Focke-Wulf Fw 190 A
Moderátor: Hans S.
Je v tom zmatek, jako vokolo všeho v Německu na konci války. Každý zdroj, či publikace píše pomalu něco jiného. :-)
Podle toho co vím, tak TU se do A 9 v továrnách nemontovaly. Jakákoliv A 9 s TU byla přestavba A 8 na standart A 9. Do A 9 se montovaly TS a TH. A právě u TH nastává ten největší chaos, protože zmatek v tom nemáme jenom my, ale měli ho i samotní Němci tenkrát. :-) Podle některých zdrojů, byly BMW 801 E vyrobené na konci války dodávané jako TH. I když na výsledku války to nemění zhola nic, je možné, že se před koncem války po obloze proháněly 190-átky Áčka 700 Kmh.
Co se týče toho prototypu, klidně to mohl být A 9, na kterém Kurt Tank zkoušel chování draku s větším křídlem a použil to z Ta 152 C. Kdo ví.... Jen jsem se setkal s tím, že něco takového existovalo.
Podle toho co vím, tak TU se do A 9 v továrnách nemontovaly. Jakákoliv A 9 s TU byla přestavba A 8 na standart A 9. Do A 9 se montovaly TS a TH. A právě u TH nastává ten největší chaos, protože zmatek v tom nemáme jenom my, ale měli ho i samotní Němci tenkrát. :-) Podle některých zdrojů, byly BMW 801 E vyrobené na konci války dodávané jako TH. I když na výsledku války to nemění zhola nic, je možné, že se před koncem války po obloze proháněly 190-átky Áčka 700 Kmh.
Co se týče toho prototypu, klidně to mohl být A 9, na kterém Kurt Tank zkoušel chování draku s větším křídlem a použil to z Ta 152 C. Kdo ví.... Jen jsem se setkal s tím, že něco takového existovalo.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Je to ještě trochu jinak (s motory):
Fw 190 A-8 vznikl původně s motorem BMW 801 D-2, tedy de facto stejným, jaký hřměl již v draku o tři roky staršího A-3. Od července 1944 ale bylo celoplošně zavedeno zařízení Erhöhte Notleistung für Jäger. Motor BMW 801 D-2, na který bylo toto zařízení nainstalováno byl přeznačen na BMW 801 TU. Znamenalo to i další dílčí úpravy, v důsledku ale především možnost použití zvýšeného plnicího tlaku na 1,58, resp. 1,65 ATA. Tento motor nebyl součástí Fw 190 A-9. Vše je celkem přehledně popsáno v profláklém anglickém překladu manuálu na Fw 190 A-8 (4. strana reportu 284).
Myslím, že BMW 801 E může být skutečně tím tajemným "BMW 801 TH". Jenže o jeho přítomnosti v letadlech skutečně hmatatelný důkaz nemáme. Spíše to vypadá na D-2/TU u verze A-8 a TS/TS mit EN u verze A-9.
Verze A-9 létala jen málo pod 700 km/h
Byla prakticky stejně rychlá, jako standardní verze D-9..zajímavé by bylo, jak rychle by dokázal s tímto motorem létat aerodynamicky mnohem čistější Fw 190 A-3 
Fw 190 A-8 vznikl původně s motorem BMW 801 D-2, tedy de facto stejným, jaký hřměl již v draku o tři roky staršího A-3. Od července 1944 ale bylo celoplošně zavedeno zařízení Erhöhte Notleistung für Jäger. Motor BMW 801 D-2, na který bylo toto zařízení nainstalováno byl přeznačen na BMW 801 TU. Znamenalo to i další dílčí úpravy, v důsledku ale především možnost použití zvýšeného plnicího tlaku na 1,58, resp. 1,65 ATA. Tento motor nebyl součástí Fw 190 A-9. Vše je celkem přehledně popsáno v profláklém anglickém překladu manuálu na Fw 190 A-8 (4. strana reportu 284).
Myslím, že BMW 801 E může být skutečně tím tajemným "BMW 801 TH". Jenže o jeho přítomnosti v letadlech skutečně hmatatelný důkaz nemáme. Spíše to vypadá na D-2/TU u verze A-8 a TS/TS mit EN u verze A-9.
Verze A-9 létala jen málo pod 700 km/h


Právě jsem si na internetu přečetl docela dost špatnou zprávu.
Tento víkend se na jihu Francie zřítila na nějakém leteckém dni replika FW-190ky. Jedná se o to letadlo, které bylo minulý týden na Aviatické pouti v Pardubicích.
Jedinou pozitivní zprávou na této tragédii je to, že se pilotovi nic vážného nestalo.
,,Fokouš" se zřítil do moře nedaleko pobřeží - pokud se nějak hodně nerosekal tak by mohla být naděje na jeho vyzvednutí a opravu (teda aspoň doufám).
Zdroj: Planes.cz
Tento víkend se na jihu Francie zřítila na nějakém leteckém dni replika FW-190ky. Jedná se o to letadlo, které bylo minulý týden na Aviatické pouti v Pardubicích.
Jedinou pozitivní zprávou na této tragédii je to, že se pilotovi nic vážného nestalo.
,,Fokouš" se zřítil do moře nedaleko pobřeží - pokud se nějak hodně nerosekal tak by mohla být naděje na jeho vyzvednutí a opravu (teda aspoň doufám).
Zdroj: Planes.cz
Fw prej nacvicoval leteckej souboj se Spitem...holt i kdyz ten pilot ma neco nalitany,myslim,ze nema Fw v rukach tolik co ti,kterejm v tom slo o krk...ja taky dlouho trenoval v Ilku jak se dostat z tech hnusnejch vyvrtek co tam maj XD
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Nezřítil se, nouzově přistál na vodu. Je cca v 3 m hloubce, viz tato celkem nekvalitní fotka:
http://www.militaryphotos.net/forums/at ... 1276365664
Závěry bych dělal až na základě ukončeného vyšetřování, nebo alespoň s nějakými dalšími informacemi. Jsem rád, že je pilot v pořádku, je to celkem sympaťák
http://www.militaryphotos.net/forums/at ... 1276365664
Závěry bych dělal až na základě ukončeného vyšetřování, nebo alespoň s nějakými dalšími informacemi. Jsem rád, že je pilot v pořádku, je to celkem sympaťák

Před chvílí jsem narazil na anglický překlad technického manuálu k FW190A-8 z července 1944, kde se v kapitole o ovládacích prvcích doslova píše:
""A. GENERAL
The flight controls consist of the elevator, rudder and aileron control surface; and the flap and stabilizer actuation mechanism.
The three sets of control surface have no inflight trim capability, possessing only ground adjustable trim tabs. The stabilizer and flaps are actuated electrically"
Rozumím tomu dobře, že tedy ani přenastavení trimu výškovky nebylo za letu možné?
""A. GENERAL
The flight controls consist of the elevator, rudder and aileron control surface; and the flap and stabilizer actuation mechanism.
The three sets of control surface have no inflight trim capability, possessing only ground adjustable trim tabs. The stabilizer and flaps are actuated electrically"
Rozumím tomu dobře, že tedy ani přenastavení trimu výškovky nebylo za letu možné?
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
De facto tomu rozumíš správně, trimovací plošky na všech kormidlech Fw 190 bylo možné skutečně upravit (ohnout
) pouze na zemi. Důležitá je ale ta poslední věta "The stabilizer and flaps are actuated electrically". Tento letoun se totiž podélně vyvažoval pomocí přestavění úhlu náběhu celé výškovky. Z dnešního pohledu to není na letounech úplně neobvyklé, ale před 70ti roky to bylo poněkud výstřední řešení 
Tady najdeš sice poněkud rozmazanou, ale jinak dostatečně vypovídající fotografii znázorňující náběžnou hranu výškového kormidla Fw 190:
http://picasaweb.google.cz/petr.havelka ... 4934000098


Tady najdeš sice poněkud rozmazanou, ale jinak dostatečně vypovídající fotografii znázorňující náběžnou hranu výškového kormidla Fw 190:
http://picasaweb.google.cz/petr.havelka ... 4934000098
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Hansi, já bych tomu výstřední řešení neříkal, stejným způsobem to má řešené Piper L-4 Cub. A určitě ani tehdy nebyl sám...

http://www.glue-it.co.uk/aircraft/piper ... oto11.html

http://www.glue-it.co.uk/aircraft/piper ... oto11.html



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Hans S.: Jenže oba takto vybavené typy které znám patřily k více vyráběným kusům....
Ale z jiného soudku, narazil sem na jedno poměrně zajímavé video:
Soviet Test of captured JG 54 Fw 190A-4
http://www.youtube.com/watch?v=qayREUJe ... r_embedded
Přes některé ( možná ) diskutabilní údaje poměrně zajímavě zpracované a na Fokoušovi ukazuje některé nepříliš známé podrobnosti...
Ale z jiného soudku, narazil sem na jedno poměrně zajímavé video:
Soviet Test of captured JG 54 Fw 190A-4
http://www.youtube.com/watch?v=qayREUJe ... r_embedded
Přes některé ( možná ) diskutabilní údaje poměrně zajímavě zpracované a na Fokoušovi ukazuje některé nepříliš známé podrobnosti...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Snažil jsem se najít ještě nějaký další bojový letoun, ale krom Fw 190 jsem úspěšný nebyl. Říkám si, že to muselo být náročnější na dostatečnou pevnost těchto partií, znamenalo to jistě hmotnost navíc (u Piperu ani tolik ne, to je lehké letadélko, které nemuselo zvládat vysoká přetížení). Škoda, že jsem (zatím) nikde nenašel vyjádření nějakého z konstruktérů Fw 190, který by se k tomuto zajímavému řešení konkrétněji vyjádřil - proč tak a ne tradičně.
To ruské video je poměrně známé, nemyslím, že by odhalovalo nějaké nepříliš známé podrobnosti, ale je perfektní, že ukazuje v ostrém pohybu základní partie letounu. Určitě do tohohle vlákna patří. Díky.
To ruské video je poměrně známé, nemyslím, že by odhalovalo nějaké nepříliš známé podrobnosti, ale je perfektní, že ukazuje v ostrém pohybu základní partie letounu. Určitě do tohohle vlákna patří. Díky.
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Ta to se schválně taky porozhlídnu...
Pořád mi připadá, že nastavování stabilizátoru VOP bylo trochu víc rozšířené.
Tak možná, že ty podrobnosti nebyly znám jmenovitě mě...
Opravu sem netušil, že se na Fw-190 odsouvala kabina klikou a vysunutí stupačky při výstupu je taky zajímavé.
Na videu je taky vidět, že kořistní letadla opravdu nebývala v nejlepším stavu...
Pořád mi připadá, že nastavování stabilizátoru VOP bylo trochu víc rozšířené.
Tak možná, že ty podrobnosti nebyly znám jmenovitě mě...
Opravu sem netušil, že se na Fw-190 odsouvala kabina klikou a vysunutí stupačky při výstupu je taky zajímavé.
Na videu je taky vidět, že kořistní letadla opravdu nebývala v nejlepším stavu...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Tak já vím, že technicky není problém to tam takhle udělat a že hmotnost nejspíše nebude extra vyšší, ale divím se, že u prvoliniového velkosériově vyráběného letounu zvítězilo toto relativně složitější uspořádání nad jednoduchostí snad všech ostatních stíhaček + jako bonus navíc potřeba elektromotoru 
Pravda, zrovna u Fw 190 se Kurt Tank na maličkostech dosti vyřádil, je skoro až vtipné, jak je téměř všechno u Fw 190 řešeno trošičku jinak, než by se dalo označit za standard doby - ale zase ne o tolik jinak, aby se letoun jevil jako nekonvenční

Pravda, zrovna u Fw 190 se Kurt Tank na maličkostech dosti vyřádil, je skoro až vtipné, jak je téměř všechno u Fw 190 řešeno trošičku jinak, než by se dalo označit za standard doby - ale zase ne o tolik jinak, aby se letoun jevil jako nekonvenční

- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
K tomu elektromotoru, aspoň pilot nemusel kroutit kolečkem u sedačky jako na mezku, když...
Tak mě napadá, co se tím kolečkem ( u sedačky vedle kolečka klapek ) na Bf-109 dělá? Já vím, že je to podélné vyvážení, ale ....

Ten výřez mi něco podezřele připomíná

Tak mě napadá, co se tím kolečkem ( u sedačky vedle kolečka klapek ) na Bf-109 dělá? Já vím, že je to podélné vyvážení, ale ....

Ten výřez mi něco podezřele připomíná





"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova

Tak to asi bude bolet...
Zrovna jsem okukoval na pláncích výškovky do G včetně a to na odtokovce vypadá jako ty oblíbené plechové plošky stavitelné pouze paličkou.
EDIT:Problém je trochu v tom, že nemám po ruce slušnou monografii skoro žádného letadla na porovnání a na netu se takovými detaily skoro nikdo nezatěžuje...

Mrkl sem na Lavočku ( y ) a ty mají klasiku....



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"