skelet píše:Zzz: ještě jednou. Jejich F-16 jsou dost degradované. Takže by to museli prodat za cenu šrotu, aby se to nám vyplatilo. Textron ti nic neřeší, protože AČR letadlo této kategorie MÁ!
Iráku se jejich L-159 osvědčily. Investuje do nich.
My nemáme peníze (dlouhodobě), abychom byli schopni koupit naráz koupit funglovky v požadovaném množství. Resp. pak to dopadne jako s nákupem L-159, neboť nezbylo na provoz a v podstatě AČR vědomě nevyužívá ani zdaleka potenciál L-159A (a ani potenciál JAS-39C).
Ohledně případného upgrade eventuelně směněných F-16C/D z Iráku, tak v našem regionu je dost pravděpodobné, že dojde k vyjednávání o upgrade starších F-16 u našich sousedů. Čili čím větší zakázka, tím z pohledu dodavatele je to zajímavější zakázka.
https://www.overtdefense.com/2021/02/22 ... -block-52/
A taky se lze poučit např. z řeckých zkušeností s upgradem
https://www.ainonline.com/aviation-news ... kes-flight
P.S. Sice Textron Scorpion je aktuálně už delší dobu "u ledu". Ovšem tím líp pro kupce, když už AČR bude investovat dost peněz pro zbudování MRO pro jiné produkty od Textronu (=pro AH-1Z/UH-1Y). A když už v Praze je regionální servisní centrum Textronu pro letadla/vrtulníky.
IMHO Textron Scorpion není srovnatelný s L-159A. Je to dost odlišné letadlo od L-159A vzhledem k jeho schopnostem (něco umí líp, něco neumí vůbec ve srovnání s Alcou).
https://www.bizjournals.com/wichita/new ... drone.html
Ve srovnání s L-39NG ovšem Scorpion bude velmi výrazně dražší z hlediska provozu (číslo 2.200 USD jako celkové náklady na jednu letovou hodinu Scorpionu považuji za "cinklé"). Ostatně Scorpion byl velmi intenzívně nabízen pro Indické letectvo. A v nynější poptávce indického letectva jsem nezaznamenal, že by byl zmiňován Scorpion (na rozdíl od údajně velkého zájmu Indického letectva o L-39NG)... tipuji, že důvodem aktuálního indického nezájmu o Scorpion jsou především provozní náklady.
Koncernu Textron se dosud nedaří s divizí vojenských letadel (nefomálně můžeme tu divizi označit jako "Textron Aviation Defence" s T-6C,AT-6E, Scorpion, King Air, (Grand)Caravany, a v budoucnu Courier plus Denali pro ISR). Ale mám pocit z posledních vojenských soutěží v USA, že je velká snaha, aby americký stát "pomohl" militarizovaným letadlům od Textronu (viz např. přestřelka vrcholných firemních manažerů zúčastněných firem ohledně "vítězství" A-29 před pár lety, takže výsledkem nakonec byla plichta, kdy Sierra Nevada se dělila o první místo s Textronem).
V aktuálně probíhajícím programu Armed Overwatch jsou zastoupeny z celkových 5-ti "finalistů" 2 typy od Textronu a např. nedostal šanci Thrush (a rozhodně nevěřím, že uspěje Sierra Nevada s "nabušeným" M-28, vzhledem k Cessna Skycourier).