F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Mně se líbí, jak mlží ohledně průvodních nákladú na zavedení F-35. Belgičané to vyčíslili na 300 mil USD na jednu základnu. To bude zajímavé, za kolit to bude u nás, když uvážíme, jak předražené a nekvalitní máme dálnice. Netvrdím, že i jiná letadla by nám nepřinesla tento druh nákladů, rozhodně však ne v této míře.
Další divná věc je, že se ministině zmiňuje o jednání s jejím US. protějškem o dodržení časového harmonogramu na dodávku vrtulníků. Bylo zvykem, alespoň u evropských dodavatelů, smlouvy dodržovat obsahově i termínově. To je nutné v případě firem z USA tohle stále připomínat? Co nás čeká v případě dodávek F-35 od LM, když jim falíruje termín i na zaběhlou F-16?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17873
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

To není mlžení, ale dá se předpokládát, že část těchto nákladů pokryjí USA v rámci "offsetů".
Pokud je mi známo, tak USA nabídlo Slovensku nějakých 105 mil.Euro na modernizaci letišť (v roce 2019), plus část modernizace Čáslavi na začátku 21.století šlo z fondů NATO. Takže je zbytečné "plašit" lidi, když se nezná finální účet.
btw. v současnosti je zaběhlým typem právě F-35.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3873
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Výroba F-16 není zaběhlá je naopak v útlumu. Stěhovala se výroba aby se uvolnilo místo pro F-35 a do toho přišlel covid. Zpoždění dodávek se dalo čekat.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Scotty87 píše: 25/7/2022, 14:42 Výroba F-16 není zaběhlá je naopak v útlumu. Stěhovala se výroba aby se uvolnilo místo pro F-35 a do toho přišlel covid. Zpoždění dodávek se dalo čekat.
Tedy se není co divit naší paní ministrini obrany, že se ujišťuje, zda společnost Bell dodrží sjednanou dohohu ve všech ohledech, protože systém H-1 je na konci výroby.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Osobně budu rád, pokud se o investice do našich leteckých základen podělí také NATO i samotné Spojené státy. Dá se předpokládat lepší dohled nad vloženými penězi a menší zásahy z naší né vždy průhledné stavební skupiny.
Zavedení F-35 do výzbroje, spolu s vrtulníky systému H-1 třeba konečně nastartuje opravdové smysluplné budování ozbrojených sil ČR.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 25/7/2022, 17:20, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17873
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Naše H-1 se už dávno vyrábějí.

Za tímhle výrokem není třeba hledat nějakou kulišárnu. Prostě se ubezpečila, že nás nepřeskočí nějaká zakázka určená pro Ukrajinu.
Obecně jsme ale diskutovali o možnosti spolupráce s USA v oblasti vrtulníkového letectva a dalších zbraňových systémů. Dostali jsme velmi silný příslib, že vzhledem k tomu, jak Česko zafungovalo v rámci pomoci Ukrajině a díky kvalitně odváděné práci vojáků v NATO, bude mít Česká republika prioritu. A to včetně dodržení například termínů dodání vrtulníků.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Arthur
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2249
Registrován: 26/9/2017, 21:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Arthur »

Pro a proti
České nebe zřejmě budou nově hlídat americké stíhačky F35 Lighting. Vláda rozhodla, že začne jednat o jejich nákupu a po roce 2027 by měly nahradit stávající švédské letouny JAS-39 Gripen. V čem jsou zámořské stroje výhodnější? A je to dobrá investice nebo nezodpovědný krok, jak tvrdí opozice? Zeptáme se 1. místopředsedy KDU-ČSL a místopředsedy PS Jana Bartoška a poslance za hnutí ANO Pavla Růžičky. Moderuje Karolína Koubová.
zdroj: https://program.rozhlas.cz/zaznamy#/plus/2022-07-25
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

No právě, 5. generace obsahuje ve své definici tu konstrukční "neviditelnost" pro určité délky RL vyzařování, stroje 4,5 (4++) generace toho samého dosahují elektronickým vybavením. Nyní jde jen o to, čemu dá potenciální zákazník přednost, jak to zapadá do jeho koncepce armády. Ostatní vybavení systémy by mělo být u těchto úrovní letadel na stejném stupni technické dokonalosti. Takže konstatování - "Gripen E je 5. generace" - nelze přijmout.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3873
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Flogger G píše: 26/7/2022, 09:49 No právě, 5. generace obsahuje ve své definici tu konstrukční "neviditelnost" pro určité délky RL vyzařování, stroje 4,5 (4++) generace toho samého dosahují elektronickým vybavením.
Rozhodně nedosahuje toho stejného. To je totální nesmysl.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17873
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Pátá generace, tedy zde konkrétně F-35 téhož dosahuje konstrukcí, ale je vybaven i rušičkou.
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Se asi změnila definice 5. generace, když už je F-35 tedy pětka :D
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Čím nemohu jiné letadlo vybavit, co obsahuje F-35? Třebas Indové dokázali ze stíhačky (a to byla opravdu jen stíhačka) MiG-21bis vytvořit stroj, který se vybavením dokázal srovnat s F-16C a ještě jim pořádně zasolit s tímhle veteránem studené války, který byl o dvě generace starší. Stačilo změnit palubní systémy a pořídit adekvátní výzbroj. Celkově bylo indické řešení mnohem levnější, než pořizovat nová letadla.

Protože konstrukce a povrch F-35 zabezpečuje funkci stealth jenom v úzkém pásmu vlnových délek, na zbytek musí stejně tahat rušičku. Navíc dochází během létání k opotřebení porchové úpravy letounu a "neviditelnost" dostává trhliny. Současně se vlastnosti stealth ztrácí použitím podkřídlových závěsníků pro nesení vnějších podvěsů (přídavné nádrže a střely krátkého dosahu).
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17873
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Wasp píše: 26/7/2022, 11:19 Se asi změnila definice 5. generace, když už je F-35 tedy pětka :D
ne, nezměnila. F-35 je pětka od počátku.

F-35 tahá věci pod křídly jen v "beast" módu, tedy tam kde je už protiletadlová obrana dostatečně potlačena. A na rozdíl od jiných letounů prostě nepotřebuje podvěsit žádný pod, který snižuje počty použitelných závěsníků. Přídavné palivové nádrže jsem viděl u F-35 snad jen na vizualizacích.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

A stealth nefunguje pouze „v úzkém pásmu vlnových délek“ nýbrž poměrně dobře ve všech pásmech používaných radary s tím, že maximum účinnosti dosahuje u frekvencí používaných pro střelecké radary a radary střel. To ale neznamená, že na dlouhých vlnách přehledových radarů bude F-35 viditelná stejně jako stroje 4. generace, to ani náhodou, není to F-117.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Jak jsem zde již smolil dříve, detekovat stroje stealth uměla ČSLA a byla schopna pasivními prostředky RTZ navádět stíhací letouny na cíle tvářící se neviditelně. Měli bychom být k sobě upřimní. Rusko, dříve SSSR, z našich technologií těžilo, protože přebíralo námi vytvořené systémy a dále si vyvíjelo vlastní pasivní prostředky RTZ, když bylo odstřiženo od zdroje. Jak jsou daleko v pasivní detekci cílů se moc neví, jsou to spíše odhady. Ovšem jejich domácí S 400 je vybaven aktivním i pasivním systémem vyhledávání cílů, v jaké vybavenosti to prodávají Turecku vědí zúčastněné strany.

Ještě upozorňuji na neblahé zkušenosti Izraelců s automatickým přebíráním opatření REB z USA. Od doby zavedení rušících kontejnerů do výbavy svých taktických letounů na počátku 70. let min. st. si tyhle věci sami ověřují a teprve poté tomu opatrně začínají věřit a využívat to.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17873
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

v boji bude mít stále výhodu letoun se STEALTH před letounem bez něj.
ObrázekObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

skelet píše: 26/7/2022, 10:44 Pátá generace, tedy zde konkrétně F-35 téhož dosahuje konstrukcí, ale je vybaven i rušičkou.
vtipne na tomhle je, kdzy jde o Gripen E a nebo EPAWS na F15 (rcs stodoly), Spectra na Rafale, tak se mluvi o tm, jak dobre ty stroje chrani. F-35 ma lepsi system v kombinaci s daleko nizsim RCS.

Stary ale dobry clanek:
Out of the Shadows
Ze stínů
Nizozemské královské letectvo létá s dvojicí letounů F-35A z Edwards AFB od ledna 2015 v rámci příprav na počáteční operační zkoušky a hodnocení. Combat Aircraft zjišťuje, jak tato cesta probíhala doposud.
Reportáž a fotografie - Frank Cébras / Bluelife Aviation
Edwards AFB v Kalifornii byla vybrána jako hlavní místo pro provádění formálního operačního hodnocení programu F-35 Lightning II. Zdejší infrastruktura v rámci JOTT (Joint Operational Test Team) zahrnuje významný kontingent z Nizozemska, který se stará o to, aby se letoun F-35A dostal do inventáře nizozemského královského letectva (RNLAF) co nejhladčeji.
Americké, australské, britské a nizozemské týmy v Edwards v posledních několika letech skutečně spolupracují při zkoumání F-35. Zkoumaly jeho omezení a výhody, denně bušily do místních letových prostorů, stavěly hodiny a svítily si do temných koutů.
Plukovník Albert "Vidal" De Smit, velitel nizozemské jednotky v Edwards, řekl pro Combat Aircraft: "Generovali jsme vzlety, abychom rozproudili systém údržby a poskytli našim údržbářům další zkušenosti. Létání znamená údržbu, a když je třeba něco opravit, naši lidé získají důležité odborné znalosti. To platí i pro náš IT personál, který pracuje s ALIS [autonomní logistický informační systém F-35]. Tito odborníci se také dostali na další úroveň odborných znalostí s ALIS, což bude přínosné pro IOT&E".
Nové letadlo, nové mise
Zatímco technici získali cenné zkušenosti se soustružením klíčů na F-35, čtyři nizozemští piloti Lightningu II se snažili pochopit letoun z taktického hlediska. "Pracovali jsme na tom, abychom lépe pochopili, jak můžeme plnit misi D-SEAD [destruktivní potlačení nepřátelské protivzdušné obrany] - je to nová sada misí, kterou F-35 přináší do NLAF," dodává De Smit. "Kromě toho jsme zkoumali, jak můžeme plnit koncepty misí, které jsou nám velmi dobře známé, jako je blízká letecká podpora [CAS]. Nový variabilní formát zpráv [VMF] je nový protokol datového spojení, který používáme pro komunikaci s pozemními silami. VMF je plně digitální a umožňuje nám kromě hlasových povelů posílat obrazové informace tam a zpět do JTAC [Joint Terminal Attack Controllers]. Kromě toho může radar se syntetickou aperturou pořizovat snímky na velkou vzdálenost přes počasí. To je zcela nový aspekt v misi CAS a bude to znamenat změnu v dialogu mezi JTAC a pilotem, protože to nabízí nový způsob vyhledávání a ověřování cílů".
V rámci odřadu vede velitel 323. testovací a vyhodnocovací letky (TES) podplukovník Ian "Gladys" Knight, pokud jde o nizozemské zkušenosti s F-35. "V rámci odřadu je to pro nás velmi důležité. "V CAS," říká, "nám VMF dává možnosti podpory pozemních sil způsobem, který jsme u F-16 nikdy neměli. Namísto používání hlasových radiostanic a sledování cíle pomocí zaměřovacího modulu v jeho blízkosti jsme schopni pomocí SAR pořizovat snímky cílové oblasti a generovat velmi přesné souřadnice cíle. Ty předáváme pozemním jednotkám a potvrzujeme polohu cíle pomocí VMF z prostoru mimo vizuální dosah, čímž zajišťujeme, že nepřátelské síly nejsou upozorněny na naši leteckou přítomnost. Po celou tu dobu můžeme létat za velmi špatného počasí s dlouhými časy na místě. To by s našimi F-16 nebylo možné.

Zatímco mnoho misí probíhá s partnery JOTT, nizozemské F-35 pravidelně létají se 148. stíhací letkou "Kickin' Ass", výcvikovou jednotkou RNLAF pro F-16 v Tucsonu v Arizoně, aby vyhodnotily a ověřily nové taktiky. 'Poprvé jedeme otestovat všechny tyto pokročilé schopnosti v jejich plném rozsahu asi před rokem, a to s našimi F-16 v Tucsonu a proti nim,' říká Knight. 'Původní scénář spočíval v tom, že naše dva letouny F-35 budou doprovázet čtyřčlennou skupinu letounů F-16 přes pomyslnou hranici a chránit je před další osmičlennou skupinou letounů F-16 simulující moderního protivníka. Za F-16 na naší straně odpovídal poměrně nezkušený velitel letu a za protivníky podplukovník Joost 'Niki' Luijsterburg, velitel oddílu v Tucsonu. Do této chvíle jsme tyto scénáře cvičili pouze na simulátorech, a i když jsme měli slušný herní plán, všichni jsme byli zvědaví, jak se F-35 zachová ve skutečnosti. Usoudili jsme, že stealth F-35 nás po většinu boje udrží mimo nebezpečí, ale že musíme také chránit spřátelené F-16, maximalizovat smrtící účinnost jejich raket a dostat je k cíli. Abychom toho dosáhli, plánovali jsme zpočátku použít elektronický útok proti protivníkovým F-16, zjistit, zda se nám podaří zabránit tomu, aby zjistily přátelské stíhačky, a datovým přenosem sdělit polohu nepřátelských letounů našim F-16. Tímto způsobem bychom mohli využít F-16 na naší straně k sestřelení počáteční vlny nepřátelských stíhaček a ponechat si k dispozici vlastní rakety, jakmile by se F-16 "modrého vzduchu" musely zaměřit na útok na cíl. Plán fungoval bezchybně.
Při hlášení nám Niki řekl, že to byl jeden z nejpamátnějších letů, které kdy absolvoval. Jelikož předtím pracoval v programové kanceláři F-35, byl nadšený, když zjistil, jak je F-35 účinný, ale zároveň byl frustrovaný z toho, že proti nám nedostal ani jeden výstřel ze zábradlí, přičemž byl několikrát zabit. Po tomto výletu nám skutečně došlo, že F-35 bude mít velký vliv na způsob, jakým provozujeme stíhačky a další prostředky v nizozemském královském letectvu".
Psí souboje v letounu F-35
Ačkoli se zdá, že o schopnostech F-35 v boji mimo dohled (BVR) se příliš nediskutuje, boj zblízka byl vždy oblastí, která přitahovala kritiky, pokud jde o F-35, se zprávami o špatných výkonech, pokud jde o zatáčení a hoření.
Knight nabízí zcela odlišný pohled založený na jeho zkušenostech s létáním s proudovým letounem, na rozdíl od internetových spekulací. 'První věc, kterou je třeba si uvědomit při porovnávání moderních stíhacích letounů, je, že každý typ má kompromisy a je na pilotovi, aby z letounu dostal co nejlepší výkon. F-16 je relativně malá a lehká stíhačka; to znamenalo, že jsme měli skvělé trvalé výkony při zatáčení ve vysokých rychlostech a jednoduché jízdní vlastnosti. Zákony řízení letu byly navrženy tak, že pilot může jednoduše přitáhnout knipl tak silně, jak chce, a letoun podá maximální výkon. Na druhou stranu jsme se vždy museli spokojit s omezeným množstvím paliva, omezeným užitečným zatížením a pomalou manévrovatelností při nízkých rychlostech kvůli omezením řízení letu.
'F-35 je zcela jiný letoun a pilotům chvíli trvalo, než se přizpůsobili a zjistili, jak dosáhnout maximálního výkonu. Nepomohlo ani to, že ještě před 18 měsíci jsme měli omezenou obálku, což znamenalo, že jsme nemohli vytáhnout tolik G, kolik jsme chtěli, ani létat s vysokou alfou. Když byla tato omezení zrušena a my jsme konečně mohli vidět plný potenciál, otevřelo nám to všem oči. Vlastně to otevřelo oči i mnoha protivníkům.

F-35 je mnohem větší než F-16 a unese dvakrát více paliva a třikrát větší užitečné zatížení. "Proto F-35 ztrácí energii o něco rychleji než F-16 při vyšších rychlostech," pokračuje Knight. "Ovladatelnost při nízkých rychlostech je však úžasná. Pilot F-35 má možnost neustále mířit přídí na protivníka, a to i při směšně nízkých rychlostech, což je skvělá schopnost v kombinaci s raketami s vysokým off-boresightem a přilbovým zaměřovačem. Při manévrování s letounem ve vyšších rychlostech musíte být opatrní, protože pokud budete neustále stahovat páku řízení, letoun vám sice dá co nejvíce alfa, ale vykrvácí při tom spoustu energie. Je na pilotovi, aby rozpoznal, kdy se má snažit udržet rychlost a energii a kdy se jí vzdát a stíhat raketami nebo zbraněmi. Novým pilotům obvykle říkám, že F-35 se nachází někde uprostřed mezi F-16 a F/A-18, pokud jde o manévrování na dohled".
Knight prozradil trochu více informací o létání základních stíhacích manévrů (BFM) na F-35. 'Když byla naše obálka schválena pro nácvik BFM, dostali jsme příležitost bojovat s několika stíhačkami čtvrté generace. Vzpomeňte si, že tehdy se říkalo, že F-35 je prase. Když se protivníci poprvé objevili [ve výcvikovém prostoru], měli křídelní nádrže spolu se spoustou raket. Asi si mysleli, že když budou mít špinavou konfiguraci, nebude na tom záležet a že nás stejně snadno převálcují. Do konce týdne však odhodili křídelní nádrže, přešli na jedinou středovou nádrž a stále dělali všechno pro to, aby se od nás nenechali postřílet. O týden později zbavili letouny všech vnějších zásob, což učinilo souboje s BFM přinejmenším zajímavými...
'Manévrování ve vysokém G je zábavné, ale mít vysokou kapacitu paliva a možnost nést spoustu zásob je také skvělé. Během týdnů, kdy jsme létali BFM, jsme také potřebovali shodit GBU-12 [laserem naváděnou bombu] na zbraňovou střelnici China Lake. V dobách našich F-16 bychom si museli vybrat, protože není možné, abyste mohli BFM provádět s bombou na křídle, natož abyste měli palivo na obě mise v rámci jednoho výletu. U F-35 to však není velký problém. Při jednom z výsadků se můj kolega, major Pascal "Smiley" Smaal, rozhodl, že poletí BFM a ještě bude mít dost paliva, aby se po něm mohl vydat na střelnici a shodit zbraň. Během hlášení nám protivníkův pilot řekl, že je zmatený, proč jsme po boji šli na střelnici. Když mu "Smiley" řekl, že celou dobu nesl inertní GBU-12 a že ji pak odhodil po skončení během testovací akce, bylo na druhém konci linky zlaté ticho".
Naposledy upravil(a) Shania dne 26/7/2022, 14:50, celkem upraveno 1 x.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Flogger G píše: 26/7/2022, 13:55 Jak jsem zde již smolil dříve, detekovat stroje stealth uměla ČSLA a byla schopna pasivními prostředky RTZ navádět stíhací letouny na cíle tvářící se neviditelně. Měli bychom být k sobě upřimní. Rusko, dříve SSSR, z našich technologií těžilo, protože přebíralo námi vytvořené systémy a dále si vyvíjelo vlastní pasivní prostředky RTZ, když bylo odstřiženo od zdroje. Jak jsou daleko v pasivní detekci cílů se moc neví, jsou to spíše odhady. Ovšem jejich domácí S 400 je vybaven aktivním i pasivním systémem vyhledávání cílů, v jaké vybavenosti to prodávají Turecku vědí zúčastněné strany.

Ještě upozorňuji na neblahé zkušenosti Izraelců s automatickým přebíráním opatření REB z USA. Od doby zavedení rušících kontejnerů do výbavy svých taktických letounů na počátku 70. let min. st. si tyhle věci sami ověřují a teprve poté tomu opatrně začínají věřit a využívat to.
Naprost obezne se mluvi o tom, ze napr na redflagu agresori zhruba vi, kde stealth stroje jsou a GCD je na nenavadi... Tohle ma jeste hodne daleko k tomu, ze je dokazi zamerit a stilet po nich na relevantni vzdalenosti.
F-35 ma nastroje na zpretreni kazdeho clanku v retezu detekovat, zamerit, strilet protivnika.

Navest stihace do oblasti, kde stealth stroje jsou a nebo jen zuzit oblast, kde se ma hledat je jiste dobre, ale t stroje nemaji nic, cim by je mohli zamerit a strilet. F-35 budou mit prevahu v situacnim povedomi a budou strilet prvni. Takze hodne stesti.
Navic pulka ruske PVO je porad SARH, ktere je upne k nicemu proti stealth strojum.

Jiste, ve vzdalenejsi budoucnosti dual/trile seakery a pokrocilejsi rakety budou pro F-35 hodne nebezpecne, ale daleko mene nez pro nestealth stroje.
V dnesni dobe to ale proste znamena, ze protivnici musi kompletne obnenit svoji vyzbroj.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Skelet,
ehm, no, supercruise ?
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

„Jak jsem zde již smolil dříve, detekovat stroje stealth uměla ČSLA a byla schopna pasivními prostředky RTZ navádět stíhací letouny na cíle tvářící se neviditelně.“
Opravdu by mě zajímalo, jak ČSLA naváděla stíhací letouny na stealth stíhače 5. generace či ekvivalentně stealth stroje.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“