Stránka 59 z 78

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/10/2020, 21:05
od seabee
Skeptik píše: "... a tak je klidně možné, že až "západní" svět více pocítí ekonomickou stagnaci resp. propad, tak "levný" JAS-39 E/F jako když najde."
Myslíš Turecko, které chce mermomocí SU-57 nebo vlastní pátou generaci, nabo Egypt, který když nemůže mít drahé Rafaly, tak kupuje SU-35, nebo Alžír, taky SU-35 vedle SU-34 a hlásí se do fronty na SU-57? To asi taky nebudou nějaká levná harašítka

Ale k tématu: Nedávno vyhlásil zájem o jednomotorové stíhače Vietnam, náhradou za vyřazované MiG-21. Zjevně tam myslí ekonomicky a idea "frontového" stíhače tam žije. Navíc vnímají jako hrozbu Čínu, kde asi taky bude ve výzbroji víc Chengdu JF-17, než nějakých halasně prezentovaných J-10 a Suchojů. A možná nejvíc ještě Chengdu F-7. Bude zajímavé, co vyberou.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/10/2020, 21:54
od Suger
Skeptik, chcem ťa upozorniť, že náklady na prevádzku vašich Gripen C/D MS20 budú iné (vyššie? :) ) keď vám skončí operatívny lízing so Švédskou stranou. Ak si ovšem ponecháte vaše Gripeny, alebo pôjdete do Gripen E/F, náklady za prevádzku budú určite iné... Z mojej strany len taká malá poznámka do diskusie.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/10/2020, 23:22
od Skeptik
seabee píše:Myslíš Turecko, které chce mermomocí SU-57 nebo vlastní pátou generaci, nabo Egypt, který když nemůže mít drahé Rafaly, tak kupuje SU-35, nebo Alžír, taky SU-35 vedle SU-34 a hlásí se do fronty na SU-57? To asi taky nebudou nějaká levná harašítka
Ne, psal jsem EVROPSKÉ státy (resp. státy "Západu").
Měl jsem na mysli ... Portugalsko, Španělsko, Itálii, Řecko, Belgii, Nizozemí, Dánsko, Norsko, Finsko, Polsko, Českou republiku, Rakousko, Maďarsko, Švýcarsko, Řecko, Slovinsko atd.
A ne teď nýbrž po roce 2030.

Z mimoevropských pak připadá v úvahu prakticky celá Latinská Amerika (asi s výjimkou Venezuely), ale taková Argentina, až se vzpamatuje z dalšího bankrotu by mohla mít zájem.
Středoafrické státy spíše ne, ale Jižní Afrika ano, V Asii pak Indie (? proč ne), Myanmar asi ne, ale ten Vietnam, Kambodža, Thajsko, Malajsie, Indonésie ... proč ne.
Stejně jako "Švédsko Východu" - Austrálie.
Uvidíme, kam se vývoj vydá ...

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/10/2020, 23:29
od Skeptik
Suger píše:Skeptik, chcem ťa upozorniť, že náklady na prevádzku vašich Gripen C/D MS20 budú iné (vyššie? :) ) keď vám skončí operatívny lízing so Švédskou stranou.
Vyšší asi nebudou, nebude v nich provize, ale stejně se obávám, že pokud by ČR odkoupila Gripeny, a neměla povinnost pravidelně hradit operativní leasing, tak by to rychle dopadlo jako v Německu a Rakousku s Typhoonama, v Polsku s F-16C a na Slovensku s MiG-29 ... tj. že by se příděly peněz na jejich provoz neustále snižovaly a snižovaly, až by nakonec velká část z nich zůstala uzemněna ...

BŮH zaplať za operativní leasing. Je to drahé, ale letadla jsou provozuschopná.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/10/2020, 23:58
od kenavf
Uvádzala sa u JAS-39C cena letovej hodiny 4500USD v porovnaní s 8500USD u F-16C.
Aký je asi kvalitatívny rozdiel/navýšenie J-39E voči J-39C? A aký je kvalitatívny rozdiel/navýšenie F-16V voči F-16C. Možno zvýšenie kvalitatívnej úrovne bude u oboch rovnaké a tak sa dá predpokladať že Gripen E sa nedostane na cenovú úroveň F-16V ale stále tam zostane dosť zásadný rozdiel voči F-16V. Pretože Viperu tiež určite skočí prevádzková hodina hore.
A objektívna cenová kalkulácia/porovnanie v tendroch? Parkanová by o tom asi vedela hovoriť, čo je objektívnosť a apolitičnosť tendrov.
V Česku sa letuschopnosť Gripenov nerieši, v Polsku sa trápia s 30%tami u F-16ky.
Gripen je dobrý kompromis cena/výkon ako lietadlo "chudobného muža". F-16 je na vyššej úrovni ale už je tam aj cena podstatne iná.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 08:00
od Zemakt
Zkratka, letadlo chudého muže, je blbost. Viz celá tato diskuze. Pro chudé rozhodně není, viz bohaté Slovensko třeba :eek:

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 08:45
od Juraj Tichý
Že to nie je lietadlo chudého muža preukázala Juhoafrická republika, ktorá sa sťažovala na vysoké náklady na prevádzku a časť lietadiel uzemnila.

Aj ČR toto lietadlo vyšla sakra draho. Za 20 rokov ste zaplatili 2mld€ za lietadlo, ktoré nedokázalo svojho času zhodiť jedinú AG bombu a ani nie je vaše. (ďalšie náklady k tomu hradíte neustále naviac) Schopnosť vydávať takýto prúser za úspech je minimálne zaujímavá.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 09:02
od skelet
vzhledem k tomu, že letuschopnost se dlouhodobě drží na 80%, a bojeschopnost okolo 70%, tak vydávat to za neúspěch je celkem zmatečné.
edit: bude jistě zajímavé sledovat kolik bude stát provoz slovenských F-16, při obdobné letuschopnosti a bojeschopnosti.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 09:17
od Julesak
Za mňa osobne je otázkou, či sa podobné % letuschopnosti a bojaschopnosti bude vôbec dať dosiahnuť - hlavne keď po dvoch(?) rokoch skončí predplatená tech. podpora.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 09:44
od Juraj Tichý
A skončí?
Existuje nejaký zákaz, že by sa tá podpora nemohla predĺžiť?

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 09:51
od Julesak
Samozrejme že sa môže, dokonca si myslím že sa aj predĺži. Otázne je, v akej výške. Viď poľská skúsenosť.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 09:58
od Zemakt
vzhledem k tomu, že letuschopnost se dlouhodobě drží na 80%, a bojeschopnost okolo 70%, tak vydávat to za neúspěch je celkem zmatečné.
Imho, o tom jak je to výhodné či nevýhodné vypovídá, že tento koncept financování již Švédi nenabízejí.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 10:03
od Juraj Tichý
Tak tak, 2mld € za 20 rokov a nevyplati sa. Tolko k lietadlu chudeho muža :lol:

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 10:04
od Polarfox
Skeptik píše:Ne, psal jsem EVROPSKÉ státy (resp. státy "Západu").
Měl jsem na mysli ... Portugalsko, Španělsko, Itálii, Řecko, Belgii, Nizozemí, Dánsko, Norsko, Finsko, Polsko, Českou republiku, Rakousko, Maďarsko, Švýcarsko, Řecko, Slovinsko atd.
A ne teď nýbrž po roce 2030.
A můžeš mi vysvětlit, co podle tebe bude dělat Gripen po roce 2030 ve státech jako Itálie, Španělsko, Belgie, Nizozemí, Norsko atp., když to absolutně nekoreluje s aktuálními akvizičními programy/provozovanou technikou/plánovaným rozvojem? Ono to není jen o tom něco plácnout, ale aby za tím také něco bylo. Takhle často někteří kreativci/marketéři stanovují a prezentují potenciál na trhu, kdy se vezme cokoli včetně absolutního sci-fi s 5% možností a pak jsou z toho stovky a tisíce letounů, přičemž reálně se pak prodeje pohybují v desítkách...

Ale jasně, chápu. Všichni zbankrotují (protože ty si to přeješ) a následně půjdou všichni nebo většina z nich kupovat "levné" Gripeny :up:
kenavf píše:Uvádzala sa u JAS-39C cena letovej hodiny 4500USD v porovnaní s 8500USD u F-16C.
Pokud je to 1) pravda a 2) jsou v tom zahrnuty ty samé věci.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 10:21
od kenavf
Polarfox píše: ..
kenavf píše:Uvádzala sa u JAS-39C cena letovej hodiny 4500USD v porovnaní s 8500USD u F-16C.
Pokud je to 1) pravda a 2) jsou v tom zahrnuty ty samé věci.
Tieto údaje boli v porovnávacích tabulkách aj s ostatnými lietadlami ako F-15,18,Typhon,Rafale. Tie tabulky boli dlhodobo uznávané a akceptované dokonca aj tu na Palbe.
Takže je predpoklad že boli vytvárané tou istou metodikou.
A spochybnenie týchto údajov? Tak isto sa dajú spochybniť aj údaje o výhodnosti/lacnosti F-16ky stačí upozorniť na to že mohla byť použitá "Parkanovej metóda".

Z logiky:To že Saab už neponúka možnosť dlhodobého prenájmu skôr signalizuje že táto metóda bola príliš výhodná pre klienta ale menej výhodná pre Saab.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 10:44
od Juraj Tichý
Tento údaj bol uvedený na portaly Janes.
JAR zverejnila svoje dry a wet cost, ktore boli cca 10.000 a 14.000 USD. Zverejnili svoje reálne dáta a aj reálnu cenu za spotrebované palivo.
Z toho jasne vyplýva, že tabuľka Janes je bullshit.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 10:53
od Polarfox
kenavf píše:Tieto údaje boli v porovnávacích tabulkách aj s ostatnými lietadlami ako F-15,18,Typhon,Rafale. Tie tabulky boli dlhodobo uznávané a akceptované dokonca aj tu na Palbe.
Takže je predpoklad že boli vytvárané tou istou metodikou.
A spochybnenie týchto údajov? Tak isto sa dajú spochybniť aj údaje o výhodnosti/lacnosti F-16ky stačí upozorniť na to že mohla byť použitá "Parkanovej metóda".
Předpoklady jsou fajn, v reálu jsem viděl např. montovat cifry z JAS-39C na JAS-39E a taktéž jsem někde tuším viděl rozpad těch výše uvedených cifer a nepřišlo mi, že to bylo úplně to samé. Proto když je vidím a když je někdo bere za slovo boží, tak mi v hlavě zvoní alarm. Ostatně pro to to píšu. Viz. i Juraj.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 11:17
od Zemakt
Z logiky:To že Saab už neponúka možnosť dlhodobého prenájmu skôr signalizuje že táto metóda bola príliš výhodná pre klienta ale menej výhodná pre Saab.
Pochopil na první dobrou :wink: :up:

Hele Polare, on zas člověk nemusí být zas tak velkej koumes, aby si nedal dohromady že jedna a jedna jsou dvě. Kolik ti asi bude baštit éčkovej Mercedes s 2,8 šestiválcem a kolik céčkovej v holým dvoulitru? K tomu si ještě připočti rozdíl prázdných hmotností a aerodynamický koeficient. Co ti vyjde?

Navíc, Skeptik tady také zmiňoval "polské kladívko" :D . Nicméně klidně se s tebou vsadím o litr, že na čistej provoz (paliva/maziva), bude C/D oproti Viperu podstatně levnější. A ano, není to kvalifikovaný odhad. Jen selskej rozum :wink: .

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 11:17
od mikhail
Juraj Tichý píše:Tento údaj bol uvedený na portaly Janes.
JAR zverejnila svoje dry a wet cost, ktore boli cca 10.000 a 14.000 USD. Zverejnili svoje reálne dáta a aj reálnu cenu za spotrebované palivo.
Z toho jasne vyplýva, že tabuľka Janes je bullshit.
Hmmm tak toto je dosť podstatná info :) Stále som nechápal, ako dosiahli také nízke náklady na letovú hodinu. Takže klamstvom.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 28/10/2020, 11:27
od niko
Julesak píše:Samozrejme že sa môže, dokonca si myslím že sa aj predĺži. Otázne je, v akej výške. Viď poľská skúsenosť.
Jasne, ze sa predlzi. Follow up support je bezna polozka takmer u vsetkych prevadzkovatelov zapadnych lietadiel. Samozrejme ju budeme vyuzivat aj my. Poliaci, ak si dobre spominam za nu zaplatili 200 mil. $ na 5 rokov pre 48 strojov. Takze ja typujem, ze pri nasom mensom pocte a menej rozvynutom leteckom priemysle to moze byt niekde na urovni 80 mil. $ na 5 rokov.
Juraj Tichý píše:Tento údaj bol uvedený na portaly Janes.
JAR zverejnila svoje dry a wet cost, ktore boli cca 10.000 a 14.000 USD. Zverejnili svoje reálne dáta a aj reálnu cenu za spotrebované palivo.
Z toho jasne vyplýva, že tabuľka Janes je bullshit.
Jasne, ze je to bullshit. Nechapem, ze tym 4500 $ dneska este moze niekto verit.
Dolezita info je hadam ale to, ze LM garantoval Chorvatsku, ze cena letovej hodiny F-16 V "all in" nepresiahne 25.000 $. Tusim na takej istej urovni sa pohybuje aj cena letovej hodiny "all in" u ceskych Gripenov. Takze je to zhroba na jedno.