F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4857
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Zatim to neres, jen jsme se jaksi vyjadrili ,ze F35 by slo.
Amiz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1251
Registrován: 7/12/2012, 17:19

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Amiz »

K nákupu F35 se na Neviditelném psovi (respektive Hyeně) vyjádřil Aston (Ondřej Neff) v článečku s názvem "Konečně dobrá zpráva". https://www.hyena.cz/22/07/220721pes.html
Putin budiž proklet.
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

Lynx píše: 23/7/2022, 13:25 Na Slovensku ste sa smiali z nejakej štúdie o F16 a vy vyberiete za zatvorenými dverami (akože odporúčanie acr) so slovami, že je to tak lepsie. Netvrdím ze nie je, ale tie porovnania môžu byť verejné, mimo ne-podstatne detaily.
Výběr za zavřenými dveřmi je nejlepší možné řešení, respektive pokud bychom mohli politikům alespoň trochu věřit, že obrana země stojí nad vlastními zájmy jednotlivců. Právě v tom je u nás kámen úrazu již od doby Opoziční smlouvy a její doplnění Tolerančním patentem, který jasně definoval politiky. Bohužel je to stále lepší řešení, než do toho zatáhnout široký okruh lidí řídící se pouze vlastními zájmy, ba hůř ještě veřejný dav, který následuje toho nejblbějšího (logika davu).

Cena za F-35 není podstatná, důležité je vědět, kolik nás celá ta sranda bude stát sakumprásk a to je největší kámen úrazu investice do F-35, protože ze žádné tabulky tohle nevyčteš.
Imperio absenti chaos regit.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4857
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Nevyctes, bo ten letoun je jaksi jiny. Neni to jen strojirenska konstrukce. Je hodne modifikovatelny . Proto se tady k vlastnostem vyjadruji spise IT technici . Hraci her a jim podobni.
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

Jenže suma sumárum nejde o letadlo jako takové.

Začneme tím, že budeme stavět minimálně dvě letiště přesně podle požadavků USA, zadarmo to rozhodně nebude. Opět další náklady, které nejsou v tabulkách a se kterými musíme počítat. Dále je tu otázka výcviku pilotů, protože náznaky snahy procpat T-7 Red Hawk jako hlavní výcvikovou platformu jsou více než jisté, tedy buďto zaplatíme dvakrát za pokračovací výcvik, nebo ztratíme schopnost cvičit vlastní piloty ještě před specializací na konkrétní stroj. S velkou pravděpodobností to odnese i Aero a opět zase něco ztratíme. Lepší to nebude ani v případě munice. Jakmile vznikne monopol, končí variabilita a jede se jen podle jednoho scénáře a celý extrémně drahý program F-35 k tomu má hodně našlápnuto.

Neptám se, za kolik ta letadla s podporou koupíme, ale jak vysoký bude celkový účet v souvislostech.
Imperio absenti chaos regit.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4857
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Amiz píše: 23/7/2022, 13:55 K nákupu F35 se na Neviditelném psovi (respektive Hyeně) vyjádřil Aston (Ondřej Neff) v článečku s názvem "Konečně dobrá zpráva". https://www.hyena.cz/22/07/220721pes.html
Kdyz teklo do bot tak jsme se ,,Svejci,, dokazali vzdycky semknout a urcit preference a prezit. I kdyz to bylo i hodne o kolaboraci . Ale narod a hranice existovaly. Neprisli jsme o generaci mrtvych hrdinu . Podmaneni bylo vzdy jen politickym rozhodnutim.
Co se F35 tyka , tak jen souhra s raketovymi systemy typu Himars, mi prijde genialni . A brzo to nebude jen dostrel na 300km. Ale. Musime taktez vytvorit odpovidajici protiraketovy a protiletecky destnik, kopuli, pod ktere skryjeme letiste. Jinak o ty letouny prijdeme. A prijdeme o hodne co nabizeji a nabizet budou.
Jo, taky se mi libi Gripen, vyskakoval jsem radosti, ze ho mame. Ale opravdu jeho cas popimunul. Do technologii ,ktere obsahuje F35 ho nikdo nepusti, i kdyz budou Svedi v NATO. A nepusti nikoho v Evrope. A vyvoj tech, je beh na velmi dlouhou trat. Generacni, bez volneho kapitalu, vstupu, jeste delsi. At se toto tyka IT zalezitosti, vyvoju motoru, ci povlaku. Tam se Evropa nikde nehla , generaci.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19010
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Ministerstvo obrany by očividně rychle mělo říct, které základny se budou přestavovat. Čáslavští lehce panikaří, že půjdou do Mimoně.
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Ať se s tím polotovarem přesunou na měsíc, tam bude sterilní prostředí. Stále očekávám odpovědi na moje otázky ohledně náročnosti předletové přípravy a přípravy k opakovanému vzletu. Zatím Pětatřicítková lobby jen kličkuje.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3872
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Pekne zhrnutie nákupov posledného obdobia ako napr rakety Patriot, AIM-120 a podobne.

https://www.defensenews.com/land/2022/0 ... fn-rss-zap
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 647
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Flogger G píše: 24/7/2022, 08:16 Ať se s tím polotovarem přesunou na měsíc, tam bude sterilní prostředí. Stále očekávám odpovědi na moje otázky ohledně náročnosti předletové přípravy a přípravy k opakovanému vzletu. Zatím Pětatřicítková lobby jen kličkuje.
Text nize jsem tu postnul uz asi 10x, jen jsi se to neobtezoval cist. Takze tady to mas primo podnosem i prelozene, doufam, ze si to aspon prectes.

Je to z 2019, od te doby je ALIS v podstatne lepsim stavu.
Novy hardware ted umoznuje nacist data z F-35 a zkonrolovat stav do 5min.
Maintenance.
Údržba.

F-35A na Hill AFB létají neuvěřitelně dobře. Přepracování a redesign dílčích částí problémových letounů F-35A z počátku výroby přinesly velké ovoce. V listopadu 2018 si flotila křídla čítající 46 letounů udržela 92procentní úroveň kódu 1. To znamená, že v 92 procentech případů přistál každý letoun F-35A bez jakýchkoli problémů nebo neshod. Ačkoli se očekává, že letouny sjíždějící z vyspělých výrobních linek budou v prvních letech svého operačního života létat dobře, 92procentní míra Code 1 na Hill AFB překonává prakticky jakýkoli jiný letoun čtvrté nebo páté generace v jakékoli fázi operačního života.
Letoun s kódem 2 je takový, u kterého pilot během letu zjistí drobné nesrovnalosti, ale vyhodnotí, že letoun je stále plně schopen plnit úkoly. Letadla označená kódem 3 vykazují nesrovnalosti, poruchy nebo problémy s vybavením důležitým pro plnění úkolů, které vyžadují opravu nebo výměnu předtím, než může být letadlo zařazeno do operační linky. Pokud je údržba pověřena opravou některé z těchto neshod, konstrukce draku a potahové vrstvy letounu F-35A umožnila, aby byl proudový letoun mnohem udržitelnější a lépe udržovatelný než předchozí stealth platformy.

Přístup ke kritickým a často servisovaným prostorům avioniky, v nichž jsou umístěny vyskakovací a vysouvací jednotky vyměnitelné na lince (LRU)43 , byl navržen tak, že 86 % veškeré avioniky se nachází za dveřmi a panely s těsněním, které není nízko pozorovatelné (LO).44 To znamená, že nejčastěji přístupné panely nevyžadují žádnou speciální manipulaci - žádné stealth přelakování ani dobu vytvrzování. Mnoho poruch kódu 3 lze opravit během několika hodin, ne-li během jediné směny údržby, pokud jsou k dispozici díly a technické údaje. Panely, které umožňují přístup ke zbývajícím 14 procentům LRU, vyžadují různý stupeň opravy a doby vytvrzení s nízkou pozorovatelností (LO), které se pohybují mezi několika hodinami a několika dny,45 ale stealth úpravy jsou exponenciálně jednodušší na údržbu, údržbu a obnovu než u F-22.46 Přesto existují nedostatky, anomálie a poruchy, které způsobily, že šest ze 46 letounů F-35A na Hill AFB mělo v listopadu loňského roku problémy s kódem 3, které je na delší dobu odstavily z letové linky. To by křídlu ponechalo 40 proudových letounů (86 procent flotily), které by sestavovalo denní plány, kdyby nedošlo k dalším problémům ve výrobě.47 Než se budeme zabývat těmito dalšími problémy, je důležité pochopit, jak zásadní význam má autonomní logistický informační systém (ALIS) pro všechny aspekty údržby, zásobování a provozu letounů F-35A.48

Autonomní logistický informační systém (ALIS). Každý aspekt údržby, zásobování a provozu letounu F-35A je řízen prostřednictvím operačního systému F-35A, běžně označovaného jako ALIS. Podobně jako operační systém pro iPhone od společnosti Apple (IOS) je ALIS počítačový operační systém, který obsahuje konglomerát 65 aplikací, podprogramů nebo modulů. Některé z nich byly vytvořeny výhradně pro F-35A, jiné jsou komerčními programy (COTS) a každý modul je přístupný prostřednictvím rozbalovacího menu, podobně jako je tomu u programů Microsoft Word nebo EXCEL na každém moderním počítači. Systém ALIS využívá interaktivní 3D technologii pro zefektivnění dat z provozu, údržby, prognostiky, dodavatelského řetězce a služeb zákaznické podpory.49 Obsahuje obrovský digitální datový sklad informací, který je neustále aktualizován, a poskytuje tato data každému modulu v rámci operačního systému. Aplikace ALIS pro údržbu. Čtyři moduly, které jednotky údržby běžně používají, jsou systém pro řešení anomálií a poruch (AFRS), počítačový systém řízení údržby (CMMS), společná technická data (JTD) a řízení zdravotního stavu letky (SHM). Tyto programy jsou navrženy tak, aby technikům údržby poskytly - kliknutím myši - okamžitý přístup k historii údržby letounu, konkrétnímu stromu poruch spojenému s nedávno označenou poruchou, průvodci krok za krokem při provádění oprav letounu F-35A a také interaktivní 3D diagramy v průběhu celého procesu opravy.50 Systém AFRS je pevný modul, který technikům pomáhá při odstraňování poruch pomocí kontrolních seznamů krok za krokem. Modul JTD je zvonec, a přestože v tomto programu stále existují nedostatky, o nichž je pojednáno níže, neexistuje údržbář na letové lince F-35A, který by chtěl přijít o neuvěřitelné možnosti, které má nyní na dosah ruky.51 Modul SHM poskytuje údržbě prognostické kódy hlášení stavu a stav každého F-35A po přistání. Pokud kód buď předpovídá, nebo hlásí poruchu subsystému, automaticky vytvoří pracovní příkazy k opravě a objedná náhradní díly, které budou údržbáři potřebovat, aby se letoun vrátil na letovou linku. Tento program a řetězec událostí, které spouští, je místem, kde zůstává několik největších problémů systému ALIS.

Jelikož se jedná o nový systém, musí být údaje po letu letounu F-35A staženy a analyzovány, než může letoun F-35A znovu vzlétnout. Občas tento proces brzdí vnitřní konflikty v rámci podprogramů systému ALIS, které vznikají, když se digitální vstupy z proudového letounu nebo jiných podprogramů setkají s analogovými vstupy nebo zpracováním z jiného programu. Tyto konflikty zabránily tomu, aby data z letadla, které na konci jednoho dne přistálo bez nesrovnalostí (kód 1), byla stažena včas, aby letadlo mohlo druhý den ráno vzlétnout. Několik pilotů si hořce stěžovalo, že celý první "go" (všechna letadla v ranním startu) byl zrušen právě z tohoto důvodu. Tyto konflikty jsou sice vzácné, ale pro údržbáře i provozovatele jsou neuvěřitelně frustrující. Slovy jednoho z postižených pilotů: "Selhání při sběru dat v systému ALIS nám brání v létání s dokonale dobrými tryskovými letadly." Již zmíněná 92procentní míra Code 1 je působivá jako samostatná statistika, ale existují i další faktory, které určují míru schopnosti letky plnit úkoly (MC). Mnoho proudových letounů, které trpí menšími (kód 2) a závažnějšími (kód 3) poruchami, lze relativně rychle opravit. Toto očekávání je opodstatněné pouze tehdy, pokud existuje technický příkaz, který podrobně popisuje, jak má být oprava provedena, a pokud jsou k dispozici díly potřebné k provedení opravy. Tyto dva problémy jsou především příčinou omezení míry připravenosti letounu F-35A.

Ačkoli tyto problémy mohou znít u zcela nového zbraňového systému neuspokojivě, jsou běžné u složitých systémů, které se zavádějí z nových, čistých konstrukcí. Postupy pro běžné opravy při údržbě a podpůrné JTD u vyspělých systémů byly vyvíjeny a zdokonalovány po léta, ne-li desetiletí. Nicméně konstrukce F-14, F-15, F-16, F-18 a F-22 s čistým štítem se v prvních letech provozu potýkaly s růstovými problémy. Pro každou novou konstrukci je třeba od základu navrhnout a napsat JTD, a přestože se inženýři snaží předvídat poruchy součástí, některé díly, které byly navrženy tak, aby vydržely několik let provozního používání, trpí neočekávanými poruchami. Jak letadlo přechází z počáteční provozní způsobilosti do plné provozní způsobilosti (FOC), počet letových hodin, které systém nalétá, se výrazně zvyšuje, což zaplavuje podpůrnou infrastrukturu zkušenostmi a údaji, které potřebuje k vývoji a zdokonalování postupů údržby a zásob náhradních dílů. Současné uvedení letounu F-35A do provozu v době, kdy byl ještě vyvíjen, pomohlo programu ověřit JTD/údržbářské postupy v terénu.52 Bohužel stále existují problémy s letouny a poruchy systémů, které nemají podpůrné JTD.

Když dojde k jedné z těchto poruch na letounu F-35A, je letoun uzemněn a společnému týmu vlády a společnosti Lockheed Martin je zaslána žádost o provedení akce (Action Request, AR), v níž jsou požadovány pokyny k odstranění nesrovnalosti. Průměrná doba odpovědi na AR je v současné době pět a půl dne, což samo o sobě představuje značnou dobu, po kterou je letoun mimo letovou dráhu.53 Počet těchto žádostí je vysoký a složitost některých souvisejících poruch výrazně prodlužuje dobu jejich řešení. Některé AR jsou tak náročné nebo složité, že Lockheed Martin musí vyslat tým do terénu, aby systém vyřešil. Doba, kterou zabere opakovaná výměna informací mezi terénem a společností Lockheed Martin, aby se tato návštěva uskutečnila, často přesáhne 30 dní.54 Když je letadlo v nečinnosti déle než 30 dní, je označeno jako "královna věšáku", což je znevažující status, který klade zvláštní nároky na řízení a údržbu jednotek, které se již tak snaží získat dynamiku. V listopadu 2018 bylo šest ze 46 letounů F-35A na Hill AFB (18 % flotily) "Hanger Queens", což je procento, které bylo v roce 2018 téměř konstantní. Aby Hill AFB překonala tuto výchozí pozici, musí letectvo zvýšit počet personálu, který se věnuje řešení AR, a také počet týmů, které dává k dispozici pro nasazení při řešení problémů na místě. Problémy se zásobováním. Jedním z mnoha působivých aspektů provozu letounu F-35A je hloubka, do jaké vedení údržby mapuje detaily výroby a oprav letounů. Aby vše hladce fungovalo, vyžaduje to neuvěřitelně podrobné plánování, které spojuje kvalifikovaný personál s opravárenskými díly při jejich přesunu z místa, kde jsou uskladněny, na letovou linku. V ideálním případě by počet a umístění těchto dílů vycházely z provozních temp uživatelů a předpokládané míry poruchovosti součástí55. V osmdesátých letech 20. století mohl počet letadlových dílů, které byly uloženy ve skladech na základnách "vlastněných" jednotlivými stíhacími křídly, snadno zajistit běžný provoz daného křídla. To se změnilo s nástupem společnosti Federal Express (FedEx)56 a realizací globálního řízení dodavatelského řetězce. S ním přišel požadavek na efektivitu, který přinesl velké změny ve způsobu skladování a manipulace s díly. Převážná většina kritických součástí letounu F-35A je skladována v centralizovaných skladech společnosti Lockheed Martin strategicky rozmístěných po celém světě.57 Společnost Lockheed Martin neodvedla příliš dobrou práci při zajišťování transparentnosti svého globálního systému dodávek dílů pro letoun F-35A58 a díly nebo součásti, které selžou, jsou nahrazovány na základě principu "just in time", který začíná požadavkem iniciovaným prostřednictvím systému ALIS při zjištění poruchy. Systém ALIS se také používá k naplánování kvalifikovaného personálu údržby, který tyto součásti nainstaluje, a to na základě data a času, kdy podle téhož systému díl dorazí na základnu. Kolektivní dostupnost komponentů pro F-35A trpí pravidelným nedostatkem. To spolu s trvale nespolehlivými harmonogramy dodávek těchto dílů způsobilo nespolehlivost systému. Neexistuje žádný přehled o přepravě a až příliš často dochází k nedostatkům dílů, jako jsou kabelové svazky, které na delší dobu vyřadí letouny z provozu. Když systém ALIS ukáže, že díly jsou k dispozici, nedorazí včas a odborníci, kteří byli staženi z jedné části letové linky, aby provedli opravu, přicházejí o obě možnosti údržby. Zpráva Úřadu pro vládní odpovědnost z dubna 2019 o údržbě letounů F-3559 přesně popisuje problémy v rámci systému zásobování letounů F-35, ale získání jasného přehledu o logistickém toku dílů bylo vedením údržby na Hill AFB opakovaně uváděno jako problém, který by mohl pomoci zmírnit další problémy údržby v rámci operačních jednotek.60 Dostupnost dílů, přehled o zásobování, plánování a společné technické údaje dostupné pracovníkům údržby v systému ALIS by měly být co nejrychleji uvedeny na úroveň specifikací stanovených pro každý z nich.

Chystají se změny Míra selhání založená na již dostupných údajích by měla vést k robustnější výrobě komponent, lepšímu centralizovanému skladování a časům dodání, které odpovídají standardu společnosti FedEx. Nejnovější verze softwaru neboli "service pack" pro systém ALIS byla vydána v říjnu 2018, a přestože každá iterace přinesla velká zlepšení, mezi vedoucími pracovníky údržby panuje přesvědčení (a naděje), že service pack dodaný v roce 2019 přinese dramatická zlepšení pro JTD, rozhraní modulů a harmonogramy dodávek komponent. Tým údržby na základně Hill AFB se těchto vylepšení nemůže dočkat. I přes problémy s JTD a dostupností dílů - a denní průměrnou výchozí pozici pouhých 82 procent z celkového počtu letadel dostupných pro letový plán - se křídlu podařilo v listopadu dosáhnout celkové míry MC 72 procent pro všechna vlastněná letadla. Ačkoli se ještě nepodařilo dosáhnout 80procentní hranice MC, kterou tehdejší ministr obrany Jim Mattis stanovil pro služby do konce roku 2019, blíží se k ní. Jakmile budou vyřešeny problémy s JTD, dodávkami a termíny dodávek ALIS, F-35A překročí míru MC u letounů čtvrté generace, kdy tyto stíhačky létaly v nejlepších letech.

Strategické plánování vyřazení F-35A z provozu.61 Hill AFB je prvním operačním (bojovým) křídlem amerického letectva, ale v rámci plánu vyřazení z provozu přejde na F-35A mnohem více míst v aktivní službě, Národní gardě a záloze. Plánování těchto přechodů je velmi náročné a letectvo je na dobré cestě toto úsilí zefektivnit. Údržbářská skupina 388. stíhacího křídla udělala poměrně dost pro to, aby další jednotka měla náskok při přechodu na F-35A. Hill AFB přijala a vycvičila o 30 procent více personálu údržby na všech třech kvalifikačních úrovních (3, 5 a 7), než požadují personální dokumenty Hill AFB. Toto dodatečné obsazení umožní tomuto týmu údržby poskytnout vyškolený kádr začínajících údržbářských profesí pro přechod na F-35A na základně Eielson AFB na Aljašce, který má začít v roce 2019. Proti tomuto úsilí však působí několik faktorů. V současné době je na Hill AFB 44 % personálu údržby pro úrovně 3, 5 a 7 plně kvalifikováno na příslušných úrovních dovedností. Aby bylo dosaženo cíle křídla, tedy alespoň 50 procent, musí mít ti, kteří jsou ve výcviku, praktické zkušenosti s opravami poruch součástí a systémů pod dohledem, a to v portfoliu pro jejich úroveň. Zatímco 92procentní míra kódu 1 je dobrou zprávou na většině ostatních front, nedostatek poruch znamená nedostatek příležitostí k výcviku pro tým údržby, který touží po zvládnutí práce. Údržba již nyní dokáže vyprodukovat více vzletů, než kolik jich v současné době nalétá provoz, a pokud se míra Code 1 nesníží nebo provoz nezvýší tempo létání, bude mít křídlo potíže dosáhnout svého 50procentního cíle. Přeprava dalšího personálu zvyšuje provozní náklady F-35A a uměle navyšuje personální část nákladů na provoz a údržbu o 30 procent. Tato sankce se přenáší na celý zbraňový systém F-35A, což se nikdo mimo odvětví ani nepokouší zohlednit. Letectvo by mělo oddělit náklady spojené s přetížením posádek údržby jednotek v zájmu urychlení vyřazení z provozu a tempa, jakým se budoucí umístění F-35A stanou připravenými k plnění úkolů, a mělo by tyto náklady vyloučit z kalkulací nákladů na O&M F-35A. Vedení údržby na Hill AFB odvedlo mimořádnou práci při budování silného týmu údržbářů, kteří jsou připraveni na válku. A kroky, které Hill AFB podnikla pro rozvoj počátečního kádru pro další místo pro záložní letouny F-35A na základně Eielson AFB, jsou krokem, který urychlí zavedení tohoto výjimečného systému do výzbroje CAF.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 647
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Předletová a meziletová kontrola má být rychlá, potřebuje se čistě PC. Z tohoto úhlu je vše velmi dobré.
Naopak jak se musí jít do letadla a něco otevřít, trvá hodně dlouho než se to znovu uzavře. I pár dní.
Tmel schne dlouho, prostor se má zavakuovat.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 647
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 24/7/2022, 14:31 Předletová a meziletová kontrola má být rychlá, potřebuje se čistě PC. Z tohoto úhlu je vše velmi dobré.
Naopak jak se musí jít do letadla a něco otevřít, trvá hodně dlouho než se to znovu uzavře. I pár dní.
Tmel schne dlouho, prostor se má zavakuovat.
presneji pokud se musi pristoupit k systemum, ktere nejsou v pumovnici nebo za panely, ktere jsou urcene pro beznou udrzbu a nebotrebuji pri uzavreni opravovat LO (podle clanku nahore 86 % systemu snadno pristupnych)
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Jooo, moc hezké. Logistika má klasický problém s náhradními díly. A to jde o jejich vlastní letectvo, které má absolutní přednost před ostatními. Co potom čeká nás? Mě jde o čas přípravy a vyzbrojní při předletové přípravě a čas potřebný na přípravu k opakovanému vzletu + přezbrojení - jde snad o bojový letoun?
Nejlepší by zřejmě bylo udělat stáž našich v Izraeli a Japonsku. Tyto dvě země stroje nasazují operačně velmi často.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 647
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

to uz jsem ti taky psal, kdyz jsi premyslel, za jak dlouho F-35 nastartuje:) = 2min. Delas si uz ze me standu?

15min natankovani pri hot- refueling. do 15min nalozi bezproblemu zbrane do pumovnice ve trech lidech.

USA ma to co si zaplatili, to neni problem jinych zemi. Oni preferuji nakupovat co nejvic stroju a podporu maji podfinacovanou.

A taky maji podstatne vetsi flotilu, nejstarsi stroje atd ...

5 min trva zkontrolovani stroje.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Dobře. Tedy 15 minut tankování a prohlídka stroje, současně se zavěšují nové zbraně a ty si letoun po zapojení sám překontroluje. Pilot je schopen být na dráze nejpozději za 25 minut, spíš dřív?

Jinak, na logistické zabezpečení od LM nadávali Nizozemci a Belgičané už u F-16.
Předpoklad je, že by do r. 2025 mohli mít systém dodávky náhr. dílů alespoň v těch nejdůležitějších komponentech doladěný, pokud se hlavního klienta týká. Jak jsou na tom Japonci a Izraelci?
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4736
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Alfik »

Amiz píše: 23/7/2022, 13:55 K nákupu F35 se na Neviditelném psovi (respektive Hyeně) vyjádřil Aston (Ondřej Neff) v článečku s názvem "Konečně dobrá zpráva". https://www.hyena.cz/22/07/220721pes.html
Sry ale od Neffa už jsme v těch jeho novinách četli za ty roky takové ch***ny, a tak často, že... :)
Že nezůstane u sci-fi pro děti, to mu jde mnohem líp :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Amiz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1251
Registrován: 7/12/2012, 17:19

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Amiz »

To je věc názoru, třeba v tomhle s ním souhlasím.
Putin budiž proklet.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2209
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Nesher »

Nedávno tu někdo prezentoval teorii, že zájem o F 35 je předstíraný a slouží jen jako nátlak na Švédy.
Tak tohle to vážně "podporuje". :razz:
https://www.lidovky.cz/domov/ministryne ... ?zdroj=top
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

V době studené války se Západ i Kreml snažily uzbrojit soupeře. Ve výsledku šlo o funkční pojistku před vypuknutím globální války. Podle ministryně obrany Jany Černochové (ODS) se situace do jisté míry opakuje. Válka na Ukrajině nutnost investic do obrany jen zvýšila. Proto také kabinet minulý týden rozhodl zahájit vyjednávání s USA o pořízení nejmodernějších stíhaček páté generace F-35 od amerického zbrojního gigantu Lockheed Martin a bojových vozidel pěchoty CV 90 ze Švédska.
Kvůli kontraktu na nákup stíhaček, jehož hodnota se bude pohybovat okolo stovky miliard korun, už kabinet začal jednat. V pátek letěly přes Atlantik dvě důležité depeše s žádostí o termín pro jednání.
„Odešel dopis pana premiéra Petra Fialy prezidentu USA Joeu Bidenovi a také můj dopis panu ministru obrany Lloydu Austinovi,“ uvedla ministryně Černochová v rozhovoru pro Lidovky.cz, kterého se účastnil i generál Karel Řehka, nově jmenovaný náčelník generálního štábu. Jak vyplynulo z armádní analýzy, stroj F-35 nepředstavuje nejdražší řešení. „Aniž bych šel do podrobností, je pravda, že cena F-35 nebyla nejvyšší,“ upozornil náčelník Řehka. Kromě jiných předností letounů vyzdvihl jejich schopnost přežít na bojišti budoucnosti.

Lidovky.cz: Máte už termín pro setkání s americkou stranou k F-35?
JČ: Od pana zástupce velvyslance Jana Havránka ve Washingtonu vím, že ho ihned po oznámení rozhodnutí vlády kontaktovala americká strana, že jsou připraveni na jednání. V pátek odešel dopis pana premiéra prezidentu USA Joeu Bidenovi a také můj dopis panu ministru Lloydu Austinovi. Ten už naše rozhodnutí zaregistroval. Budou požádáni o termín schůzky týmů obou stran. Na naší straně v něm budou zástupci ministerstev obrany, zahraničních věcí, financí a průmyslu a obchodu. Jakmile dostaneme termín, začneme vyjednávat.
KŘ: Ve čtvrtek jsem se setkal se čtyřhvězdičkovým generálem Danielem R. Hokansonem. Ačkoli jeho cesta nesouvisela s rozhodnutím o vyjednávání o F-35, už i tam padaly neformální nabídky, jak by Američané mohli pomoci s výcvikem či infrastrukturou.

Lidovky.cz: Při vysvětlování, proč jste se rozhodla vyjednávat o nákupu amerických stíhaček F-35, jste uvedla, že chcete to nejlepší, co je na trhu pro českou armádu. Jaký přínos to bude mít pro Česko?
JČ: Získáme nejsofistikovanější zbraň, která je na trhu. Občané budou žít v zemi, která má nejlepší ten systém. Jsme součástí NATO a EU. Obě tyto organizace dbají o svou bezpečnost. Obzvlášť v době, kdy na východ od nás probíhá ruská agrese na Ukrajině. Je v zájmu Česka i obou organizací, abychom měli nejmodernější technologie, které dokážou bránit konfliktu, ale i jeho eskalaci.

Lidovky.cz: Jak to myslíte?
JČ: V době studené války a bipolárního světa obě mocnosti pořádaly závody ve zbrojení. To vedlo k tomu, že žádná válka nebyla. Nyní ale probíhá konflikt několik málo stovek kilometrů na východ od našich hranic. Česká republika musí být připravená na to, že se z módu mírové armády přejde do válečné, ačkoli si to nikdo z nás nepřeje. Jestli by mi něco čeští občané neodpustili, tak je to, že bych jako ministryně obrany něco podcenila. Situace v Evropě i ve světě je vážná a není předpoklad, že by se zklidnila.

Lidovky.cz: Jde ale o zásadní strategické rozhodnutí, které bude mít obří dopady na státní rozpočty. Měla jste před zasedáním vlády posvěcení od koalice?
JČ: Právě proto, že může jít o velikou zátěž pro státní rozpočty do budoucna, jsem chtěla vojenském návrhu řešení taktického letectva informovat kolegy z pětikoalice. Jde o strany, jež fakticky tvoří vládu, která bude rozhodovat i o uzavření kontraktu. Bylo fér je informovat, že existuje vojenský návrh, jenž vznikl na základě studie, kterou zadával ještě můj předchůdce ministr Lubomír Metnar.
Předsedy všech koaličních stran jsem proto seznámila s tímto vojenským návrhem. Oni řekli, že jsou připraveni pro něj hlasovat. Mohlo se postoupit o krok dál a předložit materiál na vládu. Ještě před zasedáním vlády jsem svolala všechny členy obranných výborů v Senátu a Poslanecké sněmovně. Přišlo dvacet kolegů, kteří tři hodiny diskutovali nejen o nadzvukových letounech, ale i o bojových vozidlech pěchoty. Jednání byl přítomen i náčelník generálního štábu a další odborníci.
Všichni poslancům a senátorům poskytovali kompletní informace. Mrzí mě příkrost některých kolegů zejména z hnutí ANO, že jsem nedostatečně komunikovala. Za dvanáct let, co jsem poslankyní, se nikdy nestalo, že by mě nějaký ministr obrany, a to ani ti za ODS, informoval, že druhý den nese na vládu takto zásadní rozhodnutí. Já to udělala a sklidila jsem za to od některých kolegů zcela nepochopitelnou kritiku.

Lidovky.cz: Kdy proběhlo jednání s představiteli pětikoalice?
JČ: To jednání probíhalo dvoufázově. Jednak jsem v květnu informovala předsedy koaličních stran o vojenském doporučení. Oni řekli, že potřebují nějaký čas na rozmyšlenou, aby to probrali se svými kolegy a odborníky. Do konce května slíbili, že mi dají vědět, což se taky stalo.

Lidovky.cz: Co je hlavní důvod uvedený ve studiích, které vypracovala armáda a Joint Air Power Competence Centre NATO, proč je pro Česko nejvhodnější F-35?
KŘ: Analýza NATO sloužila jako podklad pro naše vojenské doporučení. Šlo o doporučení, jak má vypadat po roce 2027 taktické letectvo, jehož částí jsou nadzvukové letouny. Obsahuje doporučení, jak by se měly plnit všechny úkoly. Hlavní důvod, proč přemýšlíme o F-35, spočívá v dlouhodobém výhledu. Díváme se na to, jaké úkoly lze očekávat, že budeme plnit, a jak také bude vypadat bojiště za horizontem roku 2040. Krajně se díváme až do let 2060 a 2070. Z toho vyplynulo doporučení.

Lidovky.cz: Co je tedy největší předností F-35?
KŘ: Připravujeme se na multidoménové operace (NATO rozlišuje celkem pět domén, ve kterých může probíhat konflikt. Vedle země, vzduchu, vody, vesmíru je to od roku 2016 i kybernetický prostor – pozn. red.), kde budeme působit. Snažíme se proto o provázání všech domén a prostředků – nejen našich, ale i aliančních – které budou na bojišti působit.
Letoun F-35 je multifunkční platforma. Není to jenom stíhací, ale i bombardovací letoun. Jde o univerzální multifunkční bojový letoun, který může plnit i roli v protivzdušné obraně, v extrémních případech i v protiraketové obraně a podpoře pozemních vojsk. Může sloužit i jako velín. Rozdíl mezi 4. či 4,5. generací a 5. generací letounů tvoří propojování všech informací.
Pátá generace letounů je jakýsi hub v síti informací na bojišti. Jak se přeorientováváme na multidoménové válčení, je snahou, aby na to byly připravené i bojové systémy. Může se pak využít i umělá inteligence, která umožňuje rychlejší rozhodování a zpracování většího množství dat. Letoun F-35 má také větší šanci přežití. Protivzdušné obraně se může bránit pomocí technologie stealth (ta činí letoun pro starší typy radarů nezjistitelný– pozn. red.). S tím, jak se vyvíjejí ostatní prostředky na bojišti, by nám 4. a 4,5. generace letounů stačila do roku okolo 2040. Potom bychom ale opět stáli před otázkou, co bude dál. Pořizujeme platformu do roku 2060.

Lidovky.cz: Jako absolvent kurzu předsunutých leteckých návodčí byste byl na zemi klidnější, kdybyste měl nad sebou letoun F-35 než nějaký jiný?
KŘ: Samozřejmě.

Lidovky.cz: Výrobce gripenů Saab upozornil, že nedostal šanci předložit svou nabídku. Švédský velvyslanec v Praze před třemi týdny avizoval možnost přenechání gripenů Česku zdarma. Jste připravena si vyslechnout nabídku švédské strany?
JČ: V tuto chvíli ne. Vláda rozhodla, co považuje za nejlepší prorepubliku a její armádu. Jejím doporučením jsem se řídila. Termín pro naše vyjednávání s USA je omezený. Pokud nedojde do konce září 2023 k dohodě, vláda rozhodne, jak bude postupovat dál. Ze strany švédského velvyslanectví podle mne došlo k nestandardní nabídce, protože do dneška na ministerstvo obrany nepřišla jediná písemná nabídka ze strany švédského velvyslance, že by nám nabízeli gripeny zdarma. Pan velvyslanec pouze vykřikl něco do médií. Tento postup mě velmi překvapil.

Lidovky.cz: Proč?
JČ: Velvyslanec, který působí standardně na základě vídeňské úmluvy o diplomatických stycích, se najednou staví do role nějakého obchodníka. To si nemyslím, že je úloha velvyslance v souladu s vídeňskou úmluvou.
Navíc jsem v den tohoto oznámení seděla na summitu NATO v Madridu. Měla jsem tam pět bilaterálních jednání. Jedním z nich bylo setkání se švédským ministrem obrany. Nic takového, že nám někdo daruje gripeny, nepadlo ani od něj. Až nám něco takového přijde, můžeme to pak nějak hodnotit a vyjadřovat se. Dokud tu nebude nabídka písemně, jde o mediální hru pana velvyslance.

Lidovky.cz: Z již uzavřených smluv jiných států lze usoudit, že cena za F-35 vychází na více než tři miliardy korun. To v případě 24 strojů činí pětasedmdesát miliard korun. Stanovila si vláda nějaký finanční limit?
JČ: Byla bych špatnou ministryní obrany a vyjednávačkou, kdybych prozradila mantinely, ještě než proběhnou první vyjednávání s americkou stranou. Omlouvám se, ale na tuto otázku nechci nyní odpovídat.
Existuje porovnání cen od ostatních zemí. Na druhou stranu většina kontraktů se uzavřela před válkou na Ukrajině. Ta ale proměnila nejen cenu nadzvukových letounů, ale vojenského materiálu obecně. Zdražují se komodity, práce. Zbrojařské firmy navyšují ceny. Je v tom i vidina zisku.
V prvopočátku musíme snažit vyjednávat, abychom se zařadili do fronty čekatelů na F-35 co nejdříve. Každý den, než se zařadíme do fronty, ceny vojenské techniky jen porostou. Včera bylo pozdě. Studie k budoucnosti taktického letectva se zadávala před dvěma lety. Sama jsem to jako předsedkyně výboru pro obranu požadovala. Pan ministr Metnar s náčelníkem generálního štábu Alešem Opatou studii zadali. Jsme rádi, že máme její výsledky a postupujeme zcela v intencích doporučení našich předchůdců.

Lidovky.cz: Je pravda, že cena F-35 v analýze, nebo jak říkáte ve vojenském posouzení, nebyla nejvyšší?
KŘ: Aniž bych šel do podrobností, je pravda, že cena F-35 nebyla nejvyšší. Do úvahy připadala celá škála letadel. Dodám, že se bavíme o kvalifikovaných odhadech.

Lidovky.cz: Dle studie z Belgie rekonstrukce tamního letiště vyjde na 300 milionů dolarů, aby se zajistila i bezpečnost muničního skladu a ostraha areálu, odkud budou vzlétat F-35. Počítáte i s těmito náklady?
JČ: Část nákladů je ve vojenském doporučení zanesena. O části nákladů budeme v rámci logistického uspořádání NATO ještě vyjednávat. Ráda bych ale zdůraznila, že k obnově infrastruktury by muselo dojít, ať už bychom kupovali cokoli.
Musejí se modernizovat přistávací plochy i příslušenství kolem. I v tom Česko zaspalo. V plánu oprav se počítá s tím, že je nutné, aby na letištích mohly přistávat letouny, které jsou zavedené. Pokud by platily všechny dnes uzavírané kontrakty na F-35 ze 17 zemí, v roce 2030 by nad Evropou létalo až 600 kusů těchto strojů. To by bez ohledu na to, zda je budeme mít zavedené ve výzbroji, vyžadovalo, abychom zajistili, že tato alianční letadla budou moci v Česku přistávat a mít zde logistické zabezpečení.

Lidovky.cz: Je spočítané, na kolik by tyto náklady vyšly?
KŘ: Ve studii jsou uvedeny odhady dodatečných nákladů. Přesnou částku vám ale nikdo neřekne. Nejprve je potřeba provést dislokační průzkum na místě, zjistit geografii. Provozní ceny se navíc mohou měnit v čase. U páté generace letounů se ale, jak narůstá počet uživatelů F-35, budou měnit k lepšímu. U předchozí generace letounů se naopak bude blížit konec životnosti a bude nutné provádět modernizace, což se odrazí ve vyšších nákladech. Je v našem zájmu, abychom letadlu, které se stává nejvíce užívané v Alianci, uzpůsobili naši infrastrukturu.
JČ: Když to bude navíc pro zabezpečení Aliance, je možné čerpat příspěvek NATO až do výše 50 procent celkových nákladů na modernizaci letišť. Takto jsme použili finanční prostředky v minulosti na úpravy letišť v Náměšti nad Oslavou a v Čáslavi.

Lidovky.cz: Už je jasné, zda budou obě letky F-35 sídlit jen v Čáslavi?
JČ: Po summitu NATO v Madridu dojde ke změnám. Alianční země začínají vytvářet skupiny, které se podílejí na zajištění obrany příslušného území. To se nyní řeší na vojenské úrovni NATO. I my budeme vycházet z toho, jaké úkoly z toho pro Česko vyplynou.
KŘ: Musíme zvažovat samozřejmě i záložní letiště a různé válečné stavy. Náměšť je vrtulníková základna. Dnes se řeší, jak bude vypadat taktické letectvo. Ve vzdušných silách máme i vrtulníkové letectvo. Musíme pečlivě zvážit, co má kde být.

Lidovky.cz: Vojenští experti upozorňují i na násobky provozních nákladů, se kterými bude nutné počítat při přechodu z gripenů na F-35. Počítáte s tím ve finančních plánech, když víte, že je vůle vynakládat na obranu dvě procenta HDP?
KŘ: Co máme dnes ve střednědobém a dlouhodobém akvizičním plánu, plně počítá se dvěma procenty HDP. Vše, co bychom utratili navíc a nebylo efektivní, by armádu bolelo.
JČ: Věštit náklady v době, kdy nevíme, jaké budou ceny pohonných hmot, které se od loňského podzimu neustále mění, nemá smysl. Samozřejmě se budeme při vyjednáváních snažit, abychom docílili co nejvýhodnějších podmínek kontraktu. Jsou ale objektivní náklady, které ani sebeintenzivnějším vyjednáváním nezměníme.

Lidovky.cz: Na jaře jste podnikla cestu za ministrem obrany Llyodem Austinem do Pentagonu. Dostala jste příslib, že by USA zvládly dodat F-35 v termínu, aby se to stihlo nejpozději do roku 2029, kdy končí opce na dodatečný pronájem gripenů?
JČ: V dubnu jsem nemohla s panem Austinem vyjednávat o nákupu nadzvukových letadel. Neměla jsem mandát vlády. Obecně jsme ale diskutovali o možnosti spolupráce s USA v oblasti vrtulníkového letectva a dalších zbraňových systémů. Dostali jsme velmi silný příslib, že vzhledem k tomu, jak Česko zafungovalo v rámci pomoci Ukrajině a díky kvalitně odváděné práci vojáků v NATO, bude mít Česká republika prioritu. A to včetně dodržení například termínů dodání vrtulníků. Pokud by se podařilo získat techniku navíc, tak že se o to pan ministr bude snažit. On neřídí firmy. Ty mají soukromé vlastníky, ale z pozice ministra obrany USA přislíbil maximální součinnost, aby Česká republika získala to, co má nasmlouváno, plus to, co bude případně uzavřeno v budoucnosti.

Lidovky.cz: Jak do konceptu pořízení F-35 zapadá druhé důležité oznámení, a sice zahájit jednání o nákupu švédských strojů CV 90?
JČ: CV 90 je jediný zavedený typ stroje, který je prověřený bojem. To ho odlišuje od jiné techniky, která je ve světě známá. Česká vláda i s ohledem na to, že sousední Slovensko přistoupilo ke stejnému nákupu, mě pověřila úkolem vyjednávat se švédskou vládou.
Máme za to, že CV 90 plně vyhovuje potřebám armády. Jdeme do jednání jako Slováci a uvidíme, jestli na konci bude smlouva. Jsem pod tlakem, protože do roku 2026 musí Česko splnit alianční závazek mít těžkou brigádu. Nemůžeme donekonečna opravovat staré stroje. Musíme zajistit velkou modernizaci vzdušných i pozemních sil. Nejde jen o splnění závazků NATO, ale i o slib, který vojáci slýchali posledních deset let.
V rozhodování hrálo roli i to, že se snad budeme se Švédskem schopni domluvit relativně rychle. A budeme schopni zachovat počty, které jsme dostali od armády ve specifikacích. Věřím, že dojde k dohodě v cenových rámcích, které jsme měli v našem rozpočtu (původní cenový limit nových bojových vozidel pěchoty byl 52 miliard korun– pozn. red.).
KŘ: U každé techniky máme zájem pořídit to, co už bylo reálně nasazené, a nejde o prototyp nebo slib, který budeme dalších deset let ladit. Tím na nikoho nenarážím. Mluvím obecně. Proto se nám líbí, že CV 90 je prověřené vozidlo. Mezi dnešními možnostmi bojových vozidel, které existují, nevím o lepší volbě.

Lidovky.cz: Jak bude zapojen do obou kontraktů český průmysl?
JČ: U bojových vozidel budeme požadovat, aby zapojení českého průmyslu bylo minimálně 40 procent. Nebudeme definovat, zda má jít o státní podnik VOP CZ nebo soukromý podnik. Za resort budeme rádi, když nějaké zakázky získá náš podnik, ale nebude to podmínka.
Tím částečně vyhovíme i tomu, na co se poukazovalo v obavě před možnou sankcí ze strany Evropské komise za neoprávněnou veřejnou podporu. Tomu se chceme vyhnout. Nebudeme nyní říkat, že to musí být VOP CZ. Chceme, aby to byl český průmysl.
U nadzvuku to bude složitější. Země, které se o zapojení svého průmyslu pokoušely a dosáhly toho, docílily taktéž zvýšení celkové částky kontraktu. Budeme se o zapojení průmyslu pokoušet, ale nyní není vhodné slibovat občanům, že by se F-35 vyráběly u nás. Na druhé straně máme odborníky a společnosti, které jsou v leteckém průmyslu na světovém trhu výraznými hráči. Třeba se najde nějaká možnost, aby na tom mohli spolupracovat. Na jednání s ministrem Austinem jsme uzavřeli smlouvu o průmyslové spolupráci českých a amerických firem. Na základě této smlouvy na deset let je to možné.

Lidovky.cz: Musela jste pana generála Řehku hodně přemlouvat, aby přešel z Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) na generální štáb?
JČ: Pan generál vnímá bezpečnostní situaci v Evropě a ve světě díky působení v NÚKIB stejně jako já. Ví, že je to vážné. Má rád výzvy, takže dlouhé přemlouvání to nebylo. Měl spíše logické obavy, jak rychle se najde jeho nástupce. Odvedl tam kus práce a byla by škoda, kdyby se věci neposouvaly dál. Tohle byla jeho obava. K přemlouvání ani používání tortury nedošlo.

Lidovky.cz: Kdyby nenastala válka na Ukrajině, tak byste raději zůstal v NÚKIB?
KŘ: NÚKIB je důležitý pro bezpečnost České republiky. Moc mi na této organizaci záleží. Měl jsem obavu odejít s tím, že po mně zůstane potopa. Na druhou stranu jsem měl přerušený služební poměr v armádě. Bylo jasné, že v NÚKIB skončím a do armády se vrátím. Nedovedu si představit, jak bych řekl ne, kdyby za mnou jako za generálem přišel ministr či ministryně a řekli mi, že ve mě mají důvěru a chtějí mě na pozici náčelníka generálního štábu. To je vlastně největší projevená důvěra. Pokud má člověk trochu soudnosti a odvahy a nejde evidentně do něčeho, čemu nerozumí, nejde říci ne. Zvlášť když vidíme, co se děje okolo nás.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“