Lynx, prosim ta drzme sa faktov. O nakupe AH-1 Z nie je rozhodnute. Caka sa na ponuku pre OSSR. Z tohoto dovodu je to uplne legitimna tema. Ze sa tebe nepaci, to na veci nioc nemeni. Prave to snivanie o CH-47 v OSSR je fantasmagoria.
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 14:21
od NOTNA
Neboli tie ponuky už dve? /ah1/
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 14:26
od Lynx
Momentalne CH47 nie je tema dni, to je pravda . Tiez je pravda ze Mi17 nie su vecne a skor ci neskor dosluzia. O AH1 sa stale nerozhodlo a mam taky pocit, ze sa rozhodnut ani nechce.
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 14:34
od niko
NOTNA píše: ↑18/9/2024, 14:21
Neboli tie ponuky už dve? /ah1/
Nebola ani jedna. Aspon tak to komunikuje MO.
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 14:34
od pjaro77
Presne tak, nechce a preto časom poputujú na ukrajinu . Zbohom a šáteček a konečne prestanú plačky na tému pre a proti Viperom.
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 14:41
od niko
Ono sa deju nejake placky ohladom Viperov ? Ja som zaznamenal len kopec viac, alebo menej uletenych nazorov kadekoho, ako dat alternativu na riesenie CAS. Zatial ziadne relevantne. Takze ak sa aj Vipery nevezmu, proste ostane medzera v CAS. Drony armada odmietla a Battlehawky tiez. Takze typujem, ze sa postavi dalsi del. odd. a slavnostne sa vyhlasi za riesenie CAS a az potom zbohom satecek.
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 14:46
od NOTNA
Nerozumiem tomu, tie AH1 nám neponúkli? Tých 500 hellfire je škoda.
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 14:47
od pjaro77
Plačky som myslel v tejto diskusii. Už o tom diskutujeme viac než rok a pol od kedy nás Naď navnadil. Medzera v CAS sa teda bude riešiť inak, Zmeko sám hovoril, že sú viaceré spôsoby.
Drony armáda kedy odmietla ?
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 15:15
od Pressburger
Lynx píše: ↑18/9/2024, 14:01
Ved vy tu stale pisete fantasmagorie ako AH1, ked sucasni politici pri moci uz pred volbami jasne vraveli ze AH1 nechceme. Tak ja neviem o com tu stale spekulujete .
Detto to platí o vojenskej nemocnici v Prešove.
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 15:19
od niko
pjaro77 píše: ↑18/9/2024, 14:47
Plačky som myslel v tejto diskusii. Už o tom diskutujeme viac než rok a pol od kedy nás Naď navnadil. Medzera v CAS sa teda bude riešiť inak, Zmeko sám hovoril, že sú viaceré spôsoby.
Drony armáda kedy odmietla ?
Ano viacere sposoby. Bude to presne tak ako pisem. Kupia sa hufnice a nazvu sa ultimatnou zbranou. Kludne sa stavim.
O nevhodnosti dronov na CAS pisal Rezortiner. Komisia sa tym zaoberala a vyslo jej, ze su vrtulniky vhodnejsie.
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 15:23
od pjaro77
Keď nebudú vrtuľníky, zvážia znova drony. Len iné druhy. Počkaj pár rokov.
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 15:34
od niko
Ano o par rokov, tipujem o 5-7 budu u nas aktualne drony. Ale nie na CAS. S Vipermi to teda nebude mat nic spolocne.
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 18/9/2024, 15:35
od skelet
logika jednoho jedince
AH-1 nesmíme koupit! není v plánech!
Nemocnici musíme postavit, i když není v plánech!
Tajomstvo nákupu vrtuľníkov u ministra Šutaja Eštoka: hasiči môžu dostať vojenské stroje
Vláda škrtí štátne výdavky, kde sa dá, no na ministerstve vnútra pripravujú ďalší miliónový nákup. Tentokrát sa rezort Matúša Šutaja Eštoka (Hlas) pripravuje na vypísanie tendra na nákup troch vrtuľníkov pre hasičov. Indície však naznačujú, že v skutočnosti hasiči dostanú skôr vrtuľníky vojenské.
Ministerstvo totiž v uplynulých dňoch spustilo takzvané prípravné trhové konzultácie na nákup vrtuľníkov. To ešte neznamená, že k samotnému nákupu dôjde. Je to však jasný znak, že na ministerstve budú chystať podklady k takejto súťaži a overujú si, aké možnosti im trh ponúka.
Ministerstvo však v zadaní stanovilo také technické parametre, ktoré veľká škála dostupných vrtuľníkov nespĺňa. Problém by však nemali napríklad americké vojenské vrtuľníky UH-60 Black Hawk. Tie už má vo výzbroji aj slovenská armáda, ktorá disponuje deviatimi strojmi tohto typu a ďalšie dva by mali vojaci dostať budúci rok.
Malé nechcú, veľké budú pridrahé
V okolitých krajinách pritom nie je zvykom, že by hasiči disponovali vlastnými vrtuľníkmi. Zvyčajne používajú multifunkčnejšie stroje, ktoré sú súčasťou flotily armády alebo iných štátnych zložiek, najčastejšie polície. Tak napríklad v Česku počas minulého roka hasili lesné požiare aj pomocou dvoch vrtuľníkov, ktoré štát prenajal od súkromnej spoločnosti.
Záchranné letecké služby v našom regióne väčšinou prevádzkujú súkromné spoločnosti, ako napríklad Air Transport Europe na Slovensku, ktorá sa zameriava najmä na zdravotnícky prevoz pacientov, medicínsku záchranu osôb či záchranu vo vysokohorskom teréne. Na hasenie požiarov sa u nás už dnes využívajú vrtuľníky ozbrojených síl.
Hasiči využívajú služby vrtuľníkov letky ministerstva vnútra aj na prepravu hasičov do ťažko prístupného terénu. Práve dlhodobý podstav letky ministerstva vnútra je však problém. V minulosti totiž vrtuľníky ruskej výroby Mi-17 používali na hasenie požiarov, avšak ich technická životnosť sa končí. Ministerstvo má okrem nich k dispozícii iba jeden ľahký vrtuľník Bell 429, ktorý je primárne určený na plnenie úloh pre políciu.
Ministerstvo vnútra na otázky o plánovanom riešení obstarania nových vrtuľníkov priamo pre hasičov a o ekonomickej efektívnosti tohto projektu nereaguje. Už pred viac ako týždňom sme sa pýtali na predpokladanú hodnotu zákazky, analýzu prevádzkových nákladov vrátane výcviku personálu a infraštruktúry, ako aj na existenciu analýzy alternatívnych riešení. Rezort zatiaľ žiadnu odpoveď neposlal.
Z dokumentov, ktoré zatiaľ o plánovanom projekte zverejnili, vyplýva, že ministerstvo bude požadovať dodanie dvojmotorového turbínového vrtuľníka. Mal by byť schopný uniesť na vonkajšom podvese bremeno s hmotnosťou minimálne 3100 kilogramov. Stroj má byť vybavený autopilotom v štyroch osiach s módom pre let vo vise, elektronickým letovým prístrojovým systémom a má byť kompatibilný s prístrojmi na nočné videnie.
V ďalšej špecifikácii spresnili, že vrtuľníky majú mať pokročilé systémy na ochranu pred kolíziami, palubné zdvíhacie zariadenie a možnosť inštalácie termovíznej kamery. Chcú vrtuľník so sedadlami pre minimálne 12 cestujúcich. Práve tieto parametre nápadne pripomínajú charakteristiku vojenských vrtuľníkov Black Hawk.
Otázkou tak ostáva, prečo ministerstvo na jednej strane požiadavky nastavilo tak, že ich nemôžu splniť lacnejšie a flexibilnejšie ľahké vrtuľníky s menšim počtom sedadiel, ale, naopak, zvoľnilo požiadavky v porovnaní s ťažkými vrtuľníkmi, ktoré prevádzkovalo v minulosti.
Zbrojný magnát je v strehu
Budúce tender by mohol zaujímať zbrojárskych magnátov Strnadovcov, teda syna Michala, ale najmä jeho otca Jaroslava. Práve koncern Strnada staršieho CE Industries nedávno kúpil firmu Ace Aeronautics, ktorá sa špecializuje na modernizáciu vrtuľníkov Black Hawk. Strnadovci zároveň v Košiciach prevádzkujú výcvikové centrum pre pilotov týchto strojov. Centrum bolo vybudované za viac ako 25 miliónov dolárov a momentálne prevádzkuje 16 vrtuľníkov vrátane niekoľkých strojov Black Hawk.
Obchod s Black Hawkami sa v regióne dlhodobo spája práve so Strnadom. Jeho nová americká firma sídli v Alabame a zamestnáva približne 80 ľudí, väčšinou bývalých amerických vojakov. To jej dáva významné výhody pri nákupe vyradených vrtuľníkov z americkej armády.
Tieto stroje firma potom repasuje a modernizuje.Ich obstarávacia cena tak môže byť nižšia ako prípadný nákup úplne nových strojov od výrobcu.
Ako priznal hovorca koncernu, spoločnosť, ktorá zastrešuje Strnadove aktivity v oblasti vrtuľníkov sa na prípadne obstarávanie pripravuje. „Helicopter Alliance trhový segment leteckého hasenia strategicky rozvíja v mnohých krajinách sveta vrátane Slovenska, kde nadväzujeme na naše vrtuľníkové zázemie a vybudované know-how. Pripravované verejné obstarávanie slovenského Ministerstva vnútra monitorujeme, avšak v súčasnosti nemôžeme k téme poskytnúť viac informácií,“ uviedol Andrej Čírtek.
Strnadovcom sa darí najmä v zbrojárskom segmente. Skupina Michala Strnada Czechoslovak Group má na Slovensku spoločný biznis so štátom prostredníctvom skupiny MSM Group. Medzi výrobky, ktoré Czechoslovak Group produkuje patrí munícia, špecifické vojenské výrobky ale napríklad aj delostrelecké húfnice Dita či legendárne nákladné autá Tatra. Viaceré nákupy na ministerstve obrany pod vedením Roberta Kaliňáka (Smer-SSD) pritom smerujú práve k Strnadovcom, okrem toho Kaliňák podporil miliónmi aj spoločný biznis so spomínanou MSM Group.
Problémy s letkou
Ministerstvo čelí problémom s leteckou technikou už dlhšie.V súčasnej flotile letky ministerstva vnútra končí životnosť starých vrtuľníkov Mi-17 ruskej výroby. Pre potreby polície by pritom boli vhodnejšie ľahšie vrtuľníky, ako napríklad Bell 429, ktorý už ministerstvo vlastní.
Vyradenie strojov Mi-17 chcel narýchlo vyriešiť bývalý minister vnútra Roman Mikulec (Slovensko) nákupom stroja AW-189 za 13 miliónov eur.
Tento je momentálne uzemnený a jeho nákup vyšetrovala polícia. Jeho údržba pritom vyjde na milióny eur ročne. Ministerstvo v minulosti vypísalo tender na štvorročný servis tohto stroja v hodnote päť miliónov eur, hoci vrtuľník od svojho nákupu neodlietal ani hodinu.
Pokiaľ však stroj nebude mať zabezpečený servis, nemôže ho letka ministerstva začať využívať. Ďalšie mesiace bude trvať výcvik pilotov a zalietanie tohto stroja.
V prípravných trhových konzultáciách na nákup nových vrtuľníkov pre hasičov sa ministerstvo pýta dodávateľov aj na možnosti predplatenia náhradných dielov za letovú hodinu. Majú to byť súčiastky na základné komponenty draku (trupu) vrtuľníku a motory, ako aj na podmienky školenia pilotov, členov technickej posádky a technikov údržby. Chýba však analýza celkových prevádzkových nákladov a porovnanie s alternatívnymi riešeniami. Nie je ani jasné, či by pre hasičov nebolo výhodnejšie dohodnúť sa s vojakmi na spoločnom využívaní vojenských strojov.
Ministerstvo zatiaľ nepredstavilo plán na zabezpečenie prevádzky nových vrtuľníkov. Nezodpovedané zostávajú otázky o plánovaných lokalitách pre umiestnenie strojov, spôsobe zabezpečenia ich nepretržitej prevádzkovej dostupnosti či o výcviku potrebného personálu. Všetky tieto veci pritom už musela vyriešiť aj armáda. Je preto otázna dlhodobá udržatelnosť a ekonomická efektivita prevádzkovania rovnakých vrtuľníkov, aké vlastní aj armáda, čo redakcii Aktuality.sk potvrdil aj letecký expert, ktorý však nechcel byť menovaný.
Podľa odborníka by sa letka ministerstva vnútra mala skôr zamerať na rozšírenie počtu ľahkých vrtuľníkov, ktoré sú flexibilnejšie a je možné ich využívať na výrazne širšiu škálu zásahov ako Black Hawky. V prípade potrieb na hasenie požiarov potom expert navrhuje prevádzkovanie väčšieho vrtuľníka, ako je Black Hawk. Prevádzkovanie rovnakých strojov, ako má armáda, podľa odborníka nedáva veľký zmysel.
Parametre, ktoré ministerstvo vnútra v prípravných trhových konzultáciách nastavilo, vyradili z prípadnej súťaže ľahké vrtuľníky. Na druhej strane sú požiadavky výrazne nižšie ako parametre vyradených Mi-17.
Ministerstvo požaduje minimálne odvoz 12 cestujúcich, čo však v prípade ruských strojov bolo viac ako 30 ľudí, rovnako tak v podvese mohol ruský stroj odniesť výrazne viac nákladu, ako požaduje ministerstvo dnes.
Ďalšie sporné zákazky
Tento plánovaný projekt sa môže stať ďalšou otáznou zákazkou, ktorú na ministerstve vnútra pripravujú. Médiá upozornili na zvláštny nákup hasičských áut za 46 miliónov eur, kde sa objavili pochybnosti o serióznosti firmy, ktorá vyhrala súťaž na dodanie áut. Sídli totiž v rodinnom dome a v minulosti nemala prakticky žiadne tržby.
Rovnako problematickým sa ukázal aj nákup búnd pre políciu, kde sa objavili otázky, či tender nie je ušitý na mieru konkrétnej firme pre krátke lehoty na vyhotovenie ponuky od uchádzačov.
Pod vedením ministra Šutaja Eštoka čelil rezort kritike aj kvôli riadeniu logistických služieb pre humanitárny hub na pomoc Ukrajine. Ministerstvo vybralo v súťaži eventovú agentúru, pričom tá súťažila v tendri úplne sama.
Neviem, co je zle na tom kupit hasicom 3 stredne tazke vrtulniky na hasenie a pre horsku sluzbu. Policia, pokial viem chcela 8 strojov, takze si kludne moze kupit lahke vrtulniky. Hasicov a policajtov by som nemiesal.
Re: Vrtulníky pro OSSR
Napsal: 13/11/2024, 07:48
od Zemakt
Mne třeba ta UH 60 pro vás dává smysl. A určitě to není kvůli Strnadovi.