palo satko píše: ↑10/1/2025, 10:33Mam skusenosti len s kotvením katamaranu na Jadrane, čo je nulove pre tento pripad. Ale dnes kormidelnik vdaka GPS vie presne kde sa nachadza.
A proto nám lodě zcela běžně bouzdají kdesi po břehu, alespoň podle GPS. Tvrdit, že dnes podle GPS víme kde přesně se nacházíme a spoléhat se jen na něj je cesta do průseru.
Že Země není až tak úplně koule, ale nepravidelný hrbolatec víme. GPS používá systém WGS84, je sice celosvětově uznávaný, univerzální, ale také zjednodušený a tedy tvar hrbolatce úplně přesně nevystihující. Papírové mapy se ale dělaly podle jiných systému, neuniverzálních, odpovídajících pouze konkrétním oblastem. Podle těchto systému byl zmapován celý svět.
No a pak přišlo GPS a WGS84 a aby se nemuselo všechno znova mapovat podle něj, tak se prostě ty původní mapy převedly. A protže to nebylo úplně jednoduchý, muselo se sáhnout ke kompromisům a zjednodušením a z toho vznikly nepřesnosti - spousta nepřesností.
palo satko píše: ↑10/1/2025, 10:33 Otazkou je, či kabely a produktovody su zanesene do namornych map a s akou presnosťou. Ak su a dostatočne presne a kormidelnik sa pokuša zakotvit priamo pri kabely tak je bud idiot alebo saboter.
Ano, jsou, už to tu bylo.
Každý rok dojde ke 150-200 porušení kabelů, 10% z toho připadá na přírodní vlivy, zbytek na lidskou činnost, naprostá většina z toho je způsobena rybolovem a kotvením, už to tu taky bylo.
Hele, já du kouřit, mám na to dvě hodiny, to je tak akorát, tak až pak.