Stránka 59 z 74

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 16:25
od skelet
na tyhle myšlenkové pochody se nechytám.. jak ovlivnil Bell 525 nákup CH-53K? :shock:
A jak nákup (domácího) lehkého cvičného letounu ovlivní nákup nadzvuku? :shock:
A proč by měla AČR pořizovat L-39NG, když pro bojové úkoly vlastní výkonnější L-159A? :shock:

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 16:37
od Zemakt
No, nadruhou stranu jsi zas pochopil tu případnou výměnu s Irákem :eek: Nejsi zas tak marnej, muhee

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 16:55
od skelet
F-16IQ je ovšem degradovaná verze (co vím, tak nemůže používat AIM-120), takže s modernizací by nás to přišlo skoro jak nové F-16.. tohle je tak maximálně cesta pro stávající uživatele F-16, kteří mají stíhací složku pokrytou (Polsko, Slovensko), a tak je nic netlačí do integrace AIM-120.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 17:55
od zzz
skelet píše: A jak nákup (domácího) lehkého cvičného letounu ovlivní nákup nadzvuku? :shock:
A proč by měla AČR pořizovat L-39NG, když pro bojové úkoly vlastní výkonnější L-159A? :shock:
Je to jednoduché. Pracovat na variantní možnosti, kdy:
- Do Iráku od AČR všech 16 L-159A plus pár L-159T1 či T2
- z Iráku pro AČR získat F-16 a to jednomístné vs. spárky v poměru cca 1:1, neboť Irák koupil 28x F-16C ze kterých 2 ks havarovaly ... plus 8x spárky F-16D. Takže z pohledu Iráku jsou spárky spíše přebytečné.

A souběžně vyjednávat o podobné akvizici jako udělali Bulhaři, 8x F-16V https://www.dsca.mil/press-media/major- ... ft-support, akorát poptávat pouze jednomístné F-16V, neboť jako spárky by sloužily ty ex-irácké

Namísto L-159A se dívat na jiném letadle. Např. Scorpion od Textronu, např. L-39NG Light Attack, eventuelně navýšit počet vrtulníků s bojovými schopnosti(?Bell Invictus od Textronu, bude-li se vyrábět. Nebo eventuální bojová varianta Airbusu Racer)

K čemu jsou Iráku F-16 v aktuálním neradostném stavu (prý podobný stav platí i pro Su-25. A i pro korejské T-50IQ vzhledem k výkyvům ceny ropy, kterou Irák "předplatil" servis od korejského výrobce, IMHO velice předražený servis). Irák potřebuje bojeschopné letadla, nikoliv uloženky.

Tj. až bude předjednána výše popsaná varianta ve stylu "stěhování a la kulový blesk", tak se sečte výsledné číslo nákladů a porovná se s náklady na jiné varianty řešení bojového letectva v AČR (prý Gripen C/D, prý Gripen E, prý F-18E/F, prý F-35???A, prý F-16V).

Text popisující aktuální neradostný stav údržby iráckých F-16V nebudu překládat, neboť nechci šahat na autorská práva.

https://www.scramble.nl/military-news/t ... hree-f-16s

Tj. vychází mi, že pro irácké letectvo platí "čím míň choulostivých zařízení se nachází v letadle, tím míň"....

Anglický text bez překladu odstranil Jarl.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 18:05
od skelet
Zzz: ještě jednou. Jejich F-16 jsou dost degradované. Takže by to museli prodat za cenu šrotu, aby se to nám vyplatilo. Textron ti nic neřeší, protože AČR letadlo této kategorie MÁ!

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 18:11
od zzz
skelet píše:Zzz: ještě jednou. Jejich F-16 jsou dost degradované. Takže by to museli prodat za cenu šrotu, aby se to nám vyplatilo. Textron ti nic neřeší, protože AČR letadlo této kategorie MÁ!
Iráku se jejich L-159 osvědčily. Investuje do nich.

My nemáme peníze (dlouhodobě), abychom byli schopni koupit naráz koupit funglovky v požadovaném množství. Resp. pak to dopadne jako s nákupem L-159, neboť nezbylo na provoz a v podstatě AČR vědomě nevyužívá ani zdaleka potenciál L-159A (a ani potenciál JAS-39C).

Ohledně případného upgrade eventuelně směněných F-16C/D z Iráku, tak v našem regionu je dost pravděpodobné, že dojde k vyjednávání o upgrade starších F-16 u našich sousedů. Čili čím větší zakázka, tím z pohledu dodavatele je to zajímavější zakázka.
https://www.overtdefense.com/2021/02/22 ... -block-52/
A taky se lze poučit např. z řeckých zkušeností s upgradem
https://www.ainonline.com/aviation-news ... kes-flight


P.S. Sice Textron Scorpion je aktuálně už delší dobu "u ledu". Ovšem tím líp pro kupce, když už AČR bude investovat dost peněz pro zbudování MRO pro jiné produkty od Textronu (=pro AH-1Z/UH-1Y). A když už v Praze je regionální servisní centrum Textronu pro letadla/vrtulníky.

IMHO Textron Scorpion není srovnatelný s L-159A. Je to dost odlišné letadlo od L-159A vzhledem k jeho schopnostem (něco umí líp, něco neumí vůbec ve srovnání s Alcou).
https://www.bizjournals.com/wichita/new ... drone.html

Ve srovnání s L-39NG ovšem Scorpion bude velmi výrazně dražší z hlediska provozu (číslo 2.200 USD jako celkové náklady na jednu letovou hodinu Scorpionu považuji za "cinklé"). Ostatně Scorpion byl velmi intenzívně nabízen pro Indické letectvo. A v nynější poptávce indického letectva jsem nezaznamenal, že by byl zmiňován Scorpion (na rozdíl od údajně velkého zájmu Indického letectva o L-39NG)... tipuji, že důvodem aktuálního indického nezájmu o Scorpion jsou především provozní náklady.

Koncernu Textron se dosud nedaří s divizí vojenských letadel (nefomálně můžeme tu divizi označit jako "Textron Aviation Defence" s T-6C,AT-6E, Scorpion, King Air, (Grand)Caravany, a v budoucnu Courier plus Denali pro ISR). Ale mám pocit z posledních vojenských soutěží v USA, že je velká snaha, aby americký stát "pomohl" militarizovaným letadlům od Textronu (viz např. přestřelka vrcholných firemních manažerů zúčastněných firem ohledně "vítězství" A-29 před pár lety, takže výsledkem nakonec byla plichta, kdy Sierra Nevada se dělila o první místo s Textronem).
V aktuálně probíhajícím programu Armed Overwatch jsou zastoupeny z celkových 5-ti "finalistů" 2 typy od Textronu a např. nedostal šanci Thrush (a rozhodně nevěřím, že uspěje Sierra Nevada s "nabušeným" M-28, vzhledem k Cessna Skycourier).

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 19:35
od jarl
zzz píše: Text popisující aktuální neradostný stav údržby iráckých F-16V nebudu překládat, neboť nechci šahat na autorská práva.
Scramble.nl v 01/2021 píše:Twenty-three F-16IQs perform in fly-over

The Iraqi Air Force participated in a fly-over during the 100th anniversary of the Iraqi armed forces on 6 January 2021.

The air force flew 23 of their F-16IQs and numerous other aircraft. The combat readiness of the pilots and F-16s continues to play a role in the mission to defeat ISIS.

The showed readiness of the aircraft is doubtful as many F-16IQs (the Iraqi Air Force ordered once 36 F-16C/D Block 52s, of which two crashed during training in the USA), including several of these 23, are not combat ready.

At least ten aircraft of the 34 Vipers of the 9th Fighter Squadron, based at Ballad air base (Iraq), are not able to fly at all. Over 50% of the displayed 23 are only able to fly, but lack working radars and avionics to operate with weapons and show other shortcomings. In Western thoughts and operations, these aircraft were not allowed to fly at all.

This all is caused by budget problems of the Iraqi armed forces, logistical problems, a decrease in contractor support to maintain the Block 52s (caused by the bad security situation in Iraq) and less trained pilots. The Iraqi MoD is working hard to solve all problems.
https://www.scramble.nl/military-news/t ... hree-f-16s

Tj. vychází mi, že pro irácké letectvo platí "čím míň choulostivých zařízení se nachází v letadle, tím míň"....
Už jsem tu zaznamenal plno výmluv proč nepřekládat zkopírované texty, ale takhle blbou ještě ne. Mám ten anglický text zase odstranit, anebo to podle pravidel Palby přeložíš?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 19:58
od HONZIK11
Ja to radeji prelozim nez se ten odkaz ztrati.

Nejméně deset letadel se základnou na letecké základně Ballad (Irák) není schopno létat vůbec.
23 letadel jsou ve stavu ,, pouze schopných létat,,. Chybí jim funkční radary a funkcni avionika. Dle obvyklych kriterii by i tyto letadla nemela letat vubec.
Pozn. Mimo,preklad.,
Neco jako v Iránu s F14 ,ale za,mnohem delsi dobu, s celym podtextem veci.
Pozn .
Neco jako v Polsku ,hned jak jim zkoncila garancka.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 20:36
od zzz
Honzik11...
IMHO to klíčové je v závěru předposlední věty. Ono totiž je otázkou v jaké zemi se narodili piloti, kteří sedlají irácké F-16, že... Ono těch pilotů iráckých F-16, narozených na území Iráku, možná bude menšina...

viz zpráva před měsícem, ale možná je to hoax http://idrw.org/iraq-refutes-pakistan-b ... 7-amraams/
Plus další nepotvrzená zpráva.
https://www.tribuneindia.com/news/comme ... ons-168180

Ono těm spekulacím v obou článcích nahrává těch 550 milionů dolarů za outsourcing obsluhy iráckých F-16. https://www.dsca.mil/press-media/major- ... cs-support
Takže bych se nedivil, pokud iráčané hledali levnější variantu.

Tj. na MRO/pilotáž méně schopných letadel než jsou F-16 asi Irák peníze sežene. Něco ve stylu, když anglo-francouzské konsorcium prý postaví fabriku na dělostřeleckou munici v Maroku placené z grantu od Saúdú. Případné trvalé "přemístění" plně funkčních iráckých L-159 do sousedního státu severovýchodně od Iráku (tj. opakování podobné situace jako v roce 1991), asi naštve Saúdy mnohem míň, než případné trvalé "přemístění", které by se týkalo F-16, byť v ořezané verzi.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 20:42
od Lynx
Inak ocenujem grafomansku exhibíciu zzz, ale len keď je k veci. A F16 v Iraku, netuším co majú spoločné s L39NG.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 20:43
od zzz
Lynx - viz post o trochu výš - zde

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 20:57
od Lynx
Ano, čítal som to, vymysleli ste si akúsi teóriu(uvarili ste z vody) , v ktorej ste sa začali mrcasit.
Ale ak by som Vám mohol dat námet na skúmanie, zaujímalo by ma, v akom stave je zákazka pre Vietnam, či napr prebieha výroba, alebo ako to vlastne je. Lebo aj pri plánovanom predaji Aera, má úspešná zákazka podstatný vplyv na cenu firmy.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 21:06
od zzz
údajná zakázka na L-39NG pro VIetnam???
Nevím. Zkus položit dotaz, až RTVS bude mít rozhovor s lidmi z AERa během letošního SIAFu.
Zejména by totiž zajímal kontext zájmu o 12x L-39NG s údajným vietnamským zájmem o 3x T-6C
https://www.shephardmedia.com/news/trai ... d-vietnam/
Ono to vypadá, že Vietnam hledá cestu jak zabezpečit vlastní leteckou výrobu. A T-6C by se prý měly montovat např. v blízkém Thajsku.

S exportními povoleními americké vlády na technologie podléhající embargu, použité v L-39NG, pocházející z USA, asi problém nebude, když už před roky Vietnamské ozbrojené síly získaly od amerického úpravce Twin Ottery upravené pro ISR https://www.ikhanagroup.com/ain-mention ... m-article/

Takže třebas v pozadí běží vyjednávání o licenci na L-39NG pro nějakou vietnamskou firmu. Nevím. Co myslíš Ty?

Krom toho údajného zájmu z Indie o L-39NG jsem totiž považoval za velmi zajímavý vývoj ohledně situace, kterou jsi naťuknul Ty (tj. L-39NG pro Vietnam). A udivilo mě, že dosud nikdo o tom nic nenapsal na Palbu.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 13/7/2021, 22:24
od Lord
zzz píše:Ohledně únosnosti travnaté letištní plochy (i po delších deštích) lze orientačně vyjít ze vzletů/přistání plně naložené L-410-UPV-T (neboť MTOW je zhruba obdobná jako u L-39NG).
Spíše bych měl obavy z blízkosti překážek u vzletové plochy a toho jak vysoké jsou ty překážky (stromy, sloupy elektrického vedení). A taky faktorem je, že to co "leze z výfuku" L-39NG nedělá příliš "dobře" té trávě...
Za války je možný ledacos, za mírových podmínek trpí tak leda podvozek, i když pár letů by taky zvládl z horších travnatých letišť. L-39NG zkoušeli ve Vodochodech, ale zřejmě bez výzbroje. U nás lze pro proudová letadla používat i dálnice.
zzz píše:Zejména by totiž zajímal kontext zájmu o 12x L-39NG s údajným vietnamským zájmem o 3x T-6C.
Ono to vypadá, že Vietnam hledá cestu jak zabezpečit vlastní leteckou výrobu. A T-6C by se prý měly montovat např. v blízkém Thajsku.
Smlouva o dodávce 12 letounů do Vietnamu je snad už podepsaná? Popsat detaily kontraktu pro Palbu není od věci, ale bližší info asi není, dokud nepošlou peníze není nic jisté. Ať si koupí i cvičné letouny Beechcraft T-6C Texan II, protože země přetváří svůj výcvikový program pro piloty? Tak je budou mít jako doplněk, nebo ... kdo ví jestli za tím není zase nějaká politika. Budou mít kompletní balíček podle vzoru USAF no.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 15/7/2021, 11:35
od Flader
Je to síce článok o podnikových hasičoch Aera, ale hlavná hviezda fotografii je L-39NG:

https://www.pozary.cz/clanek/247583-has ... nu-scania/

Re: Aero L-39NG

Napsal: 16/7/2021, 08:44
od mikojan29
Flader píše:Je to síce článok o podnikových hasičoch Aera, ale hlavná hviezda fotografii je L-39NG:

https://www.pozary.cz/clanek/247583-has ... nu-scania/
NG má pekné foto, ale mňa viac zaujala konkrétna Scania. :-?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 19/7/2021, 21:15
od zzz
Britské Hawky budou mít urychlenou konečnou. Nedočkají se abrahámovin.

Původně měly být ve službě cca do roku 2025. Avšak RAF změnila rozhodnutí a z výcvikových úkolů budou Hawky vyřazeny již v roce 2022. ( a před pár lety se předpokládalo vyřazení T.1 v cca 2027... což by v podstatě bylo cca 50 let ve službě)

Vzhledem k tomu, že 100. peruť RAF s Hawky T1 poskytuje výcvikovou službu jako "aggressor", tak bych se vůbec nedivil kdyby Draken Europe (do loňska Cobham UK) začal poskytovat službu "aggressor" pro RAF po roce 2023.

Draken USA provozuje (dle wiki):
A-4
Atlas Cheetah (upgradované Mirage III)
L-159
Mirage F.1
A pár L-39. Plus MiGy-21, které však prý nejsou v denní službě.
(obvykle se uvádí, že Draken provozuje rovněž Leonardo MB 339, koupené z Nového Zélandu, kam byly dodány v 90.-tých letech.... Nicméně předloni se Draken těchto MB 339 zbavil- nyní jsou ve Francii u společnosti SECAPEM)

a v blízké budoucnosti by si Draken měl převzít odkoupené holandské F-16AM.




Dlužno doplnit, že před pár lety se britské MO vydalo cestou nákupu výcvikových/aggressor služeb - pro RAF, pro FAA a pro pozemní vojsko. Soutěž byla známa pod názvem ASDOT. Ale před vyhodnocením (od 4 zájemců o poskytování služby) byla soutěž zrušena. Spekulovalo se, protože předběžně odhadované náklady byly enormní...

Uvidíme jestli v Británii se v budoucnu vydají levnější cestou. ? L-39NG ? ? Scorpion ?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 5/8/2021, 09:41
od Zemakt
L-39NG není zdaleka hotový - loňské testy v Maďarsku zpochybňují jeho konkurenceschopnost
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 67313.html

Cui bono?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 5/8/2021, 10:08
od skelet
Má cenu se zaobírat securitymagazinem?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 5/8/2021, 11:07
od Juraj Tichý
Kto by to bol povedal. Lietadlo vo vývoji (verzia ľahké bojové lietadlo) vyžaduje další vývoj a investice.
Zajtra článok o tom, ako objavili teplú vodu. :roll: