F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
L-39NG má sice levnější provoz a je modernější než L-159,ale na druhou stranu vzhledem k tomu,že F-35 nemá spárku,tak nějaké hodiny na výkonnější L-159 se budou před přeškolením na F-35 hodit.Nehledě na to,že CLV nemůže jako civilní podnik provádět s L-39NG zbranový výcvik,takže opět se bude hodit L-159.Mě by se líbila varianta společné výcvikové letky s L-39NG a L-159 v Pardubicích,kde by byli jak civilní tak vojenští instruktoři.
Ono je i možné,že několik vyřazovaných L-159 si CLV pořídí.
Je však také otázka jak bude probíhat výcvik pilotů F-35.Ta první várka bude školená v USA to je asi jasné,ale potom ty další piloti,zda budou chodit na celý výcvik do USA či se tam budou jen školit na F-35?To vše zatím nevíme.
Ono je i možné,že několik vyřazovaných L-159 si CLV pořídí.
Je však také otázka jak bude probíhat výcvik pilotů F-35.Ta první várka bude školená v USA to je asi jasné,ale potom ty další piloti,zda budou chodit na celý výcvik do USA či se tam budou jen školit na F-35?To vše zatím nevíme.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Tady je popsany vycvik v USAF, jeste UPT 2.0, na Konci mluvi o UTP NEXT (2.5+)
A tady dalsi o UTP 2.5
https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... he-jet-age
V podstate UPT 2.0 se cvicilo postupne na
T-6, T-1, T-38
UPT 2.5 je rozsireny trening na T-6 a VR training a pak jdou rovnou na F-15E a nebo F-35 (po par hodinach v simulatoru zacinaji letat)
UTP 3.0 budou mit T-7
A tady dalsi o UTP 2.5
https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... he-jet-age
V podstate UPT 2.0 se cvicilo postupne na
T-6, T-1, T-38
UPT 2.5 je rozsireny trening na T-6 a VR training a pak jdou rovnou na F-15E a nebo F-35 (po par hodinach v simulatoru zacinaji letat)
UTP 3.0 budou mit T-7
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Clanek o slyseni s US kongresu z konce kvetna ohledne problemu s F35
https://www.thedrive.com/the-war-zone/b ... nt-hearing
Video ze samotneho slyseni ( taky uvedene v clanku )
https://youtu.be/W1mXQuPNZJU
EDIT: Zapomel jsem samotny report:
https://sgp.fas.org/crs/weapons/RL30563.pdf
https://www.thedrive.com/the-war-zone/b ... nt-hearing
Video ze samotneho slyseni ( taky uvedene v clanku )
https://youtu.be/W1mXQuPNZJU
EDIT: Zapomel jsem samotny report:
https://sgp.fas.org/crs/weapons/RL30563.pdf
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Byl jsem zde kamenován různými animacemi o neporazitelnosti F-35 z dílny PR oddělení společnosti LM. Tak teď bych rád konečně četl zde na Palbě, jak dlouho trvá příprava F-35 k opakovanému vzletu a kolik času a lidí potřebuji k uvedení letadla tohoto typu do bojové použitelnosti z hangárovacího režimu, tedy předletová příprava + vyzbrojení. Pokud tedy fi. LM něco takového ověřeného poskytla potenciálním zájemcům. Odkazy, že to trvá trochu déle, než u JAS-39, nic o skutečnosti nevypovídají a není to odpověď. Také by mne zajímalo, zda posádky F-35 v PoSy budou stíhat odstartovat do limitu 15 minut od vyhlášení signálu "SCRAMBLE".
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Proč by to mělo trvat déle? Gripeny vyčleněné pro hotovost také stojí v klimatizovaném úlu, natankované, se zbraněmi na pylonech a s nahozenou elektronikou. Z tohohle stavu nebude rozdíl mezi dobou pro start Gripenu a F-35. Není jediný důvod proč by neměli stíhat 15 minut.Flogger G píše: ↑21/7/2022, 09:02 režimu, tedy předletová příprava + vyzbrojení. Pokud tedy fi. LM něco takového ověřeného poskytla potenciálním zájemcům. Odkazy, že to trvá trochu déle, než u JAS-39, nic o skutečnosti nevypovídají a není to odpověď. Také by mne zajímalo, zda posádky F-35 v PoSy budou stíhat odstartovat do limitu 15 minut od vyhlášení signálu "SCRAMBLE".
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Scotty, ono to stojí se spuštěnými elektronickými systémy? Pak musí velice rychle odcházet resurs. Čím to na zemi 24 hodiny denně chladí? Pomocnou energetickou jednotku musí měnit každé 2 roky, to jsou tisíce naběhaných hodin.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Nahozená elektronika snad neznamená, že vysílá radar ;)
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
¨Vyzařování antén všech palubních systémů je v tomto případě nepodstatné. Obvody jedou svou obvyklou činnost a hřejí se.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Úplně nevím, jak moc se hřejí obvody, které v takovémhle stand-by režimu jedou. Fakt tomu nerozumím, ale jako ajťák mi přijde, že by to neměl být kdoví jaký záhul. Ta elektronika v danou chvíli nic nedělá. A když nic nedělá, tak skoro netopí. Ale zas vím hovno o elektronice v letadlech, tak možná kecám.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Chápu co myslíš, KOLT, ale věc se má trošku složitěji. Nemůžeš počítat s tím, že obvody jsou jen pod jakýmsi budícím proudem a to stačí. Musí být v téměř plnohodnotném režimu, jen nemají cíl a info od navádění. Ano, antény jsou v klidu, ovšem tím to končí.
Pryč jsou doby, kdy stačilo 3,5 minuty na plné rozběhnutí palubního RL třeba na MiG-23. U těchto starých systémů měl pilot k dispozici kompletní funkce lokátoru na konci provedení DÚ po vzletu z nulového režimu - čas asi 5 minut od počátku spouštění motoru. Safír 23 nebyl elektronkový systém.
Ejhle, chyba, chyba. Moc fandím Třiadvacítce, bylo to asi o minutu dýl - opraveno!
Pryč jsou doby, kdy stačilo 3,5 minuty na plné rozběhnutí palubního RL třeba na MiG-23. U těchto starých systémů měl pilot k dispozici kompletní funkce lokátoru na konci provedení DÚ po vzletu z nulového režimu - čas asi 5 minut od počátku spouštění motoru. Safír 23 nebyl elektronkový systém.
Ejhle, chyba, chyba. Moc fandím Třiadvacítce, bylo to asi o minutu dýl - opraveno!
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 21/7/2022, 12:13, celkem upraveno 2 x.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
On se ptá na něco úplně jiného a logicky ho zajímá příprava a hotovost letounu mimo komfortní podmínky. Švédský přístup navrhuje své stroje tak, aby prakticky stačilo odhodit maskovací síť/plachtu a natankovaný plně vyzbrojený stroj šel okamžitě do vzduchu, tedy zvládal nejen studené(tvrdé) starty motoru, ale byl schopný operovat mimo komfortní zázemí za jakéhokoliv počasí. V tomto aspektu motor F135 zrovna neexceluje, respektive je na tom lépe F100, ale ne tak dobře, aby se mohl srovnávat s F404, RM12, nebo vylepšený nástupce F414. Jinými slovy se ptá, zda bude vůbec F-35 schopná mimo komfortní zóny zasáhnout a za jak dlouho. Také ho zajímá doba nezbytná k přezbrojení a natankování, tedy čas a prostředky potřebné k opětovnému ostrému startu, tedy pokud uvážíme, že bude působit v intenzivní bojové činnosti, tedy válečném stavu. Přirozeně USA cvičí FARP operace, ale ani zdaleka nejde o "švédský přistup" ... třeba reverzaci tahu motoru se sklápěcí svislou ocasní plochou měj snad jen Viggen, který byl nahoře za 10 minut od přistání. V tomto směru má Gripen prostě navrch, respektive čím sofistikovanější stroj, tím větší orchestr a zázemí okolo sebe potřebuje.Scotty87 píše: ↑21/7/2022, 09:07Proč by to mělo trvat déle? Gripeny vyčleněné pro hotovost také stojí v klimatizovaném úlu, natankované, se zbraněmi na pylonech a s nahozenou elektronikou. Z tohohle stavu nebude rozdíl mezi dobou pro start Gripenu a F-35. Není jediný důvod proč by neměli stíhat 15 minut.Flogger G píše: ↑21/7/2022, 09:02 režimu, tedy předletová příprava + vyzbrojení. Pokud tedy fi. LM něco takového ověřeného poskytla potenciálním zájemcům. Odkazy, že to trvá trochu déle, než u JAS-39, nic o skutečnosti nevypovídají a není to odpověď. Také by mne zajímalo, zda posádky F-35 v PoSy budou stíhat odstartovat do limitu 15 minut od vyhlášení signálu "SCRAMBLE".
S odpovědí se nenamáhej, beztak to zase bude kravina jako "plnohodnotný stíhač" (Tvá slova) bez sebemenšího nedostatku, zkrátka dokonalost ve všech aspektech.
Imperio absenti chaos regit.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Řekl bych, že je nutné aktivně a velmi intenzivně budovat PVO/PRO na bázi raketového dělostřelectva a ten malý pluk ve Strakonicích přeorganizovat v mohutnou brigádu s odpovídající výzbrojí..
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 21/7/2022, 12:19, celkem upraveno 1 x.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jako všechno co uvádíš je pravda, ale F-35 jako záchytný stíhač? To snad ani pracovníci reklamního odd. LM netvrdili? Teď na to USA mají F-22, chtějí nové F-15EX o kterých se hovoří jako o náhradě vyřazovaných F-22.Xant píše: ↑21/7/2022, 11:13 On se ptá na něco úplně jiného a logicky ho zajímá příprava a hotovost letounu mimo komfortní podmínky. Švédský přístup navrhuje své stroje tak, aby prakticky stačilo odhodit maskovací síť/plachtu a natankovaný plně vyzbrojený stroj šel okamžitě do vzduchu, tedy zvládal nejen studené(tvrdé) starty motoru, ale byl schopný operovat mimo komfortní zázemí za jakéhokoliv počasí. V tomto aspektu motor F135 zrovna neexceluje, respektive je na tom lépe F100
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ne jen nectes a nebo ignorujes... Scramble F-35 je jen o tom dostat pilota do kokpitu, zmackout jeden cudlik, nechat rozbehnout motor a muze se startovat...Flogger G píše: ↑21/7/2022, 09:02 Byl jsem zde kamenován různými animacemi o neporazitelnosti F-35 z dílny PR oddělení společnosti LM. Tak teď bych rád konečně četl zde na Palbě, jak dlouho trvá příprava F-35 k opakovanému vzletu a kolik času a lidí potřebuji k uvedení letadla tohoto typu do bojové použitelnosti z hangárovacího režimu, tedy předletová příprava + vyzbrojení. Pokud tedy fi. LM něco takového ověřeného poskytla potenciálním zájemcům. Odkazy, že to trvá trochu déle, než u JAS-39, nic o skutečnosti nevypovídají a není to odpověď. Také by mne zajímalo, zda posádky F-35 v PoSy budou stíhat odstartovat do limitu 15 minut od vyhlášení signálu "SCRAMBLE".
O odrzbe mas rozsahly report par tydnu zpet v F-35 vlaknu napr. wasp se o to zajimal.
Na beznou udrzbu staci 1x crew chief a 1-2 mechanici, podstaten min nez napr u F-16.
Naposledy upravil(a) Shania dne 21/7/2022, 12:53, celkem upraveno 1 x.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Zdroj? Proc v tech podminkach F135 neexceluje? Co to je jako tvrdy start u F-35? Ty steje se staruji sami a operuji s nimi od polarniho kruhu az po rozpalene pouste, kde ty stroje jsou venku... napr na cvn a lhd ani zadny benefit hangaru nemas... (ready stroje jsou zaparkovane na palube) Pozadavek u F-35 je 2,5 sorties/den, ty sorties muzou byt az 8hodin dlouhe.Xant píše: ↑21/7/2022, 11:13 On se ptá na něco úplně jiného a logicky ho zajímá příprava a hotovost letounu mimo komfortní podmínky. Švédský přístup navrhuje své stroje tak, aby prakticky stačilo odhodit maskovací síť/plachtu a natankovaný plně vyzbrojený stroj šel okamžitě do vzduchu, tedy zvládal nejen studené(tvrdé) starty motoru, ale byl schopný operovat mimo komfortní zázemí za jakéhokoliv počasí. V tomto aspektu motor F135 zrovna neexceluje, respektive je na tom lépe F100, ale ne tak dobře, aby se mohl srovnávat s F404, RM12, nebo vylepšený nástupce F414.
Prezbrojeni F-35 potrva dele, vic personalu. 1-2 na natankovalidi, 2-3 na pumovnici, budou se tu nakladat tezsi zbrane nez u Grypenu. Pumovnice je hure pristupna, potrva to trochu dele nez pod kridlem. Celkove bezproblemu i ve trech nalozit obe pumovnice bombami, nez se letadlo natankuje.
Hot-pit natankovani trva 15min.
Mechanici vedi jestli ma stroj problem jeste nez pristane, u grypenu se musi provest prohlidka... proto tam maji toho jednoho mechanika a kdyz je problem, tak dolitali...
https://www.naval-technology.com/news/u ... -training/
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Řekové dnes vyjednávají v USA o možnosti převzetí výroby komponentů F-35 náhradou za ukončení výroby v Turecku. Tak zítra by tam měla klepat na dveře Černochová, ne?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Dost bych se divil, kdyby turci F-35 nakonec nedostali, jejich zapojeni do vyroby dilu bylo pomerne velke. Dost pochybuju, ze by to priklepli zrovna rekum.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Video o ničem nevypovídá. U letadla v úkrytu nic neukázáno, celý průběh zaujetí pozice pilota v kabině je pouze střih, kdy leze z auta a potom upadne na křeslo v kabině, dává znamení ke spuštění motoru a zavírá překryt. Vůbec se nepoutal k sedačce, to add.1. Nebylo vidět, jak pozice zaujímá pozemní osádka - velitel letadla a pomocník a jaké činnosti provádí před zaujetím pozice ke spuštění motoru, to add.2. Nakonec nemáme vůbec představu, jak dlouho trvá spuštění motoru a následné rozdýchání systémů, než letadlo počne rolovat z úkrytu, to add.3.
Kolego Shania, šlo by se by jádřit trochu evropsky? Co je to za veličinu či pojem sorties/den?
Má - li kterýkoliv letoun problém, pak končí, je jedno co za typ. Stejně to musíš prohlédnout ze všech stran, ať jede o F-35 nebo Avii B-534.
Do pozemní osádky musíš započítat i tu partu, která dostává na dálku info o schopnosti letadla po přistání.
Kolego Shania, šlo by se by jádřit trochu evropsky? Co je to za veličinu či pojem sorties/den?
Má - li kterýkoliv letoun problém, pak končí, je jedno co za typ. Stejně to musíš prohlédnout ze všech stran, ať jede o F-35 nebo Avii B-534.
Do pozemní osádky musíš započítat i tu partu, která dostává na dálku info o schopnosti letadla po přistání.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Vedl někdy někdo bojovou činnost způsobem jak to prodává reklamní oddělení Saabu? Teda létá se z polňačky za Dolní Lhotou a pozemní obsluhu zvládne pár domobranců a desátník z účtárny? Napadají mě jen Harriery na Falkladnách a v Zálivu. To první je vyloženě unikátní situace a to druhé.. Mariňáci musejí mariňákovat. Jinak je trend spíš opačný - dobře vybavené základny s adekvátím zabezpečením (zodolněné kryty, ženijní technika) a pokrytí PVO/PRO.
Spíš rovnou dvě. Jednu na zajištění PVOS a druhou vojskovou. Asi si všichni dovedeme představit kolik tady je paneláků vyžadujících denacifikaci...