
Skeptiku:
1) P38 nebyl v žádném směru tím, co by se dalo označit za velmi obratné letadlo. P51 ani Fw 190 D v tomto směru nebyly nijak excelentní stroje, jejich síla byla jinde. P38 v hirozontále ale bezpečně zaostával za Bf 109, nebo třeba těmi opravdu silnými stroji - Spitfirem apod. Při vyšších rychlostech byl Lightning na výškovce nepoužitelný zcela. Jen v tomto vlákně to bude rozebráno několikrát. Mám za to, že i ve vlákně o Bf 109 jsme o tom před časem tlachali

2) Z jednoho souboje nelze usuzovat téměř nic. P38 byl letoun s velmi slušnými výkony, na vertikále mu pomáhala jak stoupavost, tak i relativně vynulované momenty od vrtulí. Vše mohlo hodně ovlivňovat aktuální palivo. Jakékoliv zuřivé manévrování ale nepředstavovalo pro tak rozvážné letadlo, jakým byl P38, nic dobrého. Líná křidélka byla až příliš limitující. Do toho ještě ten omezený rozsah rychlostí..prostě nic moc.
3) Fowlerovy klapky Lightningu umožnily, aby nebyl v pomalých zatáčkách zcela v háji. Obecně problémy P38 byly takové, jaké měl Bf 110. Trochu jiná cesta ke stejnému cíli.
4) Pozdější P38 (J-25+) byly vybavené hydraulickými posilovači křidélek, což značně zvyšovalo rychlost klonění při vysokých dopředných rychlostech. Při rychlosti nad 700 km pak neměl P38 v tomto směru konkurenci. V nízkých rychlostech (kde to bylo také důležité) to ale větší přínos nemělo.
Jersey:
Jo, tímhle mě nedávno překvapil Farky, když mi nad sklenkou dobrého Jägermeistera vysvětloval, že tyhle Alisony (a snad dokonce všechny Alisony téhle generace) neměly automatické regulátory plnicího tlaku, takže pilot v každé výšce musel hlídat, kolik tam toho láduje


Alfiku:
Pravá a levá zatáčka byla díky vrtuli skutečně mírně odlišná, avšak rozdíly byly jen těžko měřitelné. U Výkrutu to samé. Tohle nejsou rotační motory. Rozdíly v zatáčce byly ve stylu: doleva 24 sec, doprava 24,5 sec. A to je úplný nic. Doba, kdy vpředu rotovala téměř polovina hmotnosti letadla, byla dávno pryč

Myslím, že využívání nestejnoměrného výkonu vlevo a vpravo během manévrového boje je za druhé světové jen "Urban legend". Neumím si představit kladný dopad naopak některé záporné ano
