Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 3/8/2020, 21:54
V Jihoafrické republice probíhá už několik měsíců bouřlivá diskuze, v které části ozbrojených sil se bude redukovat rozpočet.
Již v minulosti došlo ke snížení rozpočtu (a vzdušné síly jihoafrického letectva přestali používat polovinu z Gripenů). Aktuálním projevem nynějšího nízkého rozpočtu je odkládání investic do modernizací, snižování výdajů na údržbu. (tj. spekuluji, že jihoafrické Gripeny C patrně nedostanou AESA radary).
Jako reakce na plánované snížení nynějšího nízkého rozpočtu - jihoafrická vláda (ministryně obrany) chce maximum peněz směřovat z investic a z externích služeb do mezd lidí v ozbrojených silách JAR. Dokonce není vyloučeno: (asi Generální štáb JAR) "může disponovat aktivy za účelem generování peněz"
Názor opozice je poněkud jiný, kdy zdůrazňuje aby si JAR zachovala obranyschopnost. Těžko říct jak se tento menšinový názor projeví do praxe. Např. jestli nynější škrty dopadnou do jihoafrického letectva. Neboť blízká (nikoliv sousední) Angola již nyní provozuje teoreticky velmi početné letectvo, jehož síla je odhadována jako vyšší než je síla jihoafrického.
Přestože mi jako vzdálenému laickému pozorovateli připadá, že jihoafrické Gripeny 17xC a 9xD a/nebo 23x Hawky Mk.120 budou používány velmi málo (a případně budou nabídnuty k prodeji), tak jihoafrické letectvo přece jen trochu pracuje s budoucností Gripenů. Viz aktuální stav PLŘS A-Darter, které výrobce chystal pro Gripeny (či letošní dokončení výcviku u dvou nových pilotů pro Gripeny)
https://www.youtube.com/watch?v=Zanm3AYbJdc
V každém případě bude důležité vědět, jestli vedení MOČR "spěchá pomalu" vzhledem k pomalu končící nájemní smlouvě na Gripeny ... a třeba jestli MOČR již brzy začnou oťukávat Jihoafričany jestli a za kolik by byla část jihoafrických Gripenů na prodej. Podobně i z pohledu OSSR - bude zajímavé zjistit, zda OSSR přece jen nezvažuje pro 2. taktickou letku nějaká letadla s pevným křídlem jako náhradu za nynější L-39, když snad jihoafričané budou prodávat něco ze svého arzenálu.
Pro zajímavost - dle údajů z roku 2017 bylo odhadovano, že v jihoafrických podmínkách jsou náklady na letovou hodinu Hawku Mk.120 ve výši 60% nákladů na letovou hodinu Gripenu. A to (velmi zhruba) při cca ?70 až 80 letových hodinách Gripenu ročně. A (velmi zhruba) při cca ?50 až 60 letových hodinách Hawku ročně.
https://www.defenceweb.co.za/featured/b ... -industry/
https://www.defenceweb.co.za/uncategori ... o-account/
https://militarywatchmagazine.com/artic ... ddis-ababa
https://www.defenceweb.co.za/aerospace/ ... l-storage/
Již v minulosti došlo ke snížení rozpočtu (a vzdušné síly jihoafrického letectva přestali používat polovinu z Gripenů). Aktuálním projevem nynějšího nízkého rozpočtu je odkládání investic do modernizací, snižování výdajů na údržbu. (tj. spekuluji, že jihoafrické Gripeny C patrně nedostanou AESA radary).
Jako reakce na plánované snížení nynějšího nízkého rozpočtu - jihoafrická vláda (ministryně obrany) chce maximum peněz směřovat z investic a z externích služeb do mezd lidí v ozbrojených silách JAR. Dokonce není vyloučeno: (asi Generální štáb JAR) "může disponovat aktivy za účelem generování peněz"
Názor opozice je poněkud jiný, kdy zdůrazňuje aby si JAR zachovala obranyschopnost. Těžko říct jak se tento menšinový názor projeví do praxe. Např. jestli nynější škrty dopadnou do jihoafrického letectva. Neboť blízká (nikoliv sousední) Angola již nyní provozuje teoreticky velmi početné letectvo, jehož síla je odhadována jako vyšší než je síla jihoafrického.
Přestože mi jako vzdálenému laickému pozorovateli připadá, že jihoafrické Gripeny 17xC a 9xD a/nebo 23x Hawky Mk.120 budou používány velmi málo (a případně budou nabídnuty k prodeji), tak jihoafrické letectvo přece jen trochu pracuje s budoucností Gripenů. Viz aktuální stav PLŘS A-Darter, které výrobce chystal pro Gripeny (či letošní dokončení výcviku u dvou nových pilotů pro Gripeny)
https://www.youtube.com/watch?v=Zanm3AYbJdc
V každém případě bude důležité vědět, jestli vedení MOČR "spěchá pomalu" vzhledem k pomalu končící nájemní smlouvě na Gripeny ... a třeba jestli MOČR již brzy začnou oťukávat Jihoafričany jestli a za kolik by byla část jihoafrických Gripenů na prodej. Podobně i z pohledu OSSR - bude zajímavé zjistit, zda OSSR přece jen nezvažuje pro 2. taktickou letku nějaká letadla s pevným křídlem jako náhradu za nynější L-39, když snad jihoafričané budou prodávat něco ze svého arzenálu.
Pro zajímavost - dle údajů z roku 2017 bylo odhadovano, že v jihoafrických podmínkách jsou náklady na letovou hodinu Hawku Mk.120 ve výši 60% nákladů na letovou hodinu Gripenu. A to (velmi zhruba) při cca ?70 až 80 letových hodinách Gripenu ročně. A (velmi zhruba) při cca ?50 až 60 letových hodinách Hawku ročně.
https://www.defenceweb.co.za/featured/b ... -industry/
https://www.defenceweb.co.za/uncategori ... o-account/
https://militarywatchmagazine.com/artic ... ddis-ababa
https://www.defenceweb.co.za/aerospace/ ... l-storage/