateriový bojový modul NSM námořní raketové jednotky 3. flotily v Siemirowicích. Polští vojáci se tam zúčastní mezinárodního cvičení Northern Viking 2024.
Další ruský objekt nad Polskem. Neoficiálně: Šahíd
Operační velitelství polské armády oznámilo, že bezpilotní letoun s největší pravděpodobností vstoupil do polského vzdušného prostoru. Jde o výsledek dnešního ruského útoku na Ukrajinu. Do pátrání jsou zapojeny vrtulníky polské armády.
„Při masivním útoku na území celé Ukrajiny, včetně okresů přiléhajících k polské hranici, máme pravděpodobně co do činění s narušením prostoru Polska. Objekt potvrdily radary z minimálně tří stanic.”
„Při pohledu na rychlost pohybu, trajektorii a výšku se dá předpokládat, že to odpovídá Šahídovi. V současné době však neexistuje žádná vizuální identifikace.“
„Objekt zmizel přibližně po 25 km na polském území. Vzhledem k povětrnostním podmínkám jsem nemohl vydat rozkaz k jeho zničení, a to pro nedodržení postupů, t.j. nemožnosti vizuálního potvrzení ke zničení objektu,“
Zástupci šéfa ministerstva národní obrany Paweł Bejda a Cezary Tomczyk se zítra zúčastní představení prvního letounu F-35 zakoupeného Polskem. Ve čtvrtek se zase ve Washingtonu sejde vicepremiér Władysław Kosiniak-Kamysz s americkým ministrem obrany Lloydem Austinem.
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj požádal polské úřady o poskytnutí více stíhaček MiG-29. Během tiskové konference v Kyjevě zdůraznil, že polské letouny mohou výrazně posílit ukrajinskou obranu v probíhajícím konfliktu s Ruskem. Zároveň ocenil současnou vojenskou pomoc Polska s tím, že její intenzita v poslední době mírně zeslábla.
Prezident Duda řekl, kolik vybavení Polsko Ukrajině poskytlo
„Dali jsme Ukrajině téměř 400 tanků. Celkem, vezmeme-li v úvahu jen různé druhy bojových vozidel – zkrátka těžkou techniku – jsme poskytli přes tisíc kusů těžké techniky, počínaje tanky T-72, PT-91 Twardy a Leopard, přes různé typy obrněných transportérů a bojových vozidel pěchoty, Rosomaky, houfnice Krab, raketomety, které jsme ještě měli na skladě, 10 letadel MiG-29, 10 vrtulníků. Opravdu jsme tohoto vybavení dali Ukrajině hodně,“ řekl prezident.
Polské ozbrojené síly postupně zavádějí integrovaný systém řízení boje IBCS, získaný pro programy Wisła a Narew. Brzy proběhne důležité cvičení související s používáním systému IBCS Polskem a připravuje se integrace polských komponent pro druhou etapu Wisly a program Narew.
V Krakově 9. září začne soud se dvěma občany Ruské federace Alexejem T. a Andrejem G. Jsou obviněni z účasti v teroristické skupině a ze spolupráce s ruskou rozvědkou. Podle poskytnutých informací muži pracovali pro ruskou zahraniční zpravodajskou službu (SVR) a podíleli se na náboru do Wagnerovy skupiny.
Obžalovaní podle prokuratury vylepili v Krakově a Varšavě stovky náborových nálepek umožňujících kontakt s osobami zodpovědnými za další nábor a organizaci činnosti Wagner Group. Obviněné zadržela Agentura pro vnitřní bezpečnost (ABW) v srpnu 2023.
Polský ministr obrany: Polsko může dodat Ukrajině další stíhačky MiG pouze tehdy, když obdrží moderní F-35
Polský ministr obrany Wladislaw Kosiniak-Kamysz řekl 27. srpna 2024, že Ukrajina může očekávat další polské stíhačky MiG-29 až poté, co Polsko obdrží jako náhradu moderní stíhačky F-35, v reakci na žádost prezidenta Volodymyra Zelenského, aby Polsko poskytlo další letadla ze sovětské éry.
Zelenskyj řekl, že o této otázce dříve diskutoval s polským prezidentem Andrzejem Dudou a premiérem Donaldem Tuskem, ale bez jakéhokoli posunu v této věci. "Vaše MiGy opravdu potřebujeme kvůli jejich dobré avionice a protože bychom nepotřebovali více času na výcvik našich pilotů (v ovládání letounu)," řekl Zelenskyj.
V reakci na Zelenského výzvu Kosiniak-Kamysz řekl, že uprostřed sílících ruských provokací ve vzdušném prostoru země a kolem něj se Polsko zaměřuje na ochranu svých vlastních hranic.
“Nepřekvapuje mě, že prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj žádá o další pomoc, protože to je jeho role. Ale naší úlohou je činit rozhodnutí v souladu se zájmy polského státu. A toto jsou rozhodnutí, která dnes přijímáme.”
“Polská vláda, naše vláda i vláda našich předchůdců, darovaly Ukrajině výzbroj v řádu miliard dolarů. To je vše, co jsme mohli dát. Vím, že Ukrajina potřebuje mnoho druhů zbraní, ale naši ukrajinští partneři musí také pochopit, že polský stát si musí udržet své schopnosti. A to je pro mě jako ministra obrany priorita.”
“Až po obdržení nového letounu bude možné zbavit se starého letounu, jako je MiG-29, který se stále používá zejména k ochraně polského vzdušného prostoru.”