Smutná krabice píše:
Dzin: dle APA je konstrukce F-35, oproti konstrukci F-22, optimalizována výhradně na X-band radary a nedá se s tím nic dělat. V jakémkoli jiném pásmu je F-35 vidět.
Jedná se o konstrukci trupu nebo i o materiály? Protože pokud jen o tvarování trupu, potom by to sedělo s tím, co o tom vím. Tedy, že tvarem trupu se dá snižovat radarový odraz hlavně pro vyšší fekvence, zatímco pro nižší není účiný. Je to z důvodu, který jsem už napsal, tedy že metrové radary potřebují velké plochy pro odraz, se zmenšením amplitudy klesá velikost plochy. Potom by toto naprosto přesně souhlasilo a F-35 by byla tvarována právě proti těmto radarům, které ji mohou lépe detekovat, než radary v metrovém pásmu. Zde potom nastupuje právě materiál.
klingy píše:Ano to platilo v minulosti, ze radyry s dlhou vlnou su nepresne (nepouzitelne) pre navadzanie prostriedkov PVO, nova generacia AESA radarov, je na tom vyrazne lepsie, ak si dobre pamatam, tak uz starsi AESA VHF NEBO SVU ma schopnost navadzania pre S-300 do vzdialenosti 200 km
Trochu to rozdělím. Nejprve se bavíme o fyzikálních zákonitostech STEALTH vs. radar. A zde to platí stále. Metrová vlna potřebuje velkou plochu k odrazu resp. cíl, od kterého se má odrazit musí mít velkou radarovou odrazovou plochu. To je důvod, proč je a bude metrový radar v tomto pohledu nepřesný. Jak bys to chtěl kompenzovat? Napadá mě několik možností.
Nejpve na základě nepřesné odezvy dopočítávat data. Potom ale musíš mít takovou databázi, abys určil, že ona nepřesná odezva je právě útočící STEALTH letoun a ne nějaký jiný (falešný) odraz.
Tohle ti může nahradit operátor, ale opět záleží na jeho úsudku, jak přesně dokáže odhadnou, co se mu vrátilo.
Použití více radarových stanic, které se daný cíl snaží zaměřit z vícero úhlů a tím zvyšují šanci, že se trefí ze strany, kde je radarová odrazová plocha největší Potom ale zase nastupuje výše zmíněné, správné vyhodnocení údaju, zda ten odraz je opravdu námi požadovaný letoun.
Dále jak už jsem psal, je pravda, že tvarování trupu nemá velký vliv na radary pracující v metrovém pásmu. Ale otázka je, jakou má opravdu odrazovou plochu F-35 proti těmto radarům jen z hlediska tvaru? Mluvíme o letounu s rozměry 15 x 10-13 x 5 metrů. Odrazová plocha pro tento typ radaru musí být v metrech. asi největší šanci je odraz přímo ze spodu letounu, kde je plocha 40 - 60 metrů čtverečních. Ale jak se jeví plocha třeba při čelním přibližování?
Navádění pomocí metrového radaru. Nemohl bys to trochu rozebrat? Z obrázku je patrné pouze, že si vyměňují data, ale otázka je, jak reálně to funguje? Tedy jak přesná jsou data, která by dokázal tento radar poskytnout?
Jak je vidět, přehledový radar zhruba určuje prostor, do kterého je navedena střela a ta si vyhledává cíl pomocí vlastního radaru. Otázka je, na jakou vzdálenost od cíle musí střelu dostat. Dále, jaký radar střela používá a jaké jsou jeho parametry. Jde o to, jestli metrový radar dokáže v příapdě letounu STEALTH opravdu poskytnout dostatečně přesné údaje pro navedení střely a pokud ano, jak blízko ji musí dostat, aby ona svým radarem dokázala detekovat cíl a změřit se na něj.
Co se týká materiálů, nemusí mít velkou tloušťku. To právě záleží na tom, jaký použiji a jak se jeví jeho odrazová schopnost v daném frekvenčním spektru. Magnetické materiály mají uváděný jako hlavní nedostatek ne potřebnou tloušťku, ale že jsou těžké a křehké.